Mycket om kurser här på SMC

SvenneC

New member
Generellt sett saknar jag några saker i diskussionen som uppkommit sedan Chopperbyggarn startade tråden med att efterlysa mer material om att köra hoj för att han ser någon mening med att gå på kurs just nu.

Vad vinner vi som instruktörer och SMC i stort på att tala om för en människa att han/hon är fullkomligt ute och cyklar för att han/hon har ett annat sätt att lära sig än du/jag/oss? En grundläggande insikt i pedagogikens värld är att det finns flera olika lärtyper och sätt att ta till sig information och en del av oss (hör och häpna) lär sig genom att se och läsa. Vem vet, Chopperbyggarn och andra analytiskt lagda själar kanske tar sig ut och provar det här på en kurs så småningom, men är det vår uppgift att tala om att vederbörande är helt körd i skallen för att han/hon inte vill gå på kurs?

Att det finns många olika hojtyper där ute och lika många körstilar som det finns förare, det råder det ingen tvekan om. Det jag oroar mig över är att läsa det ni som är både gamla och nya instruktörer skriver, som kan tolkas just som att man slår sig för bröstet och säger att vi, vi har den enda rätta lösningen. Gör du inte som vi säger, så gör du FEL! Vart tog ödmjukheten vägen? Vart tog respekten för människan som deltar vägen? Att gå in i en diskussion med inställningen att jag har rätt, det är väl en sak, men allvarligt, gör vi det på kurser också? För mig är kursen en dialog.

Min inställning är att deltagaren har kommit på kurs och är mycket väl medveten om verkligheten, ur sitt perspektiv. Jag erbjuder ett annat sätt att se på problemet, föreslår att deltagaren ska prova mitt sätt här och nu och förklara varför jag tror att det kan vara rätt. Tillsammans kommer vi fram till en bra lösning och kommunikation är verktyget. Och respekt. För individen, situationen och tillfället.

SÅ, varför inte låta folk lära sig på det sätt de vill, bemöta alla med respekt och jobba för den övertygelse man själv har utan att förlöjliga någon som gör ett annorlunda val, men ändå vill göra något bra?

Jag kanske har missuppfattat alltihop, men jag är verkligen förvånad över inställningen/attityden i många inlägg här. Det här är inte okej. Och tro mig, jag har mött måååånga både instruktörer och deltagare, med alla sorters hojar under åren.

/ Veronica

Härligt rätt skrivet Yasha!
Jag har suttit hela dagen och ruvat på samma tankar om den här tråden... :)

/Chip
 

Thundercat

New member
Dessutom är det inte svårare än att gå ett varv i depån under kursdagarna och räkna hur många instruktörers hojar som INTE är sporthojar.. Jag har under året (och jag har varit runt en hel del) hittat... Ingen!

Kände bara att jag var tvungen att svara lite här:).
Det där är väl ändå en extremt subjektiv bedömning. För vad är egentligen en Sporthoj?
Enligt min bedömning finns det flera instruktörer som inte kör sporthoj.;)

O´herre jäklars vad många som kommer bedöma det svaret efter vad ni ser på min avatar:rolleyes:
 
Last edited:

lime

Skriver inte
Även jag tycker att det som Veronica skriver är bra, nu när jag äntligen tagit mig tid att läsa hela tråden.

Sedan tycker jag att Chopperbyggarn gör helt rätt i att fråga efter mer litteratur. De flesta personer jag känner lär sig nämligen på ganska så lika sätt. Normalt måste man ha någon form av intryck och inspiration för att inse att det är något som man inte kan. Utan intryck så vet man inte om att det är något man inte kan. Man är omedvetet inkompetent. Det finns t.ex. en massa saker om mc-körning jag är säker på att jag inte kan, men jag är inte medveten om det.

Genom att få intryck så blir man medveten om vad det är man inte kan. Då kan man antingen säga "och, jag bryr mig inte, jag behöver inte kunna det". Det är ett medvetet val. Eller så bestämmer man sig för att "jag vill veta mer". Det är det jag uppfattar att Chopperbyggarn har gjort.

