Mycket om kurser här på SMC

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har kört customhoj i 25 år (och tänker fortsätta med det). Och jobbat på SMC i tio år. Det customkollektivet efterfrågar i första hand av SMC är, utifrån min erfarenhet, rättvisefrågor och vettiga fordonsregler. Det är frågor som SMC ägnat en hel del tid åt, i samarbete med SFRO och flera märkesklubbar. Vi har också väldigt bra regler i Sverige för att bygga om och amatörbygga MC. Remisser som berör fordonsregler intresserar oftast customåkare av alla slag. Den aktuella frågan om släp intresserar främst märkesklubbar för custom- och touringgrupperna.

Det finns customåkare som vill gå på på kurs. Det finns customåkare som inte vill gå på kurs. Precis som bland alla andra kategorier MC-förare. Jag har gått CSS alla steg och ett antal BKK-kurser på storbanor och gokartbanor med min Dragstar. Det är inga problem förutom begränsad markfrigång som ger fula skrapmärken. De instruktörer jag haft har inte haft problem att förklara körteknik trots att man kört en annan MC-typ. Tvärtom har man tyckt att det är kul att customåkare kommer på kurs. Jag är därför den förste att beklaga att inte fler customåkare deltar. Kanske är det så att man helst vill fortbildas inom sina egna led, HDCS och YCCS har ju utbildad egna instruktörer.

SMC representerar alla motorcyklister. Alla är välkomna till SMC:s kurser. Vad som gör att man är SMC-medlem och vill ha ut av sitt medlemskap är dock väldigt varierande.
 

Avarage

New member
Jag har kört customhoj i 25 år (och tänker fortsätta med det). Och jobbat på SMC i tio år. Det customkollektivet efterfrågar i första hand av SMC är, utifrån min erfarenhet, rättvisefrågor och vettiga fordonsregler. Det är frågor som SMC ägnat en hel del tid åt, i samarbete med SFRO och flera märkesklubbar. Vi har också väldigt bra regler i Sverige för att bygga om och amatörbygga MC. Remisser som berör fordonsregler intresserar oftast customåkare av alla slag. Den aktuella frågan om släp intresserar främst märkesklubbar för custom- och touringgrupperna.

Det finns customåkare som vill gå på på kurs. Det finns customåkare som inte vill gå på kurs. Precis som bland alla andra kategorier MC-förare. Jag har gått CSS alla steg och ett antal BKK-kurser på storbanor och gokartbanor med min Dragstar. Det är inga problem förutom begränsad markfrigång som ger fula skrapmärken. De instruktörer jag haft har inte haft problem att förklara körteknik trots att man kört en annan MC-typ. Tvärtom har man tyckt att det är kul att customåkare kommer på kurs. Jag är därför den förste att beklaga att inte fler customåkare deltar. Kanske är det så att man helst vill fortbildas inom sina egna led, HDCS och YCCS har ju utbildad egna instruktörer.

SMC representerar alla motorcyklister. Alla är välkomna till SMC:s kurser. Vad som gör att man är SMC-medlem och vill ha ut av sitt medlemskap är dock väldigt varierande.

"Thumbs up!"

Satan, det saknas ju en smiley! ;-)
 

TKH

New member
Jäklar vad det tjabbas i denna tråden.

Hittills har fokus legat på sporthojar då de har varit starkt överrepresenterat
i olycksstatistiken men man vet inte, om trenden fortsätter kommer det säkert riktas mer fokus på
gruppen återfallare.
Då har de lyckats slå 2 flugor i en smäll gällande mig, återfallare i år och sporthojsägare
till nästa säsong. Alla kurser jag kan/har råd med kommer att medverkas i.
För det är skitkul.

Vi har ju faktiskt som Micke sagt prövat flera ggr med customkurser.
Senast jag var med på en sådan lyckades vi fylla EN grupp.
resten fick vi släppa till sporthojar (och inte att förglömma street fighters;)).
Har du nån bra idé om hur vi skulle kunna intressera dem av att komma på kurs så dela gärna med dig.
Jag har 2 ideér.
1. Kostnaden. Många pengar att lägga ut på en redan dyr hobby. Sänk den drastiskt.
2. Platsbristen. Denna var ett stort skäl till att jag inte kom in på några andra kurser än KNIXen i år.
Alla kan inte vara ute i god tid som jag förstått att det krävs för att få en plats.
I mitt fall så skaffade jag hojen mitt under högsommarn
och först då började jag tänka på att man kanske skulle rosta av med en kurs.
Öka kursutbudet.
 

