Tror SMC att det blir bättre med privat bes?

Chopperbyggarn

New member
Om vi nu ska prata avreglering generellt så tror jag inte att det går att ge ett generellt svar om huruvida det är generellt bra eller dåligt.

Ett bra exempel. för 10-12 år sedan betalade jag 20:- minuten för samtal till Latinamerika nu betalar jag 00:29 minuten, så visst kan det bli bra om verklig konkurrens uppstår.
I dom områden där jag besiktigar så tror jag att bilprovningen kommer att klara sig mycket bra i konkurrensen förutsatt att samma personal stannar kvar hos bilprovningen...det handlar mest om mäniskorna som jobbar på varje station om man gillar att åka dit eller ej...inte om det är statligt eller privat.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Erfarenhet Bilprovningen:för några år sedan byggde jag om en hoj till trike och fick den godkänd av en kunnig SFRO besiktnings man sedan åkte jag till en bilprovning där besiktningsmannen slog ner på ett par punkter som låg inom SFRO´s kunskaps område...visade sig senare att denna bilprovaren tidigare gett anmärkningar på SFRO´s kunskapsområde och förlorat överklagan från SFRO...så här var det bilprovarens personliga prestige gentemot SFRO besiktningsmannen som var grund till anmärkningarna.
Har i höst/vinter besiktigat en trike till min fru och fick den godkänd med beröm hos SFRO...denna gång åkte vi till en annan bilprovning där bilprovaren har fullt förtroende för kunskapen inom SFRO och registreringen gick mycket smidigt med en mycket trevlig attityd hos bilprovaren.
Min erfarenhet är den samma hos bilprovningen som på vilken arbetsplats som helst att vissa personer bara vill jävlas o ställa till med problem medan andra vill hjälpa o lösa arbetsuppgiften med gott humör.

Anders.J
 

StefanB

New member
Om vi nu ska prata avreglering generellt så tror jag inte att det går att ge ett generellt svar om huruvida det är generellt bra eller dåligt.

Ett bra exempel. för 10-12 år sedan betalade jag 20:- minuten för samtal till Latinamerika nu betalar jag 00:29 minuten, så visst kan det bli bra om verklig konkurrens uppstår.

Anders.J


Visst kan konkurrens vara bra i många fall, däremot beror telefonkostnaderna mellan länder i stor utsräckning på så kallad "roaming" vilket är avtal mellan länder där man tar en del av varandras kostnader i respektive land. Till en viss del är det även reglerat genom EU beslut där det beslutas hur mycket operatörerna kan ta ut utöver ren kostnadstäckning. Stora operatörer äger även sina transportnät i andra länder vilket påverkar telefonitjänsterna. Så...det är en blandning av samarbete och konkurrens.

Ett sådant samarbete skedde tidigare även i ett forum som kallade "CCITT" där man fastställde standards för kommunikation.

/Stefan
 

HåkanP

New member
Håller helt med Hund, kunde inte sagt det bättre själv!



Kan nämna att jag har många års erfarenhet både från privat och offentlig verksamhet. Den skillnad i både inställning och effektivitet som jag har upplevt är slående, och jag tror att citatet ovan är den enkla förklaringen i de allra flesta fall.

I rest my case.

Det är du nog inte ensam om här i världen. Det är det fler av oss som har....

Tror nog att former för myndighetsutövning, t.ex. säkerthetskontroller, passar bäst i en regi utan vinstbehov. Det är i alla fall min erfarenhet av att ha jobbat med det i både privat och offentlig regi.

Inget behöver bli billigare privat. Varför kostar en ny Kawa z1000 exakt samma i hela sverige oavsett vilken handlare du vänder dig till? Är ju rena rama monopolsystemet inom svenska återförsäljarled.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Det är du nog inte ensam om här i världen. Det är det fler av oss som har....

Tror nog att former för myndighetsutövning, t.ex. säkerthetskontroller, passar bäst i en regi utan vinstbehov. Det är i alla fall min erfarenhet av att ha jobbat med det i både privat och offentlig regi.

Inget behöver bli billigare privat. Varför kostar en ny Kawa z1000 exakt samma i hela sverige oavsett vilken handlare du vänder dig till? Är ju rena rama monopolsystemet inom svenska återförsäljarled.

Skälet att det blir samma pris, är att svenska generalagentena har "satt" ett cirkapris. Alla auktoriserade handlare köper sina hojar via generalagenten.

Jag tror om vi skall se en förändring så behövs stora starka multinationella handlare som kan kontrollera fler steg av distribitionskedjan. Dom kan även sätta press på leverantörerna vilket inte en liten handlare med 5-10 anställda kan göra. För den lilla handlaren är avtalet med generalagenten en överlevnadsfråga.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Många här stirrar sig blint på att det kan bli dyrare efter avregleringen och visst vill vi ha billig service men då det i detta fall handlar om myndighetsutövning så tycker jag att då det idag är ganska billigt att besiktiga mc att priset inom rimliga gränser är underordnat det personliga bemötandet och sunt förnuft isamband med besiktning och här är jag inte alls övertygad om att det kommer att bli bättre med privat utan att det beror mer på attityden hos chefer o personal på varje besiktningsinrättning. Dom nya aktörerna har både kundernas och myndigheternas ögon på sig, så det blir väl en balansgång mellan att smörja fyrkantiga myndigheter och vara service inriktade mot sina kunder och se till vad som är viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt och inte utöva strikt paragrafrytteri.

