Stoppa kraven på varselväst

gluffis

Regnmakare
Vit hoj, med blåa stripes och texten POLIS med matchande blinkade blåljus får istortsett alla bilister att vakna ;)

Min bror hade en importerad polis MC från USA, dock var inte blåljusen inkopplade men fortfarande monterad, han hade inga problem med att folk försökte köra ihjäl honom och alla aktade sig snällt i trafiken ;)
 

Paerhc

New member
Inte minst placeringen på vägen är avgörande för synbarheten. Kör du moped eller MC?
Jag undrar för förvånansvärt många hojåkare jag möter ligger till höger i körfältet, några få nästan ute på vägrenen.
Själv försöker jag ligga där bilarna har sitt vänstra hjulpar och när jag för ett antal år sen började med att ligga ganska långt till vänster tycker jag mig märka att jag syns bättre. Dessutom syns du bättre i backspeglarna hos framförvarande, även bakom skåpbilar och lastbilar.
Det är väl ingen patentlösning men alla bäckar små för att synas bättre.

Jag fick lära mig att man ska ligga i bilarnas högra hjulspår i körfältet när jag tog A-kort. Men det var i och för sig ett tag sedan. Har den delen av utbildningen ändrats?
 

hamre

Member
Jag fick lära mig att man ska ligga i bilarnas högra hjulspår i körfältet när jag tog A-kort. Men det var i och för sig ett tag sedan. Har den delen av utbildningen ändrats?
Det räcker väl med sunt förnuft. Oavsett vad utbildningen säger...

Ligga till vänster i körfältet är för mej helt naturligt då har man också bäst uppsikt över trafiken..
 

Paerhc

New member
Det räcker väl med sunt förnuft. Oavsett vad utbildningen säger...

Ligga till vänster i körfältet är för mej helt naturligt då har man också bäst uppsikt över trafiken..

Ja, du har helt rätt i det du skriver, hamre. Jag menade inte att säga emot dig eller någon annan. Det jag undrade var bara om utbildningen hade ändrats på den punkten? Vad säger körskolorna om det?

Jag ligger inte slaviskt i höger hjulspår hela tiden jag heller. Det brukar bli så att jag vinglar lite fram och tillbaka mellan höger och vänster hjulspår. Ibland ligger jag till vänster och ibland till höger, men aldrig nära vägkanten.

Särskilt vid korsningar är det viktigt att man inte ser ut som en moped.

Fast ibland är det bilar som vill köra om och då hjälper jag ofta till genom att lägga mig nära högerkanten i alla fall om vägen är smal.
 
Last edited:

kalle

New member
Jag fick lära mig att man ska ligga i bilarnas högra hjulspår i körfältet när jag tog A-kort. Men det var i och för sig ett tag sedan. Har den delen av utbildningen ändrats?

Så är det fortfarande. En av anledningarna är att inte inbjuda till farliga omkörningar.
 

Bansaie

New member
Så är det fortfarande. En av anledningarna är att inte inbjuda till farliga omkörningar.
Jo men vad är problemet med att flytta sig åt höger när en bil kommer ifatt och vill om och sen återta sin mer synliga placering?

Jag började som sagt ligga längre till vänster efter en artikel om placering på vägen vid kurvtagning resp. för synbarhet. Tyvärr har jag inte hittat igen tidningen i mina gömmor och inte heller hittat den elektroniskt på nätet så jag har kunna länka.

Däremot så avhandlar SMC's skrifter "Full kontroll" och "Bra tänkt" en del om detta med placeringen på körbanan.

Citat från Full kontroll;
"Du har frihet/rätt att placera dig var du vill
inom ditt eget körfält. Situationen avgör var
det är bäst för dig att vara placerad. Det finns
inget facit. Du måste själv analysera situationen
och komma på vad som är bäst i varje
givet ögonblick. Vill du se? Vill du bli sedd?......
"

Så jag kör till vänster i en förhoppning att jag syns bättre och ändrar sen placering om och när det behövs beroende på situation.
 

Hojkul!

New member
Vit hoj, med blåa stripes och texten POLIS med matchande blinkade blåljus får istortsett alla bilister att vakna ;)

Min bror hade en importerad polis MC från USA, dock var inte blåljusen inkopplade men fortfarande monterad, han hade inga problem med att folk försökte köra ihjäl honom och alla aktade sig snällt i trafiken ;)

Jag har sedan 2009 använt vit öppningsbar hjälm, och detta sammantaget med jacka som har neongula/-gröna fält har uppenbarligen en väldigt tydlig effekt på många andra trafikanter (främst bilister).
Inte sällan när jag blir omkörd eller kommer ikapp lånsammare fordon, sänker föraren hastigheten - säkerligen oroad över att jag är en MC-polis!

