Tack och adjö SMC

-Chrille-

New member
Som bekant finns studier som indikerar på att frivilligt vald utbildning faktiskt ökar antalet olyckor. Mot denna bakgrund, kanske SMC istället skulle jobba för att förbjuda utbildning som leder till ökad risk för MC-förare eller på annat sätt jobba för att motverka den negativa effekten.

"Frivillig vald utbildning" är ju att ta mckörkort....så visst, då förstår jag din teori. Då skulle man alltså kunna säga att du vill förbjuda att folk tar körkort för att då händer det inga olyckor...:confused:

Eller att utbildning och förståelse om t.ex droganvändning (rökning) skulle öka antalet rökare eller att dödstalet ökar bara för att man har blivit utbildad/insatt i ämnet....:confused:

Jag anser nog att utbildning (i det här fallet)bidrar till att man blir en bättre/säkrare mcförare. Då man genom teori och praktik får en större insikt i detta med mcåkning. Det är ju en vidareutbildning som trafikskolorna inte kan erbjuda. Varför lära sig den "hårda" vägen....
Om du inte själv har gått någon sådan utbildning, så prova det...jag lovar att du får en lite annorlunda syn på detta.
 

duckie

New member
Tack och adjö? Nej, jag säger HEJ OCH VÄLKOMMEN, SMC!

Jag har varit medlem i ett par år "av bara farten" och inte egentligen hajjat vad jag betalat till och varför. Säkert fanns det ett ädelt motiv nån gång i historien, ungefär som med fackförbunden, men det har passerat mig förbi på molnfri höjd.

Men nu plötsligt ser jag SMC och dess verksamhet överallt! Det är kurser, tidningar, frekCt forum och aktiviteter överallt!

Antingen har SMC ändrat sig, eller så har jag. Eller båda.

Nästa år betalar jag lätt mina 350:- - för jag betalar hellre 350:- till nåt som märks än 250:- till nåt jag inte ens såg.
 

Olsson

New member
"Frivillig vald utbildning" är ju att ta mckörkort....så visst, då förstår jag din teori. Då skulle man alltså kunna säga att du vill förbjuda att folk tar körkort för att då händer det inga olyckor...:confused:


Jag syftade på (men skrev inte. Sorry för det) undersökningar som visar, (grovt och förenklat uttryckt) att viss utbildning hjälper, t ex den obligatoriska kk-utbildningen - men övrig utbildning ("Frivillig vald") - istället ökar olycksfrekvensen.

(Info om detta finns på bl a vv.se)
 

Avarage

New member
Forskning krävs

Det är kanske främst ett stort värde för SMC och övriga inblandade. F ö är det bara spekulationer huruvida det finns en allmännytta med arbetet. Som bekant finns studier som indikerar på att frivilligt vald utbildning faktiskt ökar antalet olyckor. Mot denna bakgrund, kanske SMC istället skulle jobba för att förbjuda utbildning som leder till ökad risk för MC-förare eller på annat sätt jobba för att motverka den negativa effekten.

Om detta saknas statistik/forskning och de redan befintliga underlagen är för vaga för att dra någon konkret slutsats varför SMC faktiskt jobbar på att försöka bringa klarhet i hur det ligger till i SVERIGE och med dem som de fakto genomgått BKK/Sporthojsutbildning!

Dvs. det saknas för närvarande tillräcklig grund att stå på för att se om SMC´s arbete fungerar som avsett eller ej!

Eftersom det inte tycks finnas något annat förslag, som kan vara trovärdigt, för att reducera antalet olyckor med mc och ÄNDÅ få fortsätta köra hoj på våra vägar fortsätter arbetet med att fortbilda våra knuttar/knuttor så får vi se vad som händer i framtiden!

Mvh!
// Niklas
 

VFunRider

New member
Heja den Nya SMC...:)
Jag tycker att jag får massor för bara 350 spänn: en tidning(bara det kostar mer), kurser, resor erbjudande, rabatter, och nu en trevlig site
 

totted

New member
Jodå, jag läser

Men snälla! Du läser ju inte..:mad:
Om du läser vad Jesper har skrivit tidigare i tråden så förklarar han ju detta..
SÅ SNÄLLA! LÄS INNAN DU SKRIVER!

