Spänna fast sporthoj på släpkärra

Niklasinorr

New member
Om du spänner som du beskriver så får du all sidokraft där och det är det ju inte alls konstruerat för. Dessutom är det väl inget tryck mot packboxen utom när gaffeln rör sig. Blir det läckage beror det nog på nåt annat.
Men det funkar nog ändå...
/Stefan

Så det är inga krafter på hjulaxeln eller nedre delen av gaffeln när man svänger hårt i 200 blås heller...
Jag måste ha gjort fel i 15 år eftersom det tydligen skall funka så dåligt?
Varför inte testa istället för att kommentera att det kanske inte är så bra?
Jag tycker om konstruktiv kritik av folk som testat en sak innan de öppnar munnen. Att sitta på ett forum och teorisera om något för ju kanske inte utveckligen framåt?

Det var en hojfirma här i stan som visade den här tekniken för mig. De spände fast en guldwinge bak i en Van, bara i nedre delen av framgaffeln, inget annat. De skulle köra 73 mil och leverera hojen. Den stod för övrigt som berget...

...men hade kanske också fel, guldwingen visste inte att det skulle hålla...

Att gaffeln börjar läcka om man har den under tryck under lång tid är inget okänt fenomen, jag har varit med om det och flera jag känner har varit med om det, speciellt vanligt i cross- och endurokretsar.

Oavsett orsak så kan det tydligen uppstå enligt en hyggligt empirisk undersökning. Jag tipsar bara om att det kan uppstå och jag tipsar om att man kan spänna på ett annat sätt. Sen får ju var och en spänna på sitt sätt och vara lycklig med det. Min poäng är ju bara att det finns fler än ett sätt att skruva in en glödlampa.

Tyvärr verkar det finnas många människor på vissa forum som resonerar precis som chefen för det brittiska patentverket, som redan år 1900 deklarerade att nu är alla uppfinningar gjorda, punkt!:)
 

enhjuling

New member
Varför så agressiv?
Man kan spänna på hur många sätt som helst och du får spänna hur du vill.
det får jag också göra, tror du inte jag har testat?
tror du att det är stora sidokrafter på hjulen när du kör så skall du nog fundera lite mer... Jag trodde du kunde det här.
/Stefan
Så det är inga krafter på hjulaxeln eller nedre delen av gaffeln när man svänger hårt i 200 blås heller...
Jag måste ha gjort fel i 15 år eftersom det tydligen skall funka så dåligt?
Varför inte testa istället för att kommentera att det kanske inte är så bra?
Jag tycker om konstruktiv kritik av folk som testat en sak innan de öppnar munnen. Att sitta på ett forum och teorisera om något för ju kanske inte utveckligen framåt?

Det var en hojfirma här i stan som visade den här tekniken för mig. De spände fast en guldwinge bak i en Van, bara i nedre delen av framgaffeln, inget annat. De skulle köra 73 mil och leverera hojen. Den stod för övrigt som berget...

...men hade kanske också fel, guldwingen visste inte att det skulle hålla...

Att gaffeln börjar läcka om man har den under tryck under lång tid är inget okänt fenomen, jag har varit med om det och flera jag känner har varit med om det, speciellt vanligt i cross- och endurokretsar.

Oavsett orsak så kan det tydligen uppstå enligt en hyggligt empirisk undersökning. Jag tipsar bara om att det kan uppstå och jag tipsar om att man kan spänna på ett annat sätt. Sen får ju var och en spänna på sitt sätt och vara lycklig med det. Min poäng är ju bara att det finns fler än ett sätt att skruva in en glödlampa.

Tyvärr verkar det finnas många människor på vissa forum som resonerar precis som chefen för det brittiska patentverket, som redan år 1900 deklarerade att nu är alla uppfinningar gjorda, punkt!:)
 

SuperRetard

New member
Till församlingen..

Men behöver ju inte vara ingenjör för att förstå att ju högre upp man får fästpunkten, desto mindre kraft krävs för att hålla hojen på rätt köl.

Det funkar säkert att banda som Niklasinorr menar.. Men som jag fattar det så drar du i praktiken i höjd med hjulnavet? Det innebär en enorm belastning i fästpunkten jämfört med om man istället bandat i styrändarna eller kronan. Och det kommer ingen hojverkstads test i världen motbevisa. :mattias


I övrigt håller jag nog med om att det verkar märkligt att man ska kunna skjuta packningarna sådär.. Det jag ser ofta som jag reagerar på är att väldigt många bandar väldigt "brant", allt mer nedåt än utåt/framåt. För mig känns ju risken att hojen skulle fly uppåt rätt liten, det är i sidled jag vill få den still.

