Tips till Häst- och Ridsportsförbundet

gundj

New member
Stofil, kör med vett och försiktighet så har du gjort vad du kan.

Också hästskötare, dottern äger dom.

Petra, i bästa fall har du bjudit ridsportförbundet på ett gott skratt, i värsta fall har vi en ny motståndare.
Hoppas dom inser att det var ett förslag från en medlem, inte från SMC.
 

HkanB

New member
Minst lika uppmärksam behöver man vara...

När ni är mer än en som är ute och leder era hästar på MC-vänliga vägar, kan ni inte se till att en av er går 50 - 100 meter före och varnar trafikanter.

Även om jag på min hoj tar det försiktigt i dolda kurvor kan det ändå låta en del (andra hojar låter mer än en del) vilket riskerar skrämma era hästar ordentligt.

Jag har redan blivit översprungen en gång av en skenande häst när jag var liten, tack.

Vore tacksam om ngn på SMC:s kansli kunde framföra detta enkla tips.

Det är väl läge att framföra samma budskap till alla BVC så att föräldrar ute på promenad med telningen i vagn ser till att annonsera sin närvaro kring skymda kurvor. Man blir visserligen inte omkullsprungen av barnvagnen men uppmärksam behöver man vara, minst lika mycket i bägge fallen.
 

powerglide

New member
Uppmärksamhet och respekt går åt båda hållen.

Jag har aldrig haft problem med hästmöten då jag alltid saktar ner och rullar förbi på tomgång.

Det jag fick problem med i helgen var när jag efter en skarp kurva i 30 - 50 stirrar rakt in i tre hästar och fyra ledsagare.

Alla blev överraskade men inget mer än så.

Med lite sunt förnuft kunde de dock låtit en person gå före i just denna situation.
Är det god sikt behövs det ju givetvis inte mer än normal försiktighet från alla parter.
 

HkanB

New member
Uppmärksamhet och respekt går åt båda hållen.

Jag har aldrig haft problem med hästmöten då jag alltid saktar ner och rullar förbi på tomgång.

Det jag fick problem med i helgen var när jag efter en skarp kurva i 30 - 50 stirrar rakt in i tre hästar och fyra ledsagare.

Alla blev överraskade men inget mer än så.

Med lite sunt förnuft kunde de dock låtit en person gå före i just denna situation.
Är det god sikt behövs det ju givetvis inte mer än normal försiktighet från alla parter.

Smidigt är sällan en enkelriktad tillställning, det har du alldeles rätt i!
Förresten...på vilken sida av vägen var de när du mötte dem?
De borde varit på din motsatta d.v.s i ditt motsatta körfält/väghalva gåendes på led! Och inte i flock mitt i alltihopa.
Häst förs som fordon och inte som fotgängare.
 

Hampe

Skriver massor!
Lång och fascinerande avhandling, men i kraft av din långa erfarenhet och djupa kunskap om hästar kanske det hade varit aningen mer konstruktivt att ägna en del av den energin, som gick åt att författa den, åt att tala om för oss övriga urbaniserade ignoranter hur man ska bära sig åt som motorcyklist när man möter en häst? Istället för att lämna oss vilsna och villrådiga i okunskap?

:p :confused:


Wow! Det du såg var verkligen en nedkokad sammanfattning av allt jag skulle vilja ha sagt som ingress redan.
Hästar är hur komplexa som helst, och ändå så enkla att ha att göra med. Jämfört med deras ägare...

Jag har hur mycket som helst att säga i ämnet - problemet för mig är att fatta mig så kort att folk orkar läsa det jag skriver.
Eller kanske snarare - att få dem som behöver det mest till att läsa det. Många skräms bort av att dom ser min avatar bara.
Phuu - "Wall of text - att den muppen bara orkar!"

Samtidigt så måste det vara rätt, och förklarande - annars får man hela Bukefalos på sig, å det vill man inte.

Men i väldig korthet så handlar det om att hästar egentligen inte har några stora problem med motorcyklar.
Problemet ligger mer på nivån motorcykelförare <-> ryttare tyvärr.

Vi som motorcyklister kan inte på några få sekunder upprätta en vettig kommunikation med hästen. Vi måste inrikta oss på kommunicera med ryttaren, för att denne skall känna sig någorlunda trygg med mötet som kommer.

På landsväg:
I idealläget så ser ryttare och motorcyklist varandra i god tid.

