TomTomRider erfarenheter och tips.

Koljo

New member
Nu är det klart med länkar...

Hej!

Då kan ni som vill gå in och titta under:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=97

Har lagt upp lite länkar som jag hoppas "faller i smaken"...

Håll till godo och njut av livet, både med och utan GPS...

Bra saker sprider sig själv...
 
Last edited:
Jag har också haft glapp i min hållare, rättare sagt det var inte kontakt genom hållaren när man mätte på stiften.
Detta upptäcktes första gången jag satte ridern på styret så det var bara att åka tillbaka till Elgiganten och ta ut en ny.

Har nu använt den hela sommaren både i bil och på MC och är hur nöjd som helst!

/Magnus
 

ZiP

New member
Vill du veta lite om GPS, gå in på BMW-klubbens hemsida och kolla under GPS.
Ta även en titt på Resmarks tipps om varför du bör köpa en GARMIN.
Själv har jag en Quest monterad på min R12GS, den flyttas lätt mellan hoj, bil, båt eller om du vill gå med den i handen så har du 20timmar batt. backup.
Om du använder Garmin så finns det mycket rutter och poi att ladda ner och när vi kör i klubben så är det bara att hämta rutten från hemsidan innan avfärd.
Garmin's format är lite av vad Windows är för PC.
http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000007
http://www.bmw-mc-klubben.se/IntellywebPortal.aspx?UserID=00000014-0000-0000-0000-000000000914&PageID=1943E4BD-0F44-44F3-93C6-55E9C6901F1A&LanguageID=29
Skrolla ner på denna sidan så ser du fästet.
 
Last edited:

ZiP

New member
Här är en av de största nackdelarna med TomTom.
"saxat" från Resmark

TomTom Rider.

Speciellt gjord för MC-bruk och har en del intressanta finesser. Men eftersom den saknar effektiv PC-programvara för ruttplanering så kan den inte rekommenderas för andra än den genuine datorhataren som vet med sig att han aldrig någonsin kommer att utbyta rutter med kompisarna. Kostar c:a 8000 kr inkl europakarta och MC-fäste. Andrahandsvärdet är betydligt sämre än för Garmins modeller.
 

-ah

New member
Håller med er.
Istället för att ha focus på vart man ska kan man istället njuta av var man är.

Inför sommarens resa köpte jag en GPS som jag hade oerhört mycket glädje av. Det går att ange ett dagsresmål, undvika motorvägar - och grusvägar också, om man vill det, samt ytterligare några variabler.
Alltså programmerade jag in dagens mål, eller ibland delmål, och kunde njuta av obruten körning på små men bra landsvägar hela dagarna, utan 10000 små irriterande stopp för att från en karta memorera vägnummer, outtalbara - och hastigt bortglömda - ortsnamn, samt, men inte minst, när man ändå kört vilse eller bestämt sig för att svänga höger därför att det såg kuligare ut än GPSns vänsterdirektiv, ändå komma fram i slutet av dagen.
Och sedan i okända städer få en lång lista med pang och billiga hotell och köranvisningar att avverka en efter en tills det till slut fanns ett ledigt rum.

Att lägga upp rutter skiter jag fullkomligt i, att byta rutter med kompisar - kanske det är kul, men kör gör jag helst ensam, så....

För mitt ändamål, resa i annat land, var det ett perfekt köp!
(Och även också om jag köpte en vanlig GPS för bil, alltså inte vattentät, och med cykelhållare - gick så bra det med.)
 

xyx

New member
Kan meddela att Louis just nu rear ut TomTom Rider för 399 euro - långt under nått pris jag tidigare sett.

Dock medföljer endast kartor till Tyskland, Österrike och Schweiz vad jag kunde förstå, men TomTom-kartor går ju att få tag på på annat håll.

Så nu får man fundera...
 

Nypan

New member
Kan meddela att Louis just nu rear ut TomTom Rider för 399 euro - långt under nått pris jag tidigare sett.