Men alla är vi olika :)
 

Niklasinorr

New member
Varför så agressiv?
Man kan spänna på hur många sätt som helst och du får spänna hur du vill.
det får jag också göra, tror du inte jag har testat?
tror du att det är stora sidokrafter på hjulen när du kör så skall du nog fundera lite mer... Jag trodde du kunde det här.
/Stefan

Kan vaddå? Att det blir sidokrafter på hjulet när man svänger i 200? Jo det blir det, ganska mycket till och med. Varför skulle det inte blir det? När du motstyr så vrider du gaffeln vinkelrätt mot hjulets rotationsriktning och mot hjulet gyro som är avsevärt i 200 blås. Om du dessutom lägger till vinkelkraften som uppstår pga av att hojens massa trycker hojen utåt i kurvan som hålls emot av samma hjul. Den kraft som uppstår på hjullagren är ganska avsevärd. Det är precis samma typ av kraft som uppstår på hjullagrena när man spänner fast hojen i nedre delen av gaffebenen.

Aggresiv? Nja, jag blir bara lite less. Det är nog tredje gången sedan förra våren jag beskriver ett visst sätt att spänna fast hojen som jag har erfarenhet av sedan väldigt många år. Samma sätt som jag har visat för ganska många människor vid det här laget och av någon anledning så har allihop börjat spänna så. De kanske tyckte att det funkade bra?
Men för varje gång jag skriver detta så är det alltid någon som ifrågasätter detta, oftast baserat på någon sorts teori om något, och alltid utan att ha testat själv. Jag blir bara lite less på detta bemötande.

Har du testat på att sätta fast hojen på det här sättet så ber jag om ursäkt, då har du ju testat och följdaktligen tyckt att det var skit. Det lät dock inte så i ditt påpekande några inlägg upp?
Du kan ju skriva "Jag provade detta men jag gillade det inte därför att..."
Då hade ju jag fått en input om att du hade en annan erfarenhet vilket jag naturligtvis skulle ha testat för att sedan kanske säga: "Ja, du har helt rätt, därför gjorde jag såhär istället..." och vi hade fört utveckligen framåt, alla glada och nöjda:)
 

Niklasinorr

New member
Till församlingen..

Men behöver ju inte vara ingenjör för att förstå att ju högre upp man får fästpunkten, desto mindre kraft krävs för att hålla hojen på rätt köl.

Det funkar säkert att banda som Niklasinorr menar.. Men som jag fattar det så drar du i praktiken i höjd med hjulnavet? Det innebär en enorm belastning i fästpunkten jämfört med om man istället bandat i styrändarna eller kronan. Och det kommer ingen hojverkstads test i världen motbevisa. :mattias


I övrigt håller jag nog med om att det verkar märkligt att man ska kunna skjuta packningarna sådär.. Det jag ser ofta som jag reagerar på är att väldigt många bandar väldigt "brant", allt mer nedåt än utåt/framåt. För mig känns ju risken att hojen skulle fly uppåt rätt liten, det är i sidled jag vill få den still.

Men alla är vi olika :)

Det är precis som i det militära: "När kartan och verkligheten misstämmer så är det kartan som gäller...":D
Jag håller med om att det inte låter så bra i teorin men det finns tillfällen när teori och praktik inte alltid hänger ihop:)

Jag har själv tappat en hoj när jag spände i styrändarna, efter 13 mils resa, 300 meter från banan i Skellefteå, krökte en kylare, inget köra den dagen...jag var INTE glad. Efter lite undersökning så visade det sig att när man spänner en hoj så gaffeln går ihop så är det svårt att få den stum. Eftersom hojen då gungar lite grann så kommer gungandet att så småningom få spännbanden att glappa upp. Till slut släppte ena fästet.
Jag har sett två killar som kört från Kalix till Mittsverigebanan, de hade spänt i styrändarna och när de anlänt till banan efter 60 mils resa så hade clip-on styret gått av längst in pga av styret inte klarade av de krafter som uppstår när en hoj gungar rejält i ett gupp. Hitta ett R6 styre i Härnösand en lördag är ingen hit. Det fick köra 60 mil hem igen utan att ha kört bana.

Jag har sett ett 50-tal hojar genom åren anlända till olika banor där det bara är försynen som håller fast dem på flaket, alla var fastspända med ihoptryckt gaffel.