SuperRetard

New member
Vad gäller sittställning och förankringspunkter skiljer det så där har du rätt, jag har inte påstått något annat heller.

Men rent körtekniskt kör du motorcykeln på samma sätt vilket är precis det jag hävdat hela tiden. För övrigt MÅSTE man inte klättra runt på en hoj oavsett modell. Det GÅR, tro det eller ej, att sitta kvar med häcken som för övrigt består av den mindre massan på vår kropp dvs. vitsen med att flytta den pga. vikten är så gott som försumbar.

Eftersom knäskrapande är rätt irrelevant för gemene customåkare så är rumpan tämligen oviktig.

Du är däremot inne på förankring vilket är den kanske mest avgörande faktorn för UTFÖRANDET av de olika momenten.

Du nämner beteender i pluralis och har än så länge bara varit konkret vad gäller sittställningen så jag antar att du menar att det finns fler, vilka?

- Broms renderar i olika problem då hjullyft/-låsning sker olika fram/bak.
- Kurvor begränsas av olika faktorer

2 = Plural

Om du vill höra att du har rätt så har jag inga problem med det! Du har rätt, i att motorcyklarna skiljer men rent körtekniskt kör man dem lika dant.

"De skiljer körtekniskt men man kör dem likadant"??? :rolleyes:

I rest my case!

Jag skall förenkla det lite så kanske det klarnar i den mån jag varit otydlig. Konkret VAD gör vi när vi kör mc? Tittar vi enbart på det vi gör som är kopplat till motorcykeln och för enkelhets skull skippar det som är direkt kopplat till oss som människor (inhämtande av underlag för bedömning) så gör vi följande:

1.) Gasar
2.) Bromsar
3.) Styr
4.) Växlar

Ska du göra sådär så kan jag förenkla det ännu mer:

Vi "kör".

Jag argumenterar INTE emot dig att det är bra om en instruktör har erfarenhet av att ha kört liknande hoj som en deltagare åker på.

Ärligt talat.. Vad fan tjafsar du om då? Känns som en full 20-åring i en krogkö just nu.

Det enda jag sagt är att smc kanske kan underlätta för er instruktörer genom att bjuda på möjligheten att köra olika hojtyper fö att lättare ge konkreta tips till kurssdeltagarna.

Men du hävdar gång på gång att det är sak samma vilken hoj man kör för det exakt detsamma oavsett. Jag har inte kört mer än kanske 30-40 olika hojar, och begränsat med custom/touring. För MIG är det i varje fall väldigt annorlunda att köra glidare eller GuldVinge mot att grensla sporthoj/streetfighter.


För övrigt har du fortfarande inte förklarat dig och svarat på min fråga?

// Niklas



Vilken fråga?
 

påK-en

New member
Egna erfarenheter

Efter ca 40 år utan att ha kört 2-hjuligt skaffade jag en hoj, vad gör en gammal man? Jo han tittar ut nåt som ser häftigt ut och låter därefter (en customhoj). Åkandet var inga problem - bara att styra gasa och bromsa - skitenkelt! Tills en dag - lite för mycket kraft på handbromsen och bums så gjorde hojen rätt för epitetet glidare, vi gled mycket elegant på sida efter asfalten, lite skråmor på hojen, en uppvinklad fotpinne, en öm fotled, nåt litet skrubbsår och ett skrubbat skinnställ, alltså så lyckligt det kunde gå.
Detta kanske var nåt av det bästa som hänt mig, för då började jag tänka efter - det kanske det inte är så enkelt i alla fall.
Efter det har jag gått ett antal kurser och funnit mer glädje i åkandet, varit över och åkt lite i Klippiga Bergen i Colorado, bytt till touringhoj, skaffat en sporthoj och senast kompletterat med en offroadare för att utforska grusvägarna lite.
För mig har kursandet tillfört ett plusvärde, jag känner att jag skaffat mig mer marginaler i åkandet, kör inte fortare på landsvägen men känner mig mer avslappnad. Det betyder inte att jag kan känna mig odödlig, men jag har definitivt förbättrat oddsen.
Kursandet har definitivt inte varit billigt, men kursavgifterna är den lilla delen av kostnaden, den dyraste delen är resor och hotell, ganska många tusenlappar.
Jag påstår inte att det här konceptet funkar för alla, men för mig som är 60+ har det gett väldigt mycket, känner numera att jag fortfarande har mycket att lära - trodde nog att jag behärskade körningen bra i början - innan jag avslöjade mig själv med omkullbromsningen.
 