Men jag håller inte med. Skickar jag och 900!!! motorcyklister till pengar till SMC, så köper dom en MC och ger bort den! Lika fel i mina ögon som Sahlins Toblerone.
Värvningskampanjerna fungerar uppebarligen inte, eftersom medlemsantalet är stadigt sjunkande.

Jag läser också med tillfredställelse att fler än jag har förstått vilken farlig väg mitt älskade SMC slagit in på. Man måste noga överväga konsekvenserna av alla från ovan komna beslut.

Det påpekas av många vilka fina förmåner vi har. Detta är vad jag tycker:
SMC-Bladet är en trist tidning (Sture och Tommos är undantagna) som inte hade sålt i 100 ex. om den inte varit medlemstidning. Värdet av denna medlemsförmån är noll.
Kalendern är utan värde efter internets genombrott.
Kurser är helt OK.
Heder åt alla eldsjälar som jobbar gratis för motorcyklismen.

Till sist:
SMC behövs! Gör så att det överlever!
 

KJECOP

New member
Alla har rätt till sin åsikt och att vara medlem eller inte är ju helt frivilligt.

För mig så är det inga problem med en höjning på 100 kr/år eller 8,33 kr/mån eller om man så vill 0,27 kr/per dygn (27 öres höjning per dygn).

Jag kommer att alltså att betala medlemsavgiften på 350 kr/år (29,16 kr/månad eller 0,97 kr/dygn (97 öre). Låt oss säga så här, för en krona per dygn så kan du få väldigt mycket eller ingenting alls om du inte vill ta del av det som erbjuds.

Det finns oändligt många klubbar och föreningar som jag inte väljer att vara medlem i men SMC väljer jag att betala till. De jobbar ju för alla motorcyklisters bästa, för ökad säkerhet och för en bättre trafikmiljö utefter våra vägar.

Själv så har jag erbjudit mig att hjälpa till inom SMC som instruktör på fortbildningarna. Om man nu anser att jag är lämplig och har det som krävs av en instruktör. Det återstår att se...

Alla har rätt till en åsikt och rätt att välja medlemskap.

Men se till att ha kul när du kör hoj, annars har du tråkigt... ;)

Kjelle
 

iceman1975

New member
Det påpekas av många vilka fina förmåner vi har. Detta är vad jag tycker:
SMC-Bladet är en trist tidning (Sture och Tommos är undantagna) som inte hade sålt i 100 ex. om den inte varit medlemstidning. Värdet av denna medlemsförmån är noll.
Kalendern är utan värde efter internets genombrott.
Kurser är helt OK.
Heder åt alla eldsjälar som jobbar gratis för motorcyklismen.

Till sist:
SMC behövs! Gör så att det överlever!

*hmm*
Men om du tycker allt varit så dåligt utom Sture stelben och Tommos,
varför har du fortsatt att betala år efter år?
Nu när det ska annordnas MER kurser som du tycker är bra, varför då sluta pga av den lilla höjningen?
*Försöker bara förstå dig, inget illa menat på nått sätt..*
 

Campino

New member
350:- kan man lägga på många goda saker.
Barncancerfonden, Amnesty, Rädda Barnen, Röda Korset osv
 

vormannen

Moderator
350:- kan man lägga på många goda saker.
Barncancerfonden, Amnesty, Rädda Barnen, Röda Korset osv

! :) Kom o tänka på en grej då jag köpte min Ducati S4 - Senna grå. Av nypriset på 120000kr så gick ett antal procent av nypriset till canserfonden. jaja... hör egentligen inte hemma i den här tråden :) Tyckte bara det varvärt o nämna at vissa märken hittar på lite udda grejor ibland :)
 

totted

New member
Jodu..

*hmm*
Men om du tycker allt varit så dåligt utom Sture stelben och Tommos,
varför har du fortsatt att betala år efter år?
Nu när det ska annordnas MER kurser som du tycker är bra, varför då sluta pga av den lilla höjningen?
*Försöker bara förstå dig, inget illa menat på nått sätt..*

Jag har betalt för att jag alltid trott på SMCs arbete, inte för att prenumerera på en mc-blaska. SMC-Bladet var nödvändigt på 70-talet för att hålla samman alla 3000 medlemmarna. Mycket skrevs också av medlemmarna, inte av journalister.
Nu är den mest en anledning för journalisterna att få gratishojjar att provköra. Det sköter andra bättre.

