Men hästar i trafik är en av dom värdekassaste företeelsen som finns, det är som att låta dagisbarn leka på motorvägen med motiveringen "händer det en olycka så är det den andras fel".
I min värld så borde inte hästar få befinna sig utanför hage/ridbana om den inte mentaltestats för lämplighet att vara i trafiken..
Du har så rätt, så rätt.
Hästar och ryttare i trafik är en anakronism som knappast kan sägas platsa i dagens trafikmiljö.
Dom innebär minst sagt en fara, både för sig själva och för andra trafikanter genom sin oberäknelighet, avvikande hastighet och att dom vistas i trafiken under helt andra förutsättningar än de flesta andra trafikanter. Synbarheten skiljer sig också väsentligt från andra trafikanter, och ryttarens klädval spelar stor roll för hur tidigt en bilist kan upptäcka ett hästekipage ute på vägen. Ryttaren sitter dessutom utsatt och oskyddat, och bär sällan annan skyddsutrustning än en hjälm, och ibland inte ens det.
Vidare skall vi ha klart för oss att hästarna vi ser ute i trafiken uträttar inte längre något produktivt arbete.
Med väldigt få undantag - Polisens hästar är ett, så handlar det om ridning för det egna nöjets skull. En slags rekreationsaktivitet, fritidsysselsättning, tidsfördriv, hobbyverksamhet - man kan kalla det många olika saker, och det är absolut så att ridningen är en viktig del i ryttarens liv.
Många upplever att deras liv skulle vara inkomplett om dom inte fick fortsätta rida.
Men ändå - det sker inte sällan ute på vägen, och det genererar olycksituationer, stör trafikrytmen och skapar ibland oro och irritation hos både andra trafikanter men även hos folk som bara bor längs vägen.
Somliga ryttare hävdar att dom endast använder det allmänna vägnätet en kortare sträcka för att kunna ta sig ut och rida i naturen och på små avskilda stigar och grusvägar, men inte heller det är alldeles okontroversiellt.
Ni ser vart jag vill komma...?
Precis varje argument här ovan, och även i VBKs inlägg innan mitt kan vändas på och användas som argument emot motorcyklismen.
Ordagrannt, mer eller mindre.
Så vem har störst rätt till vägen? Vem löper störst risk att bli exkluderad i de nya, totalreglerade trafiksystem som byggs upp nu...?
Think about it, och försök se det ur en samhällsbyggares ögon. En arki-jör som alltför ofta inte ens har körkort själv...
Hur mycket motorcyklist jag än är, så har jag lättare att se en framtida plats i trafiken för hästar än för motorcyklar.
Gammal är äldst, helt enkelt.
Hampe