Att "släppa av" är inget tecken som tydligt kan läsas från hästryggen, och har man ett öppet system så kan motorbromsningen resultera i avgasknallar och småsmatter som ytterligare skrämmer - ryttaren.
Även hästen kan bli skrämd - men av en lite annan anledning: avgasknallarna riktas bakåt från motorcykeln, och fångas senare upp av en bergvägg, trädridå eller husfasad. Därifrån studsar ljudvågorna tillbaka, med fördröjning och från en annan riktning än där "hotet" först upptäcktes från. Scary!
Det som egentligen inte är eller borde vara ett hot förstoras nu upp genom akustiska fenomen, och förstärks av att ryttaren ryckt till och blivit ännu stelare i sadeln. Skitfarligt, alltså!

Rätt metod är att tydligt bromsa ner när man ser häst. Låt hojen dyka ner ordentligt i en lämpligt hård inbromsning, och försök om möjligt att byta körställning för att signalera att du tar situationen på allvar. Sporthojspilot kan resa sig upp från en liggande körställning och custom cruiser kan in in initialt ta vänsterhanden från styret.

Hästen skiter i vilket, men du har signalerat till ryttaren att du bryr dig, och att hon kan lita på att du gör det bästa av situationen.
Ge akt på ryttaren! Har hon eller han problem med hästen redan innan ni möts så bör du stanna.
"Problem" är allt som inte innebär stadig, kontrollerad kurs framåt eller tryggt stillastående väntande vid sidan av vägen.

Stanna, stäng av - men sitt inte kvar på hojen! Detta av två anledningar.
A: En häst vars ryttare håller in hästen för hårt tappar förmågan att själv fokusera med blicken och bedöma avstånd och riktning.
Hotet som nyss var farligt men gick att se blir plötsligt osynligt och dubbelt farligt.

B: Sittande kvar på hojen passar man perfekt in på det sätt ett annalkande rovdjur stannar upp och samlar sig för attacken. Undvik!
Kliv av, rör dig själv upprätt och rakryggat men lugnt och behärskat i vilken riktning som helst utom rakt mot hästen.


OBS! Prata!
Se till att prata - om precis vad som helt! Normal röst, avslappat tonläge - "Hej! Nu pratar jag lite - hoppas det blir bättre. Kul att se att vi är fler som uppskattar denna vägen"
Visst, det känns jättekonstigt, men är en av nycklarna som krävs för att en skärrad häst skall kunna koda av det som sker och para ihop dig som tvåbent varelse med det där tjattret som verkar vara såå viktigt för människor. Människor; lite jobbiga och trögtänkta - men med god mat i hinkar. No worries.

Är ryttaren av rätt kön och åldersklass så kan man pröva att pladdra vidare med "om du vill kan vi ta en macka senare på kaféet och diskutera avel"
Man kommer undan med det mesta när man visat sig vara en good guy...

Vänta en bra stund med att starta, och kör iväg på ett sansat sätt.

Om ryttaren verkar ha koll och tuffar på framåt så kan du göra det samma - men med beredskap att att stanna helt och hållet innan det smäller.
Om du så står stilla och hästeländet vänder runt och backar på dig så - sorry, lär du dömas som vållande.
Glöm inte att hälsa på ryttaren! Hälsningen markerar samförstånd och respekt, och kommer att komma någon annan motorcyklist tillgodo en annan dag.

Viktigt - och det har nämnts tidigare: håll kvar samma hastighet, växel och ljud efter passagen.
Det räcker gott och väl med den ljudstegring som blir resultatet av att du vänder rumpan till hästekipage, gasa inte mer på minst 100 meter!
Kom också ihåg att hästen är blind rakt bakåt - en erfaren ryttare "ställer" hästen och låter den genom halsens krökning se att "faran" avlägsnar sig trots att ljudet stegras vid passage. En oerfaren eller rädd ryttare fortsätter att hålla hästen för hårt och skapar ytterligare problem för sig och hästen genom att inte visa den vad som händer bakom.


Plötsliga möten på landsväg...? Ja, fy fan.
Gör det bästa av situationen, och agera med förnuft. Mötet är över på några sekunder utan att man hinner göra så mycket, och ger i bästa fall inga efterverkningar. För hojåkaren.
Ryttaren däremot kan få problem långt efter - problem som denne sedan omedvetet för över på hästen sin...

OBS! Det spelar ingen roll hur galet du tycker att hästekipaget burit sig åt, eller hur spydigt ryttaren uttryckt sig - att "hämnas" med att tomvarva eller kugga ner och väsnas är bara sååå ovärdigt en sann motorcyklist.