SuperRetard

New member
Efter ca 40 år utan att ha kört 2-hjuligt skaffade jag en hoj, vad gör en gammal man? Jo han tittar ut nåt som ser häftigt ut och låter därefter (en customhoj).


Jag påstår inte att det här konceptet funkar för alla, men för mig som är 60+ har det gett väldigt mycket, känner numera att jag fortfarande har mycket att lära - trodde nog att jag behärskade körningen bra i början - innan jag avslöjade mig själv med omkullbromsningen.

Haha.. Härlig inställning från start där ;)!

Och jag tror att de flesta skulle gilla kurser och efter några såna ren banåkning, grusåka osv men AKTIV körning (inte massor, men då & då) när de väl funnit nöjet i att lära sig, utvecklas och "prova sina vingar". Sen är inte allas ambition sekundjakt, men bara känslan av att man är bättre på något på kvällen än man var samma morgon.

De flesta njöt nog av framstegen när man övningskörde, jag ser inte varför folk helt plötsligt sätter en stolthet i att sluta med det.
 

lime

Skriver inte
De flesta njöt nog av framstegen när man övningskörde, jag ser inte varför folk helt plötsligt sätter en stolthet i att sluta med det.

Vilken underbar mening och den slår huvudet på hela spiken. :D

Synd att den är lite för lång att ha på en t-shirt.
 

Avarage

New member
Eftersom knäskrapande är rätt irrelevant för gemene customåkare så är rumpan tämligen oviktig.

Är syftet med att flytta häcken att skrapa knäna?
- Inte i min värld men vi har olika erfarenheter uppenbarligen och denna diskussion ligger way off så vi kan ju ta den på någon kurs/bandag eller fikaträff om vi träffas live!


Du är däremot inne på förankring vilket är den kanske mest avgörande faktorn för UTFÖRANDET av de olika momenten.
- Broms renderar i olika problem då hjullyft/-låsning sker olika fram/bak.
- Kurvor begränsas av olika faktorer

2 = Plural

Du är ute och cyklar! Vi har HELA TIDEN pratat körteknik vilket är konkreta saker en förare gör. En förare bromsar (det är EN) men en förare kurvor inte! Kurvor är INTE en körteknik och således inte något du/jag kan förmedla/lära ut. Skall vi lära ut kurvtagningstekniker, eller för att vara mer precis, vad som krävs för att svänga med en mc så innefattar det flera konkreta åtgärder vi som förare måste göra. Dessa konkreta åtgärder är körteknik! Du har fortfarande bara EN konkret punkt du nämner som skiljer och det är broms. Och inte ens den hålle rjag med dig för vi bromsar lika dant (själva bromsförfarandet) att man måste börja bromsa 300m tidigare med en modell eller användra mindre broms bak på en annan innebär inte att bromstekniken är annorlunda bara utförandet!

Du felciterar mig konstant! Först följande

Hur du kan bromsa rakt fram med en hand på styret och lägga vikt på den utan att svänga är för mig ett intressant fenomen. DET får DU gärna förklara för mig.

Där jag ställde en fråga som du aldrig svarade på som löd:

- Vet inte varifrån du läst eller fått att jag skriver eller menar att så är fallet!???

Och därefter...


"De skiljer körtekniskt men man kör dem likadant"???

I rest my case!

Jag skrev:

... motorcyklarna skiljer men rent körtekniskt kör man dem lika dant.

Vilket är stor skillnad mot din sk. tolkning!

Ska du göra sådär så kan jag förenkla det ännu mer:

Vi "kör".

Jag försöker vara konkret, något att ta på där vi kan diskutera tekniker medan du bara förlöjligar vilket är inget annat än barnsligt! Antar att det blir så när man saknar argument när det naturliga kanske i stället borde vara att fråga hur/varför!

Ärligt talat.. Vad fan tjafsar du om då? Känns som en full 20-åring i en krogkö just nu.

Det enda jag sagt är att smc kanske kan underlätta för er instruktörer genom att bjuda på möjligheten att köra olika hojtyper fö att lättare ge konkreta tips till kurssdeltagarna.