Man kan naturligtvis spänna fast en hoj på en miljard olika sätt, även i styrändar och gaffelkronor och få det att funka skitbra, men jag har hittils bara sett varianter på de sättet släppa på olika sätt...
Jag har dock inte sett någon hoj lossna som är spänd på det sätt som jag förespråkar. Alltså så säger då min erfarenhet att det är ett bra sätt att spänna fast en hoj så får ni andra spänna på andra sätt, enkelt:)
 

Marie

Banned
Regeln är så enkel:

Spänn i ofjädrade delar!

Handlar det om en längre transport så är det rena döden för fjädringskomponenterna att bli nedspända. Dessutom riskerar surrningen att lossna om man spänner i fjädrade delar.

Som jag förstår är Niklasinorr den som har klart för sig hur man gör.

När jag transporterar hojar (förvisso inga sporthojar) så spänner jag i första hand in framhjulet mot en bygel (lägger sling runt nedre delen av gaffeln, och spänner snett nedåt/framåt) Då står hojen definitivt där den skall. För att säkerställa att inte bakhjulet hoppar iväg i sidled så lägger jag sling runt överdelen av hjulet och spänner ner snett åt sidorna. Då står hjulen bergstilla där de skall, även om det handlar om en transport på över 100 mil (jo jag HAR testat - till och från Österrike i höstas - med två tunga BMW touringmaskiner på kärran). Samtidigt kan ändå hojen gunga mjukt på sin egen fjädring precis som den skall.

Yrkesfolk gör precis på samma sätt när de säkrar bilar på biltransport. Man surrar hjulen mot underlaget, ingenting annat. Sådant får man lära sig som yrkesförare.
 
Last edited:

enhjuling

New member
Vi kommer alltid att göra som vi själva vill.
Ni spänner fast hjulen och låter hojen hänga i det. Jag föredrar att spänna fast hojen när de står på hjulen. Därmed har jag inte sagt att man skall spänna fjädringen i botten, det finns ingen anledning till det.

Bilar är inte motorcyklar Marie, de har konstruerats för att ta upp sidokrafter i hjulen.
Nu ger jag mig.

/Stefan

Regeln är så enkel:

Spänn i ofjädrade delar!

Handlar det om en längre transport så är det rena döden för fjädringskomponenterna att bli nedspända.

Som jag förstår är Niklasinorr den som har klart för sig hur man gör.

När jag transporterar hojar (förvisso inga sporthojar) så spänner jag i första hand in framhjulet mot en bygel (lägger sling runt nedre delen av gaffeln, och spänner snett nedåt/framåt) Då står hojen definitivt där den skall. För att säkerställa att inte bakhjulet hoppar iväg i sidled så lägger jag sling runt överdelen av hjulet och spänner ner snett åt sidorna. Då står hjulen bergstilla där de skall, även om det handlar om en transport på över 100 mil (jo jag HAR testat - till och från Österrike i höstas - med två tunga BMW touringmaskiner på kärran). Samtidigt kan ändå hojen gunga mjukt på sin egen fjädring precis som den skall.
 

Marie

Banned
Vi kommer alltid att göra som vi själva vill.
Ni spänner fast hjulen och låter hojen hänga i det. Jag föredrar att spänna fast hojen när de står på hjulen. Därmed har jag inte sagt att man skall spänna fjädringen i botten, det finns ingen anledning till det.

Bilar är inte motorcyklar Marie, de har konstruerats för att ta upp sidokrafter i hjulen.
Nu ger jag mig.

/Stefan

Ja, du och många andra lär fortsätta att spänna heltokigt, jag kan tyvärr inte göra något åt det faktumet, men det är rent ut sagt farligt!

Om du spänner i de fjädrade delarna och INTE spänner fjädringen i botten så har du skyhöga odds att hojen likt Houdini lyckas ta sig ur sina bojor efter ett tag. Och spänner du fjädringen i botten mår den definitivt inte väl...

Jag har utbildning både som yrkesförare och som civilingenjör, och för mig är det en självklarhet att det enda säkra sättet är att spänna i ofjädrade delar.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Det är precis som i det militära: "När kartan och verkligheten misstämmer så är det kartan som gäller...":D
Jag håller med om att det inte låter så bra i teorin men det finns tillfällen när teori och praktik inte alltid hänger ihop:)


Visst är det så.. Det finns tusen sätt att göra rätt, och miljontals sätt att göra fel på.

Och teori och praktik går inte alltid ihop (tro mig, jag läser nationalekonomi nu, jävla pseudovetenskap)..

Men fysikens lagar rår du inte på.