Möten i skogen, på stigar och små grusvägar är nästan alltid plötsliga för motorcyklisten och potentiellt farliga för alla inblandade.
Ryttaren har hört dig sedan länge och i de allra flesta fall klivit ur vägen är du kommer. Ofta även klivit utom synhåll för dig. Tjejen står i ett buskage och brottas med en skärrad häst medans du njuter av hur snyggt du tog den lilla bäckpassagen med precis lagom res.
Står hästen kvar på vägen så beror det bara på att ryttaren inte hittat någon utväg - och nej! stengärdsgård eller hyggesrester är inte rätt miljö för späda hästben...

Mitt råd i skogen är att bromsa stopp på fläcken! Lås upp bakhjulet så det blir tyst direkt och styr ut på det hygge ingen annan vill vara på. Det är din plikt i mötet med häst där det är trångt! Gå av hojen - prata, prata, prata. Varna efterföljande om ni är fler och instruera dem att göra samma som du - skilja sig från hojen, röra sig lite försiktigt och prata. Prata med varandra - fine: mänskliga ljud räcker.
Whoo-ohh-oooo-ooohhh-aaaah kvalar alltså inte in som "mänskliga ljud", okay...?
Gör upp med ryttaren om fortsättningen. Vem skall köra först? Säger hästtjejen att det är okay att ni kickar och drar så gör så - men håll hela tiden ett öga på hästen så inte den gör det samma: kickar och drar...

Sedan finns det 1000-andra saker att säga - det kanske kommer en gång; men att instigera konflikt med hästfolk är typ det dummaste vi kan göra.
Dom är som oss, och många ryttare är redan motorcyklister och vice versa. Vi har så otroligt mycket mer gemensamt än vad vi har skillnader - och vi har dessutom åtskilliga gemensamma fiender.

Bättre då att kämpa enade mot dessa, än att försöka gräva upp fiktiv skit att slänga på varandra.



Hampe
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Härligt Hampe - nu när du lagt in "avhandlingen" på forumet 2 gånger så bara måste vi ju förstå vad du menar ;-) Skämt åsido. Jag tycker det är otroligt bra information om hästars beteende och hur ryttare kan påverka hästens beteende. Tack!
(Provtur idag utförd - utan kryckor... :) )
 

GittanB

New member
(... en massa bortklippt...)

Sedan finns det 1000-andra saker att säga - det kanske kommer en gång; men att instigera konflikt med hästfolk är typ det dummaste vi kan göra.
Dom är som oss, och många ryttare är redan motorcyklister och vice versa. Vi har så otroligt mycket mer gemensamt än vad vi har skillnader - och vi har dessutom åtskilliga gemensamma fiender.

Bättre då att kämpa enade mot dessa, än att försöka gräva upp fiktiv skit att slänga på varandra.



Hampe

Mycket bra skrivet! :tummenupp
Jag har hållit på med hästar i över 40 år, och instämmer helt med Hampe.

En ryttare i skogen uppskattar INTE möte med motorfordon. En ryttare som gett sig ut på asfalterad 70-väg får räkna med annan trafik. Som t.ex. stora långtradare med släp. Jämfört med den så är motorcyklisten inget stort problem...

Om motorcykeln ska stanna eller inte är en bedömningsfråga. Vi ska inte skapa farliga situationer där vi själva riskerar att bli påkörda av bilister för att vi tvärnitar för en häst, om det inte behövs. Enligt min erfarenhet är det normala att häst och ryttare som gett sig ut på landsväg vet vad de gör. Om inte ryttaren gör affär av mötet, så behöver inte du göra det. Kolla om ryttaren verkar cool med att du kommer. Både ryttare och häst och varit medvetna om att du närmare långt innan du ser dem. Håll ut ordentligt, släpp av och rulla förbi på lågt varv och jämn fart. Det brukar räcka. På en smal grusväg däremot krävs större hänsyn.

MEN, har ryttaren redan stannat och gått åt sidan vill den förmodligen INTE att du stannar. Det är mycket lättare att få en häst att stå still, än att övertala den att passera något den är osäker på. Jag personligen har haft mer problem med fordon som stannat för att vara snälla, än jag haft med rullande fordon. Situationen har bäst kunnat beskrivas som - deadlock.
Håller inte Hampes teori om att det stillastående fordonet (t.ex. en snöskoter) skulle ge intryck av ett rovdjur som samlar sig för det anfallande språnget som osannolik.
 

