TomTomRider erfarenheter och tips.

Inge K.

New member

Wroom

New member
Ingen mer TomTom för mig i alla fall...

Jag började min GPS-karriär på hojen med en Garmin streetpilot 2610, men ville efter ett tag ha ngt med batteri och jag svalde reklamen om Ridern med hull och hår, och köpte mig en TomTom Rider.

Vilket sunk! :mad::mad:

Denna apparat verkade vara konstruerad av skrivbordsjockeys.
Gick inte att själv låsa zoomnivå under körning, den hängde sig titt som tätt och var tvungen att nollställas hela tiden. När man skulle koppla upp sig på datorn så upptäcker man att det inte är ngn fin karta a la Garmin, nej allt ska skötas av den långsamma ridern ÄVEN när man är uppkopplad mot datorn...

Efter några veckors konstant irritation och svärande så lyckades jag sälja Ridern på blocket. Köpte mig därefter en Garmin Zumo 550 och har inte ångrat det en sekund.

Innan man köper en navi, PROVA! Försök få en möjlighet att "provköra" olika modeller och märken så minskar risken för en dumstrut på huvudet.

Det var min erfarenhet iallafall, men smaken är ju olika...
 

WillyW

New member
Jag började min GPS-karriär på hojen med en Garmin streetpilot 2610, men ville efter ett tag ha ngt med batteri och jag svalde reklamen om Ridern med hull och hår, och köpte mig en TomTom Rider.

Vilket sunk! :mad::mad:

Denna apparat verkade vara konstruerad av skrivbordsjockeys.
Gick inte att själv låsa zoomnivå under körning, den hängde sig titt som tätt och var tvungen att nollställas hela tiden. När man skulle koppla upp sig på datorn så upptäcker man att det inte är ngn fin karta a la Garmin, nej allt ska skötas av den långsamma ridern ÄVEN när man är uppkopplad mot datorn...

Efter några veckors konstant irritation och svärande så lyckades jag sälja Ridern på blocket. Köpte mig därefter en Garmin Zumo 550 och har inte ångrat det en sekund.

Innan man köper en navi, PROVA! Försök få en möjlighet att "provköra" olika modeller och märken så minskar risken för en dumstrut på huvudet.

Det var min erfarenhet iallafall, men smaken är ju olika...

Funderar på TomTom2 men lite tveksam p.g.a. 5 timmars batteri. För vardagskörning är 5 timmar inga problem, men är det egentligen då man behöver en GPS? 2,5 timme enkel (2 för att vara säker) är ju ingenting. När jag sedan läser posten ovan blir jag ännu mera osäker om TomTom2 är det riktiga.
 

JoS

New member
Även min hållare till TomTom Rider (version 1) lade av för några veckor sedan. Jag hade läst om Mårdis och andras problem på nätet om det veka fästet men trodde envist att min enhet inte skulle råka ut för samma fel. Det stämde såklart inte...
Efter några timmars sökande på nätet efter en ny hållare så gav jag upp, den är helt enkelt för gammal. TomTom själva har till och med slutat sälja den.


Eftersom den här GPS'en är en riktigt trevlig liten krabat så gav jag ändå inte upp. Har jag en trasig hållare så kan jag lika gärna försöka laga den (eller i alla fall se hur den är uppbyggd inuti :rolleyes:). Skruvarna som håller ihop hållaren är lite speciella så en ”Security”-bitssats inhandlades på Biltema för 60:- och skruvandet började. När jag inte hittade någon kallödning som oftast finnas i saker som skakar kraftigt så skruvade jag ihop hållaren igen. Tro't om du vill men den fungerade! :eek:


Nu har jag använt hållaren i åtskilliga mil och jag har ännu inte sett en enda tendens till glapp. Hur länge den kommer att hålla ihop låter jag vara osagt, men just för stunden är jag förbaskat nöjd. Det behöver inte vara så att alla glappande hållare går att laga, men för 60:- så kan man ju alltid försöka.
 

Inge K.

New member
Hur länge den kommer att hålla ihop låter jag vara osagt, men just för stunden är jag förbaskat nöjd. Det behöver inte vara så att alla glappande hållare går att laga, men för 60:- så kan man ju alltid försöka.

Hei!

All den tid denne holderen har blitt mindre tilgjengelig på markedet, gjelder
det jo å ta vare på det en har/eier, når det ennå fungerer.
I den forbindelse vil jeg anbefale deg å anskaffe en holder fra det tyske
firmaet Wunderlich.. Kjempegod investering etter min mening.

Noe om mine erfaringer, samt enkelte linker i denne tråden:
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=159597

Et bilde av holderen montert, i denne tråden:
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=224&t=6325&sid=e73ec24132b16f6d33977e63b7c18898

Jeg bestillte direkte fra produsenten, det gikk forsåvidt greit, men det tok
en del tid.

Mvh. Inge K.
 
B

Bellman

Guest
Hei!

All den tid denne holderen har blitt mindre tilgjengelig på markedet, gjelder
det jo å ta vare på det en har/eier, når det ennå fungerer.
I den forbindelse vil jeg anbefale deg å anskaffe en holder fra det tyske
firmaet Wunderlich.. Kjempegod investering etter min mening.

