Tråden SMC SPORT 2012 - Nyheter, frågor, etc..

roffe_s

Active member
1- Man skrubbar inte av mer fart - friktionen minskar när däcket glider.

2 - Riktningsförändringen är den uttalade poängen med tekniken. Man rätar ut kurvan, behöver inte luta fullt lika mycket eller lika länge och kan därför gå på gas hårt tidigare. Andy Ibbott nämner det som hastigast i sin bok "Performance Riding Techniques" (sid 80)...

3 - I MotoGP är det nog däcken som spelar in. Brigestone-däcken som används där har tydligen enormt grepp fram till det att de släpper och därefter i princip inget grepp. Med den karaktäristiken lär det vara knepigt att dosera sladden även om det finns de som gör det. Det extrema greppet gör också att de kan lägga ner maximalt och fortfarande hålla bra fart. Det gör att de inte behöver sladda in i kurvorna för att minska lutningsvinkeln - åtminstone så länge de inte kört slut på däcken. Om det sladdas brukar det ske mot slutet av loppen. I Moto2 används Dunlop-däck. De har inte samma av/på egenskaper som Brigestone. De släpper mjukare vilket borde göra kontrollerade sladdar lättare att utföra.

4 - "Sikta och skjut" används tydligen inte så mycket i MotoGP längre. Det är tydligen mer tillämpat och tillämpbart i Superbike-sammanhang. John Hopkins pratar lite om det i den här intervjun...
...Det finns också några intervjuer på motogp.com med Jonathan Rea (WSBK) som körde några race för Honda när Stoner var skadad samt James Ellison som körde CRT för Paul Bird förra säsongen där de jämför SBK med MotoGP.
Bra och påläst inlägg:) Några snabba kommentarer mellan kudden och Mr J Blund:
1 - njae, korrekt är att friktionen i de allra flesta fall karaktäriseras av någon form av övergångsmotstånd, d v s att friktionskoefficienten är som högst precis innan den överskrids, därefter sjunker den något (när glidningen väl initierats). Det innebär att en idealt applicerad broms fram och bak är bättre än en sladd, där är vi överens. Men visst skrubbar Du av mer fart i en sladd än om Du t ex rullar helt utan eller med minimal broms? Speciellt om vi talar bakhjulsbroms, inte många applicerar den med kontroll i ingången av en kurva.

2 - överens.

3 och 4 - kan jag köpa, om än skillnaden mellan däcken kanske inte är riktigt så dramatisk som jag uppfattar Din beskrivning. Dock tror jag avsaknaden av antisladd i Moto2 är den huvudsakliga anledningen till att det backas in så mycket som det görs i den serien. Beteendet går ju förmodligen stick i stäv med TC-systemets algoritmer och programmeringen för att komma tillrätta med det vore oerhört avancerad oavsett vilka sensorer som används. Så - visst kan däckens karakteristik ha sin betydelse, men att just Moto2 sticker ut beror nog mest på den avskalade tekniken (i SS600 såväl som Superbike används ju så vitt jag vet TC).

Vi är överens om att "sikta och skjut" är en mer och mer försvinnande teknik, återigen tror jag TC-systemens (och däcksegenskapernas) inverkan på kurvhastigheten eliminerar fördelarna med den tekniken.

Avslutningsvis var syftet med mitt svar till Agile inte att föra in tråden på MotoGP-teknik, det var att belysa ev fördelar med sladd in i kurva. Och då de flesta av oss kör med ingen eller simpel TC, med däck av mer traditionell modell och med chassi utan GP-teknik kanske vi kan konstatera att det finns fördelar - om man är tillräckligt riskbenägen, begåvad och/eller förmögen för att lära sig tillämpa den till fullo...

Jag tror jag läst de intervjuer Du hänvisar till men ska ägna mig åt den video Du länkade till i morgon:)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Man skrubbar inte av mer fart - friktionen minskar när däcket glider.



Riktningsförändringen är den uttalade poängen med tekniken. Man rätar ut kurvan, behöver inte luta fullt lika mycket eller lika länge och kan därför gå på gas hårt tidigare. Andy Ibbott nämner det som hastigast i sin bok "Performance Riding Techniques" (sid 80):

When we back the bike into the corner, we're trying to get the bike to point in the direction of the exit as early as possible after the entry. It's a technique used a lot in SuperMoto but not so much in MotoGP. The reason is simple: a SuperMoto cannot and doesn't carry the corner speed of a MotoGP bike, which can turn more quickly, and has more grip, and more power. Therefore, backing it in, although it looks good, doesn't work well in the GP class, and this is even more the case in the 125 and 250 classes.




I MotoGP är det nog däcken som spelar in. Brigestone-däcken som används där har tydligen enormt grepp fram till det att de släpper och därefter i princip inget grepp. Med den karaktäristiken lär det vara knepigt att dosera sladden även om det finns de som gör det. Det extrema greppet gör också att de kan lägga ner maximalt och fortfarande hålla bra fart. Det gör att de inte behöver sladda in i kurvorna för att minska lutningsvinkeln - åtminstone så länge de inte kört slut på däcken. Om det sladdas brukar det ske mot slutet av loppen. I Moto2 används Dunlop-däck. De har inte samma av/på egenskaper som Brigestone. De släpper mjukare vilket borde göra kontrollerade sladdar lättare att utföra.