Hampe

Skriver massor!
Absolut - häst som rör sig stadigt framåt eller som står stabilt stilla är bara att passera, med hänsyn och kontroll.
Lämpligt att stanna är det först när ryttaren har problem med hästen - och att då samråda med ryttaren om vad man gör härnäst är ett utmärkt samtalsämne.


H
 

Petra

Super Moderator
Stofil, kör med vett och försiktighet så har du gjort vad du kan.

Också hästskötare, dottern äger dom.

Petra, i bästa fall har du bjudit ridsportförbundet på ett gott skratt, i värsta fall har vi en ny motståndare.
Hoppas dom inser att det var ett förslag från en medlem, inte från SMC.

Nejdå, jag har inte skaffat nån motståndare. De har däremot kanske blivit lika impade som jag över vilken hästkunskap och vilja till "hästvett" som finns samlad bland oss hojåkare. ;)
Ride safe!
 

tersan

New member
Mycket välskrivet!

Även om jag som deltidslantis är van vid alla möjliga möten i skog och trafik är det bra att få en uppfräschning av det jag trodde satt i ryggmärgen.

Men en sak är jag ändå lite undrande över:

...custom cruiser kan in in initialt ta vänsterhanden från styret...
Hur menar du här? Ska en customåkare släppa styret med ena handen? Det trodde jag var helt omöjligt... :wink:
 

OH-

Member
Stopp och belägg! Nu är vi där och trampar på ömma tår igen. Tråden är ju redan hopplöst urspårad så då tänkte jag ta ett annat litet sidospår.

View attachment 6768

Här ser vi en tysk gummiko mitt i en flock franska bergskossor. Betydligt lugnare djur (dom franska då) än hästar men med spetsiga fat-bar-styren på skallen.
Hampe har ju visat på en oanad talang som häst-pyskolog - har vi nån här med lika djupa insikter i kossans själsliv? Vad skrämmer en ko? Hur oberäkneliga är kor? Kan man tala en ko tillrätta?

Även en stadsbo som jag har ju fattat (genom jämförande studier i Norge) att det är stor skillnad på hon-kor och han-kor vad gäller umgänget med motorcyklar och förare.
 

Hampe

Skriver massor!
Ja jäklar, där var jag omedvetet rolig. Tur att det inte blev värsta flame-waret här inne bara på grund av det.

Kossor.
Nu kan jag tala om det. Men i höstas var kossor ett rött skynke för mig. Jag var nere i Alperna och jagade bonusar under ett poängrally och hamnade mitt i det som kallas "Almabtriebe"

almabtrieb01_zps5991fcbf.jpg


Alltså de fester och festivaler som bergsbonderna håller nar dom plockar ner kossorna från betet och stallar upp dem for vintern.
Gång på gång, i by efter by. Ingen kovandning mojlig heller...

liten saljande parentes skrev:
Låååång rallyrapport har: http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=8794&PN=2
Den som tycker att sådant verkar intressat skall veta att vi kor en svensk variant på LD-rally helgen innan midsommar hør i Sverige i år!
12- och 24-timmars klasser finns att valja pa.

Hasten domesticerades ungefar samtidigt som kossan, men avelsarbetet har sett helt olika ut for de bagge djuren.
Notdjuren har framst anvands som mjolk- och kottdjur - och i vissa kulturer och tidsepoker aven som dragdjur.
Avkastning, sjukdomsfrihet och hanterbarhet har varit ledstjarnorna i avelsarbetet och dagens kossa ar långt ifrån den imponerande uroxens mankhojd om 2 meter och ca 1000 kg livvikt. Sista uroxen skots så sent som på 1600-talet.
Dagens kossa ar alltså en beskedlig och hanterbar liten sak, men avelsarbetet på hastsidan har helatiden sett annorlunda ut:

Hør har man valt att for sporthastar behålla flyktinstinkten for att få ett så livligt, responsivt och explosivt djur som mojligt.
Det ar dynamit som många tjejer sitter på! Hastar ar inte alls "oberakneliga" - inte nar man inser att det ar ett stappdjur med uppmarksamhet, reaktionssnabbhet och hastighet som framsta skyddsfunktioner.

Att dom sedan drar ivag rakt ut i ingenstans utan synbar anledning ar bara ett resultat av evolutionen: den som stack direkt pa forsta instinkt kom att leva langre och fick fler chasner att sprida sina gener an den som stod kvar for att kolla in laget...

