Först vill jag börja med om att be om ursäkt att jag inte lyckades skriva kortare.
Ja det är alltid ledsamt o se när inte folk är med på hur saker händer och kanske varför. Men det är tråkigare när det finns sådana som bestämt sig för en sak oavsett hjälp eller förklaringar. Oftast brukar det bero på att vederbörande normalt ej är insatt eller helt enkelt tillräckligt intresserad för att ta reda på hur saker o ting ligger till. Det är ej heller ovanligt att detta forum, såsom alla andra, då o då någon gång blir föremål för utagerande av en frustration som egentligen ligger rotat i ngt annat kanske ekonomiskt betingat.
Då är det faktiskt tur att vi äntligen fått igång driften på bl a detta forum, där vi som undrar, har frågor eller av tidigare anledning (ovan) är förbannad, får en chans att lätta på trycket o rent av komma ner på fötterna igen. Riktigt jäkla skönt egentligen!
Det är ej heller ovanligt att det förekommer enstaka medlemmar i vilken godtycklig ideell förening/organisation som helst, som ej har insikt i det stora hela vad som görs o planeras hela tiden. T ex i SMC görs stor del (läs största delen) rent ideellt i samband med aktiviteter för medlemmarna, såsom tex Avrostnings, o andra viktiga fortbildningar. Det här är folk som brinner för att ge folk/medlemmarna en chans o öva så billigt som möjligt till bästa tänkbara hjälp. Å detta görs utan ersättning till de som gör detta för medlemmarna (Alltså ingen lön här inte!) Medlemsavgiften bidrar till de kurser som Instruktörerna har krav att fullfölja. Alternativt, om det skulle vara en självbärande verksamhet hade SMC tvingas vi ta ut körskolepriser på allt, för att täcka Instruktörers försäkringar, utbildningar, missade arbetsdagar etc etc!
Jag tycker också iof att priset kom sig lite snabbt men ändå behövligt, eftersom snaran har dragits åt - tamejfanken - överallt. Vi har ej längre de medel som sponsorerna hjälpt oss med. Trygg-Hansa som sponsrade med stora pengar till oss medlemmar t o m för två år sedan. Så det var ett ont avbräck, som har varit tufft o hantera. Sedan "fimpade" Vägverket sitt bidrag från 1,4milj till nått i stil med dryga 400 000kr. Ni kan ju bara gissa vad det får för konsekvenser (Hoppas någon som inte visste detta, svarar eller i alla fall tänker med nått i stilen med - Oh, thank you for stating the obvious - Eller - oh, go figure') -> Därav det justerade medlemspriset!
Ja bistra tider kräver tyvärr förändringar o rationaliseringar. Men det måste också satsas. Utan medel kommer man ingenstans.
Jag hoppas mister Tingvall, på Vägverket, fattar förnuftet till fånga någon gång o ser till att skjuta till mer medel till fortbildningarna inom SMC. Snacka om positiv vändning det skulle ge nu!
Nä, nu om någonsin behöver vi stötta denna eminenta organisation. Ett sätt är framförallt att medlemmar medverkar på t ex årsmötena o lokalt/regionalt och via sin klubb. Alla bäckar små!!!
Spelar ingen roll hur o när, SMC får mitt stöd! Misstycker man är det bara o engagera sig så kanske men bidrar till ngt gott, i stället för att hacka på de som faktiskt använder sin fritid för alla dessa 70000 medlemmar.
Tack för ordet.
/Peter