Dumhet står mot dumhet?
Det här inlägget är så dumt så man tappar hakan...
Har du varit på platsen för olyckan och sett hur det ser ut där?
Om inte, stäng brödlådan och håll inne med din ödmjuka uppfattning va? Någon har dött och du kör på i vanliga hjulspår...
Strömma, ponera att bommen som diskuteras här hade varit ett omkullfallet träd, hur hade din inställning till Maries svar varit då? Eller en mörklagd traktor med pinnharv mitt i motljuset vid solnedgång?
Enligt min uppfattning gäller det som Marie skriver och det är också en av grundparagraferna i trafikförordningen - 2 kap. 1 § (motsv § 5 i VTF) som säger precis det Marie skriver. Om du inte är beredd att efterleva denna regel har du inget på ett fordon att göra.
Vidare måste det påpekas att när man åker in på en enskild väg (ofta gul/röd vägvisare), d.v.s. en väg som inte är allmän (blå eller grön vägvisare) eller gata, så bör vaksamheten ökas ytterligare (grundläggande körkortskunskaper).
Den som inte håller sig på väg utan i terräng med allehanda terrängfordon (ATV) begår ett brott mot terrängskörningslagen så fort han/hon kommer ut i terrängen om det inte är frågan om arbetsfordon för jord- eller skogsbruk.
Jag tycker förövrigt att alla hinder över väg, oavsett vägtyp, skall märkas tydligt. Vilket bommen inte verkar vara av bilden att döma. Varningsskylt följd av tydligt färgmarkering på bommen. Tyvärr finns inga krav för enskilda vägar för detta. Och så här säger dessvärre vägmärkesförordningens kap 5 om bom -
X7 Bom Anordningen anger att en väg är helt eller delvis avstängd för trafik. En bom kan vara försedd med ytterligare anordningar för att öka synbarheten.
Till sist måste ju, inte minst, dödsfallet och sorgen hos de anhöriga beklagas.