Spänna fast sporthoj på släpkärra

SuperRetard

New member
Yeah right...:rolleyes:

Tänkte väl det, Hund=SD=En institution i samhället...:)

Jag ska ju köra licenskurs nu i veckan, och har velat byta länge för att få ordning på den biten.

Kanske ska styra upp en båt till Dukken och köra BoTT istället då ;).


Då får du komma ner och lära mig få lite tempo också så man har nåt att sätta emot alla effektmonster med aerodynamik :D
 

Niklasinorr

New member
Jag ska ju köra licenskurs nu i veckan, och har velat byta länge för att få ordning på den biten.

Kanske ska styra upp en båt till Dukken och köra BoTT istället då ;).


Då får du komma ner och lära mig få lite tempo också så man har nåt att sätta emot alla effektmonster med aerodynamik :D

BOTT är ju skitcoolt, synd att bullerregler kommer att döda den klassen såsmåningom...:(

Så fort du börjar träna regelbundet och börjar tävla så kommer du automagiskt att få upp farten, det är en naturlag:)
Så jag hinner nog inte ner innan du är snabbare än mig:)
 

tlundberg

New member
attachment.php
Den här lösningen ser intressant ut! Hur mycket svajar hojen i sidled upptill? Funkar det även om fästena på släpet sitter utanför lemmarna? Jag ska ha upp två motorcyklar på ett ganska smalt släp, så det får inte gunga mycket alls i sidled!
 

advman

New member
Vi använder oss av transportstöd som vi köpt av actionpics.se och Biltemas spännband som ligger över handtagen. Man behöver inte dra ner fjädringen, utan mer säkra hojen. Sen spänner vi fast dem i bakändan så de inte kan röra sig i sidled.
 

lime

Skriver inte
Den här lösningen ser intressant ut! Hur mycket svajar hojen i sidled upptill? Funkar det även om fästena på släpet sitter utanför lemmarna? Jag ska ha upp två motorcyklar på ett ganska smalt släp, så det får inte gunga mycket alls i sidled!

Kan svara för Niklas, eftersom jag använder samma teknik.

Svaret är: Inte mycket (eller inte ett jäkla jota).

Testa att spänna på det sättet som visas och ta sedan tag i hojen och försök rucka den. Så mycket kommer den att röra sig.

Hemligheten ligger i att den sitter runt däcket och inte kan röra sig många millimiter.
 

tlundberg

New member
Hemligheten ligger i att den sitter runt däcket och inte kan röra sig många millimiter.
Du menar själva träställningen? Den har inte jag. Vi har bara byggt ett spår att ställa motorcyklarna i. Det är då så brett att bakhjulet får plats vilket gör att framhjulet kan röra sig några cm i sidled, men inte så mycket.

Vi testlastade och spände då från nedre gaffelkronan och sen snett nedåt, så brett som möjligt. Men då tyckte vi att motorcyklarna svajade lite väl mycket. Framför allt var problemet att när vi gungade en motorcykel mot mitten så gungade den andra också in mot mitten. (Och när en gungade ut mot sidan gungade den andra också mot sidan.) Tror det beror på att hela släpet flexade.
 

lime

Skriver inte
Du menar själva träställningen? Den har inte jag. Vi har bara byggt ett spår att ställa motorcyklarna i. Det är då så brett att bakhjulet får plats vilket gör att framhjulet kan röra sig några cm i sidled, men inte så mycket.

Vi testlastade och spände då från nedre gaffelkronan och sen snett nedåt, så brett som möjligt. Men då tyckte vi att motorcyklarna svajade lite väl mycket. Framför allt var problemet att när vi gungade en motorcykel mot mitten så gungade den andra också in mot mitten. (Och när en gungade ut mot sidan gungade den andra också mot sidan.) Tror det beror på att hela släpet flexade.

Ja, något liknande. Själv transporterar jag nästan alltid med ett BikeStand och då står hojen väldigt stadigt nästan utan band.

