TomTomRider erfarenheter och tips.

B

Bellman

Guest
Det blev en TomTom Rider till HD:en i fall jag skulle köra bort mig. ;)

Är mycket nöjd efter senaste versionen där man kan lägga upp rutter i datorn. Har också kopplat in den i hjälmen (Ultrans originalheadset) och skall ha in MP3-funktionen från mobilen åxå. :cool:

Köpt en del POI:s (Point Of Interest) från http://www.pois.se och även lagt in fartkameror. Varnar nu med ett ilsket BÖÖÖÖ! :p

Tar gärna emot tips och info från andra hojåkare. Har gjort en egen POI med alla auktoriserade HD-verkstäder/handlare i fall någon är intresserad.

Blir en tur till Mora tors-sön, lite brått på torsdag efter jobbet (Ingarö) så det blir raka vägen. Skönt med lite BÖÖÖ då! :)
 
Last edited by a moderator:

HonkyTonkMan

New member
Varför? Det är ju när man "kör bort sej" som man hittar nya vägar, nya resmål, nya människor. Sen kör väl kloka motorcyklister alltid med en viss tid tillgänglig för omvägar och oförutsedd väntan?
 

Swedie

Administrator
Personal
Tänkte oxå skaffa en, fast en som funkar både för Bil och MC. Fast osäker, jag gillar att köra vilse... kan bli roligt då. :)
 
B

Bellman

Guest
Köra vilse

Tänkte oxå skaffa en, fast en som funkar både för Bil och MC. Fast osäker, jag gillar att köra vilse... kan bli roligt då. :)

Visst är det kul att köra vilse men rätt skönt att komma fram åxå ;)

Lönlöst att diskutera GPS:ens vara eller inte vara. Ungefär som att diskutera hojval. Det får var och en ta beslut om. Mer intresserad av POI-, teknik- och tipsutbyte.

Använder min TomTom både i bilen och på hojen. Funkar bättre än förväntat.

Här är en annan nyttig länk ang GPS:er. http://www.poidatabase.se/
 

Kungen

New member
vilken djungel det är med GPSer.
vilken skall an ha eg ?
har är garmin fan. va fan är du ?
 

Ducatista

New member
... jag gillar att köra vilse... kan bli roligt då. :)
...Det är ju inte målet utan resan som är viktigt....;)
Håller med er.
Istället för att ha focus på vart man ska kan man istället njuta av var man är.

Jag har hört talas om de som begärt vägbeskrivningen till rallyn för att de i förväg ska ha kunnat programerar in den i maskinen. Vart är världen på väg...?
 
B

Bellman

Guest
Håller med er.
Istället för att ha focus på vart man ska kan man istället njuta av var man är.

Jag har hört talas om de som begärt vägbeskrivningen till rallyn för att de i förväg ska ha kunnat programerar in den i maskinen. Vart är världen på väg...?
Suck...
Hoppades att jag i vårt nya fina forum under rubriken MC Produkter/recensioner/tips kunde skapa en seriös tekniktråd som handlar om erfarenhetsutbyte om TomTom Rider.

Misstog mig tydligen eftersom de enda inläggen jag sett handlar om synpunkter på GPS:ens vara eller inte vara.

Tråden skapades för att utbyta erfarenheter mellan oss som har/vill ha en Tom Tom Rider. Tacksam om ovan "debatörer" respekterar detta. Nettiketten Helge ... :cool:
 

Nypan

New member
Tjo Bellman !

Hur gör du med TomTom-ljudet när du använder den i bilen ??
Sitter med hjälmen på ?? :D Eller går det att få ut det i bilstereon :confused:

/Dansar vid broar
 

druid

New member
Jag ska passa på att tacka för länken till poidatabase. Senast jag
letade efter något dyligt så fanns det bara betaltjänster. Har däremot
inget att tilläga när det gäller tomtom och mc eftersom jag inte har
rider utan pda varianten.
 
B

Bellman

Guest
Tjo Bellman !