Låt dom som vill gå på kurs betala vad det kostar. De flesta mc-ister är välbeställda herrar i 40 -50 årsåldern som säkert kan betala för sig själv. Jag vet att jag kan och vill OM jag deltar i en kurs.

Om du vill förstå mig, som du påstår, så är jag rädd att SMC som organisation är inne på en kurs som innebär att den kommer att kraftigt decimeras, och därmed kommer att få mindre inflytande.

Rädda SMC som medlemmarnas organisation.

Detta är mitt sista inlägg eftersom jag sagt allt jag velat, och resten bara blir omtugg och spetsfundigheter.
Ajö!
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...alla har en smärtgräns på vad man är villig att betala utan knot, och då menar jag inte migsjälv i första hand som faktiskt håller sig informerad.
Jag tänker på dom som får ett inbetalningskort på 350 SEK och skickar det direkt i papperskorgen. Dom riskerar att bli många.

Följer med spänning era djupa tankar om framtiden.:)

Jag tror att detta forum är det bäste vi i SMC har fått på länge.
Vi kan här kommunicera från kansli, distriktsorganisationer och medlem - snabbt och effektivt.

Jag är tacksam för inlägg som Totten´s, för det ger oss alla insikt i de tanker och känslor som rör sig.

SMC är riktig god och viktig organisation. Jag har jobbad uerhört mycket ideelt och jag tror stenhårt på SMC. Som vanligt medlem och aktiv har jag set dom goda sidor. Och speciellt under min tid i Riks styrelsen dom faror som är i horisonten.
Att jag sen plötsligt blev anställd har inte förändrad mina grundsyn, tvärtom sku jag mena!

På årsmötet var det jag som presenterade styrelsens förslag om höjningen. Och jag noterade mig med positiv förvåning att det i princip inte blev någon nävnvärdig diskussion, men mera bra frågor.
Jag har kollad i protokollet om hur mitt inlägg är gengivad, och jag ser att några av mina kommentarer inte är med.

Därför ska jag ta något av detta här!

SMC hade för några år sedan (2-3 år) en marknadsandel på ca. 37% av knutterna. Idag är vi närmare 25% trots nästan samma medlemsantal! Hojkollektivet växar, men inte SMC.
Det kan finnas en del anledningar, men viktigst är att SMC måste följa med tiden.

Vi har varit 15 anställda, när organisationen var som tänkt tidigare.
3 personer har jobbat fulltid (mycket mera än vanliga fulltids job) operativt utåtriktad med MC frågorna, dvs. primärt med; politisk verksamhet, trafiksäkerhet, försäkring och rese verksamhet, ganska grovt updelad (mycket mycket mera finns).
2-3 personer med tidningen, vilket gör dom till den mest produktiva MC tidning.
Övriga jobbar med administration och ekonomi, och hanterar över 85.000 betalningar / konteringar.

Under senaste året har det fattas en fast General Sekreterare och ekonomichef.
Samtidigt har vi set ett stort antal sjukskrivningar, fyra gångar över riksgenomsnittet, sannolikt det allt för stora arbets pres.
Anledningen till detta anser jag personligen är verksamheten for stor, i förhållende till personalmässiga resurser grundet spinkel ekonomi.

Vi har inte kunnit updaterad det administraive arbets sätt, dvs gamla umoderna system - eftersom att det inte har varit möjligt att köpa mera effektiva arbets redskap. Jag tänker här på allt från kontors stole till dator system.

Jag sa öppet på årsmötet att VI som medlem får ta ansvar för detta, och se till att vi får organiserad verksamheten på ett anständigt nivå - med rimliga arbets förhållande för anställda. Men, osså så att vi kan ha en verksamhet vart flera "producerar SMC" istället för att jobba med administration.

Medlemshöjningen, betyder att vi inte måsta reducera personalstyrkan, vi kan få bättra datorsystem, som ger mindra administration och mera tid att jobba med MC frågorna, stödja den ideella verksamhet i Distrikten.
Vi kan ge dom anställda bättra och mera hälsosamt arbets miljö, som kommer oss alla till godo.

Jag kan och vill inte lova att SMC kan sänka medlemsavgiften sen. Men, min dröm för framtiden är att SMC medlemskap blir kostnadsfritt. Och SMC livnärar sig på att ha vissa produkter som finansierar SMC. Det vara sig resor for tyska turister, superbike kurser, etc..

