Mycket om kurser här på SMC

micke.r

New member
Min efterlysning för customåkarnas skull var en möjlighet för er instruktörer att öva på detta och testa er fram till en bra grundkunskap och pedagogik gällande just det problemet.

Det är en bra tanke som jag ska ta med mig och komma ihåg !!

Dock så håller jag inte med om de skillnader du beskriver.. Om du dessutom skriver som du skrev tidigare (inlägg #7), då du dessutom hänvisade till EN grundkurs så tycker jag att du generaliserar lite, gentemot instruktörskåren.


Att kurserna fylls är en sak, men de är ine fulla av customhojar direkt.

Vi har försökt med både det ena och vi har gång efter annan genomfört specifika customkurser. Jag tror dock att de generella problemet är att customhojåkarna oftast inte ser möjligheterna att utveckla sig sjäva under säkra och trevliga former. De kan inte se varför de skulle ta ut sin ögonsten på en racerbana.. :rolleyes:

För att öka antalet customhojar på våra avancerade kurser, dvs de på stor bana, så behövs nog rejält med riktad marknadsföring samt även listig sådan :cool:
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Dock så håller jag inte med om de skillnader du beskriver.. Om du dessutom skriver som du skrev tidigare (inlägg #7), då du dessutom hänvisade till EN grundkurs så tycker jag att du generaliserar lite, gentemot instruktörskåren.

Det var inte kritik, utan en observation som är fullt naturlig.

De som är instruktörer väljer "körglada" hojar, oftast sporthojar. Pedagogiken är också "trimmad" för deltagare med samma intresse och hojtyper. Att då ställa om hjärna och instruera nån som springer på en helt annan problematik är inte friktionsfritt.

Min kommentar är således spekulativ, men jag står för den då jag har svårt att tro att amjorititen av instruktörerna skulle sitta på nån jätterfarenhet av krompråmar.

Men visst, teorin är densamma. Vill ni tro att deltagarna vill ha samma kurs som ex. mig så fine. Kör på!
 

Hasse

New member
Eftersom deltagarna hade särskild genomgång av just broms och sittställning framtaget för deras hojtyp fanns ingen tvekan vid utförandet.
Det är ju vitsen med en sådan kurs att se skillnaderna och att instruktörerna är insatta.

Ang. utbildningssteg så finns väl alla möjligheter.
Ser det bara en resursfråga och det är inte så bara det.

Då jag var där och med på ett hörn så anser jag att det finns ingen skillnad på deltagare här och "vanlig" kurs förutom att man inte är så fixerade vid knäskrap som i SH-kurser .

I övrigt blir jag så trött på alla som slår sig för bröstet och säger sig vara så bra och kunna så mycket. Sedan oskicket att också häva ur sig att deltagare är så dåliga på att köra i allmännhet. Det lockar man inga deltagare med.
Min bestämda uppfattning är att här skall man ha en mycket låg profil och akta sig noga för att generalisera.

Visst har du rätt i att riskerna finns i denna grupp också, kanske mer och mer
då BKK SH kurserna ju ger resultat.
Allt fler kör ju otroligt tekniskt bra och med omdöme på banorna.

Detta är mina egna åsikter och dem står jag för
hasse







Hur upplevde DU att det funkade just gällande skillnaderna?
Hade kursen kunnat vara bättre om instruktörerna haft mer erfarenhet av hojtypen?
Var deltagarna annorlunda än på en "vanlig" kurs?
Saknas ett utbildningssteg som kanske specifikt riktar sig till gruppen? (På samma sätt som det diskuteras ett "steg 5")

Jag vill inte trampa på nån här, utan vill belysa vikten av att kanske prioritera även denna grupp ett tag då de flesta skräckexempel jag sett de senaste 2 åren varit just på denna hojtyp. Samt att olycksstatistiken vridits till att de verkar ramla in i riskgruppssegmentet mer och mer också.
 

micke.r

New member
Det var inte kritik, utan en observation som är fullt naturlig. !

