TomTomRider erfarenheter och tips.

Jag har skaffat tomtom till min mobiltelefon P990i och kopplar den till Cardo Scale Rider Bluetooth Headset. Det visade sig att det fungerar dåligt då mobilen sänder ljudet via ett format som Headsetet inte hanterar. Så jag får andvända "trådHandsfri". Och Cardo Scale Rider Bluetooth Headset är inte kapabel att ljuda i stereo även fast det finns två högtalare. Denna egenhet framgår mycket dåligt av reklamen. så p990i med Tomtom fungerar mycket bra.
Jag ser i dagsläget ingen vinst med att veta var fartkamerorna finns när jag kör MC, men mycket värdefullt när jag kör bil.
 

Harri

New member
Nu har jag väntat 3 MÅNADER på hållaren som skulle ta 5-10 arbetsdagar att skicka... Jag klagade efter en månad och fick beskedet "förhoppningsvis nästa vecka". Efter ytterligare en månad klagade jag igen och då fick jag nya kartor gratis som plåster på såret. Nu har det gått ytterligare en månad... Dags att klaga igen....
 

Harri

New member
Idag, efter drygt 3 månader ringde dom från Tomtom i Holland och erbjöd sig att byta ut min Rider mot en Rider-2!! Man kanske inte ska jubla förrän jag har den i min hand... ;)
 

Tobinsky

New member
Jag mycket nöjd med min TomTom Rider och instämmer med de andra som rekommenderat gratisprogrammet Tyre.

Tyre gör det mycket smidigt att planera rutter samt att importera kml-filer (skapade via Google Earth eller Google Maps). Jag har precis hjälpt Jan Boersma översätta den svenska språkfilen och är mycket imponerad av programvaran.

För tillfället håller jag på att skapa ett bibliotek med mc-parkeringsplatser via Google Maps. Tanken är att jag senare lägger ut kml filer per stad för nerladdning innehållandes rekommenderade p-platser för smidig import som POIs för TomTom Rider. Hemsidan finns på mcparkering.se.
 

Kraftfull

New member
Var inne och kollade på mcparkering.se. Skitbra initiativ, läggs in bland mina Mc-länkar per omgående!
 

PerJohan

New member
Ändra inzoomning

Jag har en TTR2 och har märkt att ibland skulle det vara bra om jag kunde zooma ut kartbilden för att få en bättre överblick vad som händer framöver längs vägen. Det går ju att zooma in/ut tillfälligt, men Ridern zoomar ju tillbaka efter ca 10 sek. Jag har letat men inte hittat nåt sätt att permanent ändra "zoomningsgraden",. Är det någon som vet om det överhuvudtaget går att göra, eller kan man bara zooma in resp ut tillfälligt?
 

MultiMan

New member
Säkert läge...

Nån som vet hur man avaktiverar det säkra läget när Ridern sitter i fästet?

Jag har den ofta i bilen och vill slippa stanna för att ändra en rutt el dyl.
Passageraren kan ju göra detta....

Det har med de fyra kontakterna på baksidan at göra, men jag vet inte vilken som är vilken...
 
B

Bellman

Guest
Billäge

Prova med att sätta en liten tapebit för de två mittre kontakterna. Då skall laddningen fungera men inte MC-läget dvs det spärrade läget.

Nån som vet hur man avaktiverar det säkra läget när Ridern sitter i fästet?

Jag har den ofta i bilen och vill slippa stanna för att ändra en rutt el dyl.
Passageraren kan ju göra detta....

Det har med de fyra kontakterna på baksidan at göra, men jag vet inte vilken som är vilken...
 

tabman

New member
Hej Bellman
Synd att de är så många som har "negativa"synpunkter på navigeringsutr.Nog kan det vara intr.att "köra bort sig" ibland. Men målet kan ju vara viktigare!

Kör själv med TT med PDA både med Bil o Mc o det är alldeles utmärkt hjälpmedel dessutom intressant o kul.

Jag blev väldigt intr. då du skriver att du kan lägga upp rutten i datorn o sen överföra den till Ridern är det nå nytt som ligger i prog.varan från TT eller gäller det enbart för Ridern?
 
B

Bellman

Guest
Hej,
Det är nog bara okunskap som gör att människor är rädda för nya saker. Tryggheten att lägga upp målet i GPS:en och sedan köra som man vill och ändå alltid veta att man kan hitta fram och t.o.m få en tid på ankomsten är rätt läckert! :cool:

Beträffande arbete i datorn fungerar TTR så att den är uppkopplad mot datorn och man gör rutterna direkt i TTR:en. Kanske någon annan vet hur en TT PDA funkar?

Det finns andra program som nämns tidigare i tråden som bl.a. jobbar via Goggle Earth men de har jag inte provat. Funkar säkert utmärkt.

