Förr kunde man ofta i mc-press och jag tror även i SMC-Bladet/MC Folket läsa mycket om kurvteknik, bromsteknik, undanmanöver mm. Vore det inte bra att lägga ut sådant här på hemsidan o i MC-Folket? ....Detta skulle nå ut till betydligt fler motorcyklister.
Själv tillhör jag kategorin som avskyr allt vad kurser heter....Anders.j
Personligen är det min uppfattning av mängden av körteknik´ artikler och böcker har ökad hos SMC. Men, det är nog så att andra tidningar, har prioriterad annat innehåll! Kanske för att SMC har tatt så vasst tag i detta.
Sedan, ska man ha med sig att fortbildnings verksamheten, och därmed aktivitets nivån och beståndet av super aktiva SMC Instruktörer har ökad. Även detta på nya mediet Internet!
Vi kör alla MC av olika andledningar och med lite olika syften. Kolla gärna i en excellent
engelsk rapport om detta som publicerades i veckan.
SMC har aldeles enligt "avsiksförklaringen från 2005" initiellt riktad ny typ av fortbildningsverksamhet överför högsta riskgruppen; Sporthojsförare.
Och exakt som planerat breddas verksamheten till alla.
I veckan updaterade SMC om
årets dödsolyckor. Studerar man detta, ser man att custom inte är det store problem!
Jag har bifogat grafik om detta.
Sporthojer värderas att utgöra ca. 10% av MC kollektivet. Custom och standard hojer delar väl näöstan jämnt på ca. 75% av kollektivet.
2006, var ett år vart det var några stycken tragiska olyckor med custom cykler med passageare - varför att custom segmentet plötsligt tog ett jättekliv upp i statistikken. Tänk på att med en total på ca. 50 avlidna - ändras % bilden radikalt vid mindra varianser!
Genomsnitts åldern på dom som dog i år, är 39,5.
Svenska knutten är ca. 51 år i genomsnitt.
Den som köpte körkortet för 100 kr ihop med bilkörkortet är i dag 52 år gammal.
Med flid, ska jag inte resonera här...
Personligen, är jag besviken över att jag åkte MC i flera år - utan att ha läst om körteknik, körkunskap, eller ha truffad SMC eller likvärdigt borta i Danmark.
- Tänk så mycket flera trygga och roliga mil jag ku ha fått - efter jag vett mera om vad det egentligen är jag gör när jag kör min MC..