Vägbommar

Stommen

New member
Åter har det hänt. Under helgen förolyckades en turistande Mc-åkare i Grums då han efter att ha tankat råkade komma på fel väg och körde in i en vägbom som fanns bakom en skymd kurva!! För någon vecka sedan omkom föraren av en ATV i Norrland i en liknande olycka. Finns inga regler hur dessa eländiga vägbommar får placeras? Kanske något för SMC att ta upp.
 

Marie

Banned
Åter har det hänt. Under helgen förolyckades en turistande Mc-åkare i Grums då han efter att ha tankat råkade komma på fel väg och körde in i en vägbom som fanns bakom en skymd kurva!! För någon vecka sedan omkom föraren av en ATV i Norrland i en liknande olycka. Finns inga regler hur dessa eländiga vägbommar får placeras? Kanske något för SMC att ta upp.

Så vitt jag förstår skall man inte köra fortare än att man kan stanna för de hinder som kan finnas på vägen. Krockar man med ett stillastående föremål har man helt enkelt varit mer än klantig.

Det må vara en sak om hindret kommer emot en från andra hållet med en icke förutsebar hastighet, men jag misstänker starkt att vägbommen var tämligen stilla.....

Jag har bommar över mina brukningsvägar i skogen och den som brakar in i dem har enligt min ödmjuka uppfattning endast sig själv att skylla, för vägarna i fråga är inte är lämpliga att färdas fortare än 10 km/h på.
 

Strömma

New member
Så vitt jag förstår skall man inte köra fortare än att man kan stanna för de hinder som kan finnas på vägen. Krockar man med ett stillastående föremål har man helt enkelt varit mer än klantig.

Det må vara en sak om hindret kommer emot en från andra hållet med en icke förutsebar hastighet, men jag misstänker starkt att vägbommen var tämligen stilla.....

Jag har bommar över mina brukningsvägar i skogen och den som brakar in i dem har enligt min ödmjuka uppfattning endast sig själv att skylla, för vägarna i fråga är inte är lämpliga att färdas fortare än 10 km/h på.
Det här inlägget är så dumt så man tappar hakan...

Har du varit på platsen för olyckan och sett hur det ser ut där?
Om inte, stäng brödlådan och håll inne med din ödmjuka uppfattning va? Någon har dött och du kör på i vanliga hjulspår...
 

Bajen-Sam

New member
Denna gången var det svårt att se bomen då halva var svartmålad. :mad:

mc-olycka-grums3_mb.jpg


http://www.nwt.se/ArticlePages/200807/14/20080714001002_560/20080714001002_560.dbp.asp
 

GuzziKungen

New member

GeCe

New member
Vilken tragisk olycka!

En vägbom har jag bestämt för mig skall alltid föregås av en varningsskylt som vid infarten och FÖRE bommen tydligt talar om och varnar för att här finns en bom. Väghållaren torde därför ha ett ansvar här. Och hur i hela friden kan man måla en bom svart....!!

Mvh
 
Last edited:

Snusmumrik

New member
Det här inlägget är så dumt så man tappar hakan...

Jag tycker nog att Marie har en klok åsikt och bör respekteras därefter. Att man kör så fort att man inte klarar av att stanna för ett stillastående hinder är ingen höjdare precis och att gubben körde ihjäl sig är ju tråkigt förståss men Marie har rätt den här gången, hur du än vrider och vänder på det hela.
 

Marie

Banned
Mittåt

Men samtidigt måste jag trots allt hålla med om att den till hälften svartmålade bommen är våldsamt förrädisk, i synnerhet i kombination med standarden på vägbanan.
 

LC4ever

New member
Jag tycker nog att Marie har en klok åsikt och bör respekteras därefter. Att man kör så fort att man inte klarar av att stanna för ett stillastående hinder är ingen höjdare precis och att gubben körde ihjäl sig är ju tråkigt förståss men Marie har rätt den här gången, hur du än vrider och vänder på det hela.

Så om någon spänner en vajer över vägen så är det MC-förarens fel att han inte kunde stanna?
Jag håller nog snarare med andra inlägg att en bom över vägen skall vara tydligt markerad samt vara skyltad.
 

janric

New member
Dumhet står mot dumhet?

Det här inlägget är så dumt så man tappar hakan...

Har du varit på platsen för olyckan och sett hur det ser ut där?
Om inte, stäng brödlådan och håll inne med din ödmjuka uppfattning va? Någon har dött och du kör på i vanliga hjulspår...

Strömma, ponera att bommen som diskuteras här hade varit ett omkullfallet träd, hur hade din inställning till Maries svar varit då? Eller en mörklagd traktor med pinnharv mitt i motljuset vid solnedgång?

