Skrota SMC-boken

ingemar.l

New member
Jag tycker boken är bra den har sin givna plats i boxen och har faktiskt varit till nytta under min framfart på vägarna. Tycker precis som Marie den ska vara kvar.:)
 

powerglide

New member
Möjligheten finns att lägga in alternativet i medlemsregistret. Vill ha/vill inte ha.

Problemet med det är att man då inte enkelt kan samdistribuera med tidningen,
Jag tar gärna tidningen som PDF istället.

man har kanske inte alltid innehåller "fri surf". Då kostar det extra för det också.
I ett av inläggen hänvisade jag till en tjänst som kunde printa Wikis till böcker. Likaväl som utskrift av en bok till papper kan man skriva ut till en PDF vilket inte kräver ngn online-koppling när man väl hämtat ner den hemifrån :tummenupp

Så ett möjligt scenario kunde bli.

- Ersätt redigeringsarbetet av boken med en övervakad Wiki.
- Printa ut Wikin en gång om året som böcker till de som föredrar boken.
- Printa samtidigt ut Wikin som en
PDF så att de som inte kan/vill köra online men ändå inte ha en bok får tillgång till den
- Lägg upp en digital kopia av
MC-Folket för de som inte heller vill ha den som papper.
 

Hayabuze

New member
Jag kan ju tycka att en bok som innehåller lite felaktiga uppgifter om exempelvis fikaställen kan vara en stor tillgång !
Då får man ju ta och leta sig något annat ställe och kanske ta sig dit på en väg man inte tidigare kört. Och säkerligen träffa filurer man aldrig skulle göra annars och dessa små saker tycker ju jag är halva nöjet med att köra motorcykel.
Att köra efter gps grps wiki kontrollerad rutt med exakta koordinater enligt noggrant planerat tidschema är det jäwligaste jag kan tänka mig som motorcykel förare. Jag skulle aldrig hittat den fantastiska lilla byn Sören utanför Kalix och heller aldrig fått nöjet att fika hos de kreativa ungdomar som med lie yxat till en liten gräsplätt intill vägen med skylten STANNA NU! Och serverade underbart kaffe på ett plastmöblemang som lutade nåt fasansfullt allt kryddat med en dialekt som på minner om en ostämd cello ! :D
 

StefanB

New member
Kör inte efter GPS då men markera alla intressanta platsers koordinater i den istället så att du ev. hittar tillbaka....


Att köra efter gps grps wiki kontrollerad rutt med exakta koordinater enligt noggrant planerat tidschema är det jäwligaste jag kan tänka mig som motorcykel förare. Jag skulle aldrig hittat den fantastiska lilla byn Sören utanför Kalix och heller aldrig fått nöjet att fika hos de kreativa ungdomar som med lie yxat till en liten gräsplätt intill vägen med skylten STANNA NU! Och serverade underbart kaffe på ett plastmöblemang som lutade nåt fasansfullt allt kryddat med en dialekt som på minner om en ostämd cello ! :D
 
Last edited:

fbg

New member
Tjenare
Jag tror efter att ha läst alla inläggen om den stackars boken,
att eftersom jag inte har alla nymodigerheter så kommer jag
att vänta till man kan få GPS och allt det andra, inopererat
i skallen så att det alltid är med och att man vet allt.

Kan de va nåt?:D
 

powerglide

New member
Alla mer avancerade telefoner som finns idag har en GPS och oftast finns det en Tracker så man kan tipsa andra om de guldställen man hittat (t.ex. via en SMC Wiki) :tummenupp
 

Marie

Banned
Kör inte efter GPS då men markera alla intressanta platsers koordinater i den istället så att du ev. hittar tillbaka....

Jag har aldrig haft någon GPS och tänker aldrig skaffa någon heller.

Jag tittar på kartan på morgonen och memorerar den. Sen kör jag. Och hitta tillbaka till några smultronställen har aldrig varit några problem. Är jag tveksam om jag kommer att minnas sätter jag ett kryss på kartan nån dag senare när jag ändå har kartan framme.

Alla mer avancerade telefoner som finns idag har en GPS och oftast finns det en Tracker så man kan tipsa andra om de guldställen man hittat (t.ex. via en SMC Wiki) :tummenupp

Då duger nog inte min telefon. Ericsson GH174 från hösten 1993. Då fanns inte ens SMS. Men jag saknar inte det, telefonen har man för att prata i, eller hur?
 
Last edited:

StefanB

New member
Noop..men jag ändå har karta med mig på långresor eftersom den ger bättre överblick vid planering.
Man behöver inte vara tekniknörd för att ta till sig ny tekniks landvinningar. Jag har åkt åtskilliga tusen mil med bara karta och det har varit bra och spännande so far...

Det moderna navigatorer ger kan ju inte gärna en karta ge, exempelvis leta upp ett litet hotell med kontaktuppgifter på Jylland vid pass kl. 22 på kvällen när man upptäcker att man blivit för trött att köra vidare.

Säga nej på grund av någon princip är väl inte speciellt smart...anser jag.


Det där var ett finurligt inlägg säljer du gps aggregat månne ?
 

otemanu

New member
Jag har aldrig haft någon GPS och tänker aldrig skaffa någon heller.

