Tips till Häst- och Ridsportsförbundet

Hampe

Skriver massor!
Men här har vi skilda världar!

En hundägare(förare) är enligt Tillsynslagen alltid strikt ansvarig för vad jycken tar sig för:

Strikt ansvar gäller

Hundägaren eller den som har hand om hunden har ”strikt ansvar” och är alltid skadeståndsskyldig oavsett hur olyckan gick till. Man har dock rätt att kräva tillbaka pengarna från den som egentligen och bevisligen orsakat skadan. Det strikta ansvaret gäller även om ex en annan lös hund kommer in i din trädgård, oavsett staket, din hund är bunden etc. Blir den andra hunden skadad är du som ägare skadeståndsansvarig, trots att den andra hunden inte har på din tomt att göra. Detta ansvar kan dock jämkas eftersom även den andra hundägaren har strikt ansvar och därmed borde ses som medvållande. Kontrollera att din hemförsäkring även innehåller en ansvarsförsäkring, det kan annars bli mycket dyrt om din hund ställer till med något.
http://www.skk.se/hundagande/lagar-och-regler/tillsynslagen/

Vad gäller hund kommer den strikta tillämpningen av ansvarslagen inte sällan i konflikt med "allmän rättsuppfattning" och "sunt förnuft" som man kan se i exemplet ovan.

När det gäller häst är det precis likadant. Men alldeles tvärt om.

I olyckor mellan häst och motorfordon faller i de allra flesta fall vållandet på motorfordonsföraren, trots att "alla" tycker att det är solklart att det är hästens fel:

Bil och häst möts på en väg, bilen stannar, hästen leds undan på en mötesplats.
Bilen kryper förbi så försiktigt det går, hästen sparkar upp en buckla i dörren på bilen.
Hästens fel? Nope. Bilisten är vållande. Enligt lagen.

Det krävs att uppsåt eller (grov)oaktsamhet kan bevisas i rätten för att en hästägare(ryttare) skall kunna dömas till ansvar för något som händer när en häst är inblandad.

Bilisten stort ansvar

Bilister har av hävd ett stort ansvar för sina handlingar i trafiken medan "oaktsamhetströskeln" för en ryttare är högre. Denne anses, troligen, oaktsam först vid allvarligare avsteg från sina åligganden i trafiken.

http://www.agria.se/hast/artikel/hasten-och-bilen-i-lagen


"Let's be careful out there..."





Hampe
 

Lenchris

New member
Motorfordon har ett särskilt ansvar men kanske inte så långtgående som du antyder. Jag tror inte att bilisten anses "vållande" i ditt exempel med den sparkande hästen. Dock kanske hästföraren inte heller anses vållande och ansvarig för skadan på bilen, vilket innebär att bilisten och/eller dennas försäkringsbolag inte kan kräva något av hästföraren. Så det spelar kanske mindre roll i detta fall, men om hästen skadar benet genom sparken får det betydelse.
 

Hojkul!

New member

Ja, jag har påpekat det tidigare och gör det igen; varför är det så att vissa cyklister och (främst) gångtrafikanter har så nedrans svårt att förstå att man cyklar på HÖGER sida av vägen och promenerar på VÄNSTER?!
Svaret är troligen att det inte ges någon (tillräcklig) trafikutbildning i skolan idag. Och det är ju särdeles märkligt, eftersom ta mig tusan hela samhället infrastruktur bygger på fordonstrafik!
 

Hampe

Skriver massor!
Motorfordon har ett särskilt ansvar men kanske inte så långtgående som du antyder. Jag tror inte att bilisten anses "vållande" i ditt exempel med den sparkande hästen. Dock kanske hästföraren inte heller anses vållande och ansvarig för skadan på bilen, vilket innebär att bilisten och/eller dennas försäkringsbolag inte kan kräva något av hästföraren. Så det spelar kanske mindre roll i detta fall, men om hästen skadar benet genom sparken får det betydelse.

Ja, det var ett slarvigt användande av "vållande".
Det jag vill belysa är att hundägare kan komma att få obehagliga överraskningar, och likaså bilister som inte har hästens särskiljda ställning i trafiken klar för sig. Det som i en lekmans ögon ser ut som en självklarhet kan komma att vridas 180 grader när man sätter sig in i vad lagen säger.



H
 

Hampe

Skriver massor!
Snubblade över en utmärkt illustration över det som skiljer den resonerande människan från den impulsstyrda hästen:

hastia_zpsd1ca2760.jpg

Bilden snodd från Hästia www.hastia.se och med den för ögonen kan man kanske förstå varför en häst hoppar ut rakt framför en lastbil som passerar i 50 km/h. Brevlådemonstret är ju môcke farligare och stjäl all uppmärksamhet...



