Tips till Häst- och Ridsportsförbundet

powerglide

New member
När ni är mer än en som är ute och leder era hästar på MC-vänliga vägar, kan ni inte se till att en av er går 50 - 100 meter före och varnar trafikanter.

Även om jag på min hoj tar det försiktigt i dolda kurvor kan det ändå låta en del (andra hojar låter mer än en del) vilket riskerar skrämma era hästar ordentligt.

Jag har redan blivit översprungen en gång av en skenande häst när jag var liten, tack.

Vore tacksam om ngn på SMC:s kansli kunde framföra detta enkla tips.

CB_Tobbe

New member
Det skulle behövas tre personer att genom föra detta. En person framför och en bakom.

Det är minst lika stort problem med en mc som kommer bakom hästen.

Det största problemet är om ett barn rider på hästen och blir skadat när han/hon blir avkastad av den vettskrämda och flyende hästen.

Ove 60+

Active member
:confused: Jag har fått lära mig att hästar och hästekipage har unika rättigheter mot vad andra trafikanter har. Antagligen något med urgamla rättigheter. I så fall ska det gå någon framför motorfordonet med varningsflagga. Finns har någon som verkligen vet?? :confused:

powerglide

New member
Jo, hästar har en speciell status.

Men jag efterlyser ändå lite sunt förnuft när de leder sina ekipage (inte rider för det blir ju väldigt omständigt).

jan-olovj

Active member
Jag har aldrig haft problem med hästar på vägen, det gäller att kunna sakta in i god tid och minska på gasen så att man inte ställer till det för hästen. Om det inte är en häst så kan det vara ett barn som är ute och vinglar med en cykel, så ansvar från vår sida är det som gäller.

OH-

Member
Nåja, det skiljer en hel del på cyklande-barn-problemet och skenande-häst-problemet.
Om man kör med anpassad fart och lyckas få stopp innan man blir barnamördare så är ju det problemet löst. En viss chock och skrämsel kan bli följden för barnet och eventuella föräldrar som är åskådare (och det kan ju ha en pedagogisk effekt).
Hästar däremot, ledda eller med ryttare, kan bli helt osyriga även om vi får stopp innan det blir närkontakt. Så det vi som motorcyklister kan göra är att skaffa oss ännu mer marginaler, tystare avgassystem och tystare högerhand. Värt att tänka på är att problemet inte är löst bara för att man passerat hästen, det gäller att köra tyst en bra bit efteråt oxå (vi bullrar ju faktiskt mer när man står bakom hojen)!

Sen kan man ju tycka att både hästar och hästfolk som skall ut på vägarna bör ha träning för situationen. För ett antal år sedan såg jag en häst som stegrade sig och krånglade nåt våldsamt. Detta var på uppskattningsvis 200 m håll med fri sikt. Vi stannade omedelbart, hjälpte inte. Vi stängde av motorerna och ryttaren fick leda ut hästen långt ut på en korsande väg innan vi kunde passera. Nu kan jag inget om hästar men det verkar förnuftigt att försöka placera hästar som skall vara på vägar i en hage nära en trafikerad väg så att det sker en viss tillvänjning till motorfordon.

Om vi tänker till lite, både motorcyklister och ryttare, visar hänsyn och kompetens samt hejar på varandra så behöver det inte bli någon irritation eller olyckor.

powerglide

New member
Tillbaka till min fråga kanske?

När jag nu kommer runt en dold tight kurva på en skön svängilisväng-väg med bra marginal för att inte fronta en bil så är det själva den när det står en stor best till häst och en tre fyra pers och stirrar dumt.

Det är knappast så att de inte hört att en MC är på G?
Hur svårt är det att låta en av dem gå en bit framför så att man får en sportslig chans att rulla förbi (vilket jag alltid gör när jag ser ett ekipage)?

gundj

New member
Det är ju faktiskt ditt ansvar att inte ställa till något i trafiken.
Att det står det en häst och ryttare bakom en skymd kurva är ju en del av trafikmiljön, precis som en älg, trasig bil vid vägkanten, utsvängande bilist, eller som häromdagen, en MC-förare som kom skenande rakt över mitt körfält och ut på åkern. Kanske trodde han att han var en häst. Han övar nog på skarpa högerkurvor nu, om han kör något mer.
Att begära att det skall gå någon med varningsflagga före kan nog slå tillbaka rätt hårt. Det bli oundvikligen motorcyklisten som får hyra in flaggbäraren.

CB_Tobbe

New member
Nu har faktiskt hästekipage och jordbruksmaskiner ''större rätt'' att befinna sig på dom vägarna än en nöjesåkande mc.