Dock medföljer endast kartor till Tyskland, Österrike och Schweiz vad jag kunde förstå, men TomTom-kartor går ju att få tag på på annat håll.

Så nu får man fundera...

Dom rear även "den stora" paketeringen d.v.s TomTom Rider med hela västeuropa för €499
http://www.louis.de/_30f23c6740963d...tomtom&back_url=..%2Fhome%2Fhome_dispatch.php
 

Hans

New member
Försök till erfarenhetsutbyte?

Suck...
Hoppades att jag i vårt nya fina forum under rubriken MC Produkter/recensioner/tips kunde skapa en seriös tekniktråd som handlar om erfarenhetsutbyte om TomTom Rider.

Misstog mig tydligen eftersom de enda inläggen jag sett handlar om synpunkter på GPS:ens vara eller inte vara.

Tråden skapades för att utbyta erfarenheter mellan oss som har/vill ha en Tom Tom Rider. Tacksam om ovan "debatörer" respekterar detta. Nettiketten Helge ... :cool:

Jag får väl då passa på och ge ett sådant erfarenhetsutbyte :) Jag har provat flera olika GPS:er TomTomRider, TomTom i PDA och Garmins Quest. En finnes som jag ofta använder med TomTom är kortaste vägen mellan två punkter. Nu hör det dock till saken att jag inte undviker grusvägar och det gör att jag kan få helt fantastiska vägalternativ. Det gäller att välja två punkter med ett område emellan som du gärna vill utforska och där det finns mängder av gamla for- och skogsvägar. Om du då väljer kortaste vägen kan du få dig en fantastisk upplevlese på vägar som du knappt trodde fanns :)
Jag kan tänka mig att just denna finnes även kan vara till god nytta i södra Sverige där det finns mängder av små asfaltsvägar som inte alltid är skyltade. En annan fördel mot de turer där jag åker helt på egen hand är att oavsett hur många vägbyten det blir och hur många korsningar som ska passeras så kan jag bara åka på, helt enkelt bara följa GPS:en. Skulle sedan GPS:en ge upp och slockna så har jag ju troligen också kört vilse och då får jag även del av ett sådant äventyr ;) // Hans
 

klabbarpan

New member
Jag får väl då passa på och ge ett sådant erfarenhetsutbyte :) Jag har provat flera olika GPS:er TomTomRider, TomTom i PDA och Garmins Quest.

På BMW-klubbens hemsida finns en hel del info om val av GPS, går själv och suktar efter en inför nästa sässong.
Mikael Resmark som skriver på BMW-sidan hävdar att Tomtom är ett sämre val eftersom den saknar ett vettigt program för att lägga upp rutter hemma i datorn, medans Garmin skulle vara bättre på den punkten. Du Hans, som har erfarenhet av bägge, kanske kan redogöra lite mer för den saken. Saknar Tomtom den möjligheten helt eller är det ett bökigare förfarande med den än med Garmin?
Hur är det med möjligheterna att ladda hem rutter och lägga in i GPS:en, är det samma filtyp? Kan man ta en rutt upplagd i en Garmin och föra över till en Tomtom?
Frågorna hopar sig. Jag velar mellan Tomtom Rider och någon av Garmin Zumo-modellerna, hur ska man välja, jämföra och prioritera? Jag vill gärna kunna planera hemma i datorn och ha möjlighet att ladda hem rutter och platser mm.
 

Sad Glad

New member
Jag har lite frågor angående TomTom Rider.

Om du är ute och kör en runda helt planlöst, sparar då TT Rider rundan så att du i efterhand kan se exakt var du varit?

Kan du i förväg planera in exakt vilka vägar du vill åka på eller räknar GPSen ut en, vad den tycker är en lämplig runda för dig?

Jag misstänker att svaret är Nej på båda frågorna men jag vill gärna veta säkert. Än så länge lutar jag mest åt Garmin Quest2. Zumo blir nog för dyr...