Skall vi bli personliga och otrevliga så fine by me. Du tycks glömma bort att det hela startade med att du skrev:

Något jag reflekterat över en del e... är att instruktörerna själva saknar kunskap/erfarenhet om vad en korrekt teknik är på en sån hoj.

När jag då försöker få dig att bli konkret i ditt påstående och samtidigt förklara hur jag/vi ser på korrekt körteknik där jag tydligt skriver att enda skillnaden är sittställning och ev. förankringspunkterna som det medför så börjar du flumma runt i minst sagt okonkreta påståenden som du sedan inte förklarar eller ens försöker förklara!

Jag är minst sagt konkret i mina förklaringar av den körteknik vi lär ut i syfte att vara tydlig och hjälpsam något som du förlöjligar! Hoppa upp ur sandlådan och förklara KONKRET vilka korrekta tekniker som vi instruktörer INTE känner till/behärskar med dessa hojar i stället!!!

För MIG är det i varje fall väldigt annorlunda att köra glidare eller GuldVinge mot att grensla sporthoj/streetfighter.

Pratar du om KÄNSLAN eller om hur du vrider på gasrullen/trycker/drar på styret/drar i bromsgreppet (olika snabbt/hårt i olika skeden) (kan det bli mer konkret än så???).

Kommer du inte upp med ett konkret svar på huvudfrågan där du påstår att instruktörerna i SMC saknar kunskap och erfarenhet av korrekt teknik på "en sådan hoj" finner jag ingen mening att fortsätta diskussionen för du börjar bli otrevlig i din ton vilket jag nu svarar upp på. Triggas du av det är det dax att ransaka dig själv och hur du formulerar dig!

// Niklas
 
Last edited:

Kristofer

New member
Jäklar vad det tjabbas i denna tråden.

Då har de lyckats slå 2 flugor i en smäll gällande mig, återfallare i år och sporthojsägare
till nästa säsong. Alla kurser jag kan/har råd med kommer att medverkas i.
För det är skitkul.

Jag har 2 ideér.
1. Kostnaden. Många pengar att lägga ut på en redan dyr hobby. Sänk den drastiskt.
2. Platsbristen. Denna var ett stort skäl till att jag inte kom in på några andra kurser än KNIXen i år.
Alla kan inte vara ute i god tid som jag förstått att det krävs för att få en plats.
I mitt fall så skaffade jag hojen mitt under högsommarn
och först då började jag tänka på att man kanske skulle rosta av med en kurs.
Öka kursutbudet.

Kul att du tycker om våra kurser.

1. Kostnaden har kommit upp ett antal ggr men den är inte mycket att göra åt om vi skall kunna vara kvar på Knutstorp (Då du är skåning antar jag det är dessa kurser du tittat på). Priset styrs i mångt och mycket av vad banhyran är och Knutstorp är dyr att hyra.
Ett sätt att hålla ner kostnaden kan vara att anmäla sig som resurspersonal och jobba sig till en kurs (man lär sig mycket bara på att se på också), vår depåchef har alltid nytta av resurser.

2. Jag kan glädja dig med att antalet kursdagar på storbana utökas av SMC Skåne i år! :)
Då de är väldigt populära måste du nog ändå se till att "hänga på låset" då de släpps, detta brukar ske i jan/feb (allt beroende på när Knutstorps kalender blir spikad så vi vet vilka dagar vi får tillgång till).

Förstår inte riktigt om "Öka kursutbudet" är önskan om fler BKK dagar eller om du vill ha ett bredare utbud då det hänger ihop med fråga 2. Vad skulle du vilja se i utbudet? I Skåne finns grundkurser (avrostning), Knix (Gokartbana) samt BKK (Storbana). Jag vet inte hur det är med gruskurser i Skåne men det kan säkert någon annan fylla i med.
 

SuperRetard

New member
Är syftet med att flytta häcken att skrapa knäna?


// Niklas


Angående rumpmoves och häng så är väl knäskrap mer ett resultat av häng+nedläggning.. Bortsett känslan av kontroll går det att köra lika fort med knät mot tanken, det jag att du vet att jag vet. :)rolleyes:)


Nej, jag påstår inte att instruktörerna saknar kunskap av korrekt teknik. Jag påstår att de (i regel) skanar erfarenhet av hojtypen.

