...alla har en smärtgräns på vad man är villig att betala utan knot, och då menar jag inte migsjälv i första hand som faktiskt håller sig informerad.
Jag tänker på dom som får ett inbetalningskort på 350 SEK och skickar det direkt i papperskorgen. Dom riskerar att bli många.
Följer med spänning era djupa tankar om framtiden.
Jag tror att detta forum är det bäste vi i SMC har fått på länge.
Vi kan här kommunicera från kansli, distriktsorganisationer och medlem - snabbt och effektivt.
Jag är tacksam för inlägg som Totten´s, för det ger oss alla insikt i de tanker och känslor som rör sig.
SMC är riktig god och viktig organisation. Jag har jobbad uerhört mycket ideelt och jag tror stenhårt på SMC. Som vanligt medlem och aktiv har jag set dom goda sidor. Och speciellt under min tid i Riks styrelsen dom faror som är i horisonten.
Att jag sen plötsligt blev anställd har inte förändrad mina grundsyn, tvärtom sku jag mena!
På årsmötet var det jag som presenterade styrelsens förslag om höjningen. Och jag noterade mig med positiv förvåning att det i princip inte blev någon nävnvärdig diskussion, men mera bra frågor.
Jag har kollad i protokollet om hur mitt inlägg är gengivad, och jag ser att några av mina kommentarer inte är med.
Därför ska jag ta något av detta här!
SMC hade för några år sedan (2-3 år) en marknadsandel på ca. 37% av knutterna. Idag är vi närmare 25% trots nästan samma medlemsantal! Hojkollektivet växar, men inte SMC.
Det kan finnas en del anledningar, men viktigst är att SMC måste följa med tiden.
Vi har varit 15 anställda, när organisationen var som tänkt tidigare.
3 personer har jobbat fulltid (mycket mera än vanliga fulltids job) operativt utåtriktad med MC frågorna, dvs. primärt med; politisk verksamhet, trafiksäkerhet, försäkring och rese verksamhet, ganska grovt updelad (mycket mycket mera finns).
2-3 personer med tidningen, vilket gör dom till den mest produktiva MC tidning.
Övriga jobbar med administration och ekonomi, och hanterar över 85.000 betalningar / konteringar.
Under senaste året har det fattas en fast General Sekreterare och ekonomichef.
Samtidigt har vi set ett stort antal sjukskrivningar, fyra gångar över riksgenomsnittet, sannolikt det allt för stora arbets pres.
Anledningen till detta anser jag personligen är verksamheten for stor, i förhållende till personalmässiga resurser grundet spinkel ekonomi.
Vi har inte kunnit updaterad det administraive arbets sätt, dvs gamla umoderna system - eftersom att det inte har varit möjligt att köpa mera effektiva arbets redskap. Jag tänker här på allt från kontors stole till dator system.
Jag sa öppet på årsmötet att VI som medlem får ta ansvar för detta, och se till att vi får organiserad verksamheten på ett anständigt nivå - med rimliga arbets förhållande för anställda. Men, osså så att vi kan ha en verksamhet vart flera "producerar SMC" istället för att jobba med administration.
Medlemshöjningen, betyder att vi inte måsta reducera personalstyrkan, vi kan få bättra datorsystem, som ger mindra administration och mera tid att jobba med MC frågorna, stödja den ideella verksamhet i Distrikten.
Vi kan ge dom anställda bättra och mera hälsosamt arbets miljö, som kommer oss alla till godo.
Jag kan och vill inte lova att SMC kan sänka medlemsavgiften sen. Men, min dröm för framtiden är att SMC medlemskap blir kostnadsfritt. Och SMC livnärar sig på att ha vissa produkter som finansierar SMC. Det vara sig resor for tyska turister, superbike kurser, etc..
Om det någonsin kan bli sånt vett jag inte - men, det får bli min vision...
(och just - vi kanske ska fundera på olika typer av medlemskap, t. ex. en billigara variant utan tidningen!)