Håller med er.
Istället för att ha focus på vart man ska kan man istället njuta av var man är.
Inför sommarens resa köpte jag en GPS som jag hade oerhört mycket glädje av. Det går att ange ett dagsresmål, undvika motorvägar - och grusvägar också, om man vill det, samt ytterligare några variabler.
Alltså programmerade jag in dagens mål, eller ibland delmål, och kunde njuta av obruten körning på små men bra landsvägar hela dagarna, utan 10000 små irriterande stopp för att från en karta memorera vägnummer, outtalbara - och hastigt bortglömda - ortsnamn, samt, men inte minst, när man ändå kört vilse eller bestämt sig för att svänga höger därför att det såg kuligare ut än GPSns vänsterdirektiv, ändå komma fram i slutet av dagen.
Och sedan i okända städer få en lång lista med pang och billiga hotell och köranvisningar att avverka en efter en tills det till slut fanns ett ledigt rum.
Att lägga upp rutter skiter jag fullkomligt i, att byta rutter med kompisar - kanske det är kul, men kör gör jag helst ensam, så....
För mitt ändamål, resa i annat land, var det ett perfekt köp!
(Och även också om jag köpte en vanlig GPS för bil, alltså inte vattentät, och med cykelhållare - gick så bra det med.)