Vägbommar

mudder

Member
.....I frågan sitter jag på två stolar.
Räven
Hur menar du, sitter på två stolar? Är du markägare?

Jag kan förstå att vissa markägare vill ha privata vägar för sig själva, men nu var detta en vanlig grusväg som GPS:en guidade oss in på. Sen är det stor skillnad på att spärra en väg med synlig bom och att bygga dödsfällor.

Kolla in bilderna på http://www.hojresor.se/2009/#52.18
Hur bra tror ni att en grå bom syns? Försök att läsa den grå texten på http://www.hojresor.se/2009/#52.78

Nu framgår det tyvärr inte av bilderna att det var en svag högerkurva före bommen. Alltså skymde buskarna en hel del av den.

Sen pågår en annan diskussion om dödsfällor på SOE:
http://forum.soe.se/showthread.php?t=39493
 
Last edited:

Hellman

New member
Nu kanske jag verkar dum, vilket jag också är, men vad för typ av vägbommar pratar vi om? (ser inte bilder längre då tråden är lastgammal).

Är det grusvägsåkare vi pratar om, på gudsförgätna vägar ute i ingenstans?

Jag som, mestadels, är asfaltsåkare, stöter i stort sett aldrig på bommar på offentliga vägar. Självklart ska man när man kan ha bromsberedskap för det mesta, men vissa saker är omöjliga att förutse, om man nu inte GÅR på vägen.

Djupaste empati för den förolyckade med familj. Ingen ska behöva uppleva detta, i min utopi iaf...
 

jan-olovj

Active member
Som jag förstår så måste en markägare ha rätt att sätta upp en bom på en privat väg men den måste vara utmärkt så att den syns. Vi pratade om detta här om dagen på jobbet, vi hade satt upp en bom för att inte störa den jakt som bedrivs i utbildningen samt att hindra den nedskräpning som fiskare och kampande turister ställer till med men det respekterat inte utan man tar en wire och förstör bommen. Detta har skett vid flera tillfällen och de som har på sitt ansvar att sköta det blir förbannade och uppgivna efter som det stör verksamheten.
 

mudder

Member
Fallet nerlagt. Med andra ord tycker Polis och åklagare att motorcyklisten som körde ihjäl sig var en klantskalle och får således skylla sig själv. Är det någon som är förvånad?

Vägbomsolyckan: ingen försummelse av kommunen
En motorcykelförare omkom tragiskt då han körde in i en vägbom vid Nyängen i juli. Polis och åklagare har nu kommit fram till att kommunen inte har försummat något gällande vägbommen.
En 59-årig motorcyklist omkom tragiskt i juli då han körde in i en vägbom vid Nyängen (på vägen ut till Karlbergs avfallsstation). Polis och åklagare har utrett om kommunen ska ställas till svars för eventuell försumlighet gällande vägbommen. De har nu kommit fram till att kommunen inte bär något ansvar för olyckan genom försumlighet. Ärendet läggs därmed ned.

http://www.grums.se/nyhetsarkiv/kom...vkommunen.5.2b3de05811be1ae3692800074246.html
 
Last edited:

Raven

New member
Problemet blev större i samband med att GPSen kan hitta privata brukningsvägar som förbinder allmänna vägar. Har varit på gruskörningar där deltagare kommer med sina grusmaskiner på släpkärra för att inte förstöra sina crossdäck på asfalten. Avbommade vägar bör vara skyltade å en väl synlig bom i början på vägen.
Räven
 

mudder

Member
....Avbommade vägar bör vara skyltade å en väl synlig bom i början på vägen.
Räven

Det håller jag med om, för även om bomfärgen bleknar och synligheten blir sämre med åren är hastigheten låg där vägar börjar och slutar.

Att sätta en bom mitt på en väg, likt den i Grums, tycker jag är en dödsfälla.

För övrig är det inte bara MC förare som drabbas. Varje vinter sker det ett antal skoterolyckor pga att skotern slår tvärstopp mot en osynlig bom. Om bommen är stax under snön spelar det ingen roll hur färglad den är målad, stoppet blir lika brutalt ändå.:eek:
 

Hellman

New member
Tack för länken, den funkade inte igår, därav min åsikt om lastgammal...

Läste igenom hela artikeln och blev inte mycket mer klok... Vem i h**vte målar en vägbom svart? Sen är ju bara placeringen en idiotisk sak i sig! Skamligt att inte kommunen som ansvarade för detta blev fälld.

Övrigt undrar jag över detta uttalande:
"– Smällen var nog ganska kraftig för han har fortsatt bromsa ända fram till bommen, säger Johan Nilsson, räddningsledare. "

Jaha? Den kanske var kraftig för han hade kört till bommen ända från norrland också? Tro f-n att han bromsade ända fram till bommen. Vad är det för snillekommentar?

Tragiskt iaf, och håller helt med om att bommade vägar ska skyltas upp vid början av vägen.
 

mudder

Member
Apropå skymda bommar.