Vill ni tro att deltagarna vill ha samma kurs som ex. mig så fine. Kör på!

och jag skrev..; "Det är en bra tanke som jag ska ta med mig och komma ihåg !! " Varför skrev jag det tror du ?? :rolleyes:


...jag har svårt att tro att amjorititen av instruktörerna skulle sitta på nån jätterfarenhet av krompråmar. !

Visst skiljer det mellan oss instruktörer.. Konstigt vore väl annars.

Jag har själv kört customhoj på bana, och jag har haft deltagare med customhojar.

Jag måste säga att min körstil med customhojen är näst intill identisk som den med sporthoj.. (Dessutom handlar ju kurserna om så mycket mer än bara färdighetsträning..)

Min kommentar är således spekulativ...

Vill ni tro att deltagarna vill ha samma kurs som mig...

Kom inte och dra med snack om skillnader och om krompråmar, om du inte själv besitter en massa erfarenheter som du kan delge oss :cool:

Det handlar om, för att lyckas riktigt bra, att varje instruktör ska sätta sig in i den hoj som deltagaren kör och dess förutsättningar.. (Det gäller oavsett om det är en Streethoj, en motard, en custom en touring osv..)

Som jag skrev så tror jag själv att det största problemet idag själva marknadsföringen, för att locka customåkarna till våra kurser överhuvudtaget.

De deltagare som alltså kommer ser jag därmed inget problem med att möta, oavsett vad vi instruktörer kör för hoj.

De andra "problemet" som vi kommer att kika på är att samla de få som nu verkligen vågar sig till en sporthojskurs eller en BKK så att de inte känner sig som en minoritet då de dyker upp, utan istället känner sig lite prioriterade..


Micke

SMC Väst / Avancerade kurser
 
Last edited:

Avarage

New member
1.
Att kurserna fylls är en sak, men de är ine fulla av customhojar direkt.

2.
Gällande körteknik så är TEORIN givetvis identisk beroende på hur man formulerar den. Jag använder ALDRIG bakbroms (bortsett krypkörning) då maxbroms är vid gränsen för bakhjulslyft, något som också lärs ut på de "vanliga" kurserna.

Blick och gaskontroll är kanske de viktigaste kunskaperna, och där skiljer mkt riktiigt.. ingenting!

MEN gällande broms och kurvteknik skiljer en hel del i praktiskt utförande även om syftet och teorin är desamma, det måste du hålla med om. Att komma "fram" med överkroppen, låsa knät i tanken vid häng och låsa benen i tanken vid broms är inte möjligt på de flesta customhojar. Då måste det improviseras.

Min efterlysning för customåkarnas skull var en möjlighet för er instruktörer att öva på detta och testa er fram till en bra grundkunskap och pedagogik gällande just det problemet.

#.
Om att "lossa" armarna helt vet jag inte om jag håller med om att det är "nästan omöjligt". Jag är ingen Rossi, och har dessutom inte den bästa av hojar för just detta (superduke). Jag kan dock med en hand på styret bromsa upp bakhjulet i hyfsat höga farter, problemet uppstår först när man ska ha båda händerna på styret och fortfarande lägga all vikt i tanken. Så jag hävdar att det är en övningsfråga och förarkompetens. (Kanske inte från 260-100, men från 120+ bromsar jag iaf lika hårt med en hand, och kan lilla jag, då är det definitivt inte omöjligt ;))

Rätt, kurserna är inte fulla av customhojar men det har heller inte varit målsättningen vid marknadsföringen!

Max bromseffekt får man ju mer gummi man kan ha i marken. Om det innebär endast 2% bromsverkan bak så fine det är fortfarande två kontaktpunkter. Med fel bromsteknik går det att bromsa upp ganska många hojar på framhjulet men det ger sällan den kortaste bromssträckan. Ex. genom snabbt/hårt anslag och gärna med lite tyngd på styret (en eller två händer spelar mindre roll) så går det som sagt var att lyfta bakhjulet på många hojar med lite brantare gaffelvinkel. Customhojar hör rent generellt sett inte dit!