1. Ju längre ner du bandar, desto mer kraft krävs. Jag utgår ifrån att vi är överens.

2. Bandar man i fjädrade delar så gör många så att de bandar i stort sett rakt ner längs sidorna (skrämmande vanligt) vilket gör att hojen hålls ner, men inte i sidled. Eftersom det är just fjädrad vikt så kan hojen röra sig ganska mkt i sidled utan att det krävs särskilt mkt fjädringsväg. Alltså måste man banda enormt hårt för att få det stabilt = Välta hojar pga bandkrokar som släpper + söndertryckta packboxar.

3. Bandar man istället, säg - 45 grader både utåt och framåt, så måste fjädringen komprimeras rätt mkt för att ge några cm slack på banden = risken att något skulle släppa minskas radikalt.

4. Har man dessutom (vilket blir allt vanligare) ett stöd för framhjulet så att det omöjligen kan glida i sidled. Då behövs inte särskilt mkt kraft nedåt alls, utan man kan banda ännu bredare och kan dra ännu lösare eftersom en ev. slack inte kan leda till att framhjulet flyttas.

5. Det jag skulle oroa mig mest för med ditt sätt, är att man måste dra rätt hårt för att få det att sitta. Och att du sannolikt inte bandar rakt ned utan i sidled, vilket sätter pressen på gafflarna att det "dras isär" på en punkt som hålls samman av bl.a. rörliga lager. Finns det inte lite risk för onödigt slitage där?

/ J

Som också jobbat som chaufför (Marie) och lastat och bandat knepiga grejer ett par ggr.
 

Niklasinorr

New member
Visst är det så.. Det finns tusen sätt att göra rätt, och miljontals sätt att göra fel på.

Och teori och praktik går inte alltid ihop (tro mig, jag läser nationalekonomi nu, jävla pseudovetenskap)..

Men fysikens lagar rår du inte på.

1. Ju längre ner du bandar, desto mer kraft krävs. Jag utgår ifrån att vi är överens.

2. Bandar man i fjädrade delar så gör många så att de bandar i stort sett rakt ner längs sidorna (skrämmande vanligt) vilket gör att hojen hålls ner, men inte i sidled. Eftersom det är just fjädrad vikt så kan hojen röra sig ganska mkt i sidled utan att det krävs särskilt mkt fjädringsväg. Alltså måste man banda enormt hårt för att få det stabilt = Välta hojar pga bandkrokar som släpper + söndertryckta packboxar.

3. Bandar man istället, säg - 45 grader både utåt och framåt, så måste fjädringen komprimeras rätt mkt för att ge några cm slack på banden = risken att något skulle släppa minskas radikalt.

4. Har man dessutom (vilket blir allt vanligare) ett stöd för framhjulet så att det omöjligen kan glida i sidled. Då behövs inte särskilt mkt kraft nedåt alls, utan man kan banda ännu bredare och kan dra ännu lösare eftersom en ev. slack inte kan leda till att framhjulet flyttas.

5. Det jag skulle oroa mig mest för med ditt sätt, är att man måste dra rätt hårt för att få det att sitta. Och att du sannolikt inte bandar rakt ned utan i sidled, vilket sätter pressen på gafflarna att det "dras isär" på en punkt som hålls samman av bl.a. rörliga lager. Finns det inte lite risk för onödigt slitage där?

/ J

Som också jobbat som chaufför (Marie) och lastat och bandat knepiga grejer ett par ggr.

På punkt 1 svarar jag; Japp!

På punkt 2 svarar jag; Japp!

På punkt 3 svarar jag; Japp! Men risken finns..., det var så jag hade bandat när jag tappade min hoj...

På punkt 4 och 5 svarar jag; Japp, man drar "isär" gaffeln men det har ingen som helst betydelse. Den belastning som blir blir ju bara på gängen till hjulmuttern. Du drar ju inte i framhjulet så lagrena påverkas inte.

Med "cykelställ" motsvarande som jag också kör med så får du ju precis samma låga vridpunkt på hjulet som att banda på mitt sätt. Det blir ju en sidspänning på hjulet, speciellt om man inte drar så hårt.

Jag tycker att vi släpper diskussionen här. Att teoritisera mer omkring detta är meningslöst. Spänn som ni vill. Jag tänker spänna på "mitt" sätt i tills någon kommer på en bättre lösning. Jag är alltid öppen för förändringar och att testa nya lösningar, jag hoppas att fler hojåkare gör detsamma, det kallas utveckling...:)
 

Tobbe L

New member
Har varit bortrest någon dag, och har ej kunnat deltaga i denna tråd. Vad som gäller säkring av last är kanska glasklart, tydliga anvisningar finns att få från Trafikverket. Följ dessa så uppstår inga problem.