Till off-topic diskussionen:
Jag är fan expert på att köra vilse och hittar sällan dit jag skall även om jag siktat in mig på en kurvig runda jag kört flera gånger tidigare. Fast min vilsekörning leder mig så gott som aldrig in på några roliga vägar. Tvärtom så kör jag ofta vilse och hamnar på skittrista långa raksträckor och svänger jag av på något som ser ut som en mindre väg så kan man slå sig fan på att jag hamnar antingen på en grusväg eller inne bland hus och jävelskap.

En GPS skulle helt klart hjälpa mig att hålla koll på vart jag är och vart saker och ting ligger i förhållande till min position. Att sedan kunna köra en kurvig runda på 25 mil utan långa transportsträckor vore helt suveränt. Jag är dessutom övertygad om att jag till slut skulle lära mig hitta i Skåne och kunna köra utan GPS.

Så bara för att man accepterar att köra vilse, eller köra oplanerat så betyder det absolut inte att man får en rolig runda. I alla fall inte för mig.
 

Marie

Banned
Till off-topic diskussionen:
Jag är fan expert på att köra vilse och hittar sällan dit jag skall även om jag siktat in mig på en kurvig runda jag kört flera gånger tidigare. Fast min vilsekörning leder mig så gott som aldrig in på några roliga vägar. Tvärtom så kör jag ofta vilse och hamnar på skittrista långa raksträckor och svänger jag av på något som ser ut som en mindre väg så kan man slå sig fan på att jag hamnar antingen på en grusväg eller inne bland hus och jävelskap.

Men en grusväg är väl inte nån katastrof? Inte så kul, men för det mesta fullt farbart. I Skåne är min erfarenhet att i de flesta fall behöver man aldrig vända för att vägen slutar vid en gård. I de allra flesta fall går det en väg vidare till nästa gård, och nästa osv....

En GPS skulle helt klart hjälpa mig att hålla koll på vart jag är och vart saker och ting ligger i förhållande till min position. Att sedan kunna köra en kurvig runda på 25 mil utan långa transportsträckor vore helt suveränt. Jag är dessutom övertygad om att jag till slut skulle lära mig hitta i Skåne och kunna köra utan GPS.

Skåne är inte större än att man väl hittar någotsånär på det man fick lära sig i ämnet "Hembygdskunskap" i småskolan... och det man minns från när man åkte på skolresa med buss till Ale stenar, Glimmingehus, Bosjökloster, Skånes Djurpark, Kärnan, Domkyrkan, Ignabergagrottan, Ivön mm.... ;)
/Marie
 
Last edited:

Sad Glad

New member
Nä grusvägar är ingen katastrof så länge hojen inte är nytvättad. En Multistrada har många vrår där smutsen samlas kan jag tala om. Men eftersom jag är kass på att köra grusväg så blir det rätt tråkigt. Jag får iofs se fin natur men jag kan inte pressa på i kurvorna som jag helst vill göra. Dessutom så är grusvägarna här i Skåne i alldeles för bra skick (i Småland däremot så är ofta gruset bortkört för längesedan och vägen ganska packad).

Jag är Smålänning från början så jag hittar inte så bra i Skåne, även om jag alltid hittar hem. Jag förstår vad du menar men det är detaljerna som är viktiga. Varför köra 11:an till Sjöbo när man kan ta häckebergarundan t ex?

En GPS skulle hjälpa mig att välja rätt. Att t ex inte svänga av för tidigt för att jag börjar bli osäker på om jag kört rätt eller ej.
 
B

Bellman

Guest
TomTom funktioner

Jag har lite frågor angående TomTom Rider.

Om du är ute och kör en runda helt planlöst, sparar då TT Rider rundan så att du i efterhand kan se exakt var du varit?

Kan du i förväg planera in exakt vilka vägar du vill åka på eller räknar GPSen ut en, vad den tycker är en lämplig runda för dig?

