Trafikförsäkringen............

jan-olovj

Active member
Om du talar om trafikförsäkringen så ser jag faran med att det blir någon som hamnar utanför om tex. du blir påskörd av ett oförfäkrat fordon vem betalar?
Det fins stor risk som jag ser det att det skapar många tvister om vi inte har det allmäna som ser till att du inte blir utan hjälp. Det är viktigt att alla hjälps åt.
Jan-Olov
 

-ah

New member
Jag menar att sveriges företag solidariskt skall stå för notan genom att tvingas teckna en täckande olycksfallsförsäkring & denna försäkring skall bära sig själv.. det är tydligen tidens melodi..

Företagen betalar ju redan en stor del av olycksfallskostnaderna - vem upparbetar f.ö. mervärdet som företagen får pengar att betala den delen av försäkringen för? - vissa delar betalas av kollektivförsäkringar och andra delar betalas solidarisk genom beskattningen i stort.
Ska pengar till en utökat försäkring tas från löneutrymmet?
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår hur du tänkt dig upplägget.:confused:
 

jan-olovj

Active member
Kanhända jag inte reder ut allt men min åsikt är att om man strikt ser på varje område tex trafiken eller arbetsskador med själv täckande försäkring måste samhället måste ligga bakom som en garant för oss enskilda individer annars spricker våran trygghet. Låter vi särskilda försäkringar ta över kommer det garanterat bli så mycket tvister i sakfrågor att den lilla mäniskan inte har en möjlighet att få rätt.
Jan-Olov
 

SKP

New member
Företagen betalar ju redan en stor del av olycksfallskostnaderna - vem upparbetar f.ö. mervärdet som företagen får pengar att betala den delen av försäkringen för? - vissa delar betalas av kollektivförsäkringar och andra delar betalas solidarisk genom beskattningen i stort.
Ska pengar till en utökat försäkring tas från löneutrymmet?
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår hur du tänkt dig upplägget.:confused:

Ansvar, vi ska ta ansvar & bära kostnader mer & mer men inte arbetsgivarna? Om jag skadar mig i arbetet vem betalar min sjukpenning fullt ut eller om det går illa & en sjukpensionering blir aktuell, arbetsgivaren eller du genom din skatt?

Antingen tänker vi solidariskt eller så bär var & en sina egna kostnader man skapar/orsakar..
 

-ah

New member
Ansvar, vi ska ta ansvar & bära kostnader mer & mer men inte arbetsgivarna? Om jag skadar mig i arbetet vem betalar min sjukpenning fullt ut eller om det går illa & en sjukpensionering blir aktuell, arbetsgivaren eller du genom din skatt?

Antingen tänker vi solidariskt eller så bär var & en sina egna kostnader man skapar/orsakar..


Menar du att din arbetsgivare ska ta ansvar för de skador du ådrar dig eller tillfoga andra när du kör hoj? Nej, det menar du inte, men diskussionen är den samma.
Kom igen nu SKP, ge en idé om finansieringen av ditt förslag - det är ändå där diskussionen hamnar så småningom.
 

SKP

New member
Menar du att din arbetsgivare ska ta ansvar för de skador du ådrar dig eller tillfoga andra när du kör hoj? Nej, det menar du inte, men diskussionen är den samma.
Kom igen nu SKP, ge en idé om finansieringen av ditt förslag - det är ändå där diskussionen hamnar så småningom.

Finansieringen sker genom att arbetsgivaren själv tecknar försäkringen & inte genom att staten kollektivt ansluter dom genom arbetsgivareavgiften... vilket resulterar i att vi får mindre kostnader i samhället, likaså gäller giftutsläpp & dyl. arbtesgivaren får teckna privata försäkringar som fullt täcker upp alla kostnader som det blir.. samhället dvs. vi skattebetalare skall icke belastas med dom kostnaderna.. eller det är bättre att ha någon form av solidariskt tänkande?


Edit: När det kommer till trafikförsäkringen så är jag personligen inte så orolig med mina 1383:-/år i helförsäkring för min CBR 1000F -87.
 
Last edited:

Kjellsson

New member
Trafikförskringsdebatten

Det är nog tyvärr så att även om kostnaderna för skador på sikt skulle minska så är det nog så att försäkringspremien kommer att ligga kvar på en hög nivå.

Jag antar att man resonerar så att här handlar det inte om hur mycket man behöver ta ut utan snarare om hur mycket tål mc åkare och branschen i sin helhet att man plockar ut.

Beträffande andra idrotter som hockey o fotboll som nämns i debatten så betalar föräldrar/ klubbar kraftiga premier mot olycksfall, detta vet de flesta som har barn inom ex hockeyn.

