Stoppa kraven på varselväst

Oldbiker

New member
Allt fler röster höjs för att det ska vara obligatoriskt med varselväst för alla motorcyklister, det finns även de som vill att det ska vara ett lagkrav, allt med hänvisning till att motorcyklister syns bättre och det därmed räddar liv.
Allt detta är nog positivt, men det får även konsekvenser som vi motorcyklister bör väga in.

Ett sådant krav skulle få allvarliga konsekvenser för motorcyklisterna, dels för att det alltid kommer finnas en grupp som trotsar kravet. Men det allvarligaste är att ansvaret för att synas i trafiken flyttas från bilisterna till motorcyklisterna. Det innebär kort att den motorcyklist som inte har varselväst, eller en sliten väst, är det fritt fram att köra ner. Redan i dag är det sällsynt att en bilist fälls för att han eller hon kört på en motorcykel och jag är helt övertygad om att det inte blir lättare om vi får ett krav att ha varselväst.

Våra organisationer, som SMC, ska verka för ett ökat användande av olika hjälpmedel för att motorcyklisterna ska synas bättre, men definitivt motsätta sig ett lagkrav på att vi ska använda väst.

Jag är övertygad om att ju fler som använder varselväst, ju mindre blir respekten för dem, och då kommer inte olyckorna att minska, snarare att öka. Därmed har inget uppnåtts, bara en massa regler som ingen har respekt för.

Uppdraget till SMC måste vara att informera om vad som sker på marknaden för att vi ska synas bättre och framför allt få fler bilister att uppmärksamma att det finns även tvåhjulingar i trafiken.
 

Chopperbyggarn

New member
I Colombia har man avskaffat lagen som man införde 1999 om varselväst då man kom fram till att denna lag var verkningslös mellan 06:00-18:00.

Anders.J
 

janric

New member
Vilka är dessa röster som höjs?

Kan det vara de kretsar av motorcyklister som använder väsar idag (jag hör inte dit) och som är väldigt många?
 

janric

New member
Tror knappast att det är ett lagförslag på gång. Rätta mig om jag har fel.

Tja, att lära sig nya regler som samhället sätter upp är ju ett problem. Men vilket är värst - att ha ett regelsystem som är svårt att hänga med i, eller ett dito som inte alls hängt med i utvecklingen av resten av samhällssytemet?

Läs ex.vis 1736 års byggningabalk kap 4 - "1 § Farväg till och ifrån by, så ock till åker och äng, kyrka och kvarn bör läggas av oskifto, (sex alnar bred,) och dess utom (två alnar) å varadera sidan till dike, om så tarvas. (Allmän landsväg skall vara tio alnar bred emellan diken; där landsväg redan tolv alnar bred är, varde den så vid makt hållen.)". :wink:

Intressant lagregel idag? Nja, för en lantmätare möjligen.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Jämförelser är väl bra Maria men de bör vara relevanta - Colombia vs Sverige??

Jag tror att det är bra att vara öppen för att lyssna på erfarenheter även från motorcyklister i fattigare länder som ligger långt bort! Dom brottas ofta med samma problem som vi när det gäller lagar o regler...kort o gott vi har mer gemensamt med dessa motorcyklister än vad man kan tro.

Anders.J
 

Fredrik-s

New member
Tror tyvärr inte det stora problemet är om man syns eller inte, problemet är helt enkelt att de flesta helt enkelt skiter i andra.
Respekten för varselkläder är redan riktigt dålig och de som arbetar i trafiken gör det med livet som insats.

När jag själv springer omkring min lastbil i Göteborgstrafiken iklädd varselkläder så verkar hälften av bilisterna inte bry sig överhuvudtaget men när jag har mitt Aluminiumspett i handen och petar ut det bara pyttelitte så tar alla bilar det väldigt försiktigt och tar långa omvägar runt mig.
Så lagkrav om reflexväst nej tack, ett spett eller en kofot funkar mycket bättre.