Vad menar du med kurvtagningsteknik när du menar att de skiljer sig mot andra hojar? Referenspunkter (instyrning/apex/utgång) är kopplade till blick och funkar oavsett hojtyp. Motstyrning skiljer inte heller, till och med snabbstyrning är exakt lika MEN möjlig lutningsvinkeln skiljer varför minsta möjliga radie är större på en custom än ex. på din hoj vilket ger lägre ingångshastighet och tidigare instyrningspunkter. Men du kanske menade något annat? Vad?

Sittställningen skiljer och därmed också kontaktpunkterna men det skrev jag tidigare!

Att du kan bromsa upp din hoj på framhjulet med bara en hand på styret säger mig att du är väl förankrad i hojen från midjan och neråt vilket var precis det jag skrev. Ju mer avslappnad man kan vara i händer desto lättare blir det att dosera bromskraften OCH att känna vad som händer mellan däck o underlag!

Bra sittställning där föraren är väl förankrad avlastar händer/armar/överkropp och ger hojen bästa möjlighet att göra det den är bäst på, ta upp ojämnheter och följa angivet spår. Detta gälle roavsett hojtyp bara den har 2 hjul, motor och fjädringskomponenter.

Vad jag vill ha sagt är att körtekniken skiljer så lite att om man som instr. bara har god kännedom om hur det funkar så kan man lära ut rätt körteknik till förare på sporthoj så väl som custom. Vad gäller pedagogiken/ledarskap mm. är det ju människor som kör hojarna oavsett typo så även där skiljer ingenting.

Uppleve rjag någon skillnad på att köra sporthoj vs. customhoj? Japp, självklart, STOR skillnad! MEN min körteknik är lika och hastigheten jag kan göra olika saker i är i regel lägre med en custom (väldigt olika från hoj till hoj). Att ha en förståelse för hur en hoj känns/beter sig är ALLTID bra som instruktör att ha kännedom om men jag ser inga större skillnader mellan hojarna vad gäller körteknik vilket är exakt det vi diskuterat här!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
I övrigt blir jag så trött på alla som slår sig för bröstet och säger sig vara så bra och kunna så mycket. Sedan oskicket att också häva ur sig att deltagare är så dåliga på att köra i allmännhet. Det lockar man inga deltagare med.

Jag känner inte igen något av detta! Jag hoppas verkligen att det du skriver inte stämmer! OM det trots allt gör det vore det bra att påpeka detta för kursansvariga alt. de som ansvarar för arrangemanget för något sådant får INTE förekomma!

Min bestämda uppfattning är att här skall man ha en mycket låg profil och akta sig noga för att generalisera.

Vet inte om jag missuppfattar dig här nu men att gå ut med uppgifter om att vi lär ut annat/annan teknik till custom som till touring som till SuperMotard som till Sporthoj är dels falsk marknadsföring och riskerar slå tillbaks mot oss förr eller senare. Speciellt när en deltagare bytt hojtyp och går en kurs avsedd för den nya hojtypen och jämför med samma kurs för den gamla och upptäckker att det är samma sak. Risk för att bli besviken skulle jag tro!

Därför försöker vi stävja uppfattning om att det körtekniska innehållet skiljer sig vesäntligt eftersom så icke är fallet.

Vad gäller upplägget på kursen och den approach som kursledning/instr. har/kan ha är något helt annat anser jag. Och självklart bör man försöka tackla detta så det lockar rätt målgrupp baserat på marknadsföringen. Rikatr sig kursen till Custom och en åldersgrupp om säg 40-60år och män är det en viss skillnad jämfört med sporthojskurs med marknadsföring 20-29 år och män!