Det kappelära vägnätets syfte är just att vara en förbindelselänk för människor som bor och verkar i området. All annan fjärrtrafik hänvisar man till dom större vägarna i området.

påK-en

New member
Upplever att de flesta tar hänsyn till hästar på vägen, tyvärr finns det också en klick som tycker att det är skoj att skrämmas. Jag har nog upplevt att cyklister som kommer bakifrån och kör om ett hästekipage kan skrämmas mer än ett motorfordon, hästar har inte speciellt bra hörsel.

Petra

Super Moderator
Hej,
jag har skickat ditt tips vidare till Ridsportförbundet, så nu är det upp till dem att avgöra om det är bra tips eller inte och om de vill sprida vidare till sina medlemmar. =) ...kanske i deras skrift http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_10881/cf_559/H-star_i_trafiken_-_f-r_ryttare.PDF

Några egna reflektioner bara:
Det är brukligt, när en grupp elever på en ridskola måste korsa en väg, att låta en person stoppa trafiken helt medan ryttarna passerar. Om man måste leda hästar längs med vägen vore det självklart bra om en "hästlös" person kan gå framför och en bakom gruppen med hästar+ledare, men det finns kanske inte alltid sån hjälp att tillgå. Att uppmana en person som leder häst bryta sig ur övriga flocken är kanske inte bra. De är ju flockdjur och jag tror att de håller sig lugnare om alla är tillsammans.

Ot.
Jag var ute med ett gäng och red i skogen igår och vi mötte ett par crossåkare. De stannade, slog av motorerna och åkte inte iväg förrän vi passerat, trots att vi ropade att de kunde köra. Hästarna var inte rädda och vi var inte ens på samma stig. De svarade att de gärna väntade för de hade inte bråttom.
Tack, ni killar i Avesta om ni läser detta! Ni var vänligare än nödvändigt och gjorde mig stolt över oss motorcyklister =)

PS. Hästar har väldigt bra hörsel.

Last edited:

påK-en

New member
Hej,
..............................................

PS. Hästar har väldigt bra hörsel.

Fel - hästar har till och med sämre hörsel än en människa (hörselkurvan är likartad men ligger lite högre), hästar har koll främst med hjälp av synsinnet. Tänk på hur ofta du kommer fram bakom en husknut eller nåt och överraskar hästar, de blir ofta jätteskraja. Du kan aldrig överraska en hund på motsvarande sätt, hunden har bra hörsel.

Last edited:

JoHu

New member
Ot.
Jag var ute med ett gäng och red i skogen igår och vi mötte ett par crossåkare. De stannade, slog av motorerna och åkte inte iväg förrän vi passerat, trots att vi ropade att de kunde köra. Hästarna var inte rädda och vi var inte ens på samma stig. De svarade att de gärna väntade för de hade inte bråttom.
Tack, ni killar i Avesta om ni läser detta! Ni var vänligare än nödvändigt och gjorde mig stolt över oss motorcyklister =)

Vi som kör grusväg och eländig terräng med mc har det som en regel att "STÄNG AV - KOMMUNICERA OCH LÅT PASSERA - ÅK VIDARE"

...sen finns det rötägg som inte fått någon uppfostran i att köra mc med hänsyn.

Kapten Stofil

New member
Som f d hästägare är min erfarenhet att knappt någon hästmänniska tycker om att vara på en väg där det kör bilar och MC, man försöker så gott det går att hålla sig till andra, ridvänligare ställen.

Hästar är dessutom ganska oförutsägbara, man kan träna dem att bli vana vid bilar och cyklar av alla möjliga slag, men så kan de bli livrädda för en bil som ser bara lite annorlunda ut. Dessutom är deras hjärnhalvor isärkopplade, man måste alltså träna dem från båda sidor. Annars kan man träna en häst att inte bli rädd för vita plastpåsar på vänster sida, men den är livrädd för samma plastpåse på höger sida...

När jag möter eller hinner upp en häst, brukar jag alltid för det första vänta tills ryttaren/den som leder visar att han/hon är med på att jag kommer, sedan kör jag sakta förbi, så långt från hästen som möjligt, sakta och med lågt varv och utan att accelerera förrän jag är typ 50 meter bort.

Petra

Super Moderator
Fel - hästar har till och med sämre hörsel än en människa (hörselkurvan är likartad men ligger lite högre), hästar har koll främst med hjälp av synsinnet. Tänk på hur ofta du kommer fram bakom en husknut eller nåt och överraskar hästar, de blir ofta jätteskraja. Du kan aldrig överraska en hund på motsvarande sätt, hunden har bra hörsel.

Ok, tack för den infon! =)
(Jag var helt övertygad om att de har bättre hörsel än oss, men jag är absolut inget hästproffs)

HkanB

New member

Lite OT men ändå relevant då det dykt upp i tråden...