Jag vet inte hur du gör, men jag har fått många tips i form av: "När det känns som att ....., så kan du tänka på att ....." Eller: "När du tror att ...., så kan du förmodligen ....... ännu mer"

Att få nån som trycker ett finger i axeln på en för att visa hur konstigt man sitter osv är till stor hjälp. Och visst har du rätt, men jag har heller aldrig hävdat att påslag ska ske på olika platser för olika hojtyper el. dyl. Jag hävdar att lärandet handlar om KÄNSLA, vilket du verkar se som hokuspokus. Det är säkert möjligt för en extremteoretiker att lära sig köra hoj bra genom att bara förstå fysiken bakom det. För de allra flesta handlar det mer sannolikt om att hitta just KÄNSLAN. Så när du ifrågasätter värdet i det undrar jag lite vad du egentligen lär ut under dina kurser?

Återigen... Det enda jag säger är att hojarna skiljer sig mkt åt, och att ni (eller de andra än dig) skulle haft betydligt lättare att bygga en bra pedagogik om de haft egen erfarenhet av respektive hojmodell. Eftersom de flesta instruktörer jag stött på ofta hänvisar till känsla, körställning osv så förväntade jag mig att dessa tips skulle finnas även customåkare till hands, men vi gör ju inte mer än svänger, gasar, bromsar och växlar så det kanske är överflödigt?
 

Avarage

New member
Nej, jag påstår inte att instruktörerna saknar kunskap av korrekt teknik. Jag påstår att de (i regel) skanar erfarenhet av hojtypen.

Så mitt citat från ditt tidigare inlägg stämmer inte?



Jag vet inte hur du gör, men jag har fått många tips i form av: "När det känns som att ....., så kan du tänka på att ....." Eller: "När du tror att ...., så kan du förmodligen ....... ännu mer"

Pedagogik hänger ihop med oss människor. Vi människor lär på olika "kanaler" (se/höra/känna/göra). Dessa "kanaler" finns hos alla människor oavsett vilken hojtyp han/hon kör. Olika människor lär olika bra på olika kanaler varför ju fler kanaler vi instr. kan "sända på" parallellt desto större chans att mottagaren förstår vad vi försöker lära ut!

Jag använder mig av en mix av sk aktiverande pedagogik & förmedlande pedagogik och försöker, som alla andra, "sända" på så många kanaler som möjligt parallellt.

Du hade synpunkter på pedagogiken i tidigare inlägg rörande just customåkare. Vilken pedagogik anser du funkar bäst på just customåkare och på vilket sätt skiljer sig den pedagogiken från så som SMC´s instruktörer generellt jobbar (BKK/SHK)?

En instr. bör försöka vara så tydlig och konkret som möjligt för att deltagaren inte skall missuppfatta vad instr. vill att han/hon skall pröva. Det vi gör är att vi ber delt., baserat på vad vi observerat, att pröva en förändring jämfört med hur han/hon gjorde tidigare och därefter KÄNNA om det känns bättre eller ej. Men själva korrigeringen är väldigt konkret (du kallar det teori).

Varför känsla? Enkelt! Vi förändrar inget som vi inte anser känns BÄTTRE än tidigare!

Att få nån som trycker ett finger i axeln på en för att visa hur konstigt man sitter osv är till stor hjälp.

Just sittställning är det absolut enklaste att se/observera och därefter korrigera som instr.

Och visst har du rätt, men jag har heller aldrig hävdat att påslag ska ske på olika platser för olika hojtyper el. dyl.

Nej, och jag har (åter igen) aldrig heller påstått det!!!


Jag hävdar att lärandet handlar om KÄNSLA, vilket du verkar se som hokuspokus.

Har jag aldrig sagt/skrivit!
Som jag skriver ovan, känslan måste vara positiv för att vi skall färndra! Men du/jag/vi kan inte lära ut en känsla. Hur förmedlar du den?

Det blir oerhört flummigt om någon skulle instruera dig/mig/andra genom att ex. säga:

"Åk ut på banan och börja gasa när det känns bra!"

Delt. frågar:
- Hur mycket?

Du svarar:
- Ge gas så det pirrar lite i magen!

Delt.
- Hur mycket skall det pirra?
- Skall det pirra högt upp, längre ner?
- Skall det pirra på ytan direkt under huden eller djupare?

... osv.

Detta är inget annat än flum, flum, flum och väcker mer frågor/funderingar hos delt. än det rätar ut. Instruerandet/coaching bör vara så distingt/konkret som möjligt för att inte förvirra och skapa en känsla av obehag/osäkerhet. Tveksamma förare är farligare (rent generellt) än dem som känner trygghet!