Ja, det finns kallblodiga arbetshastar dar man medvetet avlat pa andra egenskaper - framfor ett timmerslap i skogen ar varken "snabbhet" eller "flyktinstinkt" speciellt eftertraktat... Sedan avalas det lite fram och tillbaka mellan raser och individer for att fa fram nagot som passar just tidens eller stoagarens onskemål - men faktum kvarstår; Dagens sporthastar: dom vi passerar på några meters avstånd och som vi forutsatter att ryttaren har jarnkoll på ar snabbare i en sidvartsrorelse an vi klarar av att blinka, tyngre an vi tror och hårda som granit i alla hastigheter over 10 km/h.
Dom drivs av urtidsinstinkter och kan inte vardera eller vaga olika risker mot varandra. Det senaste/narmsta hotet overtrumfar alltid allt annat i farlighet.
Darfor hoppar hasten ut framfor en annalkande bil nar den ser en plastpase i diket som inte låg dar forra veckan.

Kossor ar koolare, helt klart. Och mer ivagen...


Kul kuriosa:
Alla hastar - precis aallllaa haster vi ser idag harstammar fran en och samma individ. Oh yes!
En och samma urhingst har reproducerat sig så in i bomben att han far till alla barnen.
Långa, korta, snalla, snabba, bruna, flerfargade - en stamfader: en enda individ!

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/alla-hastar-slakt-med-samma-hingst\

Dar ser man vad avelsarbete kan leda fram till!
Men att inympa trafikvett och gora dom rumsrena, det var det ingen som tankte på...




Hampe
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Äsch! Vi hystar in en musikvideo när vi ändå spårat ur:



OBS!

Spela inte!
Spela inte om du inte är beredd att gå och nynna hela dagen efteråt, och längta bort dessutom.



H


Edit:
Kicken vid 3:34 är fin...
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Kul - det blev ju en liten frågelåda av detta!


Polishästar är ett särskilt kapitel. Dom skall vara varmblod, se ut som hästar och ge ett imponerande optiskt intryck.
Men - dom skall ha temperament som ett kallblod, alltså en lugn arbetshäst med skogsmullepannlugg och tålamod som en ängel.
Ingen lätt kombo, speciellt inte som hästen ändå skall vara tillräckligt utmanande och stimulerande för sin ryttare.
En häst matchas mot en polisperson inom polisrytteriet och man arbetar ihop dagligen, även om de tillfällen vi får se ekipaget arbeta utåt kanske inskränker sig till 4 gånger per år. Det säger sig själv att ingen ryttare orkar jobba ihop under kanske 10 år med en tråkig häst.

Rytteriet själva säger:

Instinkter tränas bort
Hästarna tränas ständigt för att klara de olika uppdrag som krävs av en polishäst. Den viktigaste träningen är arbetet med att få bort hästens medfödda flyktkänsla; att stanna på stället eller gå fram och inte fly när den blir rädd.
http://polisen.se/Om-polisen/lan/St/op/Polisen-i-Stockholms-lan/polisen--faltet/Polisrytteri/

...men det är bullshit. Man kan inte träna bort instinkter, och man kan inte arbeta bort flyktbeteendet.
Vad det handlar om är en innerlig tillit mellan förare och häst som målmedvetet arbetas fram under lång, lång tid.
Instinkten att fly finns där, självklart - men något annat är starkare: Förtroendet för ryttaren som säger "Det är lugnt, kör på - vi klarar detta"

Det är precis samma sak som med fälttävlanshästar som efter lång lång utbildning lämnar över ansvaret för framfarten till ryttaren och gör saker som egentligen ligger långt utanför instinkten och det fattbara för hästen. Blinda uthopp där hästen inte ser landningspunkten är en sådan sak, vissa vattenhinder är ett annat liknande skeende där alla system inom hästen skriker "Stopp!" men eftersom som matte säger Go! så kör vi.
Både häst och ryttare får mycket stryk i just fälttävlan, men det är ändå vackert att se på eftersom det i sina bästa stunder är en uppvisning i just tillit, harmoni och människa/djursammansmältning.

Jag tycker Polisens (självklart förenklade) förklaring här ovan är förringade och nedsättande. Det handlar om något mycket högre än att "träna bort instinkter". Instinkterna finns där, belive you me - men man har lyckat tillsätta något annat som går före dessa instinkter.
Vad skall vi jämföra med så att det blir begripligt..?
Kanske att få en papegoja att inte bara härma ord, utan att till och med förstå vad den säger...?
Ett så stort mirakel är faktiskt en välfungerande fälttävlanshäst eller en duglig polishäst i mina ögon.

