Trafikförsäkringen............

benkar

New member
En helt laglig protestaktion är ju att hojar samlas i centrala city varje dag klockan 16.40 och sedan kör man ut på de stora utfarterna och kör en sisådär -10 på laglig fart. I alla körfälten. Så kör man så en 5-6 mil ut och så vänder man och tokgasar hem.

Efter en 3-4 veckor börjar det nog bli hyffsat irriterande att alla utfarter är totalt igenkorkade.


Är en tankvärd idé, men kanske begränsa det till 1 dag/vecka, tex samling varje torsdag vid 17-tiden, "torsdagsprotesten", samlas i city, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit :D Gissar att det inte tar allför många gånger innan media uppmärksammar det hela.....och undrar "varför", så får någon/vi förklara vad det är vi inte gillar.... :cool:

/B
 

lime

Skriver inte
Är en tankvärd idé, men kanske begränsa det till 1 dag/vecka, tex samling varje torsdag vid 17-tiden, "torsdagsprotesten", samlas i city, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit :D Gissar att det inte tar allför många gånger innan media uppmärksammar det hela.....och undrar "varför", så får någon/vi förklara vad det är vi inte gillar.... :cool:

/B

Problemet är att bilisterna och VV klara av att göra detta så bra själva just nu så det skulle inte märkas. :(
 

Tyrannosaurus

New member
lime skrev:
En helt laglig protestaktion är ju att hojar samlas i centrala city varje dag klockan 16.40 och sedan kör man ut på de stora utfarterna och kör en sisådär -10 på laglig fart. I alla körfälten. Så kör man så en 5-6 mil ut och så vänder man och tokgasar hem.

Efter en 3-4 veckor börjar det nog bli hyffsat irriterande att alla utfarter är totalt igenkorkade.
Är en tankvärd idé, men kanske begränsa det till 1 dag/vecka, tex samling varje torsdag vid 17-tiden, "torsdagsprotesten", samlas i city, välja en utfartsriktning, snigla sig ut, kanske stanna till för lite snack mitt på utfartsleden så att det blir riktigt rörigt/tvärnit :D Gissar att det inte tar allför många gånger innan media uppmärksammar det hela.....och undrar "varför", så får någon/vi förklara vad det är vi inte gillar.... :cool:
Något liknande har faktiskt genomförts tidigare, men det var länge sen och på den tiden det fortfarande fanns sammanhållning på stan och det kunde vara 300 eller fler hojar vid McDonalds på Sveavägen t.o.m. på en vardag.

Det förekom s.k. bullermöten (det vara en del som körde med rensade system) och vid ett tillfälle fick politikerna och polisen för sig att det skulle bli parkeringsförbud utanför "macken" och vi fick välja på att åka därifrån eller få P-böter hela gänget.
Snabbt som attan gick vi ihop och en kille ställde sig på muren och ropade "ok, om vi inte får står här så kör vi".

Det blev köra i 10 km/h fram och tillbaka på Sveavägen och blockera allt. För varje vända stannade vi kort vid "macken" vilket resulterade i att polisen hotade med "blocket", ok ett varv till osv.

Om jag inte minns fel höll vi på varje kväll i över en vecka med totalt trafikkaos som följd, och vi vann! :)
Så det funkar bevisligen, det blev en stor grej av det och jag har kvar flera tidningsurklipp som minne. Idag skulle det troligen bli effektivare av flera anledningar, bl.a. finns det fler hojar och de flesta är vattenkylda så risken för överhettning är mindre.
Men som sagt, det som tyvärr inte finns längre är dels den sammanhållningen som fanns då, och dels någon slags naturlig ledarfigur som tar tag i det och får med sig folket :(
 

Lelle K

New member
Har funderat en del på vad som händer poltiskt i landet (svedala) och jämför med för 20-30 år sedan. Rapport 13, hur många kommer ihåg den? Då åkte hojåkare i karavan och protesterade mot ett förslag som dåvarande kommunikationsministern hade lagt, att ALLA hojar över 250 kubik skulle förbjudas. Och de som skulle tillåtas, skulle få gå i max 70 km/h. Hur kul hade det varit? Hade Ni kört mc idag i så fall? Jag hade troligen inte gjort det....

