TomTomRider erfarenheter och tips.

Inge K.

New member
Sitat:

[
QUOTE=Sad Glad;2040]Jag har lite frågor angående TomTom Rider.

Om du är ute och kör en runda helt planlöst, sparar då TT Rider rundan så att du i efterhand kan se exakt var du varit?

Det eksisterer et program som heter Tripmaster for dette formål.
Dette kan lastes ned fritt.

http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk

Se forøvrig et norsk Tomtom forum, mye nyttige tips om dette program.

http://tomtom.nystul.no/forum/viewforum.php?f=30

Mvh. Inge K.
 

Inge K.

New member
Rider/Google earth

Hei!

Jeg ser det er flere i forumet som har spørsmål om muligheter for
ruteplanlegging på PC.

For dette formål finnes det et program som heter Tyre, som benyttes
som link mellom Google earth og Tomtom home.

Fungerer ikke så bra på småveier pga. vekslende kvalitet på satelitt
bildene, men gir en meget god oversikt.

http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Mvh. Inge K.
 
Last edited:

zynthaxx

New member
Tänkte oxå skaffa en, fast en som funkar både för Bil och MC. Fast osäker, jag gillar att köra vilse... kan bli roligt då. :)

Att köra vilse har inte jag heller något emot - en del av mina bästa mc-dagar har tillbringats vilse på helt underbara vägar - men jag har varit med om att faktiskt ha svårt att hitta tillbaka, och radioskugga för mobiltelefon i kombination med utsikten att tillbringa en kall natt i skogen, medan det blir mörkare och mörkare runt en, och därmed svårare och svårare att se var man kört tidigare, gör faktiskt att man får lust på GPS. :D
 
B

Bellman

Guest
Trackin på TTR

Tack för tipset. Har laddat ned det. Lite oklar instruktion men fick principen klart för mig och då gick det bra. Verkar lovande och skall testa det idag i bilen. Är t.o.m på svenska! Skall skriva om manualen så att installationen går enklare. Återkommer med det dokumentet.

Har även funktioner att skapa fil som läggs in i Google Earth.

Det verkar som om TTR stora brist är åtgärdad. Här är länken till programmet.
http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk

Häslningar
Bellman :)

Sitat:

[

Det eksisterer et program som heter Tripmaster for dette formål.
Dette kan lastes ned fritt.

http://www.webazar.org/tomtom/tripmaster.php?lang=uk

Se forøvrig et norsk Tomtom forum, mye nyttige tips om dette program.

http://tomtom.nystul.no/forum/viewforum.php?f=30

Mvh. Inge K.
 

Transalp

New member
Hej Bellman
Det här programet tripmaster kan man ha det ihop med navigerinsprogramet
Som redan finns i TTR eller måste man byta program?
Jag är inte så bra på datorer.



Mvh Kenneth
 

Inge K.

New member
Hej Bellman
Det här programet tripmaster kan man ha det ihop med navigerinsprogramet
Som redan finns i TTR eller måste man byta program?
Jag är inte så bra på datorer.



Mvh Kenneth

Hei!

Spørsmålet var rettet til Bellman, men jeg tar meg den frihet å svare.

Tripmaster innstalleres i tillegg til den eksistende softwaren i TTR.
Det kan velges om du vill ha det framme på skjermen, eller programmet kan
kjøre i bakgrunnen.

Mvh. Inge K.
 
Last edited:

Janne S

New member
Planeringsverktyg för TTR

Hej,

På nätet finns det en enkel gratisprogramvara vid namn Tyre att ladda hem för planering av rutter direkt i PC'n, programmet arbetar tillsammans med Google Earth och fungerar helt perfekt. När du lagt ut dina punkter (Waypoint) i Googles Earth så kopierar du bara över dom till Tyre och planerar i vilken ordning du vill passera dom, och skickar sedan över dom till TTR (kräver TomTomHome som du laddar ned fritt på tomtom.com). Suveränt, du kan planera in minsta väg som du hittar i Googles E.

Programvaran hittar du här:
http://www.janboersma.nl/gett/index.php

Hjälp finner du här:
http://www.janboersma.nl/gett/help/

Kör smart !

Janne S
 

Transalp

New member
Hej
Finns det något program till TTR så att man kan lägga in GPS-koordinater
så att den planerar vägen efter dom.


Mvh
Kenneth
 

Inge K.

New member
Hej
Finns det något program till TTR så att man kan lägga in GPS-koordinater
så att den planerar vägen efter dom.


Mvh
Kenneth


Hei!

Muligheten finnes allerede i TTR, hvis du ikke har den så trenger du å oppdatere din software via TTHome.
Jeg har versjon 6.520, denne infoen finner du under statusoppsummering
(trykk på indikatoren for satelittmottak, nederst i høyre hjørne).
Versjonen jeg har er heller ikke den av nyeste dato, men jeg hadde heller ikke
muligheten til å benytte koordinater før jeg oppdaterte til denne.

Mvh Inge K.
 

Transalp

New member
Hej Inge
Tack för hjälpen
Jag har uppdaterat min TTR till ver 6.520 + jag har lyckats installera tripmaster själv.


Mvh
Kenneth
 

Lone Wolf

New member
Vill inte...

Har en TTR men när jag ska koppla upp den mot datorn så händer inget...nada...inte ett skvatt.
Använder en vanlig usb-sladd. Någon mer som haft detta problem? :confused:
 

Inge K.

New member
Har en TTR men när jag ska koppla upp den mot datorn så händer inget...nada...inte ett skvatt.
Använder en vanlig usb-sladd. Någon mer som haft detta problem? :confused:

Hei!

