Skrota SMC-boken

powerglide

New member
Missförstå mig rätt nu :)
Tanken med boken och det mesta av innehållet är kanon.

Men kan man inte hålla det up-to-date så är de delarna meningslösa. Och kan t.o.m. medföra negativa konsekvenser.

T.ex. så är delar av Knuttevänliga fik hopplöst inaktuella.

Jag tror nog att ett Community-drivet alternativ i form av en Wiki vore ett bättre alternativ.

Om man upptäcker ett fel så ändrar läsaren bara uppgiften direkt vid upptäckt.
Risken för vandalisering är faktiskt mycket mindre än man tror och skulle något hända så har de flesta Wikis (alla?) inbyggd revisionshantering så man enkelt kan gå tillbaka till rätt upplaga.

Jag är övertygad om att en Wiki skulle spara mycket arbete på kansliet och pengar för organisationen.

För den som lever på medeltiden ;) och fortfarande vill ha tryckta böcker är det ju bara att själv skriva ut de delar man tycker att man behöver ha i innerfickan på MC-resan.

Bengt Allevad

New member
Jag som lever på på medeltiden undrar bara vad "Community-drivet alternativ i form av en Wiki" är, eller skojar du?

Axman

New member
Man kan säga att en wiki är ett uppslagsverk där användarna själva lägger in innehållet.

Exempelvis wikipedia

Bikefia

New member
En liten bok kan man ju alltid ha med sig men självklart ska det finnas uppdaterad info i den.

Vissa har ju inte dator o andra (som jag) har inte skrivare. Det kan ju då bli rätt krångligt och man missar många medlemmar.

powerglide

New member
Alla (nästintill) har mobiltelefon och majoriteten av dessa går att använda till att surfa med.

Mer behövs inte.
Och då en Wiki övervägande består av text går det hyffsat snabbt även över gamla GPRS-kopplingar.

powerglide

New member
Bengt Allevad skrev:
undrar bara vad "Community-drivet" är
En Community är t.ex. alla vi här som besöker SMC:s forum.

Om alla vi tillsammans istället för att bara läsa en tryckt och utskickad bok istället hade åtkomst till allt material online så kan vi själva lägga till och ändra i online-boken efterhand som det behövs.
Det behövs ingen liten dedikerad grupp mäniskor som måste hantera publiceringen utan vi alla hjälps åt tillsammans att hålla boken (hela eller valda delar) aktuell och korrekt.

Wikis är ett system där alla som vill kan ändra och uppdatera i websajten direkt med de inbyggda webverktygen. Ungefär på samma sätt som man kan ändra i sina egna inlägg här på forumet, förutom att det går att ändra på vad andra skrivit också om man upptäcker fel.

Marie

Banned
För den som lever på medeltiden ;) och fortfarande vill ha tryckta böcker är det ju bara att själv skriva ut de delar man tycker att man behöver ha i innerfickan på MC-resan.

För oss här är det kanske lite svårt att inse, men det finns många som inte har någon dator.
Jag för min del har som synes dator, men när jag är ute på hojen är det lite värre med den saken, och min mobiltelefon (som jag f.ö. oftast inte ens har med mig när jag är ute och kör) innehåller inga surfmöjligheter. Ytterst få mobiltelefoner gjorde det på 1990-talet, och eftersom den inte gått sönder så byter jag inte. Jag har hittills aldrig kasserat någonting som fortfarande fungerar.

Däremot skulle ju kansliet kunna utnyttja förslaget och trycka upp boken enligt "Wiki"n vid ett visst datum. Det blev nog lite bättre än nu i.a.f.

Last edited:

powerglide

New member
Bikefia skrev:
Vissa har ju inte dator o andra (som jag) har inte skrivare. Det kan ju då bli rätt krångligt och man missar många medlemmar.
Det är fullt möjligt att fortfarande en gång om året, centralt printa och skicka ut en Wiki i tryckt format till de som föredrar pappersformat.

Se ex. denna tjänst http://techcrunch.com/2009/02/27/print-you-favorite-wikis-as-books-courtesy-of-wikipedia-and-pediapress/

StefanB

New member
väg och fikainfo

Jag tror att det vore bättre att vänta på nästa tekniksprång där ip kopplade GPS-navigatorer blir tillgängliga(om det nu sker) inte bara dessa undermåliga mobiltelefoner som används idag. Vad jag förstår så är det pågång nya kommunikationsgränssnitt för mobiltelefoner. I varje fall vore det önskvärt.....tror jag. Själv har jag inte använt boken sedan 70-talet:)

Om man nu skall kommunicera IP mässigt så är det väl inte fel att ha en administratör tillgänglig vid servern i stället för att alla skall in och hacka infot i wikipedia.

powerglide

New member
Då får du ju fortfarande en flaskhals. Finessen med en Wiki är att alla hjälps åt istf att en liten grupp ska slava.