Jag tittar på kartan på morgonen och memorerar den. Sen kör jag. Och hitta tillbaka till några smultronställen har aldrig varit några problem. Är jag tveksam om jag kommer att minnas sätter jag ett kryss på kartan nån dag senare när jag ändå har kartan framme.



Då duger nog inte min telefon. Ericsson GH174 från hösten 1993. Då fanns inte ens SMS. Men jag saknar inte det, telefonen har man för att prata i, eller hur?
Bakåtsträvare finns det alltid men 8 av 10 telefoner som säljs idag har både GPS och surfmöjligheter. Imorgon kommer det inte gå att köpa något annat. Uppslagsverk, telefonkatalog och SMC-bok var jättefint förra århundradet men precis som skrivmaskinen och faxen så har bäst före datumet passerats.
 

MvM

New member
Boken ska var kvar. Punkt!

Tycker du ja.
Personligen har jag inte ens öppnat den dom senaste åren och såg lika gärna att den slutade skickas ut med en gång. Om inte annat för miljöns skull.
Men vi har olika behov och önskemål här i livet och jag tycker kanske att man kan uttrycka sig lite mer nyanserat i en diskussion.
Fast vad begriper väl jag :)
 

Hayabuze

New member
Noop..men jag ändå har karta med mig på långresor eftersom den ger bättre överblick vid planering.
Man behöver inte vara tekniknörd för att ta till sig ny tekniks landvinningar. Jag har åkt åtskilliga tusen mil med bara karta och det har varit bra och spännande so far...

Det moderna navigatorer ger kan ju inte gärna en karta ge, exempelvis leta upp ett litet hotell med kontaktuppgifter på Jylland vid pass kl. 22 på kvällen när man upptäcker att man blivit för trött att köra vidare.

Säga nej på grund av någon princip är väl inte speciellt smart...anser jag.

Kanske uttrycker jag mig luddigt men kan ej påminna mig om att jag sagt nej till något. Jag betvivlar inte för en sekund alla hjälpelektronik pryttlars förträfflighet. Allt handlar om en liten pocketbok med bleknande framtidsutsikter jag gillar böcker och slumpmässiga vägval är ej tyngd av principer och har inga behov av att marknadsföra mig som smart.;)
 

StefanB

New member
Sorry..
"Jag har aldrig haft någon GPS och tänker aldrig skaffa någon heller.
Jag tittar på kartan på morgonen och memorerar den. Sen kör jag. Och hitta tillbaka till några smultronställen har aldrig varit några problem. Är jag tveksam om jag kommer att minnas sätter jag ett kryss på kartan nån dag senare när jag ändå har kartan framme."

Jag syftade på ovanstående...



Kanske uttrycker jag mig luddigt men kan ej påminna mig om att jag sagt nej till något. Jag betvivlar inte för en sekund alla hjälpelektronik pryttlars förträfflighet. Allt handlar om en liten pocketbok med bleknande framtidsutsikter jag gillar böcker och slumpmässiga vägval är ej tyngd av principer och har inga behov av att marknadsföra mig som smart.;)
 

Marie

Banned
Det moderna navigatorer ger kan ju inte gärna en karta ge, exempelvis leta upp ett litet hotell med kontaktuppgifter på Jylland vid pass kl. 22 på kvällen när man upptäcker att man blivit för trött att köra vidare.

I ett sånt läge gör man väl som pappa och hans kompis gjorde sommaren 1936, när de sent på kvällen kom till Göteborg per trampcykel... ?
Man letar upp någon slät yta och slår upp tältet.
De blev väckta i ottan av en hysterisk gubbe. Det visade sig att de hade slagit upp tältet på Örgryte kyrkogård...:D
 

Tyrannosaurus

New member
Kan bara skrivar under på trådrubriken "Skrota SMC-Boken"... Och återinför SMC-Kalendern.

Vad är det för "snille" som döpte om en välkänt begrepp? Det är ingen bok utan en träffkalender med diverse resetips, klubbadresser mm. Ska man kanske börjar kalla taxeringskalendern för "taxeringsboken" istället?

Vi kanske ska döpa om SMC också till "M" = McMännens Riksorganisation eller kanske "KMK" = Kungliga Motorvelociped Klubben så att ingen känner ingen sig i SMC längre :p :rolleyes:
 

Hayabuze

New member
Sorry..
"Jag har aldrig haft någon GPS och tänker aldrig skaffa någon heller.
Jag tittar på kartan på morgonen och memorerar den. Sen kör jag. Och hitta tillbaka till några smultronställen har aldrig varit några problem. Är jag tveksam om jag kommer att minnas sätter jag ett kryss på kartan nån dag senare när jag ändå har kartan framme."

Jag syftade på ovanstående...

Ahh.. hängde inte med i svängarna där ..:)
 

JHkillen

New member
Jag tycker boken är rolig att bläddra igenom när man får den, är sänglektyr någon kväll men sedan hamnar den i en låda och får ej vara med på några turer. Kör med utskriven karta från nätet om jag ej hittar dit jag ska. Ett platt papper passar bättre i kartfönstret för min del. GPS har jag i mobilen men brukar ej använda om jag inte är helt vilse. Både surfar och skriver på detta forum från min Iphone annars.
Så boken bort för min del och utöka detta forum med kartfunktioner och annat.
 
Top