Trafikförsäkringen............

clazza

New member
NU JÄVLAR HAR VÄL BORGARNA KOMMIT IGÅNG,KNAPPT HAR VÄL VALCIRKUSEN AVSTANNAT FÖRÄNN DETTA VANSINNSESFÖRSLAG ANG HÖJD TRAFIKFÖRSÄKRINGS-PREMIE.
DET ÄR TYDLIGEN BARA MYCKET VÄLBESTÄLDA SOM SKALL FÅ KÖRA MC I FRAMTIDEN.
VAD TYCKER NI? KOMMER DET ATT PROTESTERAS FRÅN SMC:S HÅLL?
DET ÄR VÄL PÅ TIDEN ATT VI BÖRJAR PROTESTERA PÅ NGT VIS MOT DESSA DÅRAKTIGE PREMIER SOM ÄR PÅ G.:mad: :mad: :mad: :mad:

/CLAZZA
 

lime

Skriver inte
1. Skrik inte.

2. Det är inget nytt... de hade förslaget i sitt valmanifest och det baserar sig på en drygt 10 år gammal utredninge.

3. Sätt dig in i ämnet... Jo, det kommer att bli dyrare initialt men när väl trafikförsäkringen börjat jämna ut sig så kommer det troligtvis, om inte mc-kollektivet fortsätter att köra som de gör, att bli billigare. Finland införde denna modell för ett antal år sedan och där har trafikförsäkringen skjunkigt för de bilar och hojar som sällan är med om olyckor.
 

clazza

New member
1. Skrik inte.

2. Det är inget nytt... de hade förslaget i sitt valmanifest och det baserar sig på en drygt 10 år gammal utredninge.

3. Sätt dig in i ämnet... Jo, det kommer att bli dyrare initialt men när väl trafikförsäkringen börjat jämna ut sig så kommer det troligtvis, om inte mc-kollektivet fortsätter att köra som de gör, att bli billigare. Finland införde denna modell för ett antal år sedan och där har trafikförsäkringen skjunkigt för de bilar och hojar som sällan är med om olyckor.
Det verkar som om du känner till en del om detta,tycker ändå att premierna här i sverige hela tiden höjs till sanslösa nivåer både för bilar och mc.
Kan inte klaga för jag tycker att min egen premie är relativt OK.Men vad händer med Mc-branchen om nu det kommer att bli "mycket dyrare"i början?
Kommer det att bli omöjligt att åka en sport-tourer i framtiden?
Känns i alla fall mycket oroande.........../
 

Jåke

New member
Jo, det kommer att bli dyrare initialt men när väl trafikförsäkringen börjat jämna ut sig så kommer det troligtvis, om inte mc-kollektivet fortsätter att köra som de gör, att bli billigare. Finland införde denna modell för ett antal år sedan och där har trafikförsäkringen skjunkigt för de bilar och hojar som sällan är med om olyckor.
När ändrade Finland? På SH nämns året 1959. Rätt eller fel, det är ett tag att vänta på att den ska jämna ut sig...

Om så var fallet går det inte ens att dra parallelen och säga hur bra det är där. Förhållandena i Finland på trafikfronten var då knappast vad de är i Sverige idag, så jämförelsen haltar.

Ungefär som när man ändrade reglerna för övergångsställen i ett nafs efter att ha tittat på utlandet där de haft de reglerna så länge att de ingått i den långsamt ökande trafikmängden. Här skulle reglerna appliceras rakt av på redan hög intensitet...

Men årtalet kanske är fel, Finland kanske ändrade för bara nåt år sedan?
 
Last edited:

Bajen-Sam

New member
Är inte insatt men man undrar om man kommer att ha råd med både hoj och bil, och då får hojen gå då jag har familj. Hur går det för de med familjer som har fler bilar och kanske andra fordon? Kan nog bli en riktig chock, speciellt om man bor i en storstad. :eek:

Är riktigt orolig, och med tanke på att man kommer få typ en 1000kr extra om året efter skattesäkning, men hur mycket kommer allt annat gå upp tro? :confused:

Att det kommer bli billigare med tiden tror jag inte på utan det kommer nog bli väldigt mycket dyrare för den typ av fordon som ofta är inblandade i olyckor och bara dyrt för oss andra. :mad:
 

Jåke

New member
bara dyrt för oss andra. :mad:
Undrar om man från politiskt håll tänkt på den varianten; de som får stor höjning kör oförsäkrat istället. Vem betalar då?