Och om själva underlaget böjer sig så är det svårt att göra något. Vad jag har noterat också är att det är mycket svårare att få det stadigt om man måste spänna över fram eller sidolemmar. Jag låter heller aldrig spännbandet löpa igenom en krok utan använder alltid yttre krokarna. Men det är bara så som jag är uppfostrad av en nitisk lastbilschaffis till pappa. :D
 

Niklasinorr

New member
Du menar själva träställningen? Den har inte jag. Vi har bara byggt ett spår att ställa motorcyklarna i. Det är då så brett att bakhjulet får plats vilket gör att framhjulet kan röra sig några cm i sidled, men inte så mycket.

Vi testlastade och spände då från nedre gaffelkronan och sen snett nedåt, så brett som möjligt. Men då tyckte vi att motorcyklarna svajade lite väl mycket. Framför allt var problemet att när vi gungade en motorcykel mot mitten så gungade den andra också in mot mitten. (Och när en gungade ut mot sidan gungade den andra också mot sidan.) Tror det beror på att hela släpet flexade.

Ett flexande släp är ju svårt att göra något åt men vi brukar placera en hoj framåt och en hoj bakåt på mitt smala, flexande släp. Sen spänner vi om hjulaxeln på bägge hojarna plus ett spännband mellan cyklarna. Sen drar vi fast hojanra snett nedåt bakåt så att de dras isär men hålls emot av spännbandet mellan hojarna. Nu står mina hojar som berget iallafall, även med ett mjukt galvat plåtsläp...
 

tlundberg

New member
Tack för tipsen. Låter lovande! Detta ska testas när vi lastar för att åka till SMC-kurs på Kinnekulle ring den 21e :)
 

dalis

New member
Nu skall jag kasta nytt bränsle på elden.....äh bara skojjade.
Jag spänner ungefär som Niklasinorr och är nöjd med det.
Det enda jag ibland är orolig för är att man skaffat sig en smygpunktering så att framhjulet tappar luften under transporten med slack i banden som följd hua.
 

TKH

New member
Jag har stor använding för min cykelställslösning. :)
Gjort den för 120mm däck och blir det mindre storlekar som på bilden
så sätter jag bara en planka emellan.
Perfekt bara att rulla in hojen och så står den stadigt där fram.
 

Niklasinorr

New member
Nu skall jag kasta nytt bränsle på elden.....äh bara skojjade.
Jag spänner ungefär som Niklasinorr och är nöjd med det.
Det enda jag ibland är orolig för är att man skaffat sig en smygpunktering så att framhjulet tappar luften under transporten med slack i banden som följd hua.

Mmm, jag har testat det också. Spänner man i framaxeln så gör det ingenting eftersom det blir så liten total skillnad och spänningen är mer åt sidan än nedåt. Spänner man ner gaffeln så blir det slack och om man då har krokar så kan de hoppa ur...:eek:
 

sporTlovER

New member
Jag spänner alltid sporthojar runt framgaffelns nedre del, precis ovanför hjulaxeln, har gjort så i 15 år. Rakt ut eller gärna lite framåt. Sen spänner jag även från bakramen eller från passagerarfotpinnarnas fästen nedåt, bakåt.

Hojen blir spänd bakåt och framåt och nedåt utan att belasta framdelen.
Hojen kan stå och gunga, man kan spänna hårt som satan och hojen står verkligt still och när den inte gungar så slackar heller ingenting som kan lossna. Dessutom slipper man lägga tryck på packboxarna i framgaffeln som kan börja läcka när man spänner ner framgaffeln...

Detta låter helt perfekt!! Man har ofta haft huvudbry, och skall trä runt och tråckla uppe vid styre, blir lätt så här nästa gång:)

Men det är väl ofta så att man kringser det lätta och smarta;)
 

abaqus

New member
Lösningen funnen!

Jag spänner alltid sporthojar runt framgaffelns nedre del, precis ovanför hjulaxeln, har gjort så i 15 år. Rakt ut eller gärna lite framåt. Sen spänner jag även från bakramen eller från passagerarfotpinnarnas fästen nedåt, bakåt.

