Tror SMC att det blir bättre med privat bes?

BMW R90s

New member
Jag får intrycket att SMC är för en privatisering ab bilprovningen:confused:
Om nu någon tror det är ett bättre alternativ så är man allt bra blåögd i dubbel bemärkelse.
Se på utvecklingen i Finlad!
Blir kul när Ture Besiktning hänvisar till Ruffliga Bengtsson tvärs över gatan
för att fixa dina ''fel'':mad:
 

Catherine

New member
Varför blåögd? Vad är det som säger att bilprovningen bäst? Monopol skapar inte bra bemötande och kundinriktade tjänster. Som jämförelse tycker jag att de gamla apoteken skärpt till sig under de förändringar som nu pågår.

Det blir alltid en övergångsperiod innan man helt hittar formerna, men själv är jag övertygad om att det kan bli bra, med spännande kombinerade tjänster som kan gynna oss fordonsägare.
 

Spiff

New member
Jag tror det kommer att bli dyrare, sämre service och sämre trafiksäkerhet.
Det var många år sedan Bilprovningen genomgick en omfattande förändring och blev kundvänliga. Långt innan hotet om att riva upp monopolet.

Jag gillar systembolaget också. Efter att ha bott både i tyskland och england så väljer jag systembolaget vilken dag i veckan som helst utom söndagar.

Tycker SMC något annat tycker jag att vi har fel =)
 

jan-olovj

New member
Jag tror det kommer att bli dyrare, sämre service och sämre trafiksäkerhet.
Det var många år sedan Bilprovningen genomgick en omfattande förändring och blev kundvänliga. Långt innan hotet om att riva upp monopolet.

Jag gillar systembolaget också. Efter att ha bott både i tyskland och england så väljer jag systembolaget vilken dag i veckan som helst utom söndagar.

Tycker SMC något annat tycker jag att vi har fel =)

Jag instämmer helt både gällande bilprovning och systemet.
 

SuperRetard

New member
Det finns inget, INGET fall bortsett rättsliga som drivs, eller drivits bättre i statlig regi än privat.

Att systembolaget är bra är inte ens sant. De har fantastiska inköpare, och vi har fantastiskt billigt vin jämfört med tyskland / frankrike etc.

Men jämför du Systemets (fortfarande inkompetenta personal) med matbutiker i Tyskland så är det orättvist. Jämför du med tyska och franska vin-, öl-, whiskey - osv-, butiker så framstår systemet som TOTALT värdelösa.

Och kollektivtrafiken, visst, det blev kaos i början. Det är säkert i viss mån fortfarande kaos. Men det är inte inte mer kaos än det var innan, och det trots en ökad belastning och minskade kostnader. För så är det, kostnaderna har sjunkit på i stort sett alla prvatiserade instanser.

Skolorna sköts oerhört mkt bättre i privat regi. Eleverna är nöjdare, de får bättre betyg och äter godare mat än de i kommunala. TROTS att skolorna med samma intäkt visar vinster.. Men det är klart. Att nån visar vinst på att ge nån bättre förutsättningar till framtiden än den kommunala eleven som dessutom kostar mer skatteresurser är ju förjävligt. Alla ska vi ha det lika dåligt, det är solidaritet!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Oavsett vad SMC tycker i frågan kommer kontroll- och registreringsbesiktningen att avregleras i Sverige. Detta är en klar politisk viljeyttring. SMC var dock skeptiska i svaret om det enbart är positivt ur ett brukarperspektiv. Kommer man att klara enhetlighet i bedömning, finns tillgänglighet i hela landet och vad blir priset? Sverige hade billigare kontrollbesiktning än samtliga länder med privat regi. Sedan finns inte heller kontrollbesiktning för MC i hela EU eftersom krav saknas i EG-direktiv. Vi deltog på mötet för att kolla vad som är på G och helt klart finns många intressenter som kommer att etablera sig i Sverige.
SMC:s remissvar hittar du här: http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/remissvar/Remissvar Fordonsbesiktning avreglering.pdf
 

Spiff

New member
Det finns inget, INGET fall bortsett rättsliga som drivs, eller drivits bättre i statlig regi än privat.

Att systembolaget är bra är inte ens sant. De har fantastiska inköpare, och vi har fantastiskt billigt vin jämfört med tyskland / frankrike etc.