"Sikta och skjut" används tydligen inte så mycket i MotoGP längre. Det är tydligen mer tillämpat och tillämpbart i Superbike-sammanhang. John Hopkins pratar lite om det i den här intervjun: http://www.youtube.com/watch?gl=US&v=Htf4NoT5h_s
Det finns också några intervjuer på motogp.com med Jonathan Rea (WSBK) som körde några race för Honda när Stoner var skadad samt James Ellison som körde CRT för Paul Bird förra säsongen där de jämför SBK med MotoGP.


Orkar inte klippa, men...

Kan det inte fortfarande, med avsikt på ovan, vara så att sladdandet fortfarande då är en konsekvens av hög fart och attack snarare än en medveten strategi? Att sladdandet sen blir obligatoriskt och medvetet följer då rimligtvis av att farten och attacken alltid finns där. På samma sätt som rallypojkarna alltid åker på sladd, när det går tillräckligt fort blir det så vare sig man vill eller inte!?

Vad jag kort sagt vill komma fram till är att det inte finns något värde eller vinst med att sladda, förrän den dag då man kör så hårt att det börjar gå på tvären iaf, och att det då är bättre att kanske provocera fram det för att få en kontreollerad, snarare än okontrollerad sladd i ingången.
 

nir_scorpio

New member
Men visst skrubbar Du av mer fart i en sladd än om Du t ex rullar helt utan eller med minimal broms? Speciellt om vi talar bakhjulsbroms, inte många applicerar den med kontroll i ingången av en kurva.

Jag skulle nog förtydligat mig där. Mitt påstående gällde ett låst hjul i jämförelse med en effektiv inbromsning. Dvs om huvudsyftet är att få ner hastigheten på ett kontrollerat sätt så är en bra bromsteknik effektivare. Jag håller fullt med dig i dina två exempel ovan.

Det är också värt att notera att det inte handlar om att gå in med ett fullt låst bakhjul när man ska "backa in hojen". Då blir det alltför lätt en okontrollerad sladd och marksyning. Tricket är att få bakhjulet att rotera lite långsammare än framhjulet så att det släpar lite utan att vara låst - vilket är himla knepigt att få till på ett konsekvent sätt :/
 

Ricken

Member
Orkar inte klippa, men...

Kan det inte fortfarande, med avsikt på ovan, vara så att sladdandet fortfarande då är en konsekvens av hög fart och attack snarare än en medveten strategi? Att sladdandet sen blir obligatoriskt och medvetet följer då rimligtvis av att farten och attacken alltid finns där. På samma sätt som rallypojkarna alltid åker på sladd, när det går tillräckligt fort blir det så vare sig man vill eller inte!?

Vad jag kort sagt vill komma fram till är att det inte finns något värde eller vinst med att sladda, förrän den dag då man kör så hårt att det börjar gå på tvären iaf, och att det då är bättre att kanske provocera fram det för att få en kontreollerad, snarare än okontrollerad sladd i ingången.

Jag tror att du har ganska rätt, det är bara i tvära böjar man "tjänar" på att slajjda in. Så att hojen är i rätt riktning när man ska ut.

Men sen kan man ju göra det för att det är kul. Det behöver inte ens gå fort.

Och så länge man inte kör för att sätta varvrekord så är man välkommen på smc steg 1-4, var det så?
 

Peter1980

New member
Citat någonstans från högen med böcker som ligger här...

Jag brukar inte växla så supermkt med R1:an, desto mer, och ovanare med 600:an m ao.
Råkade därför växla ner mitt i ingången till en kurva på Gotland.. ingen slirkoppling på den, så jag gick in på sladd.

Jag väljer att tolka ditt citat som att jag körde fort :tomte:
 

Geggamoja

New member
Jag brukar inte växla så supermkt med R1:an, desto mer, och ovanare med 600:an m ao.
Råkade därför växla ner mitt i ingången till en kurva på Gotland.. ingen slirkoppling på den, så jag gick in på sladd.

Jag väljer att tolka ditt citat som att jag körde fort :tomte:

Låter som vi funnit vår drifting-instruktör för vårens kurser!
 

Syster-Tysk

New member
Men kärnfrågan, finns det något egenvärde i det? För mig känns det som att det "bara lbir så" när man kör tillräckligt hårt/fort. Ungefär som med knäskrap.

Förklarat i tidigare inlägg = Riktningsförändring, mindre nerlägg

Vi är överens om att "sikta och skjut" är en mer och mer försvinnande teknik, återigen tror jag TC-systemens (och däcksegenskapernas) inverkan på kurvhastigheten eliminerar fördelarna med den tekniken.

Vet att Troy Corsers superbike-BMW hade en knapp på vänster styrhandtag för att kunna applicera endast bakbromsen bl.a. för att få igång en slide. Men vi vet också att Troy är av den gamla skolan och inte tävlar längre. Vet inte om knappen finns kvar på Gold-Bet hojarna.

If you're not sliding, you're not going fast...

Du menar så här?

 
Top