Vi är flera i vår klubb med TTR så det blir nog ett utbyte oss emellan med rutter för trevliga hojutflykter och jag ser fram emot våren och resor runt vårt vackra land.

Har'e
Bellman

Hej Bellman
Synd att de är så många som har "negativa"synpunkter på navigeringsutr.Nog kan det vara intr.att "köra bort sig" ibland. Men målet kan ju vara viktigare!

Kör själv med TT med PDA både med Bil o Mc o det är alldeles utmärkt hjälpmedel dessutom intressant o kul.

Jag blev väldigt intr. då du skriver att du kan lägga upp rutten i datorn o sen överföra den till Ridern är det nå nytt som ligger i prog.varan från TT eller gäller det enbart för Ridern?
 

Larsan52

New member
TomTom Rider helt död

Jag har varit helnöjd med min TTR. Jag har använt den både i bilen och på hojen.

Den är suverän att använda i 3D läge utan färdplan bara för att få en uppfattning om hus skarp en böj är framför en.

Bluetooth kopplingen till mobilen fungerar också bra.

Tyvärr dog den plötsligt i förrgår. Kan inte få igång den efter 2 år av felfri funktion.

Larsan
 
B

Bellman

Guest
På 3:e dagen ...

Prova med att restarta med ett stålgem under luckan. Ett litet hål där och så gör Du ett litet tryck. Har Du tur så...
Bellman:)

Jag har varit helnöjd med min TTR. Jag har använt den både i bilen och på hojen.

Den är suverän att använda i 3D läge utan färdplan bara för att få en uppfattning om hus skarp en böj är framför en.

Bluetooth kopplingen till mobilen fungerar också bra.

Tyvärr dog den plötsligt i förrgår. Kan inte få igång den efter 2 år av felfri funktion.

Larsan
 

Tummen

New member
Har kikat runt lite i den här tråden och vill ju bara tala om att jag har enbart positivt att säga om TTR 2.jag kör ju grus hoj och har verkligen hittat många ya roliga vägar som jag ej vågat prova utan TTR:en.När har den inställd i kortaste vägen så letar den ju upp allt farbart.Den verkar ju tåla väder och vind.Min har blivit utsatt för det mesta.Blåtanden är det väl lite si och så med,men om det är telefonen eller TTR som tappar kontakten vet jag ej.
Google Maps och Tyre är ju helt suveränt att använda,speciellt när man låter programmet beräkna resvägen mellan varje waypoint samtidigt som man ruttar.
Vi är flera stycken som använder TTR och vi delar med oss av rutterna.Det är ju helt suveränt.:)
 

Larsan52

New member
TTR startade igen

Prova med att restarta med ett stålgem under luckan. Ett litet hål där och så gör Du ett litet tryck. Har Du tur så...
Bellman:)
Det funkade inte med att göra reset med ett gem. Eftersom garantin gått ut så började jag skruva isär den för att se om de var något som lossnat inuti.

Plötsligt gick den igång. Bara att skruva ihop igen och hoppas på det bästa.
 

Hans

New member
Vi är flera stycken som använder TTR och vi delar med oss av rutterna.Det är ju helt suveränt.:)

Jag har nu fortsatt mina utforskningar med TomTom och det senaste är att jag börjat lägga upp lite rutter på webben för TomTom. Rutterna är skapade med hjälp av Tyre och Google Maps och finns att hämta på nedanstående adress: http://www.mctouring.se/mctour/index.php?option=content&task=view&id=126&Itemid=41

Kanske finns det någon som har fler turer att föreslå?

Jag kommer väl att fortsätta lägga ut turer vart efter de produceras, ännu så länge inga grus men det kan det nog bli framöver :)

Ps. ruttplanering med Tyre och Google Maps fungerar hur bra som helst och just Google Maps håller jag högt när det gäller ruttplanering.
 

Robin

New member
Ttr 2

Hej! undrar hur ni som monterat TTR 2:nd edition på mc:n gjort med el anslutningen! är det bara å koppla direkt på batteriet eller via säkring?hur stor säkring då iså fall? hittar inget om det i instruktionanvisngar eller nån annanstans :confused:
 
P

Pingo

Guest
Hej! undrar hur ni som monterat TTR 2:nd edition på mc:n gjort med el anslutningen! är det bara å koppla direkt på batteriet eller via säkring?hur stor säkring då iså fall? hittar inget om det i instruktionanvisngar eller nån annanstans :confused:

Använd alltid säkring som du installerar så nära batteriet eller lämlig kopplingsplint som möjligt. Säkringens storlek får du prova dig fram till men kanske 2 ampere kan vara något att börja med. Säkringen är mest till för att skydda hojen mot totalt elfel och hojstopp ifall någon ledare blir klämd eller avskavd vilket kan vara tråkigt om du råkar vara långt hemifrån.
 
Top