Tips till Häst- och Ridsportsförbundet

GittanB

New member
Först vill jag bjuda på ett gammalt foto. Hoppas ni ser hur kul vi hade, både jag och hästen. Att hävda att vi inte har på vägen att göra är inte snällt... Skulle någon gått(?) SPRUNGIT före med en flagga så hade den fått lägga på ett kol.
View attachment 7131
Hästen var rätt cool. Var en gång på väg hemåt i full galopp på en traktorstig, då stallägaren kommer från andra hållet med traktor. Tur nog så fanns det en avstickare till ett torp så jag bröt av och stannade på avstickaren. Traktorn passerade på ett par meters håll. Från stillastående gick hästen över till galopp och vi fortsatte hemåt. :)

GittanB

New member
Sen tänkte jag återberätta en historia som en äldre bekant berättade för mig, när jag för länge sedan var nybliven hästägare och oroade mig för mitt ansvar för vad hästen kunde ställa till med i trafiken.

På en gård höll de på att köra in en unghäst. I stället för vagn hade de en släpa, för att vänja hästen vid något bakom. Hästen blev trots det rädd, slet sig och skenade. På gården stod en bil parkerad ca en meter från en husvägg. Den skenande hästen tar kurs på luckan mellan bil och hus och försöker pressa sig emellan. Släpan är för bred och det blir skador på bilen.

Vem var vållande? Tro't eller ej: bilen. Skadorna gick helt och hållet på bilens försäkring, hävdade min bekant. Hästen är ett oberäkneligt djur och hålls inte ansvarig.

PS. Det är många år sedan det berättades. Jag går varken i god för att historien är sann, eller att samma regler fortfarande gäller.

Diversion

New member
Sen tänkte jag återberätta en historia som en äldre bekant berättade för mig, när jag för länge sedan var nybliven hästägare och oroade mig för mitt ansvar för vad hästen kunde ställa till med i trafiken.

På en gård höll de på att köra in en unghäst. I stället för vagn hade de en släpa, för att vänja hästen vid något bakom. Hästen blev trots det rädd, slet sig och skenade. På gården stod en bil parkerad ca en meter från en husvägg. Den skenande hästen tar kurs på luckan mellan bil och hus och försöker pressa sig emellan. Släpan är för bred och det blir skador på bilen.

Vem var vållande? Tro't eller ej: bilen. Skadorna gick helt och hållet på bilens försäkring, hävdade min bekant. Hästen är ett oberäkneligt djur och hålls inte ansvarig.

PS. Det är många år sedan det berättades. Jag går varken i god för att historien är sann, eller att samma regler fortfarande gäller.

Är det så, så är det ju tämligen inkonsekvent lagstiftning med tanke på att en hundägare t.ex. är ansvarig för eventuella skador hunden ställer till med.

VBK

New member
Helvete Hampe,,, hon har hittat hit och vill ha fler kreatur på din inrådan... Helvetes jävla skit..

Hampe

Skriver massor!
Hittat något än? Prisena är på väg upp även på häst nu när våren kommer... :)

Hörni!
Efter en sådan här pärs är det väl okay att sätta sig ner och pusta lite...?

Hampe

Marie

Banned
Alla sådana dj-a kreatur borde man göra korv av. Rensa bort dem från hela Europa, de fyller inte minsta funktion.

Hampe

Skriver massor!
Alla sådana dj-a kreatur borde man göra korv av. Rensa bort dem från hela Europa, de fyller inte minsta funktion.

Nej, inte ens korv kan man göra av dem.
95 av 100 svenska sporthästar är någon gång under under sin livscykel behandlade med någon av de veterinärmedicinska preparat som medför livslång karens för slakt. Dom måste istället destrueras. EU-regler sedan 10 år tillbaka.
EU-regler som visserligen bara gäller i Sverige - och kanske Norge, men det är ju som det brukar vara...

Jag fattar att du bara vill provocera, men det är å enkelt att säga "göra korv" men så svårt att genomföra.

Övrig intressant information för den som gärna ställer MC-intressen mot hästhobbyn:

För ungefär 10 år sedan så gjordes en genomlysning av hästens roll i det moderna samhället av NS; "Nationella Stiftelsen för hästhållningens främjande."

http://hippocampus.slu.se/hasten.pdf

Eller skall man kalla det för "hästlobbyn"? Lantbruks- och hästorganisationer är duktig att peka på den egna nyttan i samhället och är duktiga på att informera och få med sig politikerna på vagnen.

Hästeriet i Sverige omsätter (då) årligen 20 miljarder och genererar 10,000 årsarbeten.
Det har inte blivit mindre viktigt sedan dess, och är en påtaglig maktfaktor i vardagssverige.

Hampe