Spänna fast sporthoj på släpkärra

abaqus

New member
Hej på er!

De senaste 3-4 åren har jag varit medlem i SMC och deltagit i ett antal utbildningar. Mest på storbanor men även på gocartbana vid något tillfälle. Jag har förmånen att bo så nära Gelleråsen att jag kan köra dit och hem samma dag som utbildningen hålls utan bekymmer (typ 45min enkel resa:D). När jag har varit på Kinekulle har jag ställt hojen på släp och kört dit med bil då det känns bäst när man ska lite längre. Med min förra hoj (kawa ER-6n) var det inga bekymmer. Upp på kärra, på med spännband och sen så var det klart.

Nu har jag sedan ett år en sporthoj av äldre snitt (gsxr 750 1999) och jag vet inte hur jag ska säkra hojen på släpet? Bak är inga bekymmer för där finns det utmärkta fästpunkter. Fram är det värre. Cykeln har ju inget styre i ordets rätta bemärkelse att kroka spännbanden runt. Styrkronan kommer jag inte åt för det är en massa plast överallt (läs kåpor) som jag inte vill dra sönder.

Vid storbanekurserna har jag sett mängder av folk som lastar av sina hojar från alla möjliga sorters släp. Dessvärre har jag aldrig detaljstuderat hur de har lastat. Min fråga är således: Hur gör ni andra som lastar era hojar på släp?
 

Kyssen

New member
Johans MC har ett utmärkt transportstöd och det tillsammans med spännband som spänns i styret och ner i öglorna funkar helt perfekt.

Har själv en Gixxer 1000 K2 och vet att det funkar:D:D

Gå in på deras hemsida och vidare in på mc web så hittar du bilder!

Lycka till :D
 

SuperRetard

New member
Jag har en grej från biltema som är som ett spännband med "påsar" för handtagen så att man kan banda med handtagen som fästpunkt.

Sen brukar jag dra från nedre gaffelkronan och ner också. Har du en kärra med höga lemmar så dra på utsidan från handtagen så blir inte vinkeln lika brant --> plasten överlever.
 

Niklasinorr

New member
Jag spänner alltid sporthojar runt framgaffelns nedre del, precis ovanför hjulaxeln, har gjort så i 15 år. Rakt ut eller gärna lite framåt. Sen spänner jag även från bakramen eller från passagerarfotpinnarnas fästen nedåt, bakåt.

Hojen blir spänd bakåt och framåt och nedåt utan att belasta framdelen.
Hojen kan stå och gunga, man kan spänna hårt som satan och hojen står verkligt still och när den inte gungar så slackar heller ingenting som kan lossna. Dessutom slipper man lägga tryck på packboxarna i framgaffeln som kan börja läcka när man spänner ner framgaffeln...
 

abaqus

New member
Jag har en grej från biltema som är som ett spännband med "påsar" för handtagen så att man kan banda med handtagen som fästpunkt.

Sen brukar jag dra från nedre gaffelkronan och ner också. Har du en kärra med höga lemmar så dra på utsidan från handtagen så blir inte vinkeln lika brant --> plasten överlever.

Är det en sånhär mojäng du har? Funkar den bra alltså?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre/

Jag kan inte se hur jag ska kunna spänna något mot gaffelkronan över huvud taget men med ett spännband enl. ovan kanske det inte behövs. Jag kan ju istället säkra framhjulet i sidled med ett annat spännband.
 

abaqus

New member
Johans MC har ett utmärkt transportstöd och det tillsammans med spännband som spänns i styret och ner i öglorna funkar helt perfekt.

Har själv en Gixxer 1000 K2 och vet att det funkar:D:D

Gå in på deras hemsida och vidare in på mc web så hittar du bilder!

Lycka till :D

"spännband som spänns i styret och ner i öglorna" - Menar du något i stil med länken i mitt tidigare inlägg?


Tack för era svar. Ska använda multi-quote nästa gång :eek:
 

abaqus

New member
Jag spänner alltid sporthojar runt framgaffelns nedre del, precis ovanför hjulaxeln, har gjort så i 15 år. Rakt ut eller gärna lite framåt. Sen spänner jag även från bakramen eller från passagerarfotpinnarnas fästen nedåt, bakåt.

Hojen blir spänd bakåt och framåt och nedåt utan att belasta framdelen.
Hojen kan stå och gunga, man kan spänna hårt som satan och hojen står verkligt still och när den inte gungar så slackar heller ingenting som kan lossna. Dessutom slipper man lägga tryck på packboxarna i framgaffeln som kan börja läcka när man spänner ner framgaffeln...

Hmmm. Nere vid hjulaxeln alltså... Känns som om det skulle bli svajigt i framänden men det låter mycket intressant! Jag ska ta och provlasta så i alla fall.

Tack för tipset!
 

Niklasinorr

New member
Hmmm. Nere vid hjulaxeln alltså... Känns som om det skulle bli svajigt i framänden men det låter mycket intressant! Jag ska ta och provlasta så i alla fall.

Tack för tipset!

Alla människor tror att det blir svajigt...tills de testat:) Enda gången det blir svajigt att göra som jag gör så beror det på att släpet flexar. Med ett stadigt släp så behöver man inte ens spänna bak...
 

SuperRetard

New member
Är det en sånhär mojäng du har? Funkar den bra alltså?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre/

Jag kan inte se hur jag ska kunna spänna något mot gaffelkronan över huvud taget men med ett spännband enl. ovan kanske det inte behövs. Jag kan ju istället säkra framhjulet i sidled med ett annat spännband.