Resultatet av protesterna DÅ, var att förslaget lades ner (mig veterligt). Skulle samma - eller liknande förslag - läggas idag, har jag en otäck känsla av att det skulle gå igenom. Därför att de flesta svenskar har tappat lusten att strida för vad vi anser är rätt och fel. Vi lägger tid på våra jobb/karriär och familj - det gjorde vi då också - samt en del på de föreningar vi var med i.

Jag upplever det som, att "det egna" engagemanget;

1 - har minskat radikalt, därför att vi uppfunnit en person som inte finns. En person som de (troligen) flesta av oss hänvisar till och vi hoppas på ska lösa problemen. "Någon Annan".

2 - Genom vår tystnad och vår (inom mc-kollektivet) oförmåga att samarbeta med andra organisationer (exempelvis Motormännen) i den här frågan, gör det politikerna hoppas på - vi protesterar inte så det märks.

Jag har i alla fall inte märkt, läst eller hört talas om någon SYNLIG protest i riket. Förutom någon enstaka namnlista. Tror ni att politikerna bryr sig om det? En namnlista är måhända en besvärlig påminnelse om att de stört ett antal människor med ett förslag eller beslut, i bästa fall väger den några kilon.

Jag säger inte att vi ska blockera motorvägar, eller barrikadera oss framför riksdagshuset, men jag blir alltmer övertygad om att så länge vi spelar politikernas spel allt mer på deras villkor, kommer vi snart att vara "marginaliserade". I alla fall de som inte vill vara "storebror lydiga" i varje bokstav, kommatecken och punkt.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...
2 - Genom vår tystnad och vår (inom mc-kollektivet) oförmåga att samarbeta med andra organisationer (exempelvis Motormännen) i den här frågan, gör det politikerna hoppas på - vi protesterar inte så det märks.

Jag har i alla fall inte märkt, läst eller hört talas om någon SYNLIG protest i riket. Förutom någon enstaka namnlista. Tror ni att politikerna bryr sig om det? En namnlista är måhända en besvärlig påminnelse om att de stört ett antal människor med ett förslag eller beslut, i bästa fall väger den några kilon.
....

2. SMC har haft konstant kontakt med Motormännen (M), sedan nya regeringen kom till, bl. a om försäkringsfrågan och en del annat.
M är fulla av beundran över det effektiva protest apperat som SMC snabbt kan mobilisera, vis strykturen med Distrikts-organisationer som har en tät och djub förankring i klubborna - vilket M avsaknar.
Senast stod SMC som föredragende på hearing i Riksdagen, arrangerad av oppositionen. Här var även M föredragende också. Och i sakens natur, har vi under ett utal möten under senasta perioden avstämd och delvist koordinerad båda organisationers synepunkter i saken.


SYNLIG Protest - tjaa! Bilisterna har inte förmått att mobilisera annat än några tidningsartikler. Enligt min pressklips service har SMC och motorcyklismen fått mera presse!
5.500 motorcyklister har fysisk visat upp sig på +20 kortege körningar. Talar och diskussioner har hållits när SMC har överrakt protestlistor till riksdagföreträdera eller lokalpolitikere.

Under avstämningen i Riksdagen, var SMC på plats framför Riksdagshuset - och vi var flittigt besökt av riksdagsledamöter.

TYVÄRR, fick vi inget genomslag i pressen alls! Begrebbet MC-DÖDEN, säljar tidningar, inte en höjning eller införelse av en ny skatt!
Ej heller att vi överlämnade 55.000 namn på skattedepartementet - vilket annars var mäkta imponerande enligt cheferna på departementet..