Träffade på några yngre killar (bilförare) under semestern, vilka direkt frågade mig;
"Är du polis?! Du ser ut som en polis. Ni som kör MC och använder vit hjälm och "lysande" klädsel bör egentligen få något slags bidrag för att ni sänker hastigheten hos andra trafikanter och ökar säkerheten!"

Kanske har de rätt i det... ;-)
 

Chopperbyggarn

New member
Jo men vad är problemet med att flytta sig åt höger när en bil kommer ifatt och vill om och sen återta sin mer synliga placering?

Jag började som sagt ligga längre till vänster efter en artikel om placering på vägen vid kurvtagning resp. för synbarhet. Tyvärr har jag inte hittat igen tidningen i mina gömmor och inte heller hittat den elektroniskt på nätet så jag har kunna länka.

Däremot så avhandlar SMC's skrifter "Full kontroll" och "Bra tänkt" en del om detta med placeringen på körbanan.

Citat från Full kontroll;
"Du har frihet/rätt att placera dig var du vill
inom ditt eget körfält. Situationen avgör var
det är bäst för dig att vara placerad. Det finns
inget facit. Du måste själv analysera situationen
och komma på vad som är bäst i varje
givet ögonblick. Vill du se? Vill du bli sedd?......
"

Så jag kör till vänster i en förhoppning att jag syns bättre och ändrar sen placering om och när det behövs beroende på situation.

När jag tog mitt mc-kort 1980 så var körskolan o uppkörningsinspektörn mycket noga med att man låg i höger hjulspår....samtidigt skrev mc-pressen vid den tiden om vikten av att absolut inte ligga i höger hjulspår av säkerhetsskäl. Samma dag som jag fick kortet tog jag en långtur och ja...jag följede dåvarande mc-pressens rekomendationer.

Praktiseras verkligen denna idiotiska idé om att ligga i höger hjulspår likt mopeder o cyklister fortfarande:confused: Har inte hittat något om detta i teoribok/teorifrågor som vi läst denna sommar i samband med övningskörning.

Anders.J
 

MvM

New member
Hmm.. när jag tog körkort, -02, sa min körskollärare åt mig att dela körbanan i tre delar och ha två tredjedelar till höger om mig. Då hamnar ungefär i vänster hjulspår. Så i vilket fall så har det lärts ut olika på olika håll.
 

Fredrik-s

New member
Hmm.. när jag tog körkort, -02, sa min körskollärare åt mig att dela körbanan i tre delar och ha två tredjedelar till höger om mig. Då hamnar ungefär i vänster hjulspår. Så i vilket fall så har det lärts ut olika på olika håll.

Precis som jag blev lärd när jag tog kortet förra sommaren.
 

Triumph int

New member
Du vart kuggad om du inte var rätt placerad, höger hjulspår, 1982.

Ligger du till vänster så kan du enkelt ge en tydlig signal till de som är snabbare än dig,
sväng snabbt till höger för den som är bakom kan inte missuppfatta detta.
 

påK-en

New member
Såg häromdan ett program på tv om vad man ser, kontentan var att man ser det man tittar efter, övrigt missar man väldigt lätt trots att det syns tydligt.
Man visade tex en situation vid ett övergångsställe där det gick människor utklädda till djur bakom förgrundsfigurerna, det missade jag helt till dess att man visade sekvensen igen, blev faktiskt förvånad över att jag kunde missa det.
För ett antal år sedan blev en älgjägare ihjälskjuten fast han hade en röd tröja på sig och det var god sikt, vid det tillfället sökte man efter en skadskjuten älg. En psykolog förklarade att skytten var så koncentrerad på en skadad älg att den röda tröjan bidrog till att han "såg" en blodig älg.
Fungerar det mänskliga psyket på detta sätt spelar det nog ingen större roll vad man sätter på sig, tittar inte en förare efter en motorcykel så ser han heller ingen motorcykel, det gäller att få in i huvudet att titta efter mer än bilar, det finns ju även gående och (motor)cyklister.
 

challe

Member
Såg häromdan ett program på tv om vad man ser, kontentan var att man ser det man tittar efter, övrigt missar man väldigt lätt trots att det syns tydligt.

Det kan jag bekräfta.

Härom året blåste jag förbi en korsning i 70 ryck där jag helt klart inte körde mot rött. Det gjorde inte han som korsade min körriktning heller. Till min fasa förstod jag att trafiksignalerna var strömlösa. Jag hade inte reagerat på att grönt inte visades. Jag kollade bara att det inte var rött.

Nej, det är som Vetenskapens värld visade tydligt. Man koncentrerar sig på något och ser inget annat.