Hojen blir spänd bakåt och framåt och nedåt utan att belasta framdelen.
Hojen kan stå och gunga, man kan spänna hårt som satan och hojen står verkligt still och när den inte gungar så slackar heller ingenting som kan lossna. Dessutom slipper man lägga tryck på packboxarna i framgaffeln som kan börja läcka när man spänner ner framgaffeln...

Nu har jag testat denna metod med klockrent resultat. En riktig win!
Körde från hemmet till Kinnekulle och tillbaka i helgen (med stopp för några timmars lek på banan såklart :D ). Busenkelt att fixa lastning och surrning själv dessutom!

Alla människor tror att det blir svajigt...tills de testat:) Enda gången det blir svajigt att göra som jag gör så beror det på att släpet flexar. Med ett stadigt släp så behöver man inte ens spänna bak...

Du har helt rätt på den punkten också, inte ett skit svajjigt. Mitt släp (EU fritidskärra) kränger mer än vad hojen _på_ släpet gör :D

Tack för tipset. Du har löst mitt last/surrningsproblem.

/
David
 

Niklasinorr

New member
Nu har jag testat denna metod med klockrent resultat. En riktig win!
Körde från hemmet till Kinnekulle och tillbaka i helgen (med stopp för några timmars lek på banan såklart :D ). Busenkelt att fixa lastning och surrning själv dessutom!



Du har helt rätt på den punkten också, inte ett skit svajjigt. Mitt släp (EU fritidskärra) kränger mer än vad hojen _på_ släpet gör :D

Tack för tipset. Du har löst mitt last/surrningsproblem.

/
David

Härligt att det funkade!:)

Jag har nu gått ett steg längre och investerat i ett "cykelställ" fram. Funkar skitbra och håller hojen rak och upprätt när man spänner fast den. Gör det busenkelt att lasta själv. Vi var några stycken som gjorde en sambeställning och vi landade på 497 spänn per st inkl frakt... :D
 

lime

Skriver inte
Härligt att det funkade!:)

Jag har nu gått ett steg längre och investerat i ett "cykelställ" fram. ...

Även SMC Stockholm har investerat i ett par sådana och jag vet ganska många instruktörer och trogna kursdeltagare som har sådana. En annan fördel, som vi utnyttjar i Stockholm släp, är att man kan lasta en hoj "åt fel håll" utan att det för den skull blir mer instabilt. :D

Tack igen Niklas för att du för ett par år sedan idiotförklarade min surrning och visade ett bättre sätt.
 

Niklasinorr

New member
Även SMC Stockholm har investerat i ett par sådana och jag vet ganska många instruktörer och trogna kursdeltagare som har sådana. En annan fördel, som vi utnyttjar i Stockholm släp, är att man kan lasta en hoj "åt fel håll" utan att det för den skull blir mer instabilt. :D

Tack igen Niklas för att du för ett par år sedan idiotförklarade min surrning och visade ett bättre sätt.

Det är lugnt Ove, du vet att jag gärna kallar dig för idiot...:D:D:D

Sorry, kunde inte missa den straffsparken...:D Du vet att jag gillar dig ändå:)
 

@nderz

New member
Härligt att det funkade!:)

Jag har nu gått ett steg längre och investerat i ett "cykelställ" fram. Funkar skitbra och håller hojen rak och upprätt när man spänner fast den. Gör det busenkelt att lasta själv. Vi var några stycken som gjorde en sambeställning och vi landade på 497 spänn per st inkl frakt... :D

Jag beställde 2 st från ricambiwies.de för någon månad sedan, kostade totalt drygt 1000 kr för båda inklusive frakt.
Funkar mycket bra
http://www.ricambiweiss.de/product_info.php/info/p554_WBN-TIRE-MOTORCYCLE-TRAILER-WHEEL-CHOCK-KAWASAKI-HONDA.html/XTCsid/m0idlikq8080ncv1l4jbime001
 
Top