Detta är mina egna åsikter och dem står jag för
hasse

BRA, Hasse stå på dig! Jag hör/läser vad du skriver och står för mina åsikter! Bra med yttrandefrihet, eller hur! ;)

Mvh!
// Niklas
 

SuperRetard

New member
Eftersom deltagarna hade särskild genomgång av just broms och sittställning framtaget för deras hojtyp fanns ingen tvekan vid utförandet.
Det är ju vitsen med en sådan kurs att se skillnaderna och att instruktörerna är insatta.

Ang. utbildningssteg så finns väl alla möjligheter.
Ser det bara en resursfråga och det är inte så bara det.

I övrigt blir jag så trött på alla som slår sig för bröstet och säger sig vara så bra och kunna så mycket. Sedan oskicket att också häva ur sig att deltagare är så dåliga på att köra i allmännhet. Det lockar man inga deltagare med.
Min bestämda uppfattning är att här skall man ha en mycket låg profil och akta sig noga för att generalisera.

Visst har du rätt i att riskerna finns i denna grupp också, kanske mer och mer
då BKK SH kurserna ju ger resultat.
Allt fler kör ju otroligt tekniskt bra och med omdöme på banorna.

Detta är mina egna åsikter och dem står jag för
hasse


Kanon, då är du och alla andra instruktörer fulländade för alla hojtyper och förare. Duktigt!

Ang. att slå sig på bröstet så känns det som du läser som satan läser bibeln. Jag är absolut inte fulländad, inte ens särskilt duktig. Jag har däremot påbörjat resan och fått insikt i hur stor skillnad det gör att få koll på både hoj och sinne.

Ang skräckexeplen så var inget från nån kurs, de som åker på dem har redan kommit halvvägs. Vad jag syftar på är några fall som varit rent livsfarliga, utan koppling till hög fart i sig. Men som vinglat ut i mötande utan att det egentligen ens varit nära till att behövas. Som kört rätt ut i korsning för att det inte vågades bromsa (också helt onödigt) osv..

Vad jag menar är att nivån på dessa förare mer vanligt än väldigt låg. Orsaken är sannolikt återfallsknuttesyndromet som förmodligen kommer minska med åren i takt med att "kortet-på-köpet" generationen försvinner. Även om många kör väldigt bra och är erfarna så finns en stor andel som inte alls gör nån vettig riskbedömning, i kombination med obefintlig körteknik blir dem farliga.

Det finns en protektionistisk anda över hela gubb-kollektivet att de är så duktiga och så säkra bara för att farterna är lägre. 80 km/h räcker när mjälten ligger lindad runt en tall, och fjolårets dödsstatistik talar för sig själv. Det stör mig att även ni som "jobbar" (om än ideellt) med det här försvarar den gruppen som om de inte behöver körteknik, att de är fulländade från födseln, trots att de varken tagit körkort eller engagerat sig i sin egen körning.
 

SuperRetard

New member
Max bromseffekt får man ju mer gummi man kan ha i marken. Om det innebär endast 2% bromsverkan bak så fine det är fortfarande två kontaktpunkter. Med fel bromsteknik går det att bromsa upp ganska många hojar på framhjulet men det ger sällan den kortaste bromssträckan. Ex. genom snabbt/hårt anslag och gärna med lite tyngd på styret (en eller två händer spelar mindre roll) så går det som sagt var att lyfta bakhjulet på många hojar med lite brantare gaffelvinkel. Customhojar hör rent generellt sett inte dit!

Att du kan bromsa upp din hoj på framhjulet med bara en hand på styret säger mig att du är väl förankrad i hojen från midjan och neråt vilket var precis det jag skrev. Ju mer avslappnad man kan vara i händer desto lättare blir det att dosera bromskraften OCH att känna vad som händer mellan däck o underlag!