Precis, jag är extremt nojig för att tappa grejer, men med både den runt styrändarna och spännband i nedregaffelkronan så kan man hänga kärran upp & ner utan att hojarna skulle ramla :D.

Just en sån. Förut fanns det en utan de där idiotiska krokarna utan med riktiga spännband. Jag litar inte riktigt på det där spännet, men tänkte gör om det lite enkelt så man kan dra det genom ett vanligt spännbandslås. För själva tanken är kalasbra!
 

Kyssen

New member
"spännband som spänns i styret och ner i öglorna" - Menar du något i stil med länken i mitt tidigare inlägg?


Tack för era svar. Ska använda multi-quote nästa gång :eek:

Jag menar öglorna i släpkärran :rolleyes: precis.... dom liknar dom jag köpte på Johans.
Transportstödet är grymt (ett tips) :D
 

Mr_Hayabusa

Moderator
Spänner på fyra punkter...

Jag spänner med riktiga remmar på fyra punkter då jag transportera min Hayabusa till & från kursdagar. Jag använder mig av depåstöd bak.
Spänner ner bakänden. Sätter remmarna i främre nedre delen av gaffelbenen vid bromsoken. Fungerar fint.
Står hur stabilt som helst. fungerar även utan depåstöd.
Tänk dock på att inte ha någon växel i , utan låt den stå i friläge.
Allt för att slippa tuggandet mellan dreven i växellådan då den rör sig lite.

Ps: Riktiga remmar är en bra investering.
Har testat billigare enklare modeller från Mekonomen eller Biltema ... men de är ingen hit.



Missa inte våran dag den 7 Maj på Sturup Raceway med SMC Blekinge.
Sveriges enda vänstervarvsbana.
 

Niklasinorr

New member
Kan du förklara denna tanke ?

Hej hopp

Tobbe L

Packboxar är gjorda för att täta för ett glidande rör där trycket växlar mellan positivt (tryck ihop) och negativt (dra isär). Om du spänner ner gaffeln hårt så blir det tryck från insidan av gaffeln hela tiden. Packboxen är inte konstruerad för flera timmars tryck under en lång transport och kommer då såsmåningom att börja läcka. Detta beror givetvis på om packningarna är nya eller gamla, om det är en upp- och nervänd eller "rättvänd" gaffel, hur lång tid det ligger under tryck och om du kör på väldigt guppig väg när gaffeln redan är under tryck så att det tillfälligtvis blir ännu högre tryck.

Under och beroende på en massa förutsättningar så kan du få läckande packboxar. Det har hänt mig tidigare med lite äldre hojar men aldrig sedan jag började spänna runt nedre gaffelbenen så hojen får stå och gunga på fjädringen, precis som den är konstruerad att göra:)
 

enhjuling

New member
Om du spänner som du beskriver så får du all sidokraft där och det är det ju inte alls konstruerat för. Dessutom är det väl inget tryck mot packboxen utom när gaffeln rör sig. Blir det läckage beror det nog på nåt annat.
Men det funkar nog ändå...
/Stefan
Packboxar är gjorda för att täta för ett glidande rör där trycket växlar mellan positivt (tryck ihop) och negativt (dra isär). Om du spänner ner gaffeln hårt så blir det tryck från insidan av gaffeln hela tiden. Packboxen är inte konstruerad för flera timmars tryck under en lång transport och kommer då såsmåningom att börja läcka. Detta beror givetvis på om packningarna är nya eller gamla, om det är en upp- och nervänd eller "rättvänd" gaffel, hur lång tid det ligger under tryck och om du kör på väldigt guppig väg när gaffeln redan är under tryck så att det tillfälligtvis blir ännu högre tryck.

Under och beroende på en massa förutsättningar så kan du få läckande packboxar. Det har hänt mig tidigare med lite äldre hojar men aldrig sedan jag började spänna runt nedre gaffelbenen så hojen får stå och gunga på fjädringen, precis som den är konstruerad att göra:)
 
Last edited:

Tobbe L

New member
Hur menar du att detta tryck uppstår, oljan flödar ju mellan plus och minus sidan, om än med strypning.

Hej hopp

Tobbe L
 

enhjuling

New member
Hur menar du att detta tryck uppstår, oljan flödar ju mellan plus och minus sidan, om än med strypning.

Hej hopp

Tobbe L

Om man har för mycket olja i gaffeln kan det kanske bli tryck om man pressar den i botten men annars är det ju precis som du säger.
/Stefan
 

Peter1980

New member
Kör med Biltemas spännremmar som man fäster i styret (som tidigare nämnts i tråden). Sen sätter jag en rem från vardera skjutspinne för att förankra den bak. Då står den som gjutet.

Om jag släpar fler än 1 hoj och får svårt att spänna i sidled så händer det att jag bara köra med styrremmen, aldrig varit något problem.
 

lime

Skriver inte
Alla människor tror att det blir svajigt...tills de testat:) Enda gången det blir svajigt att göra som jag gör så beror det på att släpet flexar. Med ett stadigt släp så behöver man inte ens spänna bak...

Grejen är just att tillåta att det är lite svajigt. Utnyttja stötdämparna till det de är till för. Jag gör som Niklas, men någon variant, och har de senaste åren inte rört på någon hoj. Ett Bike-Stand också så kan man köra offroad utan att hojen flyttar på sig.
 
Top