Juhu...
Jag har inte glömt att svara på frågan här - men, ibland är det så att dygnets timmar inte räckar till.. (Red Baron - jag har även epost som som du osså ska ha svar på..)
- Sen, är det viktigt också att veta att dom svar som jag, övriga anställda och även styrelses ledamoter - ger på forummet, inte per princip ska eller får jämnställas med dom synepunkter som kommer bli SMC:s officiella.
Vänligen ha i åtanke att debatten på ett internetforum ibland kan rasa iväg i ett ruskigt tempo. Och på SMC:s kansli jobbar vi brett med att undersöka faktuellt underlag innan vi tar beslut om vilken åsikt SMC:s kommer ha i viktiga frågor.
Frågorna ställde till mig kändes som såna - varför att jag har tagit tid att jobba med detta.
Vänligen förstå att i relation till artiklen i DN, är denne del av längre interview med mig - och journalisten har handpluckar citat ut av det samband som det är sagt i. Sen har DN utan min vetskap kombinered med SMC:s försäkrings partner Folksam.
Läsa även gärna debatt artiklen i nya MC Folket 6/2006
SMC har fått ros av parter i försäkrings branchen för vore uttalen om saken i fråga - och man har inte tyckt att vi är barnsliga, tvärtom; duktigt på-lästa och seriösa med objektivt synesätt.
Nya trafikförsäkringen* är uerhört komplicerad, och idag vett troligen inga hur det kommer bli, vilket är anledningen till att det inte är kristalklara svar från oss på SMC.
Vi har under veckan haft flera möten med olika parter i försäkrings industrin, för att förbättra vort faktuella underlag - och det jobb som vi kommer att dra igång för att säkra att motorcyklisterna ska ha "rättvisa försäkrings system i fortsättningen."
Vi söker härunder att förstå och jobba med tankerna bak Aliansens tänke. ex. kan forslaget vara bra, eftersom att dom kommerciella f-bolag ser ökonomisk vinst i få rehabiliterad bättra och snabbare (eftersom
f-bolagen kan ha möjlighet att spara kostnader på så sätt!).
SMC önsker såklart att en skaderamt motorcyklist ska ha bäst möjliga vård.
Samma sak kan ha annat förtecken; f-bolagen avsluttar rehab för tidigt, som kan medföra "smärta" för skadalidna!
Viktigt är det att vi i SMC har ett grundsyn som går på att alla ska ha samma behandling, detta uavset om det är försäkringsfrågor, polis kontroll, körkorts utbildng, etc..
* det pågår ju ett parallelt jobb med att ändra i trafikskade lagen - och SMC:s remiss svar är här på G osså..
(och nu har svarad på en dator borta från kansliet - utan att rådföra mig kansliets försäkrings kunniga
)