Men, nog är det rätt att man inte i dagens sits går upp på barrikaderna!
 

benkar

New member
Luftat frågan lite både här och på SH

Känner för min del, trots att jag är vansinnigt upprörd över den nuvarande (från 1 juli) trafiksäkerhetsförsäkringsskatten på 38%, och utifrån att tråden legat här och även på SH ett tag, och lyssnat runt med lite hojåkare på jobbet, bekanta med hoj, osv, att...

.. det helt enkelt inte är så att det finns tillräckligt många hojåkare som tycker det här är värt att "röra om i grytan ordentligt", det finns åsikter om om att protester i mer livlig form gör mer skada än nytta, dom som inte har "drabbat SÅ hårt" bryr sig inte, vilket visar att majoriteten väljer att gny i någon tråd i ett forum på nätet, knyta näven i fickan a la Svensk metod, men mer än så orkar/vill man inte, och utifrån det så ser jag ingen framtid för en STOR protest just nu.

Hoppas dock att fler vaknar upp med tiden, kanske när folk inser det stora felet i hela tanken, inser vad det kommer kosta när/om reformen är fullt genomförd, så får vi kanske ta tag i det hela då?

Är förvånad över att så få hojåkare orkar bry sig... :( Visst har vi tex SMC som bryr sig, men man kan ju inte luta sig tillbaka och tro att tex SMC "ska fixa det hela", i den här frågan krävs det uppslutning från alla hojåkare!

/B
 

benkar

New member
Men, nog är det rätt att man inte i dagens sits går upp på barrikaderna!

Varför inte? Har SMC något i "bakfickan" som kan fixa det hela, som kan störas av att hojåkarna protesterar mer livligt? (Inte för att jag tror att hojåkare i största allmänhet orkar lyfta sitt arsle och protestera... :p )

/B
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Sorry Benkar - det finns inga secret solutions!

Nu rör det sig om att få det bästa ut av sitsen - sen kan vi stryla om miljöavgiften som vi ska ha på suppan!
 

benkar

New member
Sorry Benkar - det finns inga secret solutions!

Nu rör det sig om att få det bästa ut av sitsen - sen kan vi stryla om miljöavgiften som vi ska ha på suppan!

Dvs att SMC nu lägger ned striden/arbetet mot/kring "trafiksäkerhetsförsäkringsskatten" ?

Jag förstår IOFS er/SMC, verkar ju ändå inte vara så många hojåkare som orkar bry sig.... :( Trist att det är så.

/B
 

Lelle K

New member
2.


SYNLIG Protest - tjaa! Bilisterna har inte förmått att mobilisera annat än några tidningsartikler. Enligt min pressklips service har SMC och motorcyklismen fått mera presse!
5.500 motorcyklister har fysisk visat upp sig på +20 kortege körningar. Talar och diskussioner har hållits när SMC har överrakt protestlistor till riksdagföreträdera eller lokalpolitikere.

.................................

Men, nog är det rätt att man inte i dagens sits går upp på barrikaderna!

Kanske är det från någras synvinkel intressant att jämföra med vad bilisterna förmått mobilisera, det intressant ur min synvinkel är dock vad sveriges hojåkare åstadkommer, 5500 hojåkare låter mycket. Delar man upp det på - som du skriver - över 20 kortegekörningar, blir i alla fall inte jag imponerad. Det kanske är så, att det är väldigt få hojåkare i sverige som gör något åt "den politiska sakens gång"?

Hade jag sett något (läst, hört eller fått utskick) från mitt läns (Västra götalands län - gamla Skaraborg) förbund, hade jag blivit mer intresserad att vara med och påverka än jag är idag. Jag har sedan en flytt för ett tag sedan endast sett en chopperklubb och en "gammelhojklubb" som lyckats hamna i tidningen som ställt ut eller arrangerat något. Möjligt att jag missat något evenemang?

Varför inte gå upp på barrikaderna? Syns vi så finns vi, det intressanta borde vara HUR vi gör det. Självklart ska det finnas frontfigurer som kan snacka med myndighetspersonerna på ett språk som dom tar till sig, men det hindrar väl inte att vi som vill ha våra hojar kvar, utan regskyltar fram, straffskatter på fordon och drivmedel genomför demonstrationer när vi står inför hot?