Jag tror att det bästa man kan göra är att hålla ner premiesättningen så mycket det går redan i början, får dom möjlighet att sätta höga premier kommer dom aldrig att backa på dessa

//Kjellsson
 

jan-olovj

Active member
Att hålla ner försäkringskostnaden låter vettigt, men jag tvivlar starkt på att idrotsrörelsen betalar all rehabilitering eller förlorad arbetsförtjänst om tex en förälder får vara hemma och se till sitt barn. Trafikförsäkringen är ju tänkt att göra så.
Jan-Olov
 

VFunRider

New member
Idag läst jag att fetma i Sverige kostar staten 16 miljarder !! Undrar hur alliansen tänker sy ihopp en privattförsäkring åt dem överviktiga, för visst är det mening numera, enligt alliansen alltså, att alla skall bära sina sjukvårdskostnader efter livsstil och risker man utsätter sig, eller är det bara vi hojåkare det gäller? Efter att har läst Socialstyrelsens statistiken om döda i riket efter samtliga dödsorsaker, känner jag mig som hojåkare utpekad och diskriminerad som grupp av det nya regeringen.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Jag frågar om vem som skall bära kostnaderna, skattebetalarna eller slarviga arbetsgivare?

SKP? :confused:

Slarviga arbetsgivare finns det många men de har flera som har tummen i ögat på sig, så inte mycket att oroa sig för, tillhör du bara facket och inte åker snålskuts på oss andra kan du nog vara lugn. Mycket större oro bör vi alla ha nu när vi ser hur regeringen börjar montera ner allas vår sociala trygghet med minskade ersättningar, vi har inte samma föresättningar i livet.
Jan-Olov
 

Peter Östvall

New member
Jag frågar om vem som skall bära kostnaderna, skattebetalarna eller slarviga arbetsgivare?

SKP? :confused:
Jag har funderat på varför man inte hör något om att endast 20% av alla skatter och avgifter på fordon går tillbaka till trafiken. Av dom 80% som återstår borde enligt min mening täcka den del som man nu anser sej sakna för att ge fullgott försäkringsskydd. Att bara låta alla dessa miljarder gå rätt in i offentliga sektorn kan aldrig vara shyst.
 

benkar

New member
Är antagligen relativt lindrigt "drabbad", men idag kom det som ett brev på posten, höjd försäkringspremie på hojen från 1 juli pga "Trafikförsäkrings-skatten", blev för min del relativt lindriga 870 kr/år. (Men undrar vart det landar när "reformen" är helt genomförd, 2-3.000 kr per år för min del? och vågar inte ens tänka på vad det kostar för en yngre hojåkare med nytaget KK)

Skulle inte svära och skrika om det hela, om det skulle vara en "rättvis" skatt, dvs att även dom som tuffar runt på hästar, håller på med idrott, dykning, bergsklättring, transporterar sig med trampcykel osv osv även dom skulle få betala för sina egna risker/kostnader via en obligatorisk skatt på en lika obligatorisk försäkring.

Är givetvis SMC-medlem, och uppskattar jobbet SMC gjort med att skapa opinion mot skatten, lägga fram sakliga argument osv osv

Hoppas att SMC kan dra i kampen mot att det blir ännu värre, och att vi alla på hoj vaknar till och ställer upp ännu mer när det är dags att protestera igen, känns nästan som om det är dags att dra igång någon form av återkommande protest/kampanj mot "Trafikförsäkrings-skatten", samling varje onsdag från och med augusti vid Riksdagshuset innan vi drar iväg på en hojrunda... :p

Nu är jag f...n grinig :mad:

/B
 

Robford

New member
kan bara hålla med ovanstående jag blir också grinig för det verkar som vi inte har nåt att säja till om längre.Det spelar ingen roll hur mycket man tar i och protesterar så händer ingenting och det retar mej till vansinne.
Ett stort tack till er som orkar kämpa för vår sak för ni behövs även om det måste kännas j..ligt motigt ibland.
/R
 

benkar

New member
Börjar få en aning/känna att kampen mot "Trafikförsäkrings-skatten" kräver en helt ny angreppsmetod, dels att ALLA hojåkare, oavsett om man nu drabbats av 500 kr eller 5.000 kr höjning/år i detta första steg ställer upp och hjälper till, oavsett om man kör glidare, sporthoj, motard osv osv...

Samt att det behövs en ny uppsjö argument, och helt nya protestmetoder. (Man behöver ju inte göra som Franska bönder, dumpa ko-skit på Riksdagstrappan, men kanske något annat som väcker lika mycket uppmärksamhet i alla fall...)

Borde ju i vårt stora hojkollektiv finnas någon/några som arbetar med opinionsbildning som kan leda oss i rätt rikting/ge tips?

/B
 

lime

Skriver inte
Borde ju i vårt stora hojkollektiv finnas någon/några som arbetar med opinionsbildning som kan leda oss i rätt rikting/ge tips?

/B

En helt laglig protestaktion är ju att hojar samlas i centrala city varje dag klockan 16.40 och sedan kör man ut på de stora utfarterna och kör en sisådär -10 på laglig fart. I alla körfälten. Så kör man så en 5-6 mil ut och så vänder man och tokgasar hem.