Enligt min uppfattning gäller det som Marie skriver och det är också en av grundparagraferna i trafikförordningen - 2 kap. 1 § (motsv § 5 i VTF) som säger precis det Marie skriver. Om du inte är beredd att efterleva denna regel har du inget på ett fordon att göra.

Vidare måste det påpekas att när man åker in på en enskild väg (ofta gul/röd vägvisare), d.v.s. en väg som inte är allmän (blå eller grön vägvisare) eller gata, så bör vaksamheten ökas ytterligare (grundläggande körkortskunskaper).
Den som inte håller sig på väg utan i terräng med allehanda terrängfordon (ATV) begår ett brott mot terrängskörningslagen så fort han/hon kommer ut i terrängen om det inte är frågan om arbetsfordon för jord- eller skogsbruk.

Jag tycker förövrigt att alla hinder över väg, oavsett vägtyp, skall märkas tydligt. Vilket bommen inte verkar vara av bilden att döma. Varningsskylt följd av tydligt färgmarkering på bommen. Tyvärr finns inga krav för enskilda vägar för detta. Och så här säger dessvärre vägmärkesförordningens kap 5 om bom - X7 Bom Anordningen anger att en väg är helt eller delvis avstängd för trafik. En bom kan vara försedd med ytterligare anordningar för att öka synbarheten.

Till sist måste ju, inte minst, dödsfallet och sorgen hos de anhöriga beklagas.
 
Last edited:

GuzziKungen

New member
Skulle väl tro att det var mer tonen på Maries inlägg som retade ,än
vad hon skrev i sitt sammanhang .
Skyll dig själv mentaliteten kan reta den mest hugade :(
Ha dé
 

V Saarela

New member
Lennart var en kille från Boden på semesterresa. Vän med många motorcyklister här uppe.
Vi har haft våra tysta minuter. Den 23/8 sker begravning och kortegekörning genom stan för att hedra honom.

Pinsamt att läsa att vissa personer till varje pris måste bara få vara i centrum genom att alltid gå motströms.

Alltså, skulle vara snällt om ni slutade diskutera om han gjorde nåt fel eller inte.

R.I.P Lelle
 

haffa

New member
Lennart var en kille från Boden på semesterresa. Vän med många motorcyklister här uppe.
Vi har haft våra tysta minuter. Den 23/8 sker begravning och kortegekörning genom stan för att hedra honom.

Pinsamt att läsa att vissa personer till varje pris måste bara få vara i centrum genom att alltid gå motströms.

Alltså, skulle vara snällt om ni slutade diskutera om han gjorde nåt fel eller inte.

R.I.P Lelle

Beklagar och sänder Er samt hans familj en tanke.
 

janric

New member
Diskussionen ä fri

Lennart var en kille från Boden på semesterresa. Vän med många motorcyklister här uppe.
Vi har haft våra tysta minuter. Den 23/8 sker begravning och kortegekörning genom stan för att hedra honom.

Pinsamt att läsa att vissa personer till varje pris måste bara få vara i centrum genom att alltid gå motströms.

Alltså, skulle vara snällt om ni slutade diskutera om han gjorde nåt fel eller inte.

R.I.P Lelle

Jag är den förste att beklaga vilket jag också gjort i min förra inlägg på denna tråd.
Men diskussionen måste ju få föras fritt trots att någon råkat så illa ut som er kamrat. Diskussioner är ju något som förhoppningsvis skall föras oss framåt och något som är unikt för oss människor. Hur löser vi annars våra problem?

Funderingen när någon far illa måste ju alltid vara hur detta kunnat undvikas. Om jag eller andra inte skulle reflektera över hur den olyckan som denna tråd handlar om eller andra olyckor uppstått skulle det innebära att vi skulle ha högre risk att råka lika illa ut som jag ser det.

Det jag har skrivit berör inte den som drabbats av just denna olycka utan generellt. Jag har försökt återge min åsikt om de regler som finns för trafik på och vid sidan om väg och som jag försöker följa. Hoppas att det inte är dessa åsikter du avser som "motströms".

Hoppas vidare att det blir en fin kortege och sista färd för er kamrat.
 