Mvh!
// Niklas

Att jag kan bromsa lika hårt med 1 som 2 händer på styret betyder bara att det inte alls sitter i underkropp, hoj eller nåt annat fysiskt. Det sitter i huvet för jag klarar inte alls av att sätta lika mkt vikt i tanken me 2 händer på styret. Varför? Önskar jag hade svaret för då hade jag ändrat på det. Men jag tränar på det, ofta!


Och hur man lägger vikt i styret med en hand fattar jag inte?? Verkar farligt!
 

Hasse

New member
Hund-- Det är svårt det här att skriva utan att bli missförstådd.
Jag relaterade till en enstaka gång som hette Custom Basick som i sin tur
jag lade in en länk till.Ingen annan kurs alls.

Att customåkare allmänt anses på forum ( Avarage :inte på kurser)ha generellt bristande körskicklighet tycker jag ger dåliga vibbar att locka dem på kurs.

Hund--Nog tyckte jag att du fick ganska mycket medhåll av mig. Jag fick ju också mothugg på att det finns skillnader men det är ok för min del.
Slå sig för bröstet är inte alls ämnat för dig.
 

Kristofer

New member
Kanon, då är du och alla andra instruktörer fulländade för alla hojtyper och förare. Duktigt!

Hmmm Vet inte om det saknas en smiley eller om du börjar bli lite irriterad.:confused:

Ang. att slå sig på bröstet så känns det som du läser som satan läser bibeln. Jag är absolut inte fulländad, inte ens särskilt duktig. Jag har däremot påbörjat resan och fått insikt i hur stor skillnad det gör att få koll på både hoj och sinne.

Kul att du kommit till insikt och vill förkovra dig. Hoppas vi ses på någon kurs till sommaren.

Ang skräckexeplen så var inget från nån kurs, de som åker på dem har redan kommit halvvägs. Vad jag syftar på är några fall som varit rent livsfarliga, utan koppling till hög fart i sig. Men som vinglat ut i mötande utan att det egentligen ens varit nära till att behövas. Som kört rätt ut i korsning för att det inte vågades bromsa (också helt onödigt) osv..

Vad jag menar är att nivån på dessa förare mer vanligt än väldigt låg. Orsaken är sannolikt återfallsknuttesyndromet som förmodligen kommer minska med åren i takt med att "kortet-på-köpet" generationen försvinner. Även om många kör väldigt bra och är erfarna så finns en stor andel som inte alls gör nån vettig riskbedömning, i kombination med obefintlig körteknik blir dem farliga.

Det finns en protektionistisk anda över hela gubb-kollektivet att de är så duktiga och så säkra bara för att farterna är lägre. 80 km/h räcker när mjälten ligger lindad runt en tall, och fjolårets dödsstatistik talar för sig själv. Det stör mig att även ni som "jobbar" (om än ideellt) med det här försvarar den gruppen som om de inte behöver körteknik, att de är fulländade från födseln, trots att de varken tagit körkort eller engagerat sig i sin egen körning.

Vad det gäller de här styckena så har de egentligen redan besvarats av Avarage och Micke men... Vi som du ser beteendet ute i trafiken och att olyckstatistiken ökar på gruppen återfallsknuttar. Hittills har fokus legat på sporthojar då de har varit starkt överrepresenterat i olycksstatistiken men man vet inte, om trenden fortsätter kommer det säkert riktas mer fokus på gruppen återfallare.

Vi har ju faktiskt som Micke sagt prövat flera ggr med customkurser. Senast jag var med på en sådan lyckades vi fylla EN grupp. resten fick vi släppa till sporthojar (och inte att förglömma street fighters;)). Har du nån bra idé om hur vi skulle kunna intressera dem av att komma på kurs så dela gärna med dig.