Observera en sak här, jag vet ännu inte riktigt vad jag tycker om förslaget då jag inte orkat sätta mig in i detaljerna. Jag försöker bara resonera utifrån argument utan att lägga nån värdering i det.
 
Last edited:

ulson

New member
Det jag inte tycker rimmar, är att detta vill man införa för att avlasta den allmänna sjukförsäkringens kostnader. Man vill att alla fordonsförare skall bära sina egna kostnader för sjukvård och rehabilitering för skador orsakade av trafikolyckor.
Då borde ju i rättvisans namn även de som utövar idrott, t.e.x fotboll eller ishockey och skadar sig titt som tätt även de finansiera sina egna sjukvårdskostnader orsakade av utövandet av en hobby. Detta skulle ytterligare avlasta de allmäna sjukvårdskostnaderna.
 

Jåke

New member
DDå borde ju i rättvisans namn även de som utövar idrott, t.e.x fotboll eller ishockey och skadar sig titt som tätt även de finansiera sina egna sjukvårdskostnader orsakade av utövandet av en hobby. Detta skulle ytterligare avlasta de allmäna sjukvårdskostnaderna.
"Snälla nån, inte kan vi ge oss på dem. De är ju heliga och det är ju nåt jag själv eventuellt pysslar med..."


:rolleyes:
 

Smartswede

New member
Nog kommer mcförsäkringspremien öka när förslaget blir verklighet. Ytterligare några yngre sporthojsåkare inte ha råd med att köra sporthoj på gata. Några till kommer köra skenförsäkrat eller helt utan försäkring (precis som de som inte har råd köpa en sporthoj stjäl en istället). Till det positiva är att varochen i större utsträckning får betala för de kostnader de orsaker och detta även leder till större försiktighet i trafiken. Förändringen kommer troligtvis även leda till fler av sporthojjarna körs på bana och inte ute i trafiken.

Sportandet som fotboll, hockey, innebandy anses nog fortfarande som mer nyttigt med tanke på allmänhälsan för att även de ska omfattas. För annars borde i rättvisans namn de som inte håller sig i form få den högsta höjningen av premien då de har betydligt högre sjukvårdskostnader och fler sjukdagar från jobbet. Så att kräva idrottsutövarna betalar sin försäkring leder troligtvis högre premier för de som inte gör det.

Kortfattat är jag för förändringen även om jag räknar med jag kommer att få betala mer för mitt mcnöjje. Inte så trevligt förslag för plånboken men bra för samhället i stort.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
NU JÄVLAR ...VAD TYCKER NI?
KOMMER DET ATT PROTESTERAS FRÅN SMC:S HÅLL?
DET ÄR VÄL PÅ TIDEN ATT VI BÖRJAR PROTESTERA PÅ NGT VIS MOT DESSA DÅRAKTIGE PREMIER SOM ÄR PÅ G.:mad: :mad: :mad: :mad:

/CLAZZA

Problemet, om man nu skall kalla det för problem, är att vi har inget att ta på. Det finns ett förslag om att systemet skall göras om men hur det kommer att se ut vet ingen i dagsläget, inte ens alliansen.

Det har varit så mycket spekulationer och felaktiga uppgifter från båda de politiska blocken. Ex.vis har socialdemokraterna sagt att trafikförsäkringen betalas via skattsedeln och alliansen sagt att förslaget endast skall gälla sjukpenningersättningen, ej rehabilitering, trots att de skriver motsatsen.

Det senare fick vi kritik för att vi angett felaktiga uppgifter men det verkar som de inte själva vet vad de vill. Detta är bara ett par exempel på felaktigheter/tveksamheter som förekommer, det finns fler.