Fredrik...
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, det finns inget konkret lagförslag om att bära varselväst i Sverige. Men, i alla sammanhang då motorcyklisters synbarhet diskuteras är det just varselväst som lyfts fram.
Krav på reflex av viss storlek diskuteras i Frankrike. Krav på att medföra varselväst i fordonet (även MC) finns i några länder och diskuteras i andra.
 

Bonnie

New member
Varselväst

Instämmer med förste talare,idag har i stort sett alla på vägen v.v. promenerare,hundar, hästar,barn, cyklister,
visst man syns bra men respekten har försvunnit.Förr när man såg någon med v.v. så insåg man att
det var läge att hålla igen,det var ofta olycka,vägarbete eller annat som normalt inte förekom just där.
En annan aspekt är att det är hysteriskt fult med v.v. folk tror att man är med i en klubb som heter Varsel MC........
Nää, det är dags att andra trafikanter lär sig att Se Oss Motorcyklister !!! med eller utan v.v.
Får också den känslan av att det bara är vi mc-ister som utbildas i att synas och ta hänsyn till andra,
vore kul att få veta vad andra får för utbildning och fortbildning ??:confused:
 

Skye

Kör Mycket!
Är ju redan konstaterat i en mängd trådar här på forumet att det som funkar bäst för att få bilister att se oss är:

Vit hjälm
 

Oldbiker

New member
Kväva i sin linda

Maria: Jag har inte påstått att det finns ett förslag om att inför ett lagkrav på varselväst. Vad jag vill ha sagt är att en opinion för ett sådant snabbt kan växa sig starkt. Det finns hojåkare på fullaste allvar anser att det skulle vara ett lagkrav. Dessutom har jag sett en undersökning blad motorcyklister hur de ställer sg till förslage. Nu minns jag tyvärr inte var jag såg den, men även där var det en stor andel som vill ha ett lagkrav.

Detta ska inte mötas med argument som att det ser för djävligt ut, vilket det visserligen gör, det viktigaste är att ansvaret för att ses i trafiken inte helt ska ligga på motorcyklisterna. Bilisterna ska ansvara för vad de gör med sina fordon, kör de ut framför en motorcykel ska de ansvara för det, i dag kan nästan bilisterna göra hur fan som helst och komma undan med det.

De som vill köra med varselväst, ska få göra det, men jag vill absolut inte bli pårvingad en sådan.

Som flera nämnt har också respekten för varselväster minslkat radikalt de senaste åren. Jag har jobbat efter vägen i många år och de första åren jag anväde varselfärger var respekten stor hos bilisterna, numera skiter de fullständigt i att jag står efter vägen i varselkläder.
 

Hasse-VTX

New member
Det är ganska roligt i detta land att det alltid är offren som ska ändra på sig .
Blir du mobbad i skolan så blir du flyttad till en annan skola.
Blir du misshandlad får du några tusen i skadestånd förövarna åket till Västindien på semester för att de ska förstå vad de gjort är fel.
Blir du våldtagen så får du skylla dig själv om du har för utmanade klädsel.
Blir du ihjälslagen av dina föräldrar så är det för heder.
Blir du påkört i trafiken när du kör motorcykel så är det ditt fel att du inte syns mm.
Borde de inte vara de vållande som ska ändra sitt beteende.
Kan man inte se motorcykel ska man inte ha körkort. Kanske är det så enkelt att men ska ta sig tid att se efter ordentligt innan man kör ut !!
 
Alla som kör MC har ju ljuset på! Vad ska det då var bra för med varselväst? Ljuset överstyr ju! Sådana sitter ju på allt från gångtrafikanter till cyklister idag, rejäl inflation får man säga. En v v syns inte i mörker om den inte är belyst. Ganska värdelös enligt min uppfattning.

/Peter
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Maria: Jag har inte påstått att det finns ett förslag om att inför ett lagkrav på varselväst. Vad jag vill ha sagt är att en opinion för ett sådant snabbt kan växa sig starkt. Det finns hojåkare på fullaste allvar anser att det skulle vara ett lagkrav. Dessutom har jag sett en undersökning blad motorcyklister hur de ställer sg till förslage. Nu minns jag tyvärr inte var jag såg den, men även där var det en stor andel som vill ha ett lagkrav.