Det är säkert möjligt för en extremteoretiker att lära sig köra hoj bra genom att bara förstå fysiken bakom det.

Det tror inte jag!
Och om du nu är ute efter att jämföra hur många modeller eller hur många mil hoj du/jag kört så glöm det! Jag gör inga sådana jämförelser eftersom det bara anses som skryt!


För de allra flesta handlar det mer sannolikt om att hitta just KÄNSLAN. Så när du ifrågasätter värdet i det undrar jag lite vad du egentligen lär ut under dina kurser?

Jag har aldrig ifrågasatt att känsla finns med under inlärning eller körning MEN det är inte så vi lär ut att köra mc. De flesta, som inte har någon liknande utbildning eller erfarenhet (vissa skaffar sig den själv vilket också funkar), kör på just känsla. Och det kan funka alldeles utmärkt så länge man har tur och inte kör över de gränsler som finns.

Kruxet med att köra enbart på känsla är att man har ingen aning om varför man kraschade tex. OM man gör det. Man har också oerhört svårt att veta EXAKT var går gränsen för...däck/bromsar/lutningsvinkel osv. osv. dvs. man VET inte vilka marginaler man har. Och om man dessutom inte vet exakt HUR man gör hur skall man då kunna förbättra sig/utvecklas? Det är ju trots allt en massa konkreta rörelser/handgrepp som utförs och om man inte vet VILKA rörelser, HUR, när/var, hur mycket och hur snabbt man gör dessa handgrepp/rörelser hur skall man då kunna göra dem snabbare/mer/mindre dvs. utvecklas? Känsla funkar dåligt här!

Eftersom de flesta instruktörer jag stött på ofta hänvisar till känsla, körställning osv så förväntade jag mig att dessa tips skulle finnas även customåkare till hands, men vi gör ju inte mer än svänger, gasar, bromsar och växlar så det kanske är överflödigt?

Som sagt var, körtekniken, med undantag av just sittställning skiljer inget så svaret blir, en customförare får exakt lika mycket/samma coaching där ETT exempel kan se ut så här:

Övrning Gaskontroll
Uppgift: Åk ut och försök använda korrekt gaskontroll enl. vad vi precis gått igenom.

Instr. plockar in en delt. som påbörjar gas för sent.
- Hur kändes motorcykeln i början av kurvan under bron?
- Lite vinglig!
- När började du lägga på gas?
- Ung. i mitten skulle jag tro!?
- Hur skulle motorcykeln kännas i början av kurvan om du började gasa lite tidigare?
- Förmodligen stabilare!
- Bra, åk ut och pröva!

När delt. kommer in frågar man "Hur känndes det nu?"

Som du märker jobbar jag/vi mycket med frågor baserade på känslor MEN själva coachingen vad gäller körtekniken är konkret och precis (inget flum här inte :D).
 
Last edited:

micke.r

New member
Återigen... Det enda jag säger är att hojarna skiljer sig mkt åt

Ja..och nej, men det har vi ju redan diskuterat..:p

..och att ni (eller de andra än dig) skulle haft betydligt lättare att bygga en bra pedagogik om de haft egen erfarenhet av respektive hojmodell.

Bra tips ! Det ska jag ta med mig (vilket jag skrev i mitt första svar till dig !

Eftersom de flesta instruktörer jag stött på ofta hänvisar till känsla, körställning osv så förväntade jag mig att dessa tips skulle finnas även customåkare till hands, men vi gör ju inte mer än svänger, gasar, bromsar och växlar så det kanske är överflödigt?

Jag förstår inte vad det är du inte begriper :mad:

Det du beskriver som känsla den finns oavsett VILKEN hojtyp jag sitter på.

Jag förankrar mig även i en custom.. Om jag ska smiska på några varv på bana med en custom så flyttar jag ev rumpan, och jag hänger definitivt ut med överkroppen.

Känslan finns där (nu talat jag för mig själv), men de flesta instruktörer behöver förmodligen bara provsitta en annan hoj, och känna efter, för att sedan kunna coacha på lämpligaste sätt... VILKET vi ofta gör !!

Det är INGEN skillnad :cool:, åtminstonde så länge vi pratar känsla - oavsett om vi kör sporthoj, custom, fighter, touring, personbil, gokart, lastbil :rolleyes:


..och att ni (eller de andra än dig) skulle haft betydligt lättare att bygga en bra pedagogik om de haft egen erfarenhet av respektive hojmodell.