Läser man FEMA så verkar det som att det inte är någon skillnad mellan länder som har obligatorisk kontrollbesiktning och länder utan vad beträffar olyckor pga tekniska fel..så man kan undra om vi överhuvudtaget behöver kontrollbesiktning av motorcyklar?

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Inget behöver bli billigare privat. Varför kostar en ny Kawa z1000 exakt samma i hela sverige oavsett vilken handlare du vänder dig till? Är ju rena rama monopolsystemet inom svenska återförsäljarled.

Därför att tillverkaren och generalimportören har ett rekommenderat utpris.

Ringer du däremot 10 olika åf så lovar jag att det kommer skilja en hel del mellan de olika prutmöjligheterna!

Vidare är detta olika hos olika märken då vissa märken är mer noggranna än andra med att inte skapa kohandel på marknaden.

KTM var ett strålande exempel (som verkar ha blivit bättre) på ett märke där en modell enl. listan kostar ex. 122 ksek. Men säljs för ca 115, och om det är en fjolårsmodell säljs den för 89-95..

Vem köper då en ett år gammal modell som gått 400 mil för mer än drygt 70? Och vad innebär DET för andrahandsvärdet för de som faktiskt betalade 115-120 från början?


Nej, när det gäller såna prissättningar ser jag hellre att generalimportörerna är hårda, och jag betalar gärna några tusen mer, och gör en mindre förlust på nästa byte.
 

SuperRetard

New member
Visst kan konkurrens vara bra i många fall, däremot beror telefonkostnaderna mellan länder i stor utsräckning på så kallad "roaming" vilket är avtal mellan länder där man tar en del av varandras kostnader i respektive land. Till en viss del är det även reglerat genom EU beslut där det beslutas hur mycket operatörerna kan ta ut utöver ren kostnadstäckning. Stora operatörer äger även sina transportnät i andra länder vilket påverkar telefonitjänsterna. Så...det är en blandning av samarbete och konkurrens.

Ett sådant samarbete skedde tidigare även i ett forum som kallade "CCITT" där man fastställde standards för kommunikation.

/Stefan


Jag håller med om att Chopperbyggarn i viss mån har fel i att dagens pris grundar i konkurrens. Samtidigt har han heelt rätt, för hade verkligen dessa avtal och den teknikutveckling som krävts för att göra det möjligt varit verklighet om storebror staten skulle ha hållt i trådarna?? Knappast!

Det enda televerket levererar nu är plagiat av andras innovationer, så är det, och så har det alltid varit!
 

Spiff

New member
Det enda televerket levererar nu är plagiat av andras innovationer, så är det, och så har det alltid varit!

"Jag är inte bitter!"? =)

Varför är du så sur på Televerket?
Jag har jobbat på Televerket sedan 1990 så jag har varit med om hela resan från ett statligt verk som tillhandahöll telefoni till alla oavsett var de bor i Sverige till ett affärsdrivet bolag som konkurrerar på så lika villkor som möjligt. Helt lika är det ju svårt att bli när vi äger kopparnätet men TPS försöker hålla en vettig balans.
Vet inte riktigt om det funkar med dina generaliseringar. Vi har deltagit med ganska mycket resurser i utvecklingen av mobila nät i standardiseringsorgan som 3GPP, GSMA och andra. Vi har inte varit så aktiva i IETF men lite representation har vi haft där också. När det gäller DNS och domännamn har vi haft rätt mycket folk (i relation till hur stora vi är) som har deltagit i det arbetet. Så att säga att vi bara säljer plagiat är inte riktigt sant. När det gäller datatjänster över IP så har vi varit rätt tidiga med att ta in nya funktioner och tekniker men visst vi utvecklade inte IPsec eller MPLS men det är kanske inte riktigt det vi är bäst på. Däremot är vi rätt duktiga på att driva den typen av nät åt kunder.
 

HåkanP

New member
Därför att tillverkaren och generalimportören har ett rekommenderat utpris.

Ringer du däremot 10 olika åf så lovar jag att det kommer skilja en hel del mellan de olika prutmöjligheterna!

Nej, när det gäller såna prissättningar ser jag hellre att generalimportörerna är hårda, och jag betalar gärna några tusen mer, och gör en mindre förlust på nästa byte.

Ja, du vill alltså ha monopol, bara de inte är statliga. Att någon kan hålla sig med lägre omkostnader än någon annan skall förstås inte komma kunden till godo osv. Snacka om inkonsekvensresonemang från din sida om man studerar dina olika inlägg.
 