Jag misstänker att svaret är Nej på båda frågorna men jag vill gärna veta säkert. Än så länge lutar jag mest åt Garmin Quest2. Zumo blir nog för dyr....

TTR sparar INTE rundan men du vet alltid var du är. Du kan stanna vid vissa punkter och lägga in var du är under en Intressepunkt och i en grupp.

Du kan skapa t.ex. en IP grupp och ge den ett turnamn. Sedan tar du TTR via datorn, letar upp dina punkter du vill passera, lägger in dem som intressepunkter i den turen. Det gäller att lägga punkterna så att GPS:en sedan väljer rätt väg till punkten. Sedan skapar du en rutt med hjälp av IP:ena och sparar den. De kan du sedan dela med dig av.

Du kan skapa en rutt direkt med punkterna på kartan (i datorn/TTR) men då blir de anonyma och det kan vara lätt att göra fel. Då blir rutten/turen lite tokig ;-).

En nackdel hos TTR är att den inte kan spåra en rutt som du kör så att du sedan kan spara ner den. Kanske kommer i framtiden.


Till off-topic diskussionen:
Jag är fan expert på att köra vilse och hittar sällan dit jag skall även om jag siktat in mig på en kurvig runda jag kört flera gånger tidigare. Fast min vilsekörning leder mig så gott som aldrig in på några roliga vägar. Tvärtom så kör jag ofta vilse och hamnar på skittrista långa raksträckor och svänger jag av på något som ser ut som en mindre väg så kan man slå sig fan på att jag hamnar antingen på en grusväg eller inne bland hus och jävelskap.

En GPS skulle helt klart hjälpa mig att hålla koll på vart jag är och vart saker och ting ligger i förhållande till min position. Att sedan kunna köra en kurvig runda på 25 mil utan långa transportsträckor vore helt suveränt. Jag är dessutom övertygad om att jag till slut skulle lära mig hitta i Skåne och kunna köra utan GPS.

Så bara för att man accepterar att köra vilse, eller köra oplanerat så betyder det absolut inte att man får en rolig runda. I alla fall inte för mig.
 

Marie

Banned
Nä grusvägar är ingen katastrof så länge hojen inte är nytvättad. En Multistrada har många vrår där smutsen samlas kan jag tala om. Men eftersom jag är kass på att köra grusväg så blir det rätt tråkigt. Jag får iofs se fin natur men jag kan inte pressa på i kurvorna som jag helst vill göra. Dessutom så är grusvägarna här i Skåne i alldeles för bra skick (i Småland däremot så är ofta gruset bortkört för längesedan och vägen ganska packad).

Jag är Smålänning från början så jag hittar inte så bra i Skåne, även om jag alltid hittar hem. Jag förstår vad du menar men det är detaljerna som är viktiga. Varför köra 11:an till Sjöbo när man kan ta häckebergarundan t ex?

En GPS skulle hjälpa mig att välja rätt. Att t ex inte svänga av för tidigt för att jag börjar bli osäker på om jag kört rätt eller ej.

I Getapulien har jag bott 20 år, så där hittar jag hyfsat också (hade droskåkeri där, så jag var tvungen att lära mig hitta). Visst är de något sämre skötta småländska grusvägarna roligare än välsladdade skånska.

Ja är du inte uppvuxen i Skåne så förstår jag att det är lite värre att hitta. Klart att man fördelaktigt kan köra via Häckeberga om man kör mellan Lund och Sjöbo. Vägar med nummer lägre än 100 undviker jag helst. Dels är de oftast alldeles för raka, dels dyker det hux flux upp vajerräcken...

Jag är inte den rätta att förstå nyttan med GPS eftersom jag med lite kartstöd hittar i stort sett var som helst (fråga dem som var med på Alpbus2 förra månaden).
/Marie
 

Sad Glad

New member
Tack för svaret Bellman. Vi får se vad det blir. Jag gillar TomTom men tror att jag skulle sakna tracking-funktionen.
 

klabbarpan

New member
Citerar Resmark på BMW:s hemsida angående Tomtom Rider.