Som sagt :rolleyes:, jag har redan tagit den pucken !!

/ Micke

SMC Väst / Avancerade kurser
 

bivius

New member
Hej Allesammans

Intressant tråd detta.
Om jag förstår Hund rätt, är hans kritik riktad mot att vi som instruktörer inte har någon större erfarenhet av customcyklar och de speciella problem som är förknippade med dessa.

Jag var en av instruktörerna på kursen som han hänvisar till och vi insåg också under planeringen att det kunde bli problem med trovärdigheten då i stort sett alla som var instruktörer körde sporthojar.
Dock, de fysiska lagar som gäller för sporthoj gäller också för customhoj, utmaningen är att förmedla detta till deltagarna, vi kunde kanske gjort ett bättre jobb med det.

Syftet med dagen var flera, dels att få fler customåkare intresserade av att gå kurser i SMC:s regi, dels att lära ut grundläggande körteknik och de grundläggande sambanden mellan gaspådrag/stabiltet/markfrigång, varför man skall lägga mer kraft på frambromsen och vikten av en avslappad körställning.

Detta var första gången vi genomförde denna typ av kurs och vi försökte analysera vad som var de största utmaningarna för en customåkare, om jag kommer ihåg rätt, någon annan som var instruktör får gärna rätta mig, kom vi fram till ungefär följande:

En customhoj är ofta tämligen tung, det påverkar bromssträckan, dock har man fördelen av att kunna använda mer bakbroms än en sporthoj. Utmaningen blir då att dosera bakbromsen korrekt så att bakhjulet inte låser sig utan att man fortfarande har möjlighet till undanmanöver.

Sittställningen på en custom är inte alltid optimal för att kunna klämma åt med knäna, hur skall jag ändå undvika att hänga på styret vid inbromsning?

En customhoj har tämligen låg markfrigång, hur svänger man och använder gaskontroll för att öka marginalerna?

Vi genomförde dagen utifrån detta utan att bli för teoretiska och försökte få alla att börja fundera över sin körteknik.

Min egen erfarenhet av custom inskränker sig till 2 år/3000 mil på en Virago 535. Eftersom jag blev intresserad av att bli en bättre förare, började jag forska i den litteratur som fanns tillgänglig, främst Twist of the wrist, och tillämpade de teorier som framfördes där på mitt Viragoåkande, de fungerade alldeles utmärkt. Jag lärde mig att förankra mig i tanken, att hänga ut med överkroppen/rumpan, korrekt ansättning av bromsar och avslappad körställning mm. När jag sedan tog steget upp till sporthoj insåg jag att de lärdomar jag skaffat mig fungerade här också, de var bara lättare att applicera.

I korthet anser jag att körteknik mellan custom och sporthoj inte skiljer sig åt, det är bara svårare på en custom.


Per E

PS
Hund, lyckades din tjej ta kortet? Om jag kommer ihåg rätt vann hon nästan den avslutande tävlingen, duktigt gjort av en nybörjare.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Hej Allesammans

Intressant tråd detta.
Om jag förstår Hund rätt, är hans kritik riktad mot att vi som instruktörer inte har någon större erfarenhet av customcyklar och de speciella problem som är förknippade med dessa.

Per E

Fel. Jag riktar ingen kritik alls, därav min frustration eftersom det tagits så.

Jag ville bara belysa SMC:s möjlighet att ge er instruktörer en chans att skaffa er erfarenhet om de skillnader du själv tar upp. För även om de i teorin inte skiljer sig åt, och att man "ska" köra dem likadant, så upplever man olika hinder. DET var nåt ni tom diskuterade under dagen, och något jag ansåg väldigt sunt. Förslaget var således syftat till att göra det LÄTTARE för instruktörer att kommunicera med customåkare.

Faktum är att ett visst motstånd uppstår från deras håll redan vid åsynen av frasiga däckssidor och skrapade knäpuckar, vilket jag i sak har full förståelse för. Även om jag också anser det fel.

Att vrida det till att jag påstår att "ni" (alltför generellt, men det får bli så) inte KAN instruera nån på en annan hojtyp än en egen är självförfattat av andra stridslystna instruktörer i tråden.

PS
Hund, lyckades din tjej ta kortet? Om jag kommer ihåg rätt var vann hon nästan den avslutande tävlingen, duktigt gjort av en nybörjare.