Hur gör du med TomTom-ljudet när du använder den i bilen ??
Sitter med hjälmen på ?? :D Eller går det att få ut det i bilstereon :confused:

/Dansar vid broar

Tja,
Kör en gammal 4-vxl SAAB 900 så en Caberg Justissimo med HD:s headset skulle se töntigt ut. Passar nog bättre med en rutig bilhjälm typ C-G Hammarlund. :eek:

I TTR ingår ett bluetooth headset typ mobiltelefon med öronsnäcka. Om man har en bilstereo med vanlig 3,5 mm ingång så kan man ta in ljudet den vägen. Om inte blir det att sätta in en högtalare typ mobiltelsats och driva den via 12-v och sedan in med TTR:ens BT.

Lite dumt att det inte är inbyggd högtalare. :(
 

Ducatista

New member
Tråden skapades för att utbyta erfarenheter mellan oss som har/vill ha en Tom Tom Rider. Tacksam om ovan "debatörer" respekterar detta. Nettiketten Helge ... :cool:
Du efterfrågade tips och idéer :confused:
Mitt tips är: Koppla gärna bort den emellanåt och låt fantasin guida dig. Många gånger går man miste om roliga vägar bara för att man blint stirrar på GP'sen/Navigatorn. Min egen erfarenhet är just detta.
 

Koljo

New member
Hej! Lite kuriosa till dem som önskar:

Har pratat med POIs om lite förslag på nya listor typ:

* Banor i Skandinavien, (varför inte i hela Europa, så långt som våra GPS-kartor sträcker sig till?)...bra att ha...
* POIs kontaktar Liber, (som gör den kända MC-kartan, med fikaställen, rastplatser m. m.) Så kan man ha den i GPS:en, (får se om Liber släpper detta...??).
* Alla märkesverkstäder, (sen är det bara att uppdatera listan när man önskar).

Vi får se vad som händer, de på POIs tyckte att det fanns potential för att fundera vidare på detta. Visst är det QL att vara liiite "teknik-nörd" ändå, eller??

Jag vet att många tycker att "karta & kompass" har sin tjusning, (já mé, ibland..).

Ha det glatt!!

Välkommen upp Bellman, kör som du brukar.

Väderleksrapp 060921 kl: 1032 i Mora: Mulet, gråa tunga tråkiga moln, har "droppat" på morgonen... Det lär väl komma ner nå´t mer under dagen. Men, i morrn laddar solen!!
 
B

Bellman

Guest
Du efterfrågade tips och idéer :confused:
Mitt tips är: Koppla gärna bort den emellanåt och låt fantasin guida dig. Många gånger går man miste om roliga vägar bara för att man blint stirrar på GP'sen/Navigatorn. Min egen erfarenhet är just detta.

Tack för tipset.
Skaffade GPS juni -06 och har klarat mig bra sedan 1970 då jag började köra hoj. Är inte teknikfientlig eller tekniknörd och hamnar någonstans mitt emellan dvs tar vara på de bra delarna i teknikutvecklingen. Var t.ex. motståndare till insprut på hojar men har efter mer än 10.000 mil på insprut lärt mig att både gilla och uppskatta det. :D

GPS:en har t.ex. fördelen att om du lagt in ett mål och en färdväg så kan du ta vilka avstickare som helst. Du vågar dig in på vägar som knappt syns på kartan och som du nästan aldrig skulle gjort med kartan på tankväskan/innanför jackan. GPS:en räknar om färdvägen till ditt mål och du hamnar hela tiden rätt oavsett vilka vägval du gör. Men som sagt - var och en blir ju salig på sitt. :)
 
B

Bellman

Guest
Hej! Lite kuriosa till dem som önskar:

Har pratat med POIs om lite förslag på nya listor typ:

* Banor i Skandinavien, (varför inte i hela Europa, så långt som våra GPS-kartor sträcker sig till?)...bra att ha...
* POIs kontaktar Liber, (som gör den kända MC-kartan, med fikaställen, rastplatser m. m.) Så kan man ha den i GPS:en, (får se om Liber släpper detta...??).
* Alla märkesverkstäder, (sen är det bara att uppdatera listan när man önskar).

Vi får se vad som händer, de på POIs tyckte att det fanns potential för att fundera vidare på detta. Visst är det QL att vara liiite "teknik-nörd" ändå, eller??

Jag vet att många tycker att "karta & kompass" har sin tjusning, (já mé, ibland..).

Ha det glatt!!

Välkommen upp Bellman, kör som du brukar.