Noe om mine erfaringer, samt enkelte linker i denne tråden:
http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?t=159597

Et bilde av holderen montert, i denne tråden:
http://www.bmw-mc-klubben.se/viewtopic.php?f=224&t=6325&sid=e73ec24132b16f6d33977e63b7c18898

Jeg bestillte direkte fra produsenten, det gikk forsåvidt greit, men det tok
en del tid.

Mvh. Inge K.

Hade samma problem själv men köpte ett fäste av Touratec. Ungefär samma princip som det Inge hänvisar till. Touratecen är dock rätt dyr ca 1200:- men låsbar vilket kan vara en fördel.
 

JoS

New member
Vilket fäste du än köper så är det väl ändå TomTom's orginalfäste som används i den? Dvs kontaktdelen?
Om den plattan glappar så spelar det väl ingen roll i vilken hållare den är monterad i. Oavsett hur hårt det nya fästet håller i GPS'en?

Vad jag menar är att det är inte kontaktytorna som glappar mot GPS'en utan det är elektroniken innuti hållaren (under kontaktytorna) som glappar. Så var det iaf för mig.
 

Inge K.

New member
Vilket fäste du än köper så är det väl ändå TomTom's orginalfäste som används i den? Dvs kontaktdelen?
Om den plattan glappar så spelar det väl ingen roll i vilken hållare den är monterad i. Oavsett hur hårt det nya fästet håller i GPS'en?

Hei igjen!

Det som var et utbredt problem med v.1 holderen var konstruksjonen av
selve huset var for svak i overkant. Dette tillot en ørliten glapp mellom
holderen og selve enhten, etterhvert sørget vibrasjoner for at glappet øker
på sikt p.g.a. mekanisk slitasje på styretapper og kontakter, med dertil
følgende kontaktproblem.

Problemet var også større/kom tidligere ved stående kontra liggende
montering. Dette påvirker også et annet problem, at den bakre halvdelen
av huset hadde en tendens til å sprekke rundt skruehullene p.g.a.
belastningen. Husker også at en hel serie kom med disse sprekkene, og
dette var forårsaket av at skruene var trukket for hardt til fra leverandør.
Dette kan jo være greit å ha i minne i.o.m. at du har demontert disse
skruene, da kvaliteten på plasten ikke ser ut til være den mest egnede.

Ved montering av en av de tidligere nevnte holderne motvirker du begge
disse problem, holderen og selve enheten blir presset bedre i sammen
slik at ingen glapp oppstår mellom dem.

Dette (og foregående) var jo ment som et tips, så lenge du har en holder
uten kontaktproblemer og den har blitt lite tilgjengelig i markedet.
Sannsynligheten er rimelig stor for at kontaktproblemene vil dukke opp
igjen. Men det er jo mange parametere som spiller inn og bestemmer
hvor lang tid det vil ta.

Mvh. Inge K.
 

Larsan52

New member
Har tillverkat ett eget fäste till min Honda ST1300A. Böjt och borrat i en rosfri 3 mm plåt. Det fanns två passande skruvar mitt i mellan styret. Fick justera vinkeln ett par gånger för att minska reflexer.

View attachment 1954
 

JoS

New member
Hei igjen!
<znipp>
Ved montering av en av de tidligere nevnte holderne motvirker du begge
disse problem, holderen og selve enheten blir presset bedre i sammen
slik at ingen glapp oppstår mellom dem.

Dette (og foregående) var jo ment som et tips, så lenge du har en holder
uten kontaktproblemer og den har blitt lite tilgjengelig i markedet.
Sannsynligheten er rimelig stor for at kontaktproblemene vil dukke opp
igjen. Men det er jo mange parametere som spiller inn og bestemmer
hvor lang tid det vil ta.

Mvh. Inge K.
Det har du aldeles rätt i. Det är nog dags att hitta ett bättre fäste att placera mitt orginalfäste i innan felet dyker upp igen. Det går ju inte att laga samma fel i evighet.
 

Kraftfull

New member
Beställde ett nytt, från TomTom, för två månader sen utan problem...
För Rider v2 hittade jag fäste direkt på Tomtoms hemsida. Nu har jag dock en v1 och på Tomtoms hemsida finns inte det fästet längre, tyvärr. På andra forum + tidigare i denna tråden påtalas problemen att hitta hållaren till v1. Därav länktipset...

Edit: Jag borde skrivit i första inlägget att det gällde TTR v1
 
Last edited:

Larsan52

New member
Reklamerade fästet

Vilket fäste du än köper så är det väl ändå TomTom's orginalfäste som används i den? Dvs kontaktdelen?
Om den plattan glappar så spelar det väl ingen roll i vilken hållare den är monterad i. Oavsett hur hårt det nya fästet håller i GPS'en?

Vad jag menar är att det är inte kontaktytorna som glappar mot GPS'en utan det är elektroniken innuti hållaren (under kontaktytorna) som glappar. Så var det iaf för mig.

Det första fästet som levererades med min Rider 1 var inte riktigt ihopskruvat utan glipade en aning vilket gjorde att stiften inte fick bra kontakt med enheten. Tog ett tag innan jag fick ett nytt från TomTom men nu har det fungerat i flera år i ur och skur. Övervägde att dra till skruvarna själv men eftersom garantin fortfarande gällde så blev det reklamation via TomToms hemsida.
 
Top