Under många år hade vi Ulla-Carin Carlsson-Lindqvist som var en fantastisk hästutbildare hos polisrytteriet. Hon håller numer kurser i egen regi:
http://www.sakerhast.se/

Jag tror att de allra flesta med minsta intresse för hästar har ett minne av polishästen Utter?
om_utter.jpg

Bild från U-Cs hemsida www.sakerhast.se

Ingen häst har trafikvett. Vissa hästar, med rätt fallenhet från start, trygg och stimulerande uppväxt samt målmedveten träning kan fås att fungera i rollen som arbetande polishäst. En av 100 hästar? Men en aldrig så duktig fjording får bli polishäst...
En av 1000 sporthästar när man lägger till rytteriets exteriörkrav...? Fan vet, men vardagsekipaget vi möter på vägarna har lååångt kvar till den vackra harmonin hos ett samjobbat polisekipage.

Fasen vad långt det blir! Jag måste gilla hästar... :)
Ett litet förtydligande - många uppfödares avelsinriktning går i rakt motsatt riktning jämfört med vad rytteriet behöver:
Runt om i landet anstränger sig en del stoägare att hitta den kombination av blodslinjer som ger så nerviga hästar det bara går.
I teorin är det en bra idé, och med vissa hästtjejers megalomaniska självuppfattning så heter det att "när vi kanalisera den kraften framåt, över hinder så har vi en kanonhäst här serrö..."

Jo, tjänare.


Hampe
 

Petra

Super Moderator
Jag är alldeles förstummad över vilken hästkarl du är Hampe! :) En kollega på kansliet frågade om jag kan vara speaker på en hästtävling i helgen, men nu vet jag vem jag ska tipsa henne om.
PS. du menar nog halvblod, inte varmblod i polisens stall.
(Hade iofs fel på mitt sista PS)
;)
 

Hampe

Skriver massor!
Jag är alldeles förstummad över vilken hästkarl du är Hampe! :) En kollega på kansliet frågade om jag kan vara speaker på en hästtävling i helgen, men nu vet jag vem jag ska tipsa henne om.
PS. du menar nog halvblod, inte varmblod i polisens stall.
(Hade iofs fel på mitt sista PS)
;)

Halvblod - självklart halvblod. Hade för bråttom där.
Utter var efter Flamingo - en i raden av högpresterande Flyingehingstar, resultatet av målmedvetet svensk avelsarbete på den tiden som hållbarhet och bruksvärde stod på agendan. Svenskt senvuxet blod var hett och hela världen - även USA efterfrågade "Schwedengang". Med just det uttrycket... :)

Flamingo...? Just det - en av de hästar som dressyrens Grand Old Lady Ulla Håkansson ridit i OS. Ett av de 6 OS hon deltagit i...
Flamingo som i sin tur efter den store (rätt lille...) och fantastiske förärvaren Urbino.

Nej, jag passar inte som speaker på en tävling. Jag skulle tråka folk i stycken och få hela arrangemanget att spränga alla tidsplaner med små lustiga anekdoter och associationer. Lustiga för mig...


För att milt föra tillbaka denna grymt urspårade tråd till ämnet som var typ flaggvakter före och efter hästar så kan jag bara säga att häst har samma rättighet att befinna sig på vanliga vägar som vi har. Häst och ryttare har dock inte samma skyldigheter. Kan man inte påvisa uppenbar vårdslöshet eller omdömesbrist hos ryttaren så döms motorfordonsföraren till ansvar för det som hänt - vad som än hänt.
Det går att anföra att hästar på vägar är en anakronism från en svunnen tidsepok, men sorry - dom finns där och och dom är många.
Inte 700,000 som strax innan WW2, men gott och väl hälften idag: ca 350,000.

Hästar är en mångmiljardindustri idag, och inget man rubbar på hur som helst.
Och varför skulle man? Hästar och motorcyklar funkar kalasbra ihop!
Det krävs lite förståelse för varandras egenheter och egenskaper, men sedan är det lugna gatan .
Vi delar så otroligt mycket mer än vad som skiljer oss åt: ryttare och motorcyklister är när det kommer till kritan egentligen av samma skrot och korn, och väldigt många av oss håller på med både och.

Ride on!



Hampe
 
Top