Väderleksrapp 060921 kl: 1032 i Mora: Mulet, gråa tunga tråkiga moln, har "droppat" på morgonen... Det lär väl komma ner nå´t mer under dagen. Men, i morrn laddar solen!!

Härligt initiativ ang POI:s Koljo!!!! Bra om de kommer så att de funkar för de vanligaste GPS:erna åxå. :D

Kommer tors kväll som planerat. Hoppas man får bjuda dig på en pilson i Mora! ;)
 

Mårdis

New member
TomTom Rider med problem

Hej Bellman!
Kul att se att du precis som jag kan leta dig ut på okända vägar med hjälp av din Rider. På GPS:en har jag hittat små roliga vägar som jag inte hade en aning om att de fanns! Att man dessutom kan ladda ner rutter med roliga MC-vägar skapade av andra motorcyklister är oxå ett kul plus. Nåväl, över till mitt riktiga ämne.
Jag köpte min Rider i våras på Hoj-X. Allt var frid och fröjd så långt och jag skaffade Europakartan för sommarens semseter på kontinenten. Väl nere i Tyskland började Ridern stänga av sig själv från och till. Detta resulterade i att den låste sig vid ett flertal tillfällen. För att lösa detta tvingades jag göra en "soft reset" vid varje sådant tillfälle. Jag konstaterade senare att min Rider glappade och hade dålig kontakt mot docknings-skon. Min teori är att detta glappande mot laddningen sätter Ridern ur spel. Jag konstaterade även att de fyra konsaktstiften på baksidan bara haft kontakt med Riderns kontakter längst ner, vilket oxå troligtvist resulterat i dålig konakt. Se bifogad bild.


Väl hemma kontaktade jag TomTom:s support som genast bytte ut min dockningssko. Allt väl tänkte jag.
Tyvärr upprepade sig problemet på vägen ner till Ronneby och SMC:s årsmöte efter bara 30 mil!:mad: Nu är Ridern hos TomTom i Holland på rep/utbyte igen.
Jag vet inte om min terori stämmer, men jag anser att Riderns smidiga snabbfäste är boven i dramat. Med ett mera solidt fäste tror jag inte att dessa problem hade uppståt. Jag väntar nu med spänning på att få hem Ridern och hinna funktionstesta den innan snön lägger sig.
Jag vill understryka att jag förutom detta bekymmer är utomordentligt nöjd med min TomTom Rider!
Är det någon fler som har liknade upplevelser?
 
Last edited:

Koljo

New member
Hej Mårdis och alla andra... Så ingen glöm denna gång heller..!!
Jo, vid annat val av snabbfäste, (ducka för nu har "teknik-nörd-hornen" vuxit ut), så finns det ett fäste på markanden som fått stå ut med betydligt hårdare tag än våra vägar, finns både med och utan låsanordning, stor som liten.

Firman har en drygt 28 mm tjock katalog (endast engelska), Butiken finns i Lidköping och säljer till Norge... Namnet deras är en blandning av touring och teknik...

Så, ingen reklam men en hel natt kan och jag garanterar BLIR sömnlös... Attans vá mé godis det finns även till min lilla svarta....Siv!!:D

Hadé gott!!
 
Last edited:

admth

New member
Jag använder själv en PDA med TomTom Navigator. Till detta har jag självklart lagt in samtliga registrerade fartkameror. Här är ytterligare några nyttiga länkar:
http://checkpoint.oabsoftware.nl/
http://www.pocketgpsworld.com/
http://web.comhem.se/~u70904384/1280/index.htm
http://www.poiedit.com/index.htm
http://www.r-a-m.nu/page/1/
Hoppas det är något som ni finner matnyttigt. Vill man "köra vilse" så kan man ju stänga navigatorn, men den är ovärderlig om du ska köra på okända vägar och komma fram i tid. Eller om du hastigt och lustigt behöver uppsöka Bankomat, Apotek, Verkstad, Övernattning osv....
 
Last edited:

Kungen

New member
Kan vi på nå¨got sätt försöka samla alla länkarna på ett inlägg så vi har någon som fyller på det inlägget hela tiden.
 

Koljo

New member
Hej!

Jag kan se till att göra något på måndag 25 sept, så att vi får det på ett eget blad. Återkommer på denna sida, vart det hamnar....Håll ut!!!

Mvh/ Koljo.
 
Last edited:
Top