Om det någonsin kan bli sånt vett jag inte - men, det får bli min vision...


(och just - vi kanske ska fundera på olika typer av medlemskap, t. ex. en billigara variant utan tidningen!)
 
Last edited:

Avarage

New member
Låt dom som vill gå på kurs betala vad det kostar. De flesta mc-ister är välbeställda herrar i 40 -50 årsåldern som säkert kan betala för sig själv. Jag vet att jag kan och vill OM jag deltar i en kurs.

Det gör dem redan, betalar för sin utbildning! Kurserna är idag självfinansierande och kostar, tyvärr, en slant för deltagarna och så även för funktionärer och instruktörer. Men eftersom syftet är att minska antalet olyckor med dödlig utgång får det väl lov att "kosta lite", dvs. det är väl värt ett antal timmar av min/din fritid!?

Tyvärr är det inte alla motorcyklister som HAR råd även om vi skulle få till antal utbildningsplatser för utbilda samtliga (vilket inte är fallet idag). Så vi jobbar för fullt för att försöka göra utbildningar som, för deltagaren, är så billig som möjligt utan att göra avkall på kvalitén.

Idéell arbete är dock idéellt arbete och de flesta av oss har familj och arbete varför det tyvärr finns begränsat med resurser att lägga. Därför betalar deltagarna sin utbildning själv idag UTAN att det belastar dig som fd. medlem (under tiden du VAR medlem).

Rädda SMC som medlemmarnas organisation.
Ajö!

En liten reflektion, och detta har inte specifikt med dig Totted att göra, vi var knappt 200 medlemmar på årsmötet och fattade beslut som rör 70 000 medlemmar! Det visar lite hur stort/litet intresset som medlem är!

Medlem i SMC eller ej!
Kör vackert och vill du förkovra dig i körteknik är du välkommen på någon av kurserna nästa år!

Mvh!
// Niklas
SMC Väst
 

Campino

New member
SMC är inne på helt fel väg.

Var är kundfokus(medlemsfokus)?

Vad är det för "produkt" SMC säljer till sina kunder(medlemmar)?

Man är med i SMC av främst 3 skäl som jag ser det.

-Man upplever att får något, dvs en produkt eller tjänst för sin medlemavgift.
-Man vill stödja en god sak som tex att stödja Amnesty.
-Man är med för man kanske har nytta av medlemskapet i framtiden, som en slags försäkring.

En majoritet av medlemmarna finns i den 1a gruppen tror jag.

Nu har har man höjt medlemsavgiften för att man behöver bättre adminsitrativa system, omorgansiation av kansliet, utredning om flyttning av kansliet, nya möbler, en massa nya kurser som man ändå inte vill tjäna pengar på, ett nytt forum som är lika grått och trist som tidigare, mm. Flyttat tidningsreaktionen vilket sannolikt har kostat(r) slantar, men har tidningen blivit bättre?

Vilka av dessa åtgärder är kundfokuserade och syftar till öka försäljningen, dvs öka antalet medlemmar?

Vilka av dessa åtgärder syftar till förbättra produkten, dvs vad man får för sin medlemskapsavgift?

Inga företag kan spara sig ur en kris. Fokus måste ligga på att sälja mer och för det behöver man en bra produkt.

Både "nya" och gamla SMC tycks inte vara intresserade av att "sälja" och inte heller särskilt intresserade av att förbättra "produkten".

Att höja priset utan att förbättra produkten rimmar rätt illa. Det funkar garanterat inte på en konkurrensutsatt marknad, tex fordinsindustrin.

Jag skulle vilja se den "affärsplan" som styrelse och generalsekreterare har upprättat, om det nu finns någon...
 

totted

New member
Jag lovade, men...

snip
En liten reflektion, och detta har inte specifikt med dig Totted att göra, vi var knappt 200 medlemmar på årsmötet och fattade beslut som rör 70 000 medlemmar! Det visar lite hur stort/litet intresset som medlem är!

Medlem i SMC eller ej!
Kör vackert och vill du förkovra dig i körteknik är du välkommen på någon av kurserna nästa år!

Mvh!
// Niklas
SMC Väst

Årsmötet är kanske inte rätt forum för beslut längre i en så här stor organisation. Kanske debatt och röstning via nätet är framtiden.

