Stoppa kraven på varselväst

Skye

Kör Mycket!
Är sponsrad och i riktigt blött är det bara galon som gäller:
frankrike-12-480x360.jpg

Säkert nån fransk politiker som såg mig när jag gjorde intryck I Mont St Michel

jan-olovj

Active member
Jag bär i regel inte varselväst för att jag anser att ute på landsvägen är det endast ljuset som som syns inte västen. En annan orsak är att om det är varmt så fungerar inte ventilationen på bröstet eller ryggen med västen på, det blir fruktansvärt varmt. En för varm förare är inte lämplig i trafiken. Kör jag endast i en stad så är det en annan sak där har korsande trafik en större möjlighet att se västen.

wbr

New member
Jag satte på två varselljus typ LED, de var bara på 5 watt, men upplevde markant att andra trafikanter SÅG mig och TIDIGARE än förut. Toppen tyckte jag.
En nackdel förde det med sig som jag inte sett någon skriva om. Jag har kommunikationsradio ombord - den blev helt tyst. Av en händelse lyssnade jag på en polare på radion samtidigt som jag tände LED-ljusen - radion dog.
Jag har nu mätt mina LED-ljus och två andra fabrikat som jag lånat och alla ger MYCKET kraftiga radiostörningar, så i kombination med komradio är de kass.
Men de lyste bra och drog väldigt lite ström. Nu letar jag efter en lösning.

Bighoj

New member
Tror tyvärr inte det stora problemet är om man syns eller inte, problemet är helt enkelt att de flesta helt enkelt skiter i andra.
Respekten för varselkläder är redan riktigt dålig och de som arbetar i trafiken gör det med livet som insats.

När jag själv springer omkring min lastbil i Göteborgstrafiken iklädd varselkläder så verkar hälften av bilisterna inte bry sig överhuvudtaget men när jag har mitt Aluminiumspett i handen och petar ut det bara pyttelitte så tar alla bilar det väldigt försiktigt och tar långa omvägar runt mig.
Så lagkrav om reflexväst nej tack, ett spett eller en kofot funkar mycket bättre.

Fredrik...
Du har helt rätt.Mitt förslag är att det blir krav på att ALLA motorcyklister ska ha
Aluminiumspett med sig i stället för en töntig väst.

zettan

New member
Vad blir nästa steg?
Krav på neongröna bilar, neonrösa bussar och neongula transportfordon :confused:

Personligen tycker jag det vore bra med varselväst. Det skulle locka fler till bankörningarna. Dessutom hade man fått sig ett gott skratt varje gång man mötte en hoj på vägen. (Läs: "Glimten i ögat")

swischmc

New member
Jag röstar på spettet! ;)

Bra jobbat Maria/SMC, håll alla konstiga lagförslag borta. Ser man inte har man inte tittat och varselvästar har det gått inflation i.

Z1-R 78

New member
Varselväst är fjolligt på mc, kör långtradare på dagarna, då kan det vara bra med en kycklingväst
om man får stopp/punktering etc. pensionärerna utanför Konsum har väst när dom går till
färdtjänstbussen, ca 5 meter, är det trafiksäkerhetsfrämjande?
Nänä, varselväst skall användas av dom som arbetar i oskyddad miljö, tex bilbärgare, vägarbetare,
inne på industrier etc. motorcyklister ska inte ha västar på, SMC hade på det glada 80talet en
kappanj bland oss dåvarande medlemmar som hette "kör med helljuset på" eller nåt liknande,
det ger bra mycket bättre effekt än att köra omkring med en gul väst på

niklas

Scotsman

New member
Jag körde själv med varselväst i ett par säsonger för några år sedan, men jag slutade eftersom det gav mig en falsk trygghetskänsla. Jag räknade med att alla andra trafikanter såg mig och skulle ta hänsyn till att jag bar varselväst men så var ju inte fallet. Det skedde "situationer" ändå. Sen några år tillbaka kör jag utan varselväst och jag tycker mig inte märka nån skillnad på t.ex. bilisternas uppmärksamhet från tiden när jag använde västen o nu när jag inte använder den längre. Det gäller ju som motorcyklist fortfarande att räkna med att t.ex. bilister; inte ser mig eller bryr sig om att se mig eller att ta hänsyn, och att köra därefter. Dessutom är varselvästar inte särskilt snygga eller tuffa om jag ska vara ärlig. Jag håller verkligen med om att det har gått inflation idag i varselväst användandet! Det är upp till var och en att bedöma om de vill använda varselväst. Vi ses på vägarna; utan eller med varselväst och då hälsar vi :victorious:

Paerhc

New member
Själv åker jag med den varselväst farsan köpte åt mig. Jag har lovat att använda den och har inget emot det. Huruvida andra trafikanter ser mig bättre eller inte har jag ingen aning om, och dessutom kör jag nästan alltid med en liten ryggsäck. Så om jag syns bättre bakifrån vet jag inte heller.

Kanske skulle man då förbjuda ryggsäckar också om man lagstiftar om varselväst? För att ha västen även utanpå ryggsäcken går inte.

Än så länge har jag inte sett någon förutom mig själv använda varselväst.

Låt varselväst förbli frivilligt!

TheDuck1

New member
Jag ska ta på mig en varselväst den dagen alla bilister tvingas färdas med två roterande varningsljus på taket ... INTE innan den dagen.

GS1000E

New member
Jag säger som Sture Stelben. "Det ska vara primitivt att åka hoj". Numera ser MC-folk ut som en blandning mellan vägverksarbetare och stridspiloter. Släng av er all onödig skit och sätt er på en naken hoj med en öppen hjälm och en sliten skinnpaj, så kommer ni att begripa vad det i grunden handlar om.

Bansaie

New member
Inte minst placeringen på vägen är avgörande för synbarheten. Kör du moped eller MC?
Jag undrar för förvånansvärt många hojåkare jag möter ligger till höger i körfältet, några få nästan ute på vägrenen.
Själv försöker jag ligga där bilarna har sitt vänstra hjulpar och när jag för ett antal år sen började med att ligga ganska långt till vänster tycker jag mig märka att jag syns bättre. Dessutom syns du bättre i backspeglarna hos framförvarande, även bakom skåpbilar och lastbilar.
Det är väl ingen patentlösning men alla bäckar små för att synas bättre.

Nu kommer jag nog aldrig att sätta på mig varselväst men jag har i.a.f. skaffat små diod-varseljus som jag ska sätta på för att öka min synbarhet.

Trafikförordning (1998:1276) säger följande om extraljus för synbarhet:

71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.

I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.

I sista stycket framgår att man på motorcykel, under dagtid, får ha varselljus och halvljus tända samtidigt. Ett litet trevligt undantag för att främja vår synbarhet i trafiken, allt enligt motion 1996/97:T532

Last edited:

Jalooja

New member
En sändare som stör ut mobilerna från ca 500 meter hade varit toppen,då slipper man alla som ser en men ändå inte ser en mens den i andra ändan av luren undrar hur mycket mjölk dom ska köpa.