Detta ska inte mötas med argument som att det ser för djävligt ut, vilket det visserligen gör, det viktigaste är att ansvaret för att ses i trafiken inte helt ska ligga på motorcyklisterna. Bilisterna ska ansvara för vad de gör med sina fordon, kör de ut framför en motorcykel ska de ansvara för det, i dag kan nästan bilisterna göra hur fan som helst och komma undan med det.

De som vill köra med varselväst, ska få göra det, men jag vill absolut inte bli pårvingad en sådan.

Som flera nämnt har också respekten för varselväster minslkat radikalt de senaste åren. Jag har jobbat efter vägen i många år och de första åren jag anväde varselfärger var respekten stor hos bilisterna, numera skiter de fullständigt i att jag står efter vägen i varselkläder.
Jag förstod vad du menade. Och håller med om att det finns en opinion som vill att alla MC-åkare ska ha varselväst. SMC och NTF gjorde en enkätundersökning för några år sedan. Den visade att 10 % alltid använder varselväst, men betydligt fler trodde en varselväst kunde vara bra för ökad synbarhet. MEN, den handlade inte alls om lagkrav. Någon annan undersökning känner jag inte till. Dock pågår en studie inom Länsförsäkringar som skickat ut varselvästar till alla som vill ha en.
Och som sagt, SMC vill inte tvinga någon att alltid använda varselväst.
 

janric

New member
Att bära varsel väst eller inte, eller att lagstifta om det eller inte.

Om det ska vara upp till var och en hur man är klädd vid mc-åkning så kanske samma resonemang som när man tar på sig ryggskydd, skydsställ, handskar och stövlar råder när det gäller färgval på de yttersta plaggen. Hjälm är det lag på.
Tycker man att det är okej att svisscha omkring i hjälm, tofflor och badbyxor på mc kanske skyddsväst inte är så intressant.

Finns det lagkrav på skyddsutrustning får du böter om du inte har den och polisen ser dig.

För min egen del anser jag att färgsättningen på överkroppen är helt ovidkommande därför att den är helt dold bakom kåpa. Från sidan eller bakifrån tror jag inte västen har nån inverkan på synligheten.
 

janric

New member
Visst är det en tjusig bild. En FJR framförd på endast bakhjulet. Varselvästen syns inte alls framifrån.:)

Skämt åsido, det är en nedladdad bild från nått forum nånstans. Men den illustrerar lite av det jag skriver ovan.

Jan
 

Smurfen

Airhead Traveller
Jag håller med de som tycker att det inte ska vara lag på att bära varselväst vid körning (jag vill inte ha nån lag på annan klädsel/skydd heller), däremot har jag inget emot att den ev. ska finnas med i/på fordonet för att ta på sig vid en olycka eller annan incident.

Sen tror/tycker jag att det absolut största problemet är att man inte respekterar hastighetsbegränsningarna. Jag menar, kommer man körande åt hel...te för fort kanske man inte hinner bli sedd av den anledningen. Det gäller naturligtvis inte bara mc-förare, men det är väl klart, antar jag, att hojen syns sämre än bilen.

En annan tanke jag har haft är om det finns någon statistik på hur många av de som är inblandade/vållande vid olyckor bär glasögon/linser och i så fall vilken typ av synfel de har.
Anledningen till att jag har haft tankar om det är att när jag själv skaffade progressiva glasögon för några år sen (jag ser dåligt på långt håll) så tyckte jag de var så livsfarliga att köra hoj i att jag lämnade tillbaka dem och valde en annan slipning. Jag hade ingen som helst periferisyn vilket jag tycker är utomordentligt viktigt så att man uppfattar vad som sker lite runt omkring ute i periferin utan att rikta blicken direkt dit.
Jag tycker att det var så illa/farligt att det skulle vara förbjudet att bära progressiva vid körning, åtminstone med min typ av synfel.

Jag vet inte om det blev lite väl OT, kanske.
 

Smurfen

Airhead Traveller
Och andra sidan är jag ibland klädd så här. Gissa vem :).

i-QcZtSvV.jpg
 
Top