P.S.
Jag har aldrig varit inblandad i en trafikolycka som motorcyklist på 36 år, trots att jag aldrig deltagit i någon kurs. TACK ALLA SKICKLIGA MEDTRAFIKANTER :D
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
...

1. Inga företag kan spara sig ur en kris. Fokus måste ligga på att sälja mer och för det behöver man en bra produkt.

2. Både "nya" och gamla SMC tycks inte vara intresserade av att "sälja" och inte heller särskilt intresserade av att förbättra "produkten".

3. Jag skulle vilja se den "affärsplan" som styrelse och generalsekreterare har upprättat, om det nu finns någon...

Jättebra, du slår exakt huvedet på spiken :)

1. Man har sparad och sen har man sparad, och resultatet har varit därefter - aboslut korrekt.

2. "Nya SMC" är väldigt fokusereda på att vi kan börja producera produkter, som är bra och attraktiva för motorcyklisterna, eller som vi kan sälja - det är just därfor att vi måste konvertera den administrative gamla organisation till en utåtriktad säljande organisation med bra och unika produkter.
Rom, bygdes inte på en dag - och vi jobbar vort bästa på att skynda på processen. Man, får nog inte glömma i saken att SMC är demokratisk organisation, vart besluts processen är via mycket olika instanser innan beslut.

3. Jättebra - vi ska publisera en stor del av tankar och strategi - såklart.


Har som vanligt jobbad till sent på natten och sku ha lämnad kansliet för att dra på FEMA möte för flera timmar sen. Är sedan under veckan konstant på möten med olika potentiella nya samarbets partners.
Är först retur på kontoret igen måndag 8 dagar.

Så jag hoppas att Du / Ni kan ge mig lite tid att komme med "affärs tänket eller planen"
 

Swedie

Administrator
Personal
Jag tog bort inlägg relaterande till mitt inlägg, jag ångrade helt enkelt tankegången och hade faktiskt fel... i eftertänkandet. Så ursäkta om det kan se ut som "censur". Även andra medlemmar som ångrar ett inlägg pga ändrad åsikt, kan få ta bort sitt inlägg och de inlägg som citerat. Detta för att minska förvirring, så gott det går. Dock tror jag att jag i detta fall tog bort för mycket av Red Baron's inlägg vilket inte i sin helhet handlade om mig.
 

Red Baron

New member
Årsmötet är kanske inte rätt forum för beslut längre i en så här stor organisation. Kanske debatt och röstning via nätet är framtiden.

P.S.
Jag har aldrig varit inblandad i en trafikolycka som motorcyklist på 36 år, trots att jag aldrig deltagit i någon kurs. TACK ALLA SKICKLIGA MEDTRAFIKANTER :D
Makalöst vilket jidder detta oskyldiga inlägg skapade. Vi ses på vägarna totted.
 

Avarage

New member
Årsmötet är kanske inte rätt forum för beslut längre i en så här stor organisation. Kanske debatt och röstning via nätet är framtiden.

Om vi inte gör NÅGOT, oavsett vad, så lär vi snart vara nere på en sådan nivå att årsmötet ÄR rätt forum för beslut!

Jag håller med dig i sak att det i praktiken inte fungerar med ett årsmöte när man är 70 000 medlemmar.

Men samtidigt så är realiteten den att årmötet HAR beslutsrätt och därför anser jag det ligga i varje enskild medlems intresse att bevaka "sina" intressen.

P.S.
Jag har aldrig varit inblandad i en trafikolycka som motorcyklist på 36 år, trots att jag aldrig deltagit i någon kurs. TACK ALLA SKICKLIGA MEDTRAFIKANTER :D

Skönt att höra, hoppas du fortsätter vara olycksfri! Det är inte alla som lyckas med det, tyvärr. DÄRFÖR försöker vi engagera oss i att minska antalet olyckor bland motorcyklister i sverige.

Med din gedigna erfarenhet, av olycksfria motorcykelår, kanske du borde ta dig en funderare på att ställa upp som föredragshållare och dela med dig av dina kunskaper till de som är avsevärt yngre och som fn. saknar nödvändig erfarenhet för att säkerställa en olycksfri framtid inom sin mc-åkning!?

Edit: Stavfel!

Mvh!
// Niklas
 
Top