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Intressant parallell:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/hallandsnytt/lastbilschauffor-skramde-hastar

Jag är inte klar över hur rapporteringen har gått till - alltså om en polispatrull sett skeendet och agerat på plats, eller om det handlar om en polisanmälan i efterhand som ändå gått så långt som till åtal.
Hursomhelst är det en tydlig signal från samhällets sida - hästar har en given och okränkbar plats på vägen, och vi andra har bara att anpassa oss till detta.


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, det var min omedelbara reaktion också.
Men det kändes som det saknades något i historien, så jag har forskat lite.

Det handlar verkligen om en lastbilsförare som uppfört sig mer än grisigt, och använt sitt fordon som ett redskap för att skrämma hästar och ryttare av en liten grusväg. Ryttarna har haft ögonkontakt under en del av förloppet, och tydligt signalerat att lastbilen måste stanna för att inte en olycka skulle ske.
Till sist lyckades ryttarna ta sig bort från vägen, och det finns oberoende vittnen boende vid sidan av vägen som sett skeendet.

Så långt inget konstigt, måste jag tyvärr säga. Idioter finns överallt, och den siste är inte född ännu...
Det är heller inte underligt att ryttarna är upprörda och förbannade när dom ringer polisen i Kungsbacka för att berätta vad dom varit med om.
Nej, det märkliga är att polisen tar det hela på allvar, upprättar en anmälan, tar kontakt med föraren, förhör vittnen, låter det hela gå vidare till åklagare - som bestämmer sig för att åtala!

Det är en sjuhelsikes resa genom rättssverige, bara det...

Det skall bli intressant att se vad det blir av det här. Hade det varit en polispatrull i tjänst som sett det som inträffat från en bra position så hade jag bättre förstått att det gick hela vägen till åtal, men detta är avgjort lite annorlunda.

En tänkt fortsättning öppnar dessutom för något av ett paradigmskifte inom svensk rättsskipning...

Oavsett om åtalet läggs ner i nästa skede, oavsett om killen frias, fälls eller överklagar så är signalen tydlig:
Hästar hör hemma i trafiken och har rättigheter. Så enkelt är det.
Dom har givetvis skyldigheter också, men framför allt så handlar det om ömsesidig förståelse och respekt mellan olika transportslag.
Leva och låta leva. Lika enkelt det.


Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
...och hur svårt kan det vara att få hojar och hästar att fungera ihop?

Försök att stå ut med den inledande franskan - det är värt det!




Garde Republicaine - närmast "republikens väktare" är en mångfacetterad avdelning inom gendarmeriet.
Detta är deras uppvisningtrupp som rider en kadrilj inte alla väntat sig.
Denna showen, eller snarare en variant på den är bokad till Stockholm International Horse Show på Friends Arena i November!

Har vi tur så kommer en stor del av hästsverige inse att hästar och hojar funkar alldeles utmärkt ihop.
...om bara vilja, förståelse och respekt finns. Ömsesidig!

Hampe
 
Last edited:

VBK

New member
Jag vet inte om jag skrivit det innan, men min familj besår av 4 personer.
Det är jag, min grevinna och 2 döttrar, alla utom jag har eller har haft häst, ett jävla aber är det för dom är aldrig helt friska och om folk gnäller över att en service på hojen är dyr skall bara knipa igen....

Men hästar i trafik är en av dom värdekassaste företeelsen som finns, det är som att låta dagisbarn leka på motorvägen med motiveringen "händer det en olycka så är det den andras fel".

Frugans korv är tex livrädd för brevlådor, paraplyer, traktorer med nått på släp, regn, och en herrans massa annat som skulle kunna dyka upp på en väg eller i närheten.

I min värld så borde inte hästar få befinna sig utanför hage/ridbana om den inte mentaltestats för lämplighet att vara i trafiken..

(Det är tur att Milla hänger på Bukefalos och inte här).
 

Kapten Stofil

New member
Frugans korv är tex livrädd för brevlådor, paraplyer, traktorer med nått på släp, regn, och en herrans massa annat som skulle kunna dyka upp på en väg eller i närheten.

Det går att träna hästar så att de klarar allt möjligt. Gissar att din familj inte håller på med västernridning?
 

Hampe

Skriver massor!
Men hästar i trafik är en av dom värdekassaste företeelsen som finns, det är som att låta dagisbarn leka på motorvägen med motiveringen "händer det en olycka så är det den andras fel".

I min värld så borde inte hästar få befinna sig utanför hage/ridbana om den inte mentaltestats för lämplighet att vara i trafiken..