Japp, 27/8 fick familjen A-tillökning ;)

En riktig skräckdag för henne dock när hon på plats under morgonen fick veta att hon inte skulle få köra pga att examinatorn var bekant med familjen. Men några panikslagna timmar senare löste det sig, och trots värdelösa mentala förutsättningar grejade hon körgården.. Trafiken sen var inga kymmer.

Så jag är nöjd, nu funkar det på riktigt med indianordspråket: "Kör före du så väntar jag där framme" :D

I vår kommer vi på BKK.. Krav från mig om jag ska serva hennes hoj att hon går MINST en kurs.

Och återigenm, dagen med er gjorde verkligen underverk med henne. Dag & natt att köra därifrån mot att åka dit. Så blir det repris skickar jag dit henne igen (om kraschmonsterhojen är välkommen :D), och ser till att lura dit svärfar också!
 

bivius

New member
Hej Hund
Jag menade inte kritik som i klander utan kritik som i synpunkt, jag ser det som positivt att få kritik annars går det inte att utvecklas, i ditt fall saklig och med förslag, vilket gör den ännu bättre.


Per E
 

Avarage

New member
Fel. Jag riktar ingen kritik alls, därav min frustration eftersom det tagits så.

Du skrev:

Något jag reflekterat över en del e... är att instruktörerna själva saknar kunskap/erfarenhet om vad en korrekt teknik är på en sån hoj.

Din frustration uppkom i samband med att jag bad dig, vänligt, att förklara så konkret du kan vad du menar! När du inte lyckades och jag ifrågasatte blev du frustrerad!

För övrigt är det väl ingen läskunnig som tolkar ditt 1:a inlägg som NÅGOT annat än kritik. Och jag känner mycket väl till skillnaderna mellan positiv & negativ kritik. OCH anser kritik vara av godo bara den är konstruktiv!

Att vrida det till att jag påstår att "ni" (alltför generellt, men det får bli så) inte KAN instruera nån på en annan hojtyp än en egen är självförfattat av andra stridslystna instruktörer i tråden.

Det var DU, ingen annan, som påstod att det krävs annan pedagogik, annan än den vi använder, för att kunna utbilda customförare. Ingen annan!

Sluta upp med dina personliga påhopp/gliringar och för diskussionen på ett ICKE personligt plan och så konkret som möjligt! Läs tråden från början, inlägg för inlägg, så ser du snabbt att den som först börjar i otrevlig ton/attityd är du. Förstår du inte vad jag menar säg då det så skall jag förklara!

Nu försöker du få det till att du IGENTLIGEN menade att det vore bra om vi instruktörer själva får möjligheten att köra olika hojtyper och absolut INGENTING mer! Det är ett jättebra förslag (hur skall det realiseras?) men så var inte fallet från början och inte heller en bra bit in i din/min dialog! Så försök inte få det till att bli något det aldrig var tänkt genom att använda personliga påhopp!!


Jag är glad att höra att dagen blev bra för dig och din kära och att hon gjorde så bra ifrån sig! Att vi har kul på våra utbildningsdagar, eller rättare sagt i allt vi gör på vår fritid, är viktigt och något vi eftersträvar allihop!
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Hur orkar ni :confused: Tänk på historien om "kostymnissen" som försökte sälja verktyg till mekanikerna på lastbilsåkeriet....

Anders.J
 

Iszoloscope

New member
Citat Average:
Kruxet med att köra enbart på känsla är att man har ingen aning om varför man kraschade tex. OM man gör det. Man har också oerhört svårt att veta EXAKT var går gränsen för...däck/bromsar/lutningsvinkel osv. osv. dvs. man VET inte vilka marginaler man har. Och om man dessutom inte vet exakt HUR man gör hur skall man då kunna förbättra sig/utvecklas? Det är ju trots allt en massa konkreta rörelser/handgrepp som utförs och om man inte vet VILKA rörelser, HUR, när/var, hur mycket och hur snabbt man gör dessa handgrepp/rörelser hur skall man då kunna göra dem snabbare/mer/mindre dvs. utvecklas? Känsla funkar dåligt här!
Slutcitat.

För majoriteten ja. Men sedan finns det faktiskt förare som inte detta är applicerbart på,vissa måste köra enbart på känsla,inget annat funkar. Men jag talar kanske för 1 promille av förarna som går era kurser så det är väl inte så noga?
 
Last edited:
Top