Genom att läsa, träna, öva så blir man medvetet kompetent. Jag vet att jag kan köra hoj, men vissa moment, t.ex. när jag kör custom, kräver oerhörd koncentration. Och ju mer jag övar, destå bättre blir jag.

Det finns andra moment i hojkörningen som jag inte ens tänker på mera. Det har blivit en omedveten kompetens. Det krävs t.o.m. en hel del tankeverksamhet om jag ska förklara för någon annan vad det är jag gör och varför.

Grejen är att ju fler saker jag blir omedvetet kompetent på, destå mer inser jag hur lite jag kan och fler och fler saker kommer in på listan över saker jag är medvetet inkompetent på.

Det jag upplever att vi gör på våra kurser är att vi med de verktyg vi har i vår arsenal, snabbar på den här processen hos deltagarna. Men det finns alltid plats för förbättringar.

Vem kan beskriva för mig hur man effektivast förankrar sig på en custom. För jag vill gärna veta det.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..
Min åsikt och "tips" (inte kritik) i tråden var att smc kunde ge instruktörerna en möjligt att själva exprimentera med dessa olika förutsättningar för att kunna ge klara besked till deltagarna. ...

Ärligt talat upplever jag DET som att instruktörerna läst Full Kontroll och sen missat instruktörsdelen i deras "jobb" där de ska lära oss noobs att omsätta den teorin i praktik. Är det så tänker jag definitivt inte åka mer med smc, för jag är också läskunnig, och teorin klarar jag alldeles själv.

Jag, och förmodligen alla andra också, vill lära sig att GÖRA, inte VETA!

SMC är som ett underbart smörgåsbord. Vi ställer alla nått på bordet, och sedan delar vi tillsammans. Det som blir över är kumskap, några bra minnen och en bra känsla av om att det måste vi göra igen!
Ungefairligt så fungerar SMC. Vi lägger alla nått i potten och när året är slut är kassen tom. Sedan fyller vi på igen :)

Vi drog igång ett utbildnings projekt för riskgruppen sporthojer. Därvid fick vi en underbar kår av entusiastiska instruktörer som är mycket aktive, även på webben.
Kunskapen från detta sprids nu till alla "kategorier"

Det sku ju vara jätte roligt om vi ku göra samma för andra kategorier av MCs.

Men, det är väldig viktigt att veta att SMC har ca. 40 kurser på roadracing banor. Det är en mindra del av fortbildningarna som är i SMC!
Mellan 70-100 grundkurser är årligen på flygfält, parkeringsplatser och dylikt - vart tusindtals motorcyklister deltar. På just dessa kurser är det inte så mycket stå-hej och forum skriverier. Så det blir lite fel att peka ut SMCs samlade instruktörs kår!
(Såklart finns det även en verksamhet på gokart banorna oxå, och det är den del av fortbildningerna som växar mest).

Självfallet är det inte så värst store skillnader på att hantera olika MC typor. Men, självfallet är det oxå skillnader..

Jag lägger med en bild av en underbar chopper som jag blev aldeles kär i under sommeren. Borta i Finland vart hojen är bygd av MMAF, har man via universit gjort en del seriösa mättningar, bl. a på broms.
75% av al bromskraft/effekt är på bakhjulet, så man kan altså med fördel bromsa bak.
Vid bromstest med hojen i 100 km/t, är bromslängden EN meter mera än Yamaha R1 årsmodell 2009 - under ideella förhållande i tört.

Ibland är det inte som tror!

Jag har varit på lite olika kurser som vi har haft för custom. Och jag hyser stor respekt för deltagernas körkunskaper och körteknik - det finns många jätte duktiga förare - exackt som på andra MC typor.

Sen är inte jag övertygad om att jag som custom ägare - sku tycka att fortbildning för mig absolut ska vara på bana. Och här kommer styrkan i SMC - alla grupper kan designa eget smörgåsbord i SMC

Lycka till
 

SuperRetard

New member
Det där är väl ändå en extremt subjektiv bedömning. För vad är egentligen en Sporthoj?

Gerr med mig. Har haft en instruktör på en BMW R1100 eller nåt annat tyskt otyg :p

Faktum kvarstår att en hoj som är byggd för att KÖRAS ser ut på ett visst sätt gällande ergonomin. Med viss variation givetvis, men dock. Att 99,8% av instruktörerna kör hojar som kvalar in där är inte särskilt underligt alls.

