SvenneC
New member
Generellt sett saknar jag några saker i diskussionen som uppkommit sedan Chopperbyggarn startade tråden med att efterlysa mer material om att köra hoj för att han ser någon mening med att gå på kurs just nu.
Vad vinner vi som instruktörer och SMC i stort på att tala om för en människa att han/hon är fullkomligt ute och cyklar för att han/hon har ett annat sätt att lära sig än du/jag/oss? En grundläggande insikt i pedagogikens värld är att det finns flera olika lärtyper och sätt att ta till sig information och en del av oss (hör och häpna) lär sig genom att se och läsa. Vem vet, Chopperbyggarn och andra analytiskt lagda själar kanske tar sig ut och provar det här på en kurs så småningom, men är det vår uppgift att tala om att vederbörande är helt körd i skallen för att han/hon inte vill gå på kurs?
Att det finns många olika hojtyper där ute och lika många körstilar som det finns förare, det råder det ingen tvekan om. Det jag oroar mig över är att läsa det ni som är både gamla och nya instruktörer skriver, som kan tolkas just som att man slår sig för bröstet och säger att vi, vi har den enda rätta lösningen. Gör du inte som vi säger, så gör du FEL! Vart tog ödmjukheten vägen? Vart tog respekten för människan som deltar vägen? Att gå in i en diskussion med inställningen att jag har rätt, det är väl en sak, men allvarligt, gör vi det på kurser också? För mig är kursen en dialog.
Min inställning är att deltagaren har kommit på kurs och är mycket väl medveten om verkligheten, ur sitt perspektiv. Jag erbjuder ett annat sätt att se på problemet, föreslår att deltagaren ska prova mitt sätt här och nu och förklara varför jag tror att det kan vara rätt. Tillsammans kommer vi fram till en bra lösning och kommunikation är verktyget. Och respekt. För individen, situationen och tillfället.
SÅ, varför inte låta folk lära sig på det sätt de vill, bemöta alla med respekt och jobba för den övertygelse man själv har utan att förlöjliga någon som gör ett annorlunda val, men ändå vill göra något bra?
Jag kanske har missuppfattat alltihop, men jag är verkligen förvånad över inställningen/attityden i många inlägg här. Det här är inte okej. Och tro mig, jag har mött måååånga både instruktörer och deltagare, med alla sorters hojar under åren.
/ Veronica
Härligt rätt skrivet Yasha!
Jag har suttit hela dagen och ruvat på samma tankar om den här tråden...
/Chip