Men jämför du Systemets (fortfarande inkompetenta personal) med matbutiker i Tyskland så är det orättvist. Jämför du med tyska och franska vin-, öl-, whiskey - osv-, butiker så framstår systemet som TOTALT värdelösa.
Jag jämför helheten, systembolagets personal i Mörby som är både kompetenta och trevliga, personalen på systemets specialbutik i stan, säljaren på konsum i Tyskland och ägaren till vinbutticen i Barnes, Richmond, UK. Priset och utbudet är överlägset på systembolaget.
Skolorna sköts oerhört mkt bättre i privat regi. Eleverna är nöjdare, de får bättre betyg och äter godare mat än de i kommunala. TROTS att skolorna med samma intäkt visar vinster.. Men det är klart. Att nån visar vinst på att ge nån bättre förutsättningar till framtiden än den kommunala eleven som dessutom kostar mer skatteresurser är ju förjävligt. Alla ska vi ha det lika dåligt, det är solidaritet!
What a load of crap. Jag har mina barn i en privat skola och de trivs bra. Maten är så usel så det snart är uppror. Skolan har aldrig visat vinst vad jag vet. Att skolan funkar bra är enbart tack vare en rektor som skapade en bra stämning som lockade till sig bra personal. Hon har nu gått i pension så det goda håller på att förfalla. Men man kan inte generalisera så som du gör allt privat är inte bra och allt statligt är inte dåligt eller bra. Livet har mer gråskalor än så.
 

BMW R90s

New member
Varför blåögd? Vad är det som säger att bilprovningen bäst? Monopol skapar inte bra bemötande och kundinriktade tjänster. Som jämförelse tycker jag att de gamla apoteken skärpt till sig under de förändringar som nu pågår.

Det blir alltid en övergångsperiod innan man helt hittar formerna, men själv är jag övertygad om att det kan bli bra, med spännande kombinerade tjänster som kan gynna oss fordonsägare.
Kan du utvekla det där med kombinerade tjänster?
Innebär det att besiktningsstation kollar över ditt fordon och anmärker
på sådant som ej kommer att bli godkänt? Men samtidigt åtar sig att fixa felen!
 

hamre

Member
Det blir knappast billigare eller bättre med privat besiktning.
Inget har väl blivit till "svenssons" fördel av avregleringar och privatiseringar!:mad:

Hund behöver inte svara på detta inlägget för hans åsikt vet jag redan!
 

Catherine

New member
Kan du utvekla det där med kombinerade tjänster?
Innebär det att besiktningsstation kollar över ditt fordon och anmärker
på sådant som ej kommer att bli godkänt? Men samtidigt åtar sig att fixa felen!

Jag har inte funderat så mycket på det, men det vore ju en affärsidé - skämt åsido. ;)

En besiktare ska nog inte reparera det man själv pekat på är fel - även om jag tror att en företagare som missbrukar ett sådant system snart skulle gå i konkurs i brist på kunder. Med kombinationer tänkte jag mig att man kan ha annan näringsverksamhet och även erbjuda bilbesiktning. Kanske något inom branschen, typ "Vi rekonditionerar din bil och kontrollerar samtidigt att den är i trafiksäkert skick". Fantasin sätter gränserna.

Det är väl ungefär som att jag gärna köper panodil, nässpray och även en flaska vin på Ica när jag ändå är där och handlar.
 

jan-olovj

New member
Privaticering är inte als till fördel för sveriges invånare, skräckexempel Telia som inte har något sammhälsansvar, elmarknaden som inte har något sammhälsansvar endast mot den egna profiten se järnvägen som måste gå med vins inte heller något sammhälsansvar. Så här går det när endast profiten får gälla oss medborgar vi skall bara betala. Vist är min åsikt politisk färgad men tänk efter har verkligen allt blivit bättre med det jag nämt.
 

Marie

Banned
Privaticering är inte als till fördel för sveriges invånare, skräckexempel Telia som inte har något sammhälsansvar, elmarknaden som inte har något sammhälsansvar endast mot den egna profiten se järnvägen som måste gå med vins inte heller något sammhälsansvar. Så här går det när endast profiten får gälla oss medborgar vi skall bara betala. Vist är min åsikt politisk färgad men tänk efter har verkligen allt blivit bättre med det jag nämt.

Telefon är billigare än någonsin att använda. Det blev kanon!
Är man på bettet och bevakar elavtalen, så har även det blivit lyckat.
Järnväg, vad är det? Inget jag använder frivilligt ens om det vore gratis.

Jag är mycket nyfiken på vad som kommer ut av apoteksprivatiseringen, den kan knappast bli annat än bra. Apoteken var definitivt inget som blev bättre genom förstatligandet i slutet av sextiotalet (om jag minns rätt betr tidpunkten).