Hvis det har fungert uten problemer tidligere, ville jeg først og fremst
forsøkt en resett av Rider`n.
Du må som regel også passe på å benytte den samme usb-porten som
har vært benyttet ved tidligere tilkoblinger, hvis en annen port benyttes
kan det hende at Rider`n ikke igjenkjennes.

Mvh Inge K.
 

Boxerknutte

New member
TomTom Raider startar om

Hej!

Min Raider startar om ibland. Kan det ha med Tripmaster att göra. Det är när jag använder Tripmaster som jag har upplevt att den startar om.

Robert
 

fredrikh

New member
Strul med laddning till tomtom rider

Hej!
Jag har exakt! samma problem som du har, jag har fått tillbaka min rider för andra gången nu från service, men det är fortfarande samma problem.
Hur gick det för dig? Fungerar den som den ska nu eller?
/MVH Fredrik

Hej Bellman!
Kul att se att du precis som jag kan leta dig ut på okända vägar med hjälp av din Rider. På GPS:en har jag hittat små roliga vägar som jag inte hade en aning om att de fanns! Att man dessutom kan ladda ner rutter med roliga MC-vägar skapade av andra motorcyklister är oxå ett kul plus. Nåväl, över till mitt riktiga ämne.
Jag köpte min Rider i våras på Hoj-X. Allt var frid och fröjd så långt och jag skaffade Europakartan för sommarens semseter på kontinenten. Väl nere i Tyskland började Ridern stänga av sig själv från och till. Detta resulterade i att den låste sig vid ett flertal tillfällen. För att lösa detta tvingades jag göra en "soft reset" vid varje sådant tillfälle. Jag konstaterade senare att min Rider glappade och hade dålig kontakt mot docknings-skon. Min teori är att detta glappande mot laddningen sätter Ridern ur spel. Jag konstaterade även att de fyra konsaktstiften på baksidan bara haft kontakt med Riderns kontakter längst ner, vilket oxå troligtvist resulterat i dålig konakt. Se bifogad bild.


Väl hemma kontaktade jag TomTom:s support som genast bytte ut min dockningssko. Allt väl tänkte jag.
Tyvärr upprepade sig problemet på vägen ner till Ronneby och SMC:s årsmöte efter bara 30 mil!:mad: Nu är Ridern hos TomTom i Holland på rep/utbyte igen.
Jag vet inte om min terori stämmer, men jag anser att Riderns smidiga snabbfäste är boven i dramat. Med ett mera solidt fäste tror jag inte att dessa problem hade uppståt. Jag väntar nu med spänning på att få hem Ridern och hinna funktionstesta den innan snön lägger sig.
Jag vill understryka att jag förutom detta bekymmer är utomordentligt nöjd med min TomTom Rider!
Är det någon fler som har liknade upplevelser?
 

Harri

New member
Här har ni en till med glappig hållare. Det började redan efter ett par veckor, Ridern resettade sig själv, hängde sig ett par gånger för att sedan dö helt. Felet som många andra också råkat ut för är glapp i den usla hållaren. Nu har den spruckit också. Jag tog kontakt med Tomtom och dom lovade att skicka en ny hållare inom 5-10 arbetsdagar. När det inte hänt nåt efter en månad tog jag kontakt med dom igen och dom svarade :

Bäste kund,

Tack för att ni kontaktade oss.

Vår nya hållare blev klar igår och började skeppas idag men då det är mycket kunder som väntat på denna hållare och vi är därför tvungna att lämpa ett kösystem, jag har tittat närmre på ert ärende och det ser bara ut att vara i ordning denna produkten kommer förhoppningsvis skeppas till er under veckan.

Med vänliga hälsningar

Tom Tom Support Team


Nu har det gått ytterligare en månad och ingen hållare... Servicen suger fett!! Skulle nog ha köpt en Garmin istället :(
 

Mårdis

New member
Eländet fortsätter

Hej!
Jag har exakt! samma problem som du har, jag har fått tillbaka min rider för andra gången nu från service, men det är fortfarande samma problem.
Hur gick det för dig? Fungerar den som den ska nu eller?
/MVH Fredrik

Hej Fredrikh!

JAg vet inte rktigt vad jag ska säga. Ja, problemen har fortsatt. I sommras gav mitt batteri upp, och slutade att ta emot laddning. Det spelade ingen roll hur eller när jag laddade TTR:en, den var alltid tom.
Sände in den till TomTom i Holland igen, som lovade att jag skulle ha den tillbaka på 10 arbetsdagar, dvs två veckor. När jag fortfarande inte fått tillbaka den på en månad ringde jag. En lång rad samtal till supportenresulterade i att jag fick en ny TTR-enhet av gennration 1. Jag utlovades oxå ett nytt fäste till MC:n, då man upptäckt och erkänt att det är det klena fästen som är boven i dramat med 99% av alla fel som drabbar TTR.
Talade med supporten så sent som i går, ochhar fortfarande inte fått mitt nya fäste. De vet fortfarande inte när det ska vara klart, men komentaren "vilken dag som helst" duggade tätt under vårt samtal :(
Jag har försökt få dem att byta ut min TTR1 mot en TTR2 för att bli av med problem med både Ridern och fästet. Detta är man dock inte villig att göra.
Nu återstår bara att vänta på mitt nya fäste för att se om det funkar.
Jag vill ännu en gång poängtera att när min Rider väl fungerar som den ska är jag väldigt nöjd med den.
 
Top