TKH

New member
Jag är livrädd att sittande regering skall sälja ut alla statliga bolag.
Allt kommer att bli dyrare, klart som korvspad. Vi har dessutom under lång tid fått
skambud och de senaste åren nollbud gällande lönerna av våra arbetsgivare = blir allt fattigare.
Regeringen räknar kallt med att de dels kan stoppa några hål med kontanterna
och dels att de får in mer skatteintäkter med de högre priserna från privatiseringen.
Brys sig inte så mycket om att det de säljer det tappar de intäkterna ifrån.

Det borde vara statligt ägande utan vinstintresse, dvs att vi får så
pressade priser som bara möjligt på vissa saker i samhället.
El, mat, vatten, boende, mediciner, sjukvård, äldrevård och kläder tycker jag är det
som är det mest relevanta.
Det som alla borde få i tillräckliga mängder även de minst bemedlade.
Möjligtvis glömde jag något men resten kunde det vara extra hög skatt på, ja även på
våra högt skattade hojar, kalla det gärna lyxkonsumtion att kunna köra hoj.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag vill ha mycket konkurrens på alla områden utom ett...mitt eget verksamhetsområde som företagare..där vill jag ha mitt eget privata monopol:D:D

Anders.J
 

Jojye

New member
Såå när det är avreglerat är det bara o starta en tråd där vi kan tipsa varandra vart det är bäst att besiktiga sin hoj. Finns säkert fler som klarar sig utan att behöva byta blinkers och blås för att man ska besiktiga.
 

Chopperbyggarn

New member
Möjligtvis glömde jag något men resten kunde det vara extra hög skatt på, ja även på
våra högt skattade hojar, kalla det gärna lyxkonsumtion att kunna köra hoj.

Lyxskatt inbakad i vägskatten har dom i Mexico på nya motorcyklar och man går efter cc (möjligtvis även inköpspris) och den är mycket dyr jämfört med vad vägskatt kostar för mc i sverige, den är som allra dyrast när fordonet är nytt för att succesivt sänkas för varje år äldre hojen blir tills skatten efter många år är nere på en nivå som våran vägskatt.
Ca 2 månadslöner kostar denna lyxskatt för en industriarbetare med hyffsat bra jobb för en hoj motsvarande Sportster 883cc. Vill vi ha detta här???

Ett litet bidrag till denna politiskt färgade dabatt...vem vinner röd? blå? eller mitt emellan?
Anders.J
 

Juh@

New member
Jag tycker avregleringen av telenätet är en av de bättre som skett, även om kopparnätet borde ligga i ett separat bolag.

Men televerket var faktiskt en föregångare på sin tid. Utan televerket hade vi inte haft det Ericsson vi har idag. De gick hand i hand med teknikutvecklingen för mobiltelefoni och är en viktig bakomliggande faktor bakom Ericssons fantastiska framgångar som systemleverantör.

Sedan var televerket en trög koloss i mångt och mycket men de var långt fram i vissa lägen.

Jag håller med om att Chopperbyggarn i viss mån har fel i att dagens pris grundar i konkurrens. Samtidigt har han heelt rätt, för hade verkligen dessa avtal och den teknikutveckling som krävts för att göra det möjligt varit verklighet om storebror staten skulle ha hållt i trådarna?? Knappast!

Det enda televerket levererar nu är plagiat av andras innovationer, så är det, och så har det alltid varit!
 

Chopperbyggarn

New member
Såå när det är avreglerat är det bara o starta en tråd där vi kan tipsa varandra vart det är bäst att besiktiga sin hoj. Finns säkert fler som klarar sig utan att behöva byta blinkers och blås för att man ska besiktiga.

Att starta en tråd om detta är nog absolut säkraste sättet att se till att det blir absolut nödvändigt att byta blinkers o blås på dessa ställen.:rolleyes:

Anders.J
 

jan-olovj

New member
Jag tycker avregleringen av telenätet är en av de bättre som skett, även om kopparnätet borde ligga i ett separat bolag.

Så vitt jag vet så är kopparnätet ett eget bolag ( jag mins inte namnet men det har bytt många gånger för att lura de anstälda på pensionen) lisom SJ banät (banverket).
Se det senaste, om SJ ägt bannätet så är jag ganska säker på att vi inte hade haft sådant stul med snön. Samma med telias kopparnät, det som staten tog bort var även att de hade sammhälsansvar inte bara ekonomiska för då hade alla som rök på detta jädrans fastmobil som brede ut sig efter stormarna i smålands glesbyggd.
 

Marie

Banned
Det borde vara statligt ägande utan vinstintresse, dvs att vi får så
pressade priser som bara möjligt på vissa saker i samhället.
El, mat, vatten, boende, mediciner, sjukvård, äldrevård och kläder tycker jag är det

Javisst.....

Och bara konsums blåvita skit att välja också.

Jotack. Det blir den direkta konsekvensen.
 

SuperRetard

New member
Det borde vara statligt ägande utan vinstintresse, dvs att vi får så
pressade priser som bara möjligt på vissa saker i samhället.


De 3-7 % vinst som ett privat bolag gör är försumbar med tanke på att ett statligt boilag skulle kosta 30% mer för att driva sin apparat.
 
Top