Det finns flera som har en avvikande uppfattning vad gäller hästars hörsel. Vem som har rätt vete sjutton. En snabb vända på nätet inklusive några träffar på några veterinärmedicinska institutioner verkar peka på att hästar faktiskt hör bättre, inte sämre än människor.

Från University of Minnesota t.ex.
A horse's hearing is much keener than humans. They use their hearing for three primary functions: to detect sounds, to determine the location of the sound, and to provide sensory information that allows the horse to recognize the identity of these sounds. Horses can hear low to very high frequency sound, in the range of 14 Hz to 25 kHz (human range = 20 Hz to 20 kHz).
Horses' ears can move 180 degrees using 10 different muscles (compared to three muscles for the human ear) and are able to single out a specific area to listen to. This allows the horse to orient itself toward the sounds to be able to determine what is making the noise.
A horse's hearing is similar in range and tone to that of humans. Horses' ears can rotate about 180 degrees, however. This unique anatomical feature allows horses to focus on the direction from which the sound is coming, isolate it, and run the other way.
Horses can respond to a training command given at a very low volume. We don't need to shout to be heard. Also, horses are very sensitive to the tone of voice. We need to use a confident tone and avoid overly emotional tones such as shrill, high pitches. We also want to give voice commands in a way that gives the horse tools to distinguish them.

For example, if you are longeing a horse at a walk and want to perform an upward transition to a trot, you may want to divide the word “trot” into two syllables and raise your voice an octave as you say “to – rot”! When performing the downward transition from the trot to the walk, you would lower your voice an octave on the second syllable of “wa – alk.”
Vad juryn kommer fram till får vi väl höra...

Hampe

Skriver massor!
Vad juryn kommer fram till får vi väl höra...

Svaret finns hos Hampe, som alltid.

Jag har följt den eländiga tråden som rullat på SH sedan veckor tillbaka, och jag förstår inte varför saker och ting måste sättas i konflikt med varandra.
Blev less och ledsen när jag ser en tråd här med, men okay - tydligen har vi moderna människor fjärmat oss så fullständigt från det agrara samhället på bara 2 generationer att vi nu totalt saknar vanligt enkelt bondförnuft.

Vad gäller hästar och hästars hörsel så måste man först inse att hästar är bytesdjur, flyktdjur och flockdjur.
Hästars varseblivning vilar på fler ben än Sleipner - häng med:

Hörsel:

Avsevärt mycket bättre än människan, och med vidare frekvensuppfattning än oss.

Syn:

På samma gång bättre än människans, och sämre. Eller snarare: mer anpassad för att passa på en häst.
Näst intill 360-graders uppfattningsområde - med ett par retfulla blinda fläckar rakt fram och rakt bakåt.
Lite olyckligt om man skall röra sig i dessa riktningar, men ingen är perfekt.
Hästen är grym på att uppfatta plötsliga rörelser både nära och på håll, men saknar vår synskärpa.
...vilket gör att varje sund häst först hoppar till för en plötslig rörelse, sedan sticker i motsatt riktning - driven av sin flyktinstinkt, och sedan som typ tredje steg intresserar sig för vad det var man sprang för. Om dom kommer ihåg det så dags. "Sticka" är i vart fall det viktiga just då. "Vart" och "Ut framför vem" är jävligt sekundärt i det läget.

Hästen saknar dessutom ett bra djupseende, och måste kunna röra huvudet fritt för att klara av att bestämma avstånd och fokusera ordentligt.
Som en uggla ungefär. Men där upphör likheterna...

Luktsinne:

Grymt! Hästens luktsinne är en mycket viktig del i hur hästen uppfattar sin omvärld och väljer att reagera.

Känsel:

Även detta en viktig del i hur hästen målar upp omvärldsbilden inom sig själv. Riktigt dova ljud, egentligen mer förändringar i lufttrycket plockas upp och bearbetas av ansiktshåren, men mest intressant för oss hojåkare är att hästen dessutom hör med hovarna.
Hästen plockar upp vibrationer i marken på långa avstånd och bearbetar denna informationen tillsammans med all annan input.

Dessutom är hästen otroligt uppmärksam på ryttarens omedvetna signaler, och lägger stor vikt vid en plötslig pulshöjning hos sin ryttare, eller om andningen hos den som sitter i sadeln går över vad hästen tolkar som stridsberedskap

...och det är här det börjar tjorva till sig i umgänget med motorcyklister:

Ryttaren hör MCn komma, och blir orolig. Hästen känner stämningsförändringen, och gör sig redo att fly - eftersom matte upptäckt en fara.
Hästen själv har ingen anledning att vara rädd för motorcykeln - däremot kan den lära sig att motorcyklar är farliga. Av sin ryttare...