Här är det lite lurigt. Vad händer om man kommer här i 70 km/tim....
1307645346_resized.jpg


.. jo, det är gäller att kunna bromsa hårt. Denna bom är gömd bakom krönet!
1307645365_resized.jpg
 

gundj

New member
Vad händer? Jo du kommer att lära dig att det inte gick att köra 70 på den vägsträckan.
Tror ni med grushojar att det följer med ett tillstånd att köra hur man vill, var man vill, bara för att man valt den typen av hoj?
 

gundj

New member
Varken eller. Bara förvånad över att några tycks tro att skogsvägarna är OK att köra hur man vill på.
Precis som det förvånar mig att många tycker det är Ok att köra som idioter på vanliga vägar.
Och så väljer man att beklaga sig när man inte får som man vill, curlinggenerationen?
 

EPersson

New member
Tittar på de två bilderna nu senast i tråden. Det påstås ätt bommen är skynda av krönet. Men krönet verkar ju vara innanför bommen? Bommen är målad som sig bör. Bashastigheten 70 är ju inte absolut. Har aldrig hört talas om bilar som kört in i bommar... Dock mycket tråkigt med olyckor.
 

Hojkul!

New member
Tittar på de två bilderna nu senast i tråden. Det påstås ätt bommen är skynda av krönet. Men krönet verkar ju vara innanför bommen? Bommen är målad som sig bör. Bashastigheten 70 är ju inte absolut. Har aldrig hört talas om bilar som kört in i bommar... Dock mycket tråkigt med olyckor.

Som jag tolkar det från båda bilderna är det så att bommen är skymd om man kommer körandes från det håll där fotografen står placerad. Och vägen är troligen inte enkelriktad.
Precis, det är sällan (aldrig faktiskt) som jag hört eller läst något om att en personbil kört in i en vägbom.
 

Cyborg

New member
Varför hör man aldrig om bilar som kör in i bommar? jo för att:
1. Bilar använder inte dessa vägar då det alltför oftast är omöjligt att vända och bilister avskyr att backa.
2. Råkar man få ett möte på en sådan väg blir det kneeeeeeeepigt!
3. Det är ytterst få av den lilla del av bilägarna som äger bilar som har terrängegenskaper som använder dessa i terräng och jobbiga vägar.
4. Bilister är inte lika äventyrsintresserade som motorcyklister.
5. Det är jobbigare och dyrare om man skulle köra av vägen med en bil än med en motorcykel.
6. Bilars storlek gör att köra 70km/h på en smal skogsväg mer skrämmande än om man som motorcyklist kör i samma hastighet på samma plats.
7. Bilar har inte lika lätt att röra sig i sidled/lika enkelt att väja som en motorcykel på smala vägar.
8. Bilar har en kortare bromssträcka.
 

SuperRetard

New member
Varken eller. Bara förvånad över att några tycks tro att skogsvägarna är OK att köra hur man vill på.
Precis som det förvånar mig att många tycker det är Ok att köra som idioter på vanliga vägar.
Och så väljer man att beklaga sig när man inte får som man vill, curlinggenerationen?

Fast 70 där är varken olagligt eller vansinnigt. Bommens placering är ungefär som att ställa en betongvägg på motorvägen direkt efter ett krön. Inte omöjligt att stanna, men det blir onödigt spännande att testa.

Bortsett bommen är det dessutom rakt, fri sikt långt fram osv vilket gör att jag förmodligen skulle hålla runt 70 tom med gathoj just där. Med mer grusvana och en "riktig" hoj känns det alldeles självklart, inte ens roligt fort ju.
 

mudder

Member
70 är faktiskt bashastighet så därför skrev jag just det, men antagligen så räcker det att köra i 50 för att köra på den här bommen. Om fotot skulle vara taget 1 meter lägre ifrån, så ser det ut som en helt vanlig raksträcka. Eller vad händer på vintern, när nån kommer brännandes med snöskotern?
Den här bommen är en DÖDSFÄLLA!!

1307645346_resized.jpg
 

Herr Fuggle

New member
Vad händer? Jo du kommer att lära dig att det inte gick att köra 70 på den vägsträckan.
Tror ni med grushojar att det följer med ett tillstånd att köra hur man vill, var man vill, bara för att man valt den typen av hoj?


Härligt med ödmjuka människor! :wink:

I takt med att fler lär sig att hålla hastigheten istället för att anpassa den kommer det att bli fler "olyckor" på liknande ställen. :(

Och med Noll Vision måste vi sänka hastigheten så att vi kan köra in i bommen utan att skadas allvarligt, mer än 10% bestående handikapp, eller dödas. 30 eller 50? :confused: Det är ju dessutom heliga hastigheter som ingen PK kan överskrida! :tomte:

Allternativet, att skylta och att vi anpassar hastigheten går ju inte... :) Med bommen på krönet hade alla kört förbi på sidan så det var ju "smart" att sätta upp bommen där det var diken!

Cyborg ger bra anledningar varför vi inte hör om bilar som kör in i bommar. OM någon ändå skulle göra det så kör man därifrån om det går utan att det kommer ut i media!:wink:
 
Last edited:

enhjuling

New member
Vägbommar brukar man bara se på vägar där det inte är tillåtet att åka eller där det då man åker in på vägen står en skylt som säger att det är en återvändsgränd eller nåt liknande.
Finns det inget sånt så kommer ju en bom att överraska förstås men det har jag aldrig varit med om själv.
Hur var det i det här fallet?
 
Top