Det troliga är att det kommer att tillsättas en utredning som skall komma fram till något, vilket lär ta tid, och så länge vi inte vet vad det kommer ut av den så är det svårt att agera. Att få detta genomfört redan till 1 januari 2007, som alliansen trott och sagt, ser vi idag som omöjligt. Om det inte finns någon hemlig plan som ingen känner till...

Och skulle det vara så då är det i stort sett omöjligt att stoppa det. Det senare skulle dock förvåna oss storligen, för då borde vi åtminstone ha hört något "viskande".

Vad vi gjort är att vi haft det här förslaget under bevakning under en längre tid, ca 10 år, och samlat på oss motargument. Förslaget dök nämligen upp redan i mitten av 90-talet och har vid ett par tidigare valrörelser lyfts fram utan att det skett något mer.

Vi har framfört bl.a. i debattartiklar om det inte är dags att införa en obligatorisk friluftsförsäkring eftersom det är nästan dubbelt så många idrottande människor som uppsöker sjukvården än vad det är trafikskadade.

Vi fortsätter nu att försöka få fram fakta genom att vi pratar med olika instanser såsom politiker och företrädare för försäkringsbranschen.
Förslaget skall med stor sannolikhet inte ses som något försök att få bort oss två-hjuligar utan detta handlar mer om en annan politisk filosofi än vänsterblocket som bygger i stort på lägre skatter och mer ekonomisk frihet för den enskilde.

SMC har numera fått sak kompetens in i styrelsen, idet att Johhny Gylling från Riksdagen börjar i styrelsen på fullt när hans uppdrag i Riksdagen och Trafikutskottet upphör om några veckor. Johhny kommer med hela SMC att jobba stenhårt för rimliga försäkrings förhållende för oss motorcyklister.

Vi börjar i veckan som komer att träffa olika sakkunniga instanser i frågan och reagera därefter, när det kommer hard-facts fram.

Hoppas att jag fick förklarad hur sitsen är just nu..

(tack till Bjucken här på kansliet som har jobbat med frågan i +10 år..)

LÄNK Pressmedelande
 
Last edited:

VFunRider

New member
Det jag inte tycker rimmar, är att detta vill man införa för att avlasta den allmänna sjukförsäkringens kostnader. Man vill att alla fordonsförare skall bära sina egna kostnader för sjukvård och rehabilitering för skador orsakade av trafikolyckor.
Då borde ju i rättvisans namn även de som utövar idrott, t.e.x fotboll eller ishockey och skadar sig titt som tätt även de finansiera sina egna sjukvårdskostnader orsakade av utövandet av en hobby. Detta skulle ytterligare avlasta de allmäna sjukvårdskostnaderna.

...för att inte tala om rökarna, cyklister (år 2005 dog 43 och skadades 1041 cyklister i trafikolyckor i Sverige)...
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Hej jag kan tänka mig viket bråk det kommer att bli med försäkringsbolagen om följande händer. Jag får ett jack i panan vid en olycka på väg till anbulansen snubblar jag och bryter foten vem skall betala fotskadan.
Försäkringsbolaget eller den allmäna sjukvården. Jag ser långvariga diskusioner innan problemet är löst. Se på vipslach skadorna.
Måtte vi få sjukvården på det allmäna.
Jan-Olov
 

PuchD

New member
Om det handlar om flera år, som folksam hävdar i artikeln(länken ovan), så får alliansen kanske inte behålla makten länge nog att höja trafikförsäkringen...
 

Red Baron

New member
Jag tycker att SMCs parallell med idrott mest liknar en femårings "får inte jag så ska ingen annan få".

Idrott på gräsrotsnivå handlar om folkhälsa och sparar kanske in mer sjukvårdskostnader än det skapar. Idrott på elit- och nära elitnivå ger miljoner svenskar underhållning och skapar förbilder.

Hojåkande i Sverige 2006 är nästan uteslutande en fritidssysselsättning, en riskfylld sådan.