Till exempel snigelköra i en större stad vid rusningstid, täcka upp gatorna runt NTF:s och VV:s huvudkontor med rullande motorcyklar.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Dvs att SMC nu lägger ned striden/arbetet mot/kring "trafiksäkerhetsförsäkringsskatten" ?

..

/B

FEL, vi kämper vidare - men, i fortsättningen får vi liksom nog acceptera riksdagens beslut. Nu är det vi kan påvärka utformingen av Steg 2 i forslaget, och här kommer vi sätta in.

Lelle K skrev:
Syns vi så finns vi, det intressanta borde vara HUR vi gör det. Självklart ska det finnas frontfigurer som kan snacka med myndighetspersonerna på ett språk som dom tar till sig, men det hindrar väl inte att vi som vill ha våra hojar kvar, utan regskyltar fram, straffskatter på fordon och drivmedel genomför demonstrationer när vi står inför hot?

Hojåkarna, representerad av SMC har absolut varit ultra synliga i debatten, sedan valet. Vi har deltagit som sakkunninga på ställen vart vi inte tidigare har varit bjudna - eller fått access.
Jag vågar nog postulera att vi SMC har haft mera mediaytrymme än vi annars har på 3 vanligt aktiva år. Specifikt på TV har vi haft mycket exponering, båda på lokalt som riks nivå.

Personligen, anser jag att ett större genombrott är att man kallar in SMC i sakfrågor och mediatäckning, eftersom att vi har faktuella och välplacerade argument i sakfrågorna.

Klart att vi ska ha mycket mera ytrymme i media och det i visse sitser nog ku krävas lite mera aktion orienterade protester. Och det jobbar vi på med vore beskedliga resurser.

Sen är det krig om plats i media och inget säljar så bra som död, olycka och ny förbudslagstiftning. ex. när Skogö på TV provocerades att ta upp hotet om nummerskylt fram - var vi på TV med replik. Inslaget var från SVT Dalarna, och SVT Rapport valde endast att ta Skogö´s provokation med i rapport som går på Riksnyheterna.
Från regeringsmaktens sida vett vi sedan vintern att skylten fram vill man inte ha, när det stridar med ägareansvar.
Men, förhandlingsteknisk kanske är detta en del av den "business" SMC driver med VV - för att nå en mängd andra mål. (9 punkts avtalen med bl.a väsentliga ändringar runt räcken..)

Det var endast lite spontana kommentarer här under semester tiden...
 

benkar

New member
Om man ska vara ärlig...

..så är SMC helt rätt instans att gå via i en hel del frågor, genom SMCs kunskap/styrka är dom/ni dom rätta att framföra hojåkarnas ståndpunkt/åsikter inom området trafiksäkerhet, fortbildning, vägstandard osv. Vägverket lyssnar på SMC i dom frågorna.

Men vad det gäller förändringar i socialförsäkringens utformning (inkl den nya trafikförsäkringsskatten) och tex bensinskatt, då är SMC (och andra organisationer som tillvaratar olika trafikantgruppers intresse) en fjärt i rymden, dom styrande skiter fullständigt i åsikterna.

Det enda sättet att påverka dom styrande i sådana frågor är genom STORA protester/manifestationer, inte bara hojåkare, utan alla trafikangrupper, gemensamt.

En dröm skulle vara att få se ALLA som kör bil, hoj osv, som inte MÅSTE köra, ställa undan fordonet i en månad, tänk bara Stockholms Län, kaos i kollektivtrafiken, tomma stormarknader (och tomma hyllor hos dom lokala handlarna), tomma utflyktsmål, helt tomt på fiket i Rosenhill :eek: osv osv.

Dom styrande kalkylerar helt kallt, in med trafikförsäkringspremie, höj soppaskatten, in med biltullar, blir en del muttrande och knytna nävar i fickan, men stannar där, och det vet/tror dom, skulle vara mums att röra om i den grytan lite.....

/B
 
Top