Idag fick jag trafikförsäkringskatten. Det var iofs ingen stor summa, 133 kr för resten av året är ganska överkommligt.
Men det är inte vad det handlar om, utan frågan är om man ska betala dubbelt för det man redan betalar för via skattsedeln för socialförsäkringen?
Den nya skatten är inte bara ogenomtänkt, den är också olaglig, och inte så lite olaglig eftersom den strider mot konstutitionen om att alla medborgare ska ha samma rättigheter till t.ex. vård.
Det man nu har gjort är att man har ryckt ut en stor befolkningsgrupp - fordonsförare, och säger att socialförsäkringen inte gäller dessa utan att de inte bara ska betala dubbelt för detta, utan dessutom förpliktas att göra det.
Jag vill på en gång klargöra att det för mig inte handlar om något allmänt ogillande mot den borgliga regeringen (som är en uppfattning man kan få av trådskaparen). För mig personligen spelar det ingen roll om det är borgare, sossar (före 2006) eller andra som gör bort sig. Oavsett vilka så ska dom ha på skallen för det. Sen gillar jag inte några av dom, men det är en annan sak
Eller som det står på tröjan jag har sett på ett antal hojfolk: "Jag är inte rasist, jag hatar alla"
Jag ringde mitt försäkringsbolag (Bilsport & MC) och frågade vad som skulle hända om man
inte betalade. Svaret var enkelt och tyvärr nedslående, det dras av på försäkringens tidsperiod. Alltså, istället för en årsförsäkring så har man då kanske en 10-månadersförsäkring för samma peng, så skatten undkommer man inte på det sättet.
Jag hade hoppats på att det skulle övergå till ett krav från staten (ungefär som fordonsskatten) för då hade man kunnat göra rättsprocess av det, men icke tyvärr
Att starta ett civilrättsligt mål mot staten är döfött, och det vet dom nog, inte bara i det här fallet utan i många andra där dom jävlas med och pungslår medborgarna även om det inte handlar om så stora pengar. Men många bäckar små... Dessutom är det totalt åt h-vete att behöva betala dubbelt för det man redan betalar via skatten.
Eftersom jag inte tror att man som enskild kan göra det har jag tidigare uppmanat SMC att tillsammans med andra motororganisationer anmäla denna lagstridiga skatt till
KU (Konstitutionsutskottet) och även erbjudigt min hjälp.
Och med anledning av det:
You have mail, Jesper "Galne Dansken" Christensen
Om det skulle ha förkommit kan jag skicka det igen.