Visserligen är det upp till alla andra trafikanter att se motorcykeln innan de gör sin vänstersväng, men den motorcyklist som tänker defensivt får ju leva lite längre.
 

challe

Member
Defensivt - Offensivt?
Vad menar du?

Jag brukar tänka framåt ;)

Jag menar "ta det säkra för det osäkra", "ha beredskap för det oväntade", "inte lita på att alla medtrafikanter följer reglerna", osv... Det finns många sätt att formulera sig, men försök inte! Du vet vad jag menar! :-o
 

Robbie

New member
offensivt - defensivt

Jag tycker att det är bra att formulera sig som du gjorde just ovanför. Om man talar i termer av offensivt och defensivt så behöver man förmodligen klargöra vidare.

* Defensivt är ju bra i den bemärkelse att man har beredskap för det oväntade.

* Offensivt är ju bra i det att man kan tjäna bl.a. i tydlighet genom att vara den som agerar snarare än att reagera.

Det är ju så som jag tänker iallafall...
 

Mathias

Active member
Finns det egentligen någon mätning över huvudtaget på att reflexvästen hjälper/hur mycket den reflekterar när man sitter/halvligger bakom kåpglaset??

En reflex funkar ju, som bekant, bäst när det är mörkt ute och då kör ändå inte de flesta motorcyklister.

Bara en fundering
 

Chopperbyggarn

New member
Människans hjärna är programmerad för att sålla bort oviktig information för att bättre kunna fokusera på det som är viktigt (farligt) vilket betyder att om motorcyklister inte finns inprogrammerade i bilförarens hjärna som ett reellt hot att titta efter så spelar det ingen roll om bilföraren tittar rakt på dig då bilförarens hjärna kommer att sålla bort motorcyklisten som oviktig information innan den når bilförarens medvetande.

Hjärnan är även programerad för att se rörliga mål som tex djur i rörelse så lite vinglande i sidled kanske kan väcka denna instinkt? Rakt framifrån så ser inte en motorcykel ut som något som rör sig i människans undermedvetande.

Man häpnar ibland över vilken otrolig uppmärksamhet trafikanter har i "mindre utvecklade" länder med mycket rörig trafik där man verkligen kör huller om buller, dom har ta mig tusan ögon runt hela huvudet !!



Körde bil för några dagar sedan i vintermörkret på en riksväg där det normalt inte förekommer gångtrafikanter dock fanns det en gångtrafikant på denna sträcka den här gången som hade en väst med stora reflexer på bröstet (reflexer som inte rör sig ur bilförarens synvinkel)en bit bakom gångtrafikanten fanns det en starkt reflekterande skylt för en avtagsväg som jag kände till vilket gjorde att gångtrafikantens reflexer på avstånd smällte ihop med vägskyltens reflexer och först på ganska nära håll gick det att se att det var 2stycken helt olika reflexer.

Personligen tycker jag att armreflexerna som en del gångtrafikanter använder syns betydligt tidigare då armarna brukar vara i rörelse på ett sätt man reagerar betydligt snabbare på än reflexvästen och då i synnerhet i möte med annan bil samtidigt.:)

Anders.J
 

Bansaie

New member
Människans hjärna är programmerad för att sålla bort oviktig information för att bättre kunna fokusera på det som är viktigt (farligt) vilket betyder att om motorcyklister inte finns inprogrammerade i bilförarens hjärna...

...Personligen tycker jag att armreflexerna som en del gångtrafikanter använder syns betydligt tidigare då armarna brukar vara i rörelse på ett sätt man reagerar betydligt snabbare på än reflexvästen och då i synnerhet i möte med annan bil samtidigt.:)
Du är nått på spåret där.
Jag tror att en allmän informationskampanj varje vår, liknande den kring Zebra lagen etc. , för att väcka bilisterna medvetande om att det nu ska börja kolla efter motorcyklar skulle göra stor nytta. Engelsmännen och Australiensarna är väldigt duktiga på sånt. Bara kolla på YouTube, det kryllar av trafikinformationsfilmer från de länderna.

När det gäller reflexer så är jag uppfödd under en tid då reflexväst knappt var påtänkt. När jag var liten så skulle man ha en sån där liten dinglande reflex när man var ute och gick efter vägen och det påpekades då att den skulle hänga så lågt som möjligt för att den då syntes tidigare i bilarnas halvljus. Jag tror den sanningen gäller fortfarande. Reflexstripes på vristerna och dinglande reflex hängande på den sidan du har ut mot vägen tror jag slår reflexvästens synbarhet i mörker då de sitter lågt. Dessutom rör de sig hela tiden vilket ytterligare ökar synbarheten vilket du redan påpekat.
 
Top