Det ligger nog en del i vad du säger om att vi som instruktörer över lag kan framstå som sporthojsinriktade men skenet kan bedra. Då det är svårare att instruera sporthojar med custom än tvärt om pga att det helt enkelt är svårare att köra fort med custom blir det naturligt att vi om man måste välja har den typ av hoj som funkar för bägge grupperna. Sen kanske de flesta av oss tycker det är mycket roligare att köra sporthoj men det är en annan sak.;)

Tråkigt att höra att du råkat ut för en instruktör som inte belyst fördelen med bakbroms för olika hojtyper och underlag, vi försöker nog få med det i våra bromsinstruktioner men även solen har fläckar. Kul däremot att se dittt engagemang på forumet, vi kan nog alla behöva få oss en tankeställare då och då.

//Kristofer (med 8 år på custom bakom mig)
 

SuperRetard

New member
Att customåkare allmänt anses på forum ( Avarage :inte på kurser)ha generellt bristande körskicklighet tycker jag ger dåliga vibbar att locka dem på kurs.

Garden sänkt


Kanske.. Men ska diskussionen här styras av att det är en reklampelare? Eller ska det vara en öppen dialog?
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Förr kunde man ofta i mc-press och jag tror även i SMC-Bladet/MC Folket läsa mycket om kurvteknik, bromsteknik, undanmanöver mm. Vore det inte bra att lägga ut sådant här på hemsidan o i MC-Folket? ....Detta skulle nå ut till betydligt fler motorcyklister.
Själv tillhör jag kategorin som avskyr allt vad kurser heter....Anders.j

Personligen är det min uppfattning av mängden av körteknik´ artikler och böcker har ökad hos SMC. Men, det är nog så att andra tidningar, har prioriterad annat innehåll! Kanske för att SMC har tatt så vasst tag i detta.

Sedan, ska man ha med sig att fortbildnings verksamheten, och därmed aktivitets nivån och beståndet av super aktiva SMC Instruktörer har ökad. Även detta på nya mediet Internet!

Vi kör alla MC av olika andledningar och med lite olika syften. Kolla gärna i en excellent engelsk rapport om detta som publicerades i veckan.

SMC har aldeles enligt "avsiksförklaringen från 2005" initiellt riktad ny typ av fortbildningsverksamhet överför högsta riskgruppen; Sporthojsförare.
Och exakt som planerat breddas verksamheten till alla.

I veckan updaterade SMC om årets dödsolyckor. Studerar man detta, ser man att custom inte är det store problem!
Jag har bifogat grafik om detta.
Sporthojer värderas att utgöra ca. 10% av MC kollektivet. Custom och standard hojer delar väl näöstan jämnt på ca. 75% av kollektivet.

2006, var ett år vart det var några stycken tragiska olyckor med custom cykler med passageare - varför att custom segmentet plötsligt tog ett jättekliv upp i statistikken. Tänk på att med en total på ca. 50 avlidna - ändras % bilden radikalt vid mindra varianser!

Genomsnitts åldern på dom som dog i år, är 39,5.
Svenska knutten är ca. 51 år i genomsnitt.
Den som köpte körkortet för 100 kr ihop med bilkörkortet är i dag 52 år gammal.

Med flid, ska jag inte resonera här...

Personligen, är jag besviken över att jag åkte MC i flera år - utan att ha läst om körteknik, körkunskap, eller ha truffad SMC eller likvärdigt borta i Danmark.

- Tänk så mycket flera trygga och roliga mil jag ku ha fått - efter jag vett mera om vad det egentligen är jag gör när jag kör min MC..
 

SuperRetard

New member
Vi har ju faktiskt som Micke sagt prövat flera ggr med customkurser. Senast jag var med på en sådan lyckades vi fylla EN grupp. resten fick vi släppa till sporthojar (och inte att förglömma street fighters;)). Har du nån bra idé om hur vi skulle kunna intressera dem av att komma på kurs så dela gärna med dig.


Det ligger nog en del i vad du säger om att vi som instruktörer över lag kan framstå som sporthojsinriktade men skenet kan bedra.....


