Stoppa kraven på varselväst

påK-en

New member
Du är nått på spåret där.
......................... Reflexstripes på vristerna och dinglande reflex hängande på den sidan du har ut mot vägen tror jag slår reflexvästens synbarhet i mörker då de sitter lågt. Dessutom rör de sig hela tiden vilket ytterligare ökar synbarheten vilket du redan påpekat.

Är verklingen olyckor i mörker med mc inblandad nåt problem? Jag gissar att det är en försvinnande liten andel. Som jag fattat det så är det stora problemet att bilister i dagsljus inte uppmärksammar motorcyklister, då kan man nog måla hela ekipaget med reflexfärg så ses dom i alla fall inte av bilförarna.
 

Hampe

Skriver massor!

Äsch, hon gick säkert på fel sida vägen - det tycker jag dom gör ofta i England...



Alltså - resonemanget är inte galet egentligen, det går nog att få många att hålla med i det olämpliga i att gå på vägrenen på en mörk väg utan reflexer och dessutom med proppar i öronen, skärmad från den trafikmiljö man borde interagera med.
Men! Inget av det är olagligt! Att köra på någon är däremot väldigt olagligt...


Så, man kan tycka och tänka både det ena och det andra, men

Churchill’s lawyers plan to tell the court Bethany should have known to wear reflective clothing because she was an experienced horse rider

att som försäkringsbolag gå till doms med tyckande och tänkande i portföljen känns bara så där, faktiskt.
När sedan bolaget drar på sig bad will i mängder som löklax på gräddmoset så undrar man hur genomtänkt detta draget egetligen är?

Men, som du säger "Challe" - om man som motorcyklist i ett samhälle där varselväst är påbjudet skulle missa att kränga på sig västen så kan man ge sig på att man är lovligt villebråd och lär få gå ersättningslös genom vilken olycka som helst - oavsett vilken tid på dygnet olyckan inträffat.



Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Är verklingen olyckor i mörker med mc inblandad nåt problem? Jag gissar att det är en försvinnande liten andel.

Under mörker o särskilt mörka årstiden så spelar det nog mindre roll om bilförarna tittar efter motorcyklar/mopeder så länge man har väl fungerande belysning då de flesta bilförare utgår från att det är en "enögd" bil" (framifrån/bakifrån)och håller undan, så tänker i allafall jag vid körning i mörker när jag möter 1st strålkastare:)

Anders.J
 

Paerhc

New member
Jag är verkligen inte för att man ska lagstifta om reflexvästtvång, men är det inte så att försäkringsbolagen redan idag ändå kan påtvinga motorcyklister att ha på sig en sådan väst? De kan ha det inskrivet i försäkringsvillkoren. Har man den då inte på sig så får man inte ut något på försäkringen.
 

gundj

New member
Ute i europa tillämpar många försäkringsbolag principen att om du inte gjort allt som är rimligt för att förhindra en olycka så får du reducerad eller helt slopad ersättning.
I Tyskland användes detta som påtryckning för användande av vinterdäck, nu har dom också lag.
 

Chopperbyggarn

New member
Är glad att jag inte är vägarbetare, polisman, räddningspersonal, bilbärgare eller liknande nu när det har gått sådan inflation i västar, jackor mm att man inte längre reagerar på dessa neon färger med reflexer mer än någon annan färg. Tidigare hajade man till när man såg dessa färger och tog det extra försiktigt....för här är det någonting på gång som kräver extra uppmärksamhet !!!

Försäkringsbolag försäkrar inte bara bilar och motorcyklar utan även en hel del annat... kanske tex vägarbetare och då vill man nog inte att den avsedda effekten med dessa varnings plagg ska försvinna pga inflation i dessa plagg. Bara att hoppas att försäkringsbolagen ser helheten som gynnar deras egna vinster.

Sen är inte allt bra per automatik bara för att Tyskland ,Frankrike ,Beneluxländerna eller Storbritanien praktiserar något.