Varför ska Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera det via sin skattesedel ?

Tycker SMC även att försäkringsbolagen ska ändra systemet man har idag, där högkostnadsgrupper betalar mer än lågriskgrupper, till ett där alla betalar ungefär lika mycket oavsett hojval ?
 

SvenneC

New member
Jag tycker att SMCs parallell med idrott mest liknar en femårings "får inte jag så ska ingen annan få".

Idrott på gräsrotsnivå handlar om folkhälsa och sparar kanske in mer sjukvårdskostnader än det skapar. Idrott på elit- och nära elitnivå ger miljoner svenskar underhållning och skapar förbilder.

Hojåkande i Sverige 2006 är nästan uteslutande en fritidssysselsättning, en riskfylld sådan.

Varför ska Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera det via sin skattesedel ?

Tycker SMC även att försäkringsbolagen ska ändra systemet man har idag, där högkostnadsgrupper betalar mer än lågriskgrupper, till ett där alla betalar ungefär lika mycket oavsett hojval ?


...Så du tycker inte att fotboll och hockey är riskfyllda fritidssysselsättningar då?

Varför skall Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera DET via sin skattesedel? :rolleyes:
 

lime

Skriver inte
...Så du tycker inte att fotboll och hockey är riskfyllda fritidssysselsättningar då?

Varför skall Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera DET via sin skattesedel? :rolleyes:


För att "det är meningsfull fritidsysselsättning som befrämjar hälsan i vårt land".

Seriöst, om jag inte hade haft mc:n att använda som avkoppling i fjol när jobbet var som värst så hade jag antingen blivit sjukskriven eller slagit ihjäl någon. Vilket som så sparade hojen en massa pengar till staten och drog in en del i bensinskatt.
 

Red Baron

New member
...Så du tycker inte att fotboll och hockey är riskfyllda fritidssysselsättningar då?
Delvis, men utan att ha fakta så tror jag inte att de fritidssysselsättningarna genererar lika många invalider och lika stora kostnader i form av rehab, livränta etc.

Varför skall Agda 73 med knaper pension vara med och finansiera DET via sin skattesedel? :rolleyes:
Svaret står i det du citerade. Det är kanske inte en kostnad.
 

chili

New member
Ingen idé att oroa sig över detta nu...

Hur mycket det blir och när visar sig förr eller senare och vi vanliga medborgare kan ändå inte gör ett skvatt åt saken.

Jag tror dessutom starkt på organisationer som SMC, Motormännen med fler i dessa lägen. De har stoppad andra idiotförslag förr.

Man kan väl ändå ifrågasätta varför en liten grupp av människor ska betala för sig själva när andra slipper. Ett bra exempel är hästsport vilket också bara är en hobby för många. Deras skador slår med råge mc-kollektivets skadekostnader. (Skillnaden är dödstalet, men den grymma sanningen är ju man som död är billigare än som invalid resten av livet.)
 

Red Baron

New member
Ingen idé att oroa sig över detta nu...

Hur mycket det blir och när visar sig förr eller senare och vi vanliga medborgare kan ändå inte gör ett skvatt åt saken.

Jag tror dessutom starkt på organisationer som SMC, Motormännen med fler i dessa lägen. De har stoppad andra idiotförslag förr.

Man kan väl ändå ifrågasätta varför en liten grupp av människor ska betala för sig själva när andra slipper. Ett bra exempel är hästsport vilket också bara är en hobby för många. Deras skador slår med råge mc-kollektivets skadekostnader. (Skillnaden är dödstalet, men den grymma sanningen är ju man som död är billigare än som invalid resten av livet.)
Ja ridning, och speciellt fälttävlan, är ett oerhört mycket bättre exempel. Ridning är ju dessutom ingen idrott :D

PS Vi medborgare kan göra något åt saken. En majoritet av oss har nyligen röstat för ett Sverige med annan fördelningspolitik med färre transfereringar. Förslaget om trafikförsäkringarna ligger i linje med vad de flesta vill.
 
Last edited:
Top