Jag läste nyligen en intressant undersökning, tyvärr minns jag inte var, om detta med att synas i trafiken. Det handlade i första hand om att bilar ska köra på halvljus i Sverige. När den lagen infördes minskade antalet olyckor drastiskt, men sedan har det planat ut. Fortfarande är det många som kör ut framför fordon, trots att den som kommer körande har både halvljus tänt och motorcyklister har varselväst.
Detta förklaras med att våra hjärnor ställer om och till en början ser vi bilarna och de som kör i varselväst och det är också det hjärnan registrerar. Efter en tid letar hjärnan efter ljuset och varselvästen och då minskar antalet olyckor. Men bara tills hjärnan har konstaterat att det är inget farligt att det kommer någon med ljuset tänt eller har en varselväst, då trubbas uppmärksamheten av och som ett brev på posten ökar antalet olyckor.
Hjärnan måste programeras att leta efter faror, som bilar och motorcyklar. Vilket är den rådande inställningen i flera länder och som har minst lika bra trafiksäkerhet som Sverige. Här har vi använt varselväst som en livräddare och som hängs på så fort folk ska ut med hunden. Lekisbarn och andra grupper använder västarna i tid och otid och de som verkligen skulle ha nytta av dem, de som jobbar efter eller på vägen får inte den uppmärksamhet från bilister som de rimligen borde ha. Fortfarande kör många bilar förbi olycksplatser och vägarbeten som om de skulle ha stulit bilen.
Eftersom jag jobbar efter och på vägen vid olyckor har jag sett otaliga bilar och lastbilar som inte ens släpper på gasen när de passerar en olycksplats.
Man får bara hoppas de aldrig själva behöver hjälp...
Sammantaget tycker jag att det ska vara ett mycket begränsat användande av varselvästar och bara till de grupper som verkligen behöver det, folk som av en eller anledning jobbar på och i närheten av vägarna.