Molgan

New member
.. Jag hoppas du förstår att det sticker i ögonen när ni insinuerar att olyckan beror på bristande kompetens hos den avlidne, speciellt när ni inte har en aning om hur det ligger till på den punkten? Det kunde lika gärna ha varit du eller jag som låg under den där bommen, och i det läget så hjälper det föga att rapa paragrafer. Om det hade varit en trädstam hade Lelle naturligtvis bromsat in, men nu rör det sig om en svart bom med mörk skog i bakgrunden vilket kan jämföras med att spänna upp en pianotråd över vägen. Om det är så att du anpassar din fart även efter risken för osynliga hinder på vägen så skulle jag inte vilja följa med på nån långresa med dig. :p
 

janric

New member
Insinuationer

.. Jag hoppas du förstår att det sticker i ögonen när ni insinuerar att olyckan beror på bristande kompetens hos den avlidne, speciellt när ni inte har en aning om hur det ligger till på den punkten? Det kunde lika gärna ha varit du eller jag som låg under den där bommen, och i det läget så hjälper det föga att rapa paragrafer. Om det hade varit en trädstam hade Lelle naturligtvis bromsat in, men nu rör det sig om en svart bom med mörk skog i bakgrunden vilket kan jämföras med att spänna upp en pianotråd över vägen. Om det är så att du anpassar din fart även efter risken för osynliga hinder på vägen så skulle jag inte vilja följa med på nån långresa med dig. :p

Huruvida jag eller någon annan "insinuerar" bristande kompetens i detta fallet får stå för dig. Jag gör det i vart fall inte och beklagar om du tyckte det.
Jag vet lika lite som någon annan om händelseförloppet eller situationen på vägen där det hände. Om du läser noga så har jag inte kommenterat olyckan specifikt.

Min åsikt om lagar och regler är att de är till för att följas. Att t.ex. anpassa sin fart till rådande väglag, siktsträckor etc. ser jag som min skyldighet och det tycker jag inte alls är särskilt märkvärdigt. Och det är bl.a. detta jag försökt föra in i denna diskussion oavsett händelsen ifråga.

Exceptionella förhållanden som t.ex. den svarta vägbommen i detta fallet är väl snarast omöjliga att förutse och anpassa sig till. Det har jag också påpekat i mitt första inlägg bl.a. genom min åsikt om hur bommar bör markeras.

Molgan, det står inget mellan raderna. Att du läst något annat än det jag skrivit tycker jag är lite ledsamt. :(
 

Marie

Banned
Och även jag skrev när jag blivit uppmärksammad på den till hälften svartmålade vägbommen att den var förrädisk....
Enligt min personliga åsikt rena attentatet att välja en sådan färg. En bom är till för att stänga av vägen för oönskad trafik, inte för att skada människor och materiel, och den stänger vägen minst lika effektivt om den är väl synlig.
Mina vägbommar är målade i gult och rött, samt försedda med reflexer.
 
Last edited:

ride free

New member
Och även jag skrev när jag blivit uppmärksammad på den till hälften svartmålade vägbommen att den var förrädisk....
Enligt min personliga åsikt rena attentatet att välja en sådan färg. En bom är till för att stänga av vägen för oönskad trafik, inte för att skada människor och materiel, och den stänger vägen minst lika effektivt om den är väl synlig.
Mina vägbommar är målade i gult och rött, samt försedda med reflexer.

Ville skriva en kommentar,,, men blev rent stum!
 

mudder

Member
Är det någon som vet hur har det gått i det här fallet med bommen? Är någon ansvarig inom kommunen åtalad?

Jag kom att tänka på detta eftersom en kompis till mig körde på en bom i måndags. Han hade tur och är endast blåslagen trots en luftfärd på 20 - 25 meter.

När det hände var vi alltså på MC-semester i Norge. Vi körde i ca 60km/tim på en grusväg när kompisen helt plötsligt kör omkull och jag fattar först inte varför. Lite panikkänslor fick jag när det inte gick att ringa efter ambulans eftersom ingen av våra telefoner funkade på fjället. Tillslut fick jag IAF tag i en vänlig norsk familj som hjälpte mig att ringa räddningstjänsten som skickade en helikopter.

Det var alltså en välkamouflerad grå vägbom som var orsaken till olyckan. Vad är det för idiot som placerar en grå vägbom byggd av dubbla 50x50x3 mm fyrkantsprofiler över en grå grusväg? Dessutom var själva fundamenten väl gömda i buskaget på sidorna av vägen. Det fanns inte en chans att se den i tid och kompisen fattade inte heller först varför han körde omkull.

Nu slutade allt förhållandevis bra utan några ben brutna, men den jäveln som har ansvaret för den osynliga bommen skulle jag gärna vilja bryta av några ben på.
 

Raven

New member
Tyvärr har det blivit allt vanligare att markägare bygger bommar över sina vägar. Dom använder det matrial å färg dom har tillgängligt. Orsaken är att dom inte vill ha sina vägar sönderkörda av nöjestrafik som ej visar hänsyn utan tycker det är roligt att gasa sönder nyttovägar. Så det är inte ens fel att sådana olyckor händer. Men man kunde ju måla med väl synlig färg å kosta på en reflex. I frågan sitter jag på två stolar .
Räven
 
Top