Däremot känner jag mig tveksam till fordonsbesiktningen, men det är väl jag som är dum och inkonsekvent.
 

jan-olovj

New member
Fråga Telias kunder hur glada de blev efter stormen Gudrun när dom blev av med den fasta ledningen till huset. Nu har många ingen telefon alls eftersom det inte fins någon täcknin varken för mobil eller bredband. Fråga dessa företagare som tvingas flytta när de förlorade tråden till huset. När det gäller mobilkostnaden hade säkert den sjunkit när tiden kommit i fatt, Staten har fortfarande en del att säga till om när der gäller priset.
 

Juh@

New member
Priserna sjunker inte

Tittar man på Finland så har besiktningspriserna gått upp med nästan 300% efter avregleringen men tillgängligheten blivit bättre. Kunskapsnivån de olika ställen har nog större variation än tidigare.

Jag väljer hellre att behöva planer min besiktning än att betala 2-3 ggr så mycket som idag, men det alternativet kommer inte att finnas.

Avregleringen av apoteken får samma effekt, priserna på receptfria läkemedel går upp kraftigt (eller rättare sagt så har de redan gjort det). Receptbelagda läkemedel är däremot styrda av läkemedelsverket så där blir det ingen effekt att tala om.

Statliga monopol har inga vinstsyften, men de är också en stor beställare och kan pressa priserna mer än flera mindre aktörer kan göra.

Men nu är situationen som den är, det är bara att betala lite mer och se ltie glad ut. Fördelen är att du kan besikta i princip utan att boka tid i förväg eller köpa din huvudvärkstablett var du vill.
 

Chopperbyggarn

New member
Personligen blir jag mycket väl mottagen på dom Bilprovningar jag åker till nuförtiden annat var det för 20-30 år sedan då man kunde möta riktigt myndiga översittar attityder...hur mycket det beror på att jag börjar bli en gråhårig gubbe och inte längre är 20 årig yngling vet jag inte, dock minns jag en tydlig charmoffensiv hos bilprovningen undgefär när dom allra första notiserna i media kom att ifrågasätta bilprovningens monopol pga stundande EU medlemsskap.
Nu tycker jag att bilprovningarna som jag åker till har blivit så trevliga, tillmötesgående och fyllda av sunt förnuft att jag inte kan se vad som skulle få mig att byta till ett nytt privat alternativ.
För mig är detta inte en ideologisk fråga..jag åker dit jag blir bäst bemött och där mest sunt förnuft råder.

Anders.J
 

DearHunter

New member
Varför ska man inte kunna få en privatiserad bilbesiktning med ökad flexibilitet och lägre kostnader för staten och skattebetalarna som följd? Samma sak gäller uppkörningar! Som det är nu så har man ju nollvision.
Öppna även upp möjligheten att få sin besiktning godkänd och gjord i annat EU land.

Vi har ju privatpraktiserande läkare som man anförtror sitt liv åt och det fungerar ju alldeles utmärkt! Bara ringa och komma istället för att sitta och vänta akut i 1-5h akut, tillsammans med snoriga dagisbarn.

Sedan så ska ju samället ställa krav på att det görs på ett bra sätt så att syftet uppnås, givetvis. Därför har vi ju myndigheter som granskar verksamheten.

Bättre att staten lägger pengarna på bättre vägunderhåll :)
 

enhjuling

New member
Sedan så ska ju samället ställa krav på att det görs på ett bra sätt så att syftet uppnås, givetvis. Därför har vi ju myndigheter som granskar verksamheten.

Jag har väldigt svårt att förstå hur det skall gå till att ställa krav på privata företag. Ett privat företag har väl först och främst kraven från sina aktieägare att ta hänsyn till. Visa gärna mig den aktieägare som inte har vinsten som största intresse. Nöjda kunder är inget mål i sig om det inte innebär att man tjänar mer pengar. Det är ju liksom det som är själva vitsen med företag och aktieägare.
Det borde vara lättare för staten att ställa krav på en statlig myndighet/verksamhet.
 

Juh@

New member
Problemet med en del avregleringar som t.ex elmarknaden är att det bildas nya Oligopol (dvs några få stora aktörer) och de har inget intresse av pressa priserna maximalt utan att öka vinsterna.

I vissa lägen kan det innebära att ett statligt monopol kan ge lägre priser av den anledningen. Att effektiviteten och servicen inte är så bra alla gånger är självklart en nackdel.

Jag har ingen lösning på problemet, utan valet är ofta ideologiskt eller ett val mellan pest eller kolera.

Men det finns också avregleringar som jag tycker är/har varit självklara där en ökad konkurrens gett lägre priser, bättre service och ökad valfrihet
 
Top