"Men eftersom den saknar effektiv PC-programvara för ruttplanering så kan den inte rekommenderas för andra än den genuine datorhataren som inte bryr sig så mycket om vilken väg navigatorn väljer och vet med sig att han aldrig någonsin kommer att utbyta rutter med kompisarna."

Betyder det att den programvaran eller har den en kass programvara för ändamålet?

Tacksam för svar utan OT.
 

Hans

New member
Du Hans, som har erfarenhet av bägge, kanske kan redogöra lite mer för den saken. Saknar Tomtom den möjligheten helt eller är det ett bökigare förfarande med den än med Garmin?
Hur är det med möjligheterna att ladda hem rutter och lägga in i GPS:en, är det samma filtyp? Kan man ta en rutt upplagd i en Garmin och föra över till en Tomtom?

Min erfarenhet är att Garmin är överlägsen när det gäller ruttplanering på dator, mycket för att Garmin haft denna funktion i många år. Det går också bra att ruttplanera hemma på datorn med TomTom men på ett lite enklare sätt. Du kan göra en resplan med flera punkter som du ska passera på vägen. det börjar också växa fram en del data på nätet med rutter och annat som andra TomTom användare lagt upp. Jag brukar säga att den som är ute efter en funktion där förplanering hemma på datorn är viktig och möjligheten att tanka ner många olika tur förslag som andra skapat ska skaffa en Garmin (helt enkelt för att det finns mest data runt deras filer. De har funnits längst på marknaden). Den som däremot använder GPS:en mest för att ha koll på den aktuella turen vill ha kontroll på var du just nu befinner dig, lägga upp snabba turer direkt i GPS:en (typ kortaste rutten mellan två platser) väljer att köra TomTom. Personligen tillhör jag den sistnämnda kategorin och har därför gjort mitt val TomTom. Ytterligare en anledningen är att jag tycker att TomToms kartor och presentationer och även styrning är lättare och tydligare än Garmin + att det för mig blev ett par tre tusenlappar billigare :) // Hans
 
B

Bellman

Guest
Citerar Resmark på BMW:s hemsida angående Tomtom Rider.

"Men eftersom den saknar effektiv PC-programvara för ruttplanering så kan den inte rekommenderas för andra än den genuine datorhataren som inte bryr sig så mycket om vilken väg navigatorn väljer och vet med sig att han aldrig någonsin kommer att utbyta rutter med kompisarna."

Betyder det att den programvaran eller har den en kass programvara för ändamålet?

Tacksam för svar utan OT.

Det blir ju fler och fler med TTR så att byta rutter med varandra kommer nog att öka markant. Forumet här på SMC är ju ett utsökt sätt att kunna dela med sig av sköna hojrutter.

Har ingen erfarenhet av att planera rutter med Garmin. Har dock gjort rutter med TTR och det har fungerat fint dvs de rutter jag gjort rätt ;). Det är som med allt annat - SISU (dvs Skit In Skit Ut).

Du kan lägga upp en rutt med samma exakthet som GPS sateliterna ger dig dvs på några meter när. Det gäller att sätta ruttpunkterna så att rutten läggs längs de vägar du vill köra. Ger du för glesa punkter så det möjliggörs val mellan punkterna av TTR:en så självklart - då väljer den vägen mellan punkterna i enlighet med dina anvisningar.

Du kan lägga upp MYCKET detlajerad rutt längs underbara små vägar men gör du fel (bör väl vara samma förhållande OAVSETT märke) så blir det tokigt. Samma sak om deu med hjälp av kartan kör vänster i stället för höger :eek:

Just trackingen skulle vara bra att ha. Har dock kört sköna turer och har enkelt kunnat återskapat dem i kartbilden och lägga in dem som en tur.

Hälsn
Bellman
 
Top