Efter en 3-4 veckor börjar det nog bli hyffsat irriterande att alla utfarter är totalt igenkorkade.
 

jan-olovj

Active member
Alla bor inte i Stockholm så aktion borde täcka hela landet för att vara efektitv, även bilismen är drabbad så en aktion som tar rakt över skulle vara mycket bättre. En misstoende mot nuvarande regering skulle nog vara ett bättre alternativ för det är ju inte bara trafikförsäkringen som helt fel. Ett nyval skulle sitta fint för nu har nog alla som röstade efter sin egen börs fattat vad de ställt till med.
Jan-Olov
 

Tyrannosaurus

New member
Idag fick jag trafikförsäkringskatten. Det var iofs ingen stor summa, 133 kr för resten av året är ganska överkommligt.
Men det är inte vad det handlar om, utan frågan är om man ska betala dubbelt för det man redan betalar för via skattsedeln för socialförsäkringen?

Den nya skatten är inte bara ogenomtänkt, den är också olaglig, och inte så lite olaglig eftersom den strider mot konstutitionen om att alla medborgare ska ha samma rättigheter till t.ex. vård.
Det man nu har gjort är att man har ryckt ut en stor befolkningsgrupp - fordonsförare, och säger att socialförsäkringen inte gäller dessa utan att de inte bara ska betala dubbelt för detta, utan dessutom förpliktas att göra det.

Jag vill på en gång klargöra att det för mig inte handlar om något allmänt ogillande mot den borgliga regeringen (som är en uppfattning man kan få av trådskaparen). För mig personligen spelar det ingen roll om det är borgare, sossar (före 2006) eller andra som gör bort sig. Oavsett vilka så ska dom ha på skallen för det. Sen gillar jag inte några av dom, men det är en annan sak ;)
Eller som det står på tröjan jag har sett på ett antal hojfolk: "Jag är inte rasist, jag hatar alla" :D

Jag ringde mitt försäkringsbolag (Bilsport & MC) och frågade vad som skulle hända om man inte betalade. Svaret var enkelt och tyvärr nedslående, det dras av på försäkringens tidsperiod. Alltså, istället för en årsförsäkring så har man då kanske en 10-månadersförsäkring för samma peng, så skatten undkommer man inte på det sättet.
Jag hade hoppats på att det skulle övergå till ett krav från staten (ungefär som fordonsskatten) för då hade man kunnat göra rättsprocess av det, men icke tyvärr :( Att starta ett civilrättsligt mål mot staten är döfött, och det vet dom nog, inte bara i det här fallet utan i många andra där dom jävlas med och pungslår medborgarna även om det inte handlar om så stora pengar. Men många bäckar små... Dessutom är det totalt åt h-vete att behöva betala dubbelt för det man redan betalar via skatten.

Eftersom jag inte tror att man som enskild kan göra det har jag tidigare uppmanat SMC att tillsammans med andra motororganisationer anmäla denna lagstridiga skatt till KU (Konstitutionsutskottet) och även erbjudigt min hjälp.

Och med anledning av det: You have mail, Jesper "Galne Dansken" Christensen

Om det skulle ha förkommit kan jag skicka det igen.
 

benkar

New member
Alla bor inte i Stockholm så aktion borde täcka hela landet för att vara efektitv, även bilismen är drabbad så en aktion som tar rakt över skulle vara mycket bättre. En misstoende mot nuvarande regering skulle nog vara ett bättre alternativ för det är ju inte bara trafikförsäkringen som helt fel. Ett nyval skulle sitta fint för nu har nog alla som röstade efter sin egen börs fattat vad de ställt till med.
Jan-Olov

Givetvis borde protester vara landstäckande, och det borde tas ännu närmare kontakter mellan alla drabbade trafikantgruppers intresseorganisationer för att samordna protesterandet mer än nu. (Har varit förvånandsvärt tyst från andra än SMC, som synts ofta i media kring ämnet, bra jobbat av SMC :) )

Ett dilemma i nuläget/utformandet av "skatten" är att det är en %-sats på trafikförsäkringspremien. Om jag tar den försäkring jag har, så blir det som skrivet för mig 870 kr/år när jag bor i zon 1, hade jag bott i zon 3-7 hade skatten antagligen blivit runt 400 kr/år (trots att sjuk och rehab-kostnad borde vara densamma vart man än bor, hmmm)

Det gör väl att storstadsbor (zon 1-3) är mer/mest benägna protestera/känna sig drabbade, men om någon kan komma på något lysande bra sätt protestera, över hela landet, skulle det vara kanon! Känns som om vi Svenskar ofta tenderar att knyta näven i fickan, svära inombords, skrika lite på ett forum liknande detta, och så blir det inget mer, skulle vara mums om vi kunde hitta ett sätt säga "nu får det f...n vara nog" som får dom styrande att darra och ta sig en tankeställare.....

/B
 
Top