Jag ställde en fråga tidigare, gällande uppgiften om att det skulle byggas upp ett hydraultryck i gaffelbenen, om gaffeln spänns i hop i samband med transportsäkring. Detta tryck skulle innebära att packboxarna skulle skadas. Jag hittar fortfarande inte en förklaring på detta i tråden. Finns detn någon som på ett begripligt sätt kan redogöra hur det uppstår. Sakligt, inte typ, så är det för det vet jag....

Hej hopp

Tobbe L
 

Marie

Banned
Jag ställde en fråga tidigare, gällande uppgiften om att det skulle byggas upp ett hydraultryck i gaffelbenen, om gaffeln spänns i hop i samband med transportsäkring. Detta tryck skulle innebära att packboxarna skulle skadas. Jag hittar fortfarande inte en förklaring på detta i tråden. Finns detn någon som på ett begripligt sätt kan redogöra hur det uppstår. Sakligt, inte typ, så är det för det vet jag....

Hej hopp

Tobbe L

Trycket uppstår eftersom luften ovanför oljan pressas samman, och gaffelbenen skall vara gastäta i sin övre del. Den instängda luften är en del av fjädringen. En del fjäderben är försedda med ventiler så att man kan öka trycket hos den instängda luften.
 

SuperRetard

New member
Trycket uppstår eftersom luften ovanför oljan pressas samman, och gaffelbenen skall vara gastäta i sin övre del. Den instängda luften är en del av fjädringen. En del fjäderben är försedda med ventiler så att man kan öka trycket hos den instängda luften.


Det där känner jag igen.. Men det var länge sen jag såg det. Slutade man inte med det typ 1987?

Moderna hojar med bättre anpassad fjädring och upside down-dämpare, har väl inget sånt? Jag tvivlar på att jag har det på mina 2 exemplar ivf. (men kan ju ha förbisett det om det är så..
 

Niklasinorr

New member
Det där känner jag igen.. Men det var länge sen jag såg det. Slutade man inte med det typ 1987?

Moderna hojar med bättre anpassad fjädring och upside down-dämpare, har väl inget sånt? Jag tvivlar på att jag har det på mina 2 exemplar ivf. (men kan ju ha förbisett det om det är så..

Att fylla luft i gaffeln försvann för väldigt många år sedan men luftpelaren i gaffeln är en mycket viktig del av fjädringen. Nuförtiden justerar man med att höja oljenivån i gaffeln för att påverka framförallt progressiviteten i slutet av slaget.
 

Pisken

New member
men till frågan , varför skall man ej ha dämparna komprimerade vid tex transport....

Packboxarna tål höga tryck (som det blir tex när dom "slår igenom") MEN under korta perioder , dom är ej konstruerade för ett konstant högt tryck därav kan dom pajja om man komprimerar dom en längre stund ... har själv surrat crossar o dylikt kortare sträckor uppe i styret/kronan men då pratar vi 15 minuters sträcka ner till grusgropen ;) ... (ren lättja , går snabbare å slå en ögla runt kronan å bara spänna åt utav helvete :D )

Gissar att någon sitter på en klart mera teknisk förklaring , men det är iaf den enkla varianten :)
 
Last edited:

abaqus

New member
Oj!
Det var väldigt vilken läsarstorm.
Jag har i alla fall fått en hel del tips om hur man kan spänna. Vad som sedan är rätt eller fel verkar det råda rätt så delade meningar om... Tack för ert engagemang!
 

SuperRetard

New member
Hämtade hoj i Halmstad igår.

Bandade i undre styrkronan, vilket med upside-down gaffel är en ofjädrar punkt ;), och från handtagen ut över lemmarna så att det blev rätt brett spänn. Sen ett snöre som höll bakhjulet bakåt från att studsa runt.

Satt som berget utan att behöva dra något särskilt hårt :).

Hur som helst fick jag på ett snyggt sätt sagt att vi köpte ny hoj igår :D.
 

Niklasinorr

New member
Hämtade hoj i Halmstad igår.

Bandade i undre styrkronan, vilket med upside-down gaffel är en ofjädrar punkt ;), och från handtagen ut över lemmarna så att det blev rätt brett spänn. Sen ett snöre som höll bakhjulet bakåt från att studsa runt.

Satt som berget utan att behöva dra något särskilt hårt :).

Hur som helst fick jag på ett snyggt sätt sagt att vi köpte ny hoj igår :D.

Nice! Vad blev det för cykel? Det blir svårt att tänka sig dig utan SD...:)
 
Top