Sen kanske de flesta av oss tycker det är mycket roligare att köra sporthoj men det är en annan sak.;)

Tråkigt att höra att du råkat ut för en instruktör som inte belyst fördelen med bakbroms för olika hojtyper och underlag, vi försöker nog få med det i våra bromsinstruktioner men även solen har fläckar. Kul däremot att se dittt engagemang på forumet, vi kan nog alla behöva få oss en tankeställare då och då.

//Kristofer (med 8 år på custom bakom mig)

Jag var på en grundkurs för custom och det var kanonbra, men det kan fortfarande bli betydigt bättre för målgruppen.

Att jag aldrig fått höra nåt om bakbroms beror förmodligen på att jag inte borde använda den. Grus är jag som fd. cross-åkare bekväm med, och om gruskörning ska ingå på BKK är jag tveksam till. De flesta kör i stort sett aldrig grus ändå, tyvärr (för det är kul som faan).

Vet inte om du misstar dig att jag kör Custom också, jag har varit på en (1) kurs för att få min truliga tjej att gå en kurs (trots att hon kör sporthoj). Hon fick ut MASSOR av det och så även övriga deltagare.

Min reflektion då var att instruktörerna hade betydligt lättare att förklara rätt/fel för henne, på sporthoj. Än för övriga deltagare. Därför jag ger mig in i ämnet för att belysa att det ÄR annorlunda att köra en hoj där knäslut inte är ett alternativ.. Men ingen verkar hålla med :(, så so be it.. Mig drabbar det inte!

Att ni instruktöerr kör sporthoj känns rätt naturligt och självklart. Gillar man att KÖRA så hamnar man där(omkring) till slut!

Och 4 the record så räknar jag i det läget SuperDukes, Z1000 och StreetTriples som sporthojar.. Även om de inte hänger med er stora pojkar rakt fram :cool:!
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Personligen är det min uppfattning av mängden av körteknik´ artikler och böcker har ökad hos SMC.
..

Kanske är det så att man lätt missar mycket av detta i dagens enorma utbud av mc-artiklar/reportage mm..tidningar..böcker..internet. På -70 och -80 talet var utbudet inte så stort så man lusläste varenda sida i hojtidningar flera gånger om...man var ung och hungrig på all info om allt som hade med mc att göra. I dessa tider krävs det nog betydligt mer för att synliggöra artiklar.

Anders.J
 

Hasse

New member
Garden sänkt


Kanske.. Men ska diskussionen här styras av att det är en reklampelare? Eller ska det vara en öppen dialog?

Nja det är ju ett dilemma....

Min uppfattning är att dina erfarenheter absolut är värda uppmärksamhet.

Visst är det skillnad tex att bromsa en custom-hoj med full packning +tung passagerare bak med en förare som har fötterna framåt.
Jämfört med en som ligger fram över tanken och har fötterna bakåt.

Ja ja nu kommer det en liten glad gubbe:)
 

Yasha

New member
Generellt sett saknar jag några saker i diskussionen som uppkommit sedan Chopperbyggarn startade tråden med att efterlysa mer material om att köra hoj för att han ser någon mening med att gå på kurs just nu.

Vad vinner vi som instruktörer och SMC i stort på att tala om för en människa att han/hon är fullkomligt ute och cyklar för att han/hon har ett annat sätt att lära sig än du/jag/oss? En grundläggande insikt i pedagogikens värld är att det finns flera olika lärtyper och sätt att ta till sig information och en del av oss (hör och häpna) lär sig genom att se och läsa. Vem vet, Chopperbyggarn och andra analytiskt lagda själar kanske tar sig ut och provar det här på en kurs så småningom, men är det vår uppgift att tala om att vederbörande är helt körd i skallen för att han/hon inte vill gå på kurs?