Anders.J
 

gundj

New member
Om du syftar till mitt inlägg så är andemeningen inte att det är bra utan hur en praxis hos försäkringsbolagen glidit över till att bli lag.
 

DearHunter

New member
Tror nog att det är viktigare att bilförarna tittar i backspeglarna och framför sig.
Inte som idag att en del sitter och tittar på GPS:n samtidigt som man snackar travet i mobilen. Ellet ännu lustigare, skriver ett inlägg på facebook när man kör igenom en rondell. Har tyvärr sett sådant. Det finns en anledning till att man inte får hålla i en mobil när man kör i vissa länder. Och jag håller med.
 

97286

New member
Jag var en av de absolut första som "tvingades" använda "varsel-jacka" i Sthlm's trafiken.
...sen kom SMC m.fl. med sina gula västar... å jag blev "tvungen" att sluta använda min varseljacka - pga att trafikanterna nu -retar- sig på "pajas-kostymen".

Delar mao trådskaparens åsikt om att vi måste förhindra påtvingande av paja-dräkter i trafiken eftersom dessa kommer att motverka sitt eget syfte.
Ställer mig på anläggningsarbetarna och yrkestrafikanternas sida, att varsel-kläder endast skall få användas i trafik av de som -verkligen- behöver dem, och det är de som jobbar med service och underhåll av vägarna.
 

Oldbiker

New member
Jag läste nyligen en intressant undersökning, tyvärr minns jag inte var, om detta med att synas i trafiken. Det handlade i första hand om att bilar ska köra på halvljus i Sverige. När den lagen infördes minskade antalet olyckor drastiskt, men sedan har det planat ut. Fortfarande är det många som kör ut framför fordon, trots att den som kommer körande har både halvljus tänt och motorcyklister har varselväst.
Detta förklaras med att våra hjärnor ställer om och till en början ser vi bilarna och de som kör i varselväst och det är också det hjärnan registrerar. Efter en tid letar hjärnan efter ljuset och varselvästen och då minskar antalet olyckor. Men bara tills hjärnan har konstaterat att det är inget farligt att det kommer någon med ljuset tänt eller har en varselväst, då trubbas uppmärksamheten av och som ett brev på posten ökar antalet olyckor.
Hjärnan måste programeras att leta efter faror, som bilar och motorcyklar. Vilket är den rådande inställningen i flera länder och som har minst lika bra trafiksäkerhet som Sverige. Här har vi använt varselväst som en livräddare och som hängs på så fort folk ska ut med hunden. Lekisbarn och andra grupper använder västarna i tid och otid och de som verkligen skulle ha nytta av dem, de som jobbar efter eller på vägen får inte den uppmärksamhet från bilister som de rimligen borde ha. Fortfarande kör många bilar förbi olycksplatser och vägarbeten som om de skulle ha stulit bilen.
Eftersom jag jobbar efter och på vägen vid olyckor har jag sett otaliga bilar och lastbilar som inte ens släpper på gasen när de passerar en olycksplats.
Man får bara hoppas de aldrig själva behöver hjälp...
Sammantaget tycker jag att det ska vara ett mycket begränsat användande av varselvästar och bara till de grupper som verkligen behöver det, folk som av en eller anledning jobbar på och i närheten av vägarna.
 
Last edited:

97286

New member
Beklagar din arbetsmiljö OldBiker.
Ser jag arbetare vid vägen byter jag fil och sänker farten - drar mig inte ett ögonblick för att blockera för bakomvarande trafik. Det är din arbetsmiljö - nästa gång kan det vara jag som behöver din hjälp; då vill jag att du finns där, i livet.

Vänd på't. Jag har ring in mer än en gång när jag ser folk knalla omkring oskyddat på motorväg - Trafikverket och dess entreprenörer, bärgare, osv.
Förr hade väl dessa grupper hjälp av polisen för att spärra av område så de kan arbeta säkert och ostört ?

Varselväst/jack/osv - endast för de som -verkligen- behöver dem. :tummenupp
 
Top