Är man orolig för att någon med vilje skriver in dumma saker så lägger man bara en bevakning på den delen eller låser ner känsliga avsnitt helt från allmän redigering (ex. stadgar och referenser).

jan-olovj

Active member
Boken är inte dum den går att stoppa i fickan, det går även att läsa den i sängen. Batteriet tar inte heller slut, samt den funkar när mobilen inte ha rtäckning.

Surikaten

New member
Håller med trådskaparen. Snurrade förra sommaren runt efter fik som inte fanns. Vilket indikerar att det är rätt udda att läsa den. En bok med falska knuttefik rättfärdigas inte av att nån saknar dator. Telefonkatalogen är död även om Eniro häromåret gjorde en dödsryckning och bad om tips på varför de skulle fortsätta ge ut sin katalog. Antagligen inkom inga.

powerglide

New member
Förmodligen finns det andra saker än Knuttefiken som också kan behöva en hjälpande hand.

Detta är bara ett exempel på vad jag själv har sett är hopplöst fel i boken för att ingen (hinner?) föra in rättningar.

Bikefia

New member
Det är fullt möjligt att fortfarande en gång om året, centralt printa och skicka ut en Wiki i tryckt format till de som föredrar pappersformat.

Se ex. denna tjänst http://techcrunch.com/2009/02/27/pr...s-books-courtesy-of-wikipedia-and-pediapress/

Det låter ju lite vettigare då, att helt skrota bibeln tror jag inte e någon bra idé :p Men gärna se till att den har senaste uppdateringarna. På en mc tur vill jag inte gärna ha en massa tekniskt skit med mig.. Använder aldrig internet på mobilen, det e väl svindyrt :confused:

Marie

Banned
Jag tror att det vore bättre att vänta på nästa tekniksprång där ip kopplade GPS-navigatorer blir tillgängliga(om det nu sker) inte bara dessa undermåliga mobiltelefoner som används idag. Vad jag förstår så är det pågång nya kommunikationsgränssnitt för mobiltelefoner. I varje fall vore det önskvärt.....tror jag. Själv har jag inte använt boken sedan 70-talet:)

Om man nu skall kommunicera IP mässigt så är det väl inte fel att ha en administratör tillgänglig vid servern i stället för att alla skall in och hacka infot i wikipedia.

Och vad blir bättre för att man knör in en GPS i telefonen också? Jag har ingen GPS idag och jag lär nog inte ha någon varken i morgon eller om 10 år heller.
Jag vet inte vad man skall ha en sådan mackapär till, lika lite som jag kan tänka mig att använda telefonen till annat än att ringa hem med, om jag skall vara bortrest länge. Det har ju på några år blivit så ont om telefonkiosker:mad:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag är den första att medge att det blev några fel i boken. Vi har av någon anledning som vi får kolla mera på några fel, som tydigen går igen och igen. Jag beklagar att det har blivit så.

Men, http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3962 här finns numera faktisk lite modernt (i förhållande till vanlig blyants penna). Fast vi har inte fått in Wiki fördelen med att det som inte finns / gäller längra kommer bort - här är som omskrivit i tråden några fel..

Kom gärna med flera ideer - Wiki delen har jag inte tänkt på själv - i ärlighetens namn.

Sen ska jag inte klägge mig i bokens vara eller inte - det har varit diskussions ämna i flera år ;)

powerglide

New member
Galne Dansken skrev:
Sen ska jag inte klägge mig i bokens vara eller inte - det har varit diskussions ämna i flera år ;)
Det kan man ju göra till ett val sedan när en onlineversion finns.
Det räcker med att de som vill ha den får den :)

powerglide

New member
Marie skrev:
Jag har ingen GPS idag och jag lär nog inte ha någon varken i morgon eller om 10 år heller.
Jag vet inte vad man skall ha en sådan mackapär till,
Som sagt, medeltiden ;)
Det sköna med grejen är att det är helt valfritt om man vill köpa en GPS eller ej :D