Du har så rätt, så rätt.
Hästar och ryttare i trafik är en anakronism som knappast kan sägas platsa i dagens trafikmiljö.
Dom innebär minst sagt en fara, både för sig själva och för andra trafikanter genom sin oberäknelighet, avvikande hastighet och att dom vistas i trafiken under helt andra förutsättningar än de flesta andra trafikanter. Synbarheten skiljer sig också väsentligt från andra trafikanter, och ryttarens klädval spelar stor roll för hur tidigt en bilist kan upptäcka ett hästekipage ute på vägen. Ryttaren sitter dessutom utsatt och oskyddat, och bär sällan annan skyddsutrustning än en hjälm, och ibland inte ens det.
Vidare skall vi ha klart för oss att hästarna vi ser ute i trafiken uträttar inte längre något produktivt arbete.
Med väldigt få undantag - Polisens hästar är ett, så handlar det om ridning för det egna nöjets skull. En slags rekreationsaktivitet, fritidsysselsättning, tidsfördriv, hobbyverksamhet - man kan kalla det många olika saker, och det är absolut så att ridningen är en viktig del i ryttarens liv.
Många upplever att deras liv skulle vara inkomplett om dom inte fick fortsätta rida.
Men ändå - det sker inte sällan ute på vägen, och det genererar olycksituationer, stör trafikrytmen och skapar ibland oro och irritation hos både andra trafikanter men även hos folk som bara bor längs vägen.
Somliga ryttare hävdar att dom endast använder det allmänna vägnätet en kortare sträcka för att kunna ta sig ut och rida i naturen och på små avskilda stigar och grusvägar, men inte heller det är alldeles okontroversiellt.


Ni ser vart jag vill komma...?

Precis varje argument här ovan, och även i VBKs inlägg innan mitt kan vändas på och användas som argument emot motorcyklismen.
Ordagrannt, mer eller mindre.

Så vem har störst rätt till vägen? Vem löper störst risk att bli exkluderad i de nya, totalreglerade trafiksystem som byggs upp nu...?
Think about it, och försök se det ur en samhällsbyggares ögon. En arki-jör som alltför ofta inte ens har körkort själv...

Hur mycket motorcyklist jag än är, så har jag lättare att se en framtida plats i trafiken för hästar än för motorcyklar.
Gammal är äldst, helt enkelt.




Hampe
 

VBK

New member
Ja det går att få hästar att bli säkrare ute på vägarna.

Och mitt inlägg skrevs med lite ironi, inte bara men lite.
Men visst är det lite underligt att det i teorin är helt ok att tex en 10 åring rent lagligt får framföra 500kg häst i trafiken utan några krav på att dom faktiskt reder ut det.
 

Hampe

Skriver massor!
Underligt på ett sätt - men inom hästeriet lever fortfarande en flinga sunt förnuft kvar, och dessutom förståelsen för att man behöver ta ansvar för egna handlingar.

Jag hoppas att det får fortsätta vara så, och jag vet inte hur man skulle kunna reglera det.
Eftersom hästarna fan inte är speciellt reglerbara...

Det var kul det du skrev, och kombinationen häst/MC fungerar oftast helt kalas inom familjen.
Jag beundrar dessa hästtjejer som lägger ett sådant ohyggligt antal timmar, kronor och tårar på sitt stora intresse.
Vi har toppryttare inom världseliten i alla discipliner, och fler är på väg.
Om motorcykelsporten hade haft ungdomsförare med bara ett uns av den målmedvetenheten och offerviljan som ryttarna uppvisar - år efter år, generation efter generation hade vi också haft elitförare i alla grenar.


Är du säker på att din partner inte läser här inne...?
Isf kan jag avslöja att problemet med skadade och sjuka hästar är ett omvänt mängdproblem.
Den ryttare som har ett par, tre, fyra hästar att arbeta har aldrig någon häst som står.
Ryttaren själv går på knäna för att hinna mocka, fodra, byta täcken, släppa ut - åka till jobbet och jobba full dag för att sedan åka hem och göra om processen baklänges, samt hinna rida dem allihop...

Den ridtjej som inser sina begränsningar och magrar ner hästantalet till rimliga en enda häst, kommer snart finna att denne enda och tidigare kärnfriska hästen nu drabbas av mystiska hältor, hovbölder, upprepade koliknätter, hosta, ringorm - you name it. Allt som lärs ut på veterinärhögskolan kommer ofelbart att passera genom den enda kvarvarande hästen.
"Boxvila" är fan ingen sinekur för ett förhållande, det har man nog sett...

Säg inte att jag har sagt det, men minst två hästar igång är ett bra sätt att hålla veterinären borta.



Hampe
 

VBK

New member
Det är kombinationen Häst/Hoj i denna familjen som delvis gjort att vi går in på det 27e året på förhållandet.

Men det är knepiga djur dom där, hade mina hundar varit hälften så spattiga hade dom aldrig fått gå ut...
 
Top