Att det finns många olika hojtyper där ute och lika många körstilar som det finns förare, det råder det ingen tvekan om. Det jag oroar mig över är att läsa det ni som är både gamla och nya instruktörer skriver, som kan tolkas just som att man slår sig för bröstet och säger att vi, vi har den enda rätta lösningen. Gör du inte som vi säger, så gör du FEL! Vart tog ödmjukheten vägen? Vart tog respekten för människan som deltar vägen? Att gå in i en diskussion med inställningen att jag har rätt, det är väl en sak, men allvarligt, gör vi det på kurser också? För mig är kursen en dialog.

Min inställning är att deltagaren har kommit på kurs och är mycket väl medveten om verkligheten, ur sitt perspektiv. Jag erbjuder ett annat sätt att se på problemet, föreslår att deltagaren ska prova mitt sätt här och nu och förklara varför jag tror att det kan vara rätt. Tillsammans kommer vi fram till en bra lösning och kommunikation är verktyget. Och respekt. För individen, situationen och tillfället.

SÅ, varför inte låta folk lära sig på det sätt de vill, bemöta alla med respekt och jobba för den övertygelse man själv har utan att förlöjliga någon som gör ett annorlunda val, men ändå vill göra något bra?

Jag kanske har missuppfattat alltihop, men jag är verkligen förvånad över inställningen/attityden i många inlägg här. Det här är inte okej. Och tro mig, jag har mött måååånga både instruktörer och deltagare, med alla sorters hojar under åren.

/ Veronica

PS Väl talat Hasse!
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Nja det är ju ett dilemma....

Min uppfattning är att dina erfarenheter absolut är värda uppmärksamhet.

Visst är det skillnad tex att bromsa en custom-hoj med full packning +tung passagerare bak med en förare som har fötterna framåt.
Jämfört med en som ligger fram över tanken och har fötterna bakåt.

Ja ja nu kommer det en liten glad gubbe:)


Min erfarenhet av hojtypen är begränsad till en tid innan jag visste att förstå skillnaden. Jag körde helt enkelt jävligt illa och borde aldrig fått grensla den Retta som misshandlades i tid & otid heller.

I mitt fall "custom"-hojen INTE så laid back körställning att man hade fötterna framåt, så om det är bra eller dåligt i ergonomivseende vet jag inte. Det gör säkert skillnad dock.

Min åsikt och "tips" (inte kritik) i tråden var att smc kunde ge instruktörerna en möjligt att själva exprimentera med dessa olika förutsättningar för att kunna ge klara besked till deltagarna. För "det underlättar ännu mer om du skaffar stompgrips sen" slår nog inte så högt i den gruppen ;).

För mig känns det mest beklagligt att instruktörerna (här iaf) som svarat gjort det med näbbar och klor med att de minsann kan köra vad som helst och att det inte är nån skillnad alls på att köra Dragstar eller Gixxer.

Ärligt talat upplever jag DET som att instruktörerna läst Full Kontroll och sen missat instruktörsdelen i deras "jobb" där de ska lära oss noobs att omsätta den teorin i praktik. Är det så tänker jag definitivt inte åka mer med smc, för jag är också läskunnig, och teorin klarar jag alldeles själv.

Jag, och förmodligen alla andra också, vill lära sig att GÖRA, inte VETA!
 

hamre

Member
Att ni instruktöerr kör sporthoj känns rätt naturligt och självklart. Gillar man att KÖRA så hamnar man där(omkring) till slut!

Det var nog det mest korkade uttalande jag läst. Bara för att man gillar att köra hoj så ska man köra sporthoj.:confused:
 

SuperRetard

New member
Det var nog det mest korkade uttalande jag läst. Bara för att man gillar att köra hoj så ska man köra sporthoj.:confused:

Där(OMKRING)

Med din signatur känns inte ditt inläggs ärskilt trovärdigt!

Dessutom är det inte svårare än att gå ett varv i depån under kursdagarna och räkna hur många instruktörers hojar som INTE är sporthojar.. Jag har under året (och jag har varit runt en hel del) hittat... Ingen!
 
Top