Hästen känner av vibrationerna i marken om mötet med hojen sker på stig eller ojämn grusväg.
Tolkning: Något stort närmar sig. Stort = potentiellt farligt. Det närmar sig med kraft = aggressivt.
Det är ännu inte inom synhåll = ändå mer skrämmande när man inte kan identifiera faran.

Ljudet ökar när motorcykeln närmar sig. Ljudet i sig är inte farligt, eller kan tolkas som en fara - än mer för de hästar som av sin ägare lärt sig förknippa ljudet med fara grundat på ryttarens reaktioner. Däremot så innebär det stegrade ljudet att allt annat ljud omkring släcks ner, och detta upplevs som ytterst stressande för hästen. Hon blir helt enkelt berövad ett av sina livsviktiga sinnen att upptäcka faror i närheten, eftersom ett avlägset hot skapar en bullermatta över det som egentligen är viktigare - att hålla rent från faror i den omedelbara närheten.

Motorcykeln kommer inom synhåll, och ryttaren förbereder sig för mötet genom att samla upp tyglarna. Detta för att minska risken för att hästen skall dra iväg. Samtidigt så lägger ryttaren till skänkeln (gasar) för att förhindra att hästen kastar sig okontrollerat bakåt när den nu inte längre kan gå framåt med det kortare tygeltaget.
Resultat? Tja, som att pumpa ett cykeldäck med 4 bar, typ. Det kan funka...
Ryttaren försöker alltså tackla situationen med att tokvarva hästen med kopplingen indragen medans ettan ligger i.

Som grädde på moset så närmar sig MCn så snabbt att vinden inte hunnit föra med sig någon doft för hästen att relatera till, och därigenom är ytterligare ett sinne borta ur räkningen för hästen.

Så vad har vi?

600 kg häst, som stirrats upp av sin ryttare genom dennes egna osäkerhet, gjorts blind av samma ryttare genom det strama tygeltaget och dessutom försatts i stridsläge genom att drivas fram mot bettet genom skänkeln, gjorts döv av den annalkande motorcykeln som dessutom flyger in i bilden i ett stealthmode utan att lukta någonting alls. Hästen har i sämsta fall absolut ingenting att gå på eller relatera till för att rädda sig själv ur en ytterst stressande situation där allting hitom Przjevalskij skriker "FLY!" inom hästen.

Kan någon klandra en kuse som knasar i det läget...?

Jag lever med hästar sedan mer än 30 år och jag är förvånad över att det inte händer mer olyckor mellan häst och motorfordon.
Båda har lika stor rätt att vistas i trafiken, och hästen har därtill en starkare juridisk ställning när något händer.

Det är så enkelt för oss motorcyklister att minimera farorna och underlätta för hästfolket.
Jag skulle kunna skriva en avhandling i ämnet, men fram till nyligen trodde jag inte att det var nödvändigt.
Tydligen är det det ändå - folk verkar inte ha en aning om vad dom susar förbi på några meters avstånd.
Vi får se om det det blir tid och kraft någon gång...

Hampe

Last edited:

HkanB

New member

Jag har följt den eländiga tråden som rullat på SH sedan veckor tillbaka, och jag förstår inte varför saker och ting måste sättas i konflikt med varandra.
Blev less och ledsen när jag ser en tråd här med, men okay - tydligen har vi moderna människor fjärmat oss så fullständigt från det agrara samhället på bara 2 generationer att vi nu totalt saknar vanligt enkelt bondförnuft.

Det mesta bortklippt....

Hampe

Det räckte med en lagomt upplagd boll för att den skulle smashas, in klockrent! Snyggt placerad dessutom.

Kapten Stofil

New member

<klipp>

Jag lever med hästar sedan mer än 30 år och jag är förvånad över att det inte händer mer olyckor mellan häst och motorfordon.
Båda har lika stor rätt att vistas i trafiken, och hästen har därtill en starkare juridisk ställning när något händer.

Det är så enkelt för oss motorcyklister att minimera farorna och underlätta för hästfolket.
Jag skulle kunna skriva en avhandling i ämnet, men fram till nyligen trodde jag inte att det var nödvändigt.
Tydligen är det det ändå - folk verkar inte ha en aning om vad dom susar förbi på några meters avstånd.
Vi får se om det det blir tid och kraft någon gång...

Hampe

Lång och fascinerande avhandling, men i kraft av din långa erfarenhet och djupa kunskap om hästar kanske det hade varit aningen mer konstruktivt att ägna en del av den energin, som gick åt att författa den, åt att tala om för oss övriga urbaniserade ignoranter hur man ska bära sig åt som motorcyklist när man möter en häst? Istället för att lämna oss vilsna och villrådiga i okunskap?

:p :confused: