Tack och adjö SMC

totted

New member
Jag har varit medlem sedan 1972, men den nya medlemsavgiften är för hög. Årsmötet tycks tro att vi tillhör en sekt som är villig att betala hur mycket som helst i årsavgift. Vem betalar t.ex. alla dessa motorcyklar som lottas ut i tid och otid? Är det våra medlemsavgifter så kan man ju bli skogstokig.

SMC kommer att dö av invärtes skador tror jag dessvärre.
 

iceman1975

New member
Oj, Är 100kr så mycket att bråka om?
Att du inte slutat åka hoj med tanke på vad bensinen kostar idag..:rolleyes:

Nu lever vi på 2000-talet..
Och allt kostar.. Dyrt för allt jobb de gör, tidningen osv.?

Ja, tur att vi alla har olika syn på det hela..
Ut med det gammla och in med det nya!
 

morsan

New member
Hela 8:33 i månaden. Det räcker inte ens till 1 liter bensin :eek:
Hade det varit 100:-/MÅNAD hade jag nog tagit mig en funderare
 

zac

New member
Med tanke på allt nytt som hänt med SMC senaste tiden (tidning, kurser etc) så är medlemsskapet billigare nu än förr.
 

iceman1975

New member
Jag tror att medlemsskapet dippar nästa år pga detta.

Jaha..
Men tycker man att en höjning på 100kr/år är för mycket så är det upp till var och en...
Har varit SMC medlem i 5år nu och tycker inte medlems avgiften ökat nämnvärt tidigare..
Konstigt att folket som gnäller över detta inte gnäller lika mycket på allt annat som höjs..:confused:

Betalar gärna mer än 100kr/år i höjning i hoppet om att Södermanlands avdelningen ska komma igång på allvar..

Sen har det ju redan innan avgiften höjdes gjorts en hel del, tex med sporthojsprojektet!..

Tur att vi alla tycker olika!
 
Last edited:

Mårdis

New member
Utvecklas eller avvecklas?

Hej på er !

Jag måste med en gång säga att jag normalt inte är särskilt glad åt avgiftshöjningar, vart de än må dyka upp. Detta är dock en avgift som jag faktiskt tog emot med chockartad glädje. Jag trodde aldrig att styrelsen skulle våga höja avgiften två år i rad, och framför allt inte med 100 kr!
Nu gjorde man det och det glädjer mig! Jag förstår att det är många som inte delar min glädje, men häng med i mina förklaringar så ska vi se om det kanske är några av er som ändrar uppfattning.:)

SMC är idag världens största och mäktigaste MC-organisation procentuellt sett. Vi har en otrolig makt nere i Bryssel bland lobbyisterna i EU-parlamentet.
Där stoppas många konstiga förslag som tack vare SMC aldrig når utanför väggarna, och heller därför är något vi hör talas om (tyvärr).
Är inte det värt 350 kr/år?

SMC har de senaste åren sakta tappat medlemmar, från ca 85 000 till dagens ca 70 000. Varför är frågan som styrelsen ställt sig. Man har kommit fram till genom en undersökning där man frågat personer som slutat vara SMC-medlem att SMC idag är/uppfattas som en omodern och stel och osexig organisation som har spelat ut sin roll och inte "ger" medlemmen något tillbaka för sin medlemsavgift. Detta tog man fasta på och försöker nu bli mera medlemsorienterad istället för att vara den "myndighet" som man tidigare framstått som. En sådan omställning kostar. Man har tagit fram en frächare profil, man har gjort hemsidan mera levande och anändarvänlig. Man har satsat på mera resor, flera utbildningar och ett nytt administrativt system. Allt detta för att vara mera medlemsfokuserad.
Är inte detta värt 350 kr/år?

Just nu är SMC inne i den största förändringren sedan man grundades 1963.
En sån förändring tar tid och kostar både på känslor, principer och framför allt kassan! Men en förändring är nödvändig. Om man alltid gör saker på samma sätt man alltid har gjort får man alltid samma resultat!
Jag stöttar styrelsen helhjärtat i deras förändringsarbete, och hoppas att jag genom detta inlägg fått fler att göra detta. SMC behöver förändras, bli modernare, snabbare och fräckare för att kunna bli en kraft att räkna med.
Är inte detta värt 350 kr/år?

Slutligen vill jag avsluta med ett citat från en av talarna på SMC:s seminarium i februari 2004.
"En organisation som inte utvecklas står inte still, den backar!" :eek:

Jag tror att SMC kommer att utvecklas, inte avvecklas! :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
... Vem betalar t.ex. alla dessa motorcyklar som lottas ut i tid och otid? Är det våra medlemsavgifter så kan man ju bli skogstokig.

Ibland är det inte som man tror :confused:

När vi har en MC årligen som lott-pris är det för att dra in nya medlem - och det liggar nograna beräkningar bak.
Vi vett att vi får in flera nya medlem, som finansierar köpet att MC´n och utrustningen som vi lottar ut.
Så istället för en kostnad, är det faktisk en vinst, som är med att reducera din medlemsavgift!


... SMC kommer att dö av invärtes skador tror jag dessvärre.

JA,

om vi tar i nu - kan vi istället utveckla SMC till det som det bör vara;

- En sund och stärk, ekonomisk uberoende organisation som tar hand om hoj folkets alla intressen. Som ser till att vi kan bl. a bygga om, importera, köra på säkra vägar, få rabatter och fortbildningar, resor, ha rimliga försäkringar och en vettig lagstiftning i stort - bara för nu att ta några enstaka punkter av vad vi jobbar för just nu.

Vi har varit mycket duktiga på att hålla organisationens kostnader i botten under senaste åren. Och nu måste vi tyvärr betala priset för sparandet;

Det är som ett hus, du måste se till att servicera ett sånt; Det ska males, städas, byttas packningar i vattenkraner, etc.. Gör du inte det, ruttnar det upp i vind och väder!

Argumenten för höjningen ser du här

Vi har desutom en sits vart likviditeten är så stram att vi måste låne-financiera, ca. ett kvartal årligen - vilket är ett resultat av kostnads återhållsamheten. Det ger sig själv att en sådan sits inte är hållbar i längden.

Höjningen, ger oss rörelses frihet och möjlighet att fokusera på att jobba med det som vi ska, nemlig MC frågor för vore medlem.
Forumet här är ett första steg - vi hade här på första veckan flera besökare än hele årsmötet.

Läs gärna argumenten i länkan ovan några gångar..


Jag hoppas att du kan ändra dig och stanna kvar...
 

Guzzi-Leif

New member
Hej på er !

Jag måste med en gång säga att jag normalt inte är särskilt glad åt avgiftshöjningar, vart de än må dyka upp. Detta är dock en avgift som jag faktiskt tog emot med chockartad glädje. Jag trodde aldrig att styrelsen skulle våga höja avgiften två år i rad, o

*SNIPP*

från en av talarna på SMC:s seminarium i februari 2004.
"En organisation som inte utvecklas står inte still, den backar!" :eek:

Jag tror att SMC kommer att utvecklas, inte avvecklas! :)

Jag stannar!

Höjningen är rejäl men jag behöver SMC! Sveriges motorcyklister behöver SMC! Kommande generationer mc-förare behöver SMC eftersom vi levt på nåder ett slag och är snubblande nära restriktioner i vår hobby!

Det jag behöver är info (främst via nätet då tidningen börjar bli en trist "Bike-Wannabe"), debatt via Forum, samhörigheten samt remissinstansen och utvecklaren SMC; i allt väsentligt en respekterad och stark part i samarbete med myndigheter med mera.
Men: Det ska i första hand handla om trafiksäkerhet, lagar och regler, utbildning, attitydsidan och konsumentfrågor! Det "läckra", "flashiga", "sexiga" och flåshurtiga blir jag bara kräkfärdig av!

Om sedan årsmötet anser att rekryteringen kräver sexigare framtoning får jag väl foga mig i det och må illa då...

/Åke Tråk aka Leif Gustavsson
 
Last edited:

totted

New member
Delbetänkande

Jag har nu begrundat de svar som inkommit på mitt inlägg, och bortsett från rena dumheter verkar det finnas en oro för framtiden bland en del.
En organisation som inte lyssnar av medlemmarna (utom en handfull av tiotusentals på årsmötet) kommer att ruttna inifrån.

Det finns många gamla gubbar i SMC som utan att höra av sig till detta forum helt stilla kommer att låta bli att betala.

Men ni kan ju alltid ta 100.000 SEK (400 medlemsavgifter) till en ge-bort-mc i en värvningskampanj. Dom här jippona fungerar bra, hur mycket större har SMC blivit det sista året? Minus 15 000 om jag läst rätt!
Hur många värvar-medlemmar stannar mer än ett år? Två år?

Tills SMC tagit sitt förnuft tillfånga (250 SEK) förlorar dom min medlemsavgift.

men man kan ju alltid höja igen, vad är en hundralapp, eller två, eller tre..... herregud tusen spänn kan man väl betala!
Ursäkta ironin, men alla har en smärtgräns på vad man är villig att betala utan knot, och då menar jag inte migsjälv i första hand som faktiskt håller sig informerad.
Jag tänker på dom som får ett inbetalningskort på 350 SEK och skickar det direkt i papperskorgen. Dom riskerar att bli många.

Följer med spänning era djupa tankar om framtiden.:)
 
Last edited:

iceman1975

New member
Som sagt, man kan se detta på olika sätt..

Men har ni läst det som står i den senaste SMC tidningen man får hemskickad..
Där tyckte jag man fick en bra uppfattning på vad pengarna kommer gå till osv..

Så de som inte läser tidingen och bara kastar det nya inbetalningskortet i papperskorgen kan ju inte vara så intresserade av SMC överhuvudtaget..:confused:

Så totted, du verkar ju inte heller ha läst tidingen (och på forumet vad GD skrivit om detta?) och hur tex den där ge bort Mc:n finansieras...
 

totted

New member
100 000 SEK är ju 400 medlemsavgifter á 250 SEK. En ge-bort-mc var en HD som kostar 235 000 SEK, 940 medlemsavgifter.....
Jo, det är trevligt att se vart pengarna går...
 
Last edited:

diver6

New member
Suck...

440:- för två pers... karta, kalender, tidning och 10 % rabatt på hoj försäkringen d.v.s. 410:- enkel matte, vi betalar alltså 30 spänn för medlemskap och får dessutom alla andra rabatter.
Bensinen kostar minst 10.41, sluta kör då så blir det MYCKET billigare...
 

iceman1975

New member
100 000 SEK är ju 400 medlemsavgifter á 250 SEK. En ge-bort-mc var en HD som kostar 235 000 SEK, 940 medlemsavgifter.....
Jo, det är trevligt att se vart pengarna går...

Men snälla! Du läser ju inte..:mad:
Om du läser vad Jesper har skrivit tidigare i tråden så förklarar han ju detta..
SÅ SNÄLLA! LÄS INNAN DU SKRIVER!
 

vormannen

Moderator
Först vill jag börja med om att be om ursäkt att jag inte lyckades skriva kortare. :D

Ja det är alltid ledsamt o se när inte folk är med på hur saker händer och kanske varför. Men det är tråkigare när det finns sådana som bestämt sig för en sak oavsett hjälp eller förklaringar. Oftast brukar det bero på att vederbörande normalt ej är insatt eller helt enkelt tillräckligt intresserad för att ta reda på hur saker o ting ligger till. Det är ej heller ovanligt att detta forum, såsom alla andra, då o då någon gång blir föremål för utagerande av en frustration som egentligen ligger rotat i ngt annat kanske ekonomiskt betingat.

Då är det faktiskt tur att vi äntligen fått igång driften på bl a detta forum, där vi som undrar, har frågor eller av tidigare anledning (ovan) är förbannad, får en chans att lätta på trycket o rent av komma ner på fötterna igen. Riktigt jäkla skönt egentligen! :p

Det är ej heller ovanligt att det förekommer enstaka medlemmar i vilken godtycklig ideell förening/organisation som helst, som ej har insikt i det stora hela vad som görs o planeras hela tiden. T ex i SMC görs stor del (läs största delen) rent ideellt i samband med aktiviteter för medlemmarna, såsom tex Avrostnings, o andra viktiga fortbildningar. Det här är folk som brinner för att ge folk/medlemmarna en chans o öva så billigt som möjligt till bästa tänkbara hjälp. Å detta görs utan ersättning till de som gör detta för medlemmarna (Alltså ingen lön här inte!) Medlemsavgiften bidrar till de kurser som Instruktörerna har krav att fullfölja. Alternativt, om det skulle vara en självbärande verksamhet hade SMC tvingas vi ta ut körskolepriser på allt, för att täcka Instruktörers försäkringar, utbildningar, missade arbetsdagar etc etc!

Jag tycker också iof att priset kom sig lite snabbt men ändå behövligt, eftersom snaran har dragits åt - tamejfanken - överallt. Vi har ej längre de medel som sponsorerna hjälpt oss med. Trygg-Hansa som sponsrade med stora pengar till oss medlemmar t o m för två år sedan. Så det var ett ont avbräck, som har varit tufft o hantera. Sedan "fimpade" Vägverket sitt bidrag från 1,4milj till nått i stil med dryga 400 000kr. Ni kan ju bara gissa vad det får för konsekvenser (Hoppas någon som inte visste detta, svarar eller i alla fall tänker med nått i stilen med - Oh, thank you for stating the obvious - Eller - oh, go figure') -> Därav det justerade medlemspriset!

Ja bistra tider kräver tyvärr förändringar o rationaliseringar. Men det måste också satsas. Utan medel kommer man ingenstans.

Jag hoppas mister Tingvall, på Vägverket, fattar förnuftet till fånga någon gång o ser till att skjuta till mer medel till fortbildningarna inom SMC. Snacka om positiv vändning det skulle ge nu!

Nä, nu om någonsin behöver vi stötta denna eminenta organisation. Ett sätt är framförallt att medlemmar medverkar på t ex årsmötena o lokalt/regionalt och via sin klubb. Alla bäckar små!!! :)

Spelar ingen roll hur o när, SMC får mitt stöd! Misstycker man är det bara o engagera sig så kanske men bidrar till ngt gott, i stället för att hacka på de som faktiskt använder sin fritid för alla dessa 70000 medlemmar.

Tack för ordet.

/Peter
 

-Chrille-

New member
Jaha..
Men tycker man att en höjning på 100kr/år är för mycket så är det upp till var och en...
Har varit SMC medlem i 5år nu och tycker inte medlems avgiften ökat nämnvärt tidigare..
Konstigt att folket som gnäller över detta inte gnäller lika mycket på allt annat som höjs..:confused:

Betalar gärna mer än 100kr/år i höjning i hoppet om att Södermanlands avdelningen ska komma igång på allvar..

Sen har det ju redan innan avgiften höjdes gjorts en hel del, tex med sporthojsprojektet!..

Tur att vi alla tycker olika!

Kan inte annat än att instämma...:)
Sen går det inte heller att värdera utbildningen/kunskapen man får genom alla dessa kurser och säkerhetsarbete som SMC gör ex. B&K, Sporthoj m.m i pengar. Det är tillräckligt många ändå i statistiken som hade kanske "klarat sig" om de bara hade gått en kurs....
 

Olsson

New member
Sen går det inte heller att värdera utbildningen/kunskapen man får genom alla dessa kurser och säkerhetsarbete som SMC gör ex. B&K, Sporthoj m.m i pengar. Det är tillräckligt många ändå i statistiken som hade kanske "klarat sig" om de bara hade gått en kurs....

Det är kanske främst ett stort värde för SMC och övriga inblandade. F ö är det bara spekulationer huruvida det finns en allmännytta med arbetet. Som bekant finns studier som indikerar på att frivilligt vald utbildning faktiskt ökar antalet olyckor. Mot denna bakgrund, kanske SMC istället skulle jobba för att förbjuda utbildning som leder till ökad risk för MC-förare eller på annat sätt jobba för att motverka den negativa effekten.
 

Campino

New member
70000 medlemmar x 250:- = 17,5 MSEK i medlemsintäkter.

Årmötet 2006 går med på en rejäl höjning för styrelsen lovar guld och gröna skogar inför 2007. Alla skall gå kurs och babbla på ett forum, är det nya mantrat.

Naturligtvis kommer medlemsantalet att sjunka med en sådan kraftig höjning. Hur mycket återstår att se, men man tål ett rätt stort medlemstapp innan intäkterna blir sämre än 2006.

Anta att 20000 medlemmar tappade sugen.

50000 medlemmar x 350:- = 17,5 MSEK i medlemsintäkter.

Förvisso samma intäkter men det räckte inte till att förverkliga alla nya mål. Dessutom kom man på att alla 49250 medlemmar som inte kör sporthoj inte var intresserade av att gå sporthojskurser. Nu skall det fixas customkurser och för detta behövs mer pengar och igen gick årmötet med på en höjning på ytterligare 150:-.

Ytterligare 15000 tappade sugar.

35000 medlemmar x 500:- = 17,5 SEK i Medlemsintäkter.

Och så fortsatte det tills en dag fanns det knappt 5000 medlemmar kvar i fina gamla SMC.

Vad att göra? Jo, styrelsen kom på att eftersom man faktiskt inte längre representerade Sveriges motorcyklister så bestämde man sig för att ombilda den fina idella organisationen till ett affärsdrivande aktiebolag. De återstående medlemmarna erbjöds att förvärva dyra aktier i det nya bolaget eftersom stora mängder kapital behövdes för att förverkliga alla drömmar och visioner om att alla skall gå kurs. Dessutom hade man kommit på att instruktörskåren hade tröttnat på att själva betala utbildningsverksamheten,dessa krävde plötsligt betalt för sina insatser

Ja ja så kanske det blir eller inte alls.

Jag är i alla fall inte med 2007.
 

HW

New member
Jag har tidigare år betalat medlemsavgiften av 1 anledning enbart.

För att få rabatt på försäkringen. Det täcker fortfarande in medlemsavgiften.

Allt annat får man "på köpet" utan att veta om det och utan att tänka på det.
Nästa gång du ska ut och åka hoj,
Ta fram SMC-kalendern och testa en av alla de turer som rekommenderas där i.
Ta sedan en titt på vajerräcket och fundera på vad det skulle göra med din kropp om du åkte omkull.
Titta sedan på en mötande hoj och fundera på hur den skulle se ut med en regskylt i framänden. Montera gärna din egen regskylt fram på hojen för att testa.

Åk resten av din tur och i god vetskap om att din ynkliga medlemsavgift bidrar till att förhindra räcken, dumma regler och att om du mot all förmodan skulle skada dig i trafiken så finns det en fond som du kan ansöka om pengar ifrån, för att göra ditt eller dina anhörigas liv lite lättare.

350 bananer? Inga problem!
 
Top