Jag tycker bara att det känns lite arrogant när det påstås att man ska köra en Virago likadant som en RC8 eller en sån där japansk replika som du har.

I teorin är det ingen skillnad på att köra Fiat Panda eller 14 ton buss heller, men väl ute i trafiken är det helt olika saker som blir viktiga.
 

Hasse

New member
Klockrent! Det var fan i mig minst 10 av 10 möjliga på det inlägget:)

10 poäng från mig också, kanonbra uttryckt Veronica !

Att förankra sig i fotpinnarna med stela raka ben förekommer.
Trampar man då i panik samtidigt på (låser)fotbromsen
och dessutom håller hårt i styret med raka stela armar får man lätt problem.
 

Chopperbyggarn

New member
SMC är som ett underbart smörgåsbord. Vi ställer alla nått på bordet, och sedan delar vi tillsammans. Det som blir över är kumskap, några bra minnen och en bra känsla av om att det måste vi göra igen!
Ungefairligt så fungerar SMC. Vi lägger alla nått i potten och när året är slut är kassen tom. Sedan fyller vi på igen :)

Vi drog igång ett utbildnings projekt för riskgruppen sporthojer. Därvid fick vi en underbar kår av entusiastiska instruktörer som är mycket aktive, även på webben.
Kunskapen från detta sprids nu till alla "kategorier"

Det sku ju vara jätte roligt om vi ku göra samma för andra kategorier av MCs.

Men, det är väldig viktigt att veta att SMC har ca. 40 kurser på roadracing banor. Det är en mindra del av fortbildningarna som är i SMC!
Mellan 70-100 grundkurser är årligen på flygfält, parkeringsplatser och dylikt - vart tusindtals motorcyklister deltar. På just dessa kurser är det inte så mycket stå-hej och forum skriverier. Så det blir lite fel att peka ut SMCs samlade instruktörs kår!
(Såklart finns det även en verksamhet på gokart banorna oxå, och det är den del av fortbildningerna som växar mest).

Självfallet är det inte så värst store skillnader på att hantera olika MC typor. Men, självfallet är det oxå skillnader..

Jag lägger med en bild av en underbar chopper som jag blev aldeles kär i under sommeren. Borta i Finland vart hojen är bygd av MMAF, har man via universit gjort en del seriösa mättningar, bl. a på broms.
75% av al bromskraft/effekt är på bakhjulet, så man kan altså med fördel bromsa bak.
Vid bromstest med hojen i 100 km/t, är bromslängden EN meter mera än Yamaha R1 årsmodell 2009 - under ideella förhållande i tört.

Ibland är det inte som tror!

Jag har varit på lite olika kurser som vi har haft för custom. Och jag hyser stor respekt för deltagernas körkunskaper och körteknik - det finns många jätte duktiga förare - exackt som på andra MC typor.

Sen är inte jag övertygad om att jag som custom ägare - sku tycka att fortbildning för mig absolut ska vara på bana. Och här kommer styrkan i SMC - alla grupper kan designa eget smörgåsbord i SMC

Lycka till

Mycket snygg Chopper med den ursnygga långa springergaffeln...den här typen av hojar går jag igång på!!!:):):) I SFRO:Nya Bygghandbok förklaras en hel del av detta som du beskiver om bromskrafts fördelningen mellan fram och bakhjul på olika typer av motorcyklar samt stygeometri + mycket annat tekniskt matnyttigt för olika typer av specialbyggda bilar och motorcyklar som tex Choppers , Trikes , Sidvagnsekipage.

Anders.J
 

Thundercat

New member
10 poäng från mig också, kanonbra uttryckt Veronica !

Att förankra sig i fotpinnarna med stela raka ben förekommer.
Trampar man då i panik samtidigt på (låser)fotbromsen
och dessutom håller hårt i styret med raka stela armar får man lätt problem.

Veronica???:confused::rolleyes:
 
Last edited:

Avarage

New member
Att jag kan bromsa lika hårt med 1 som 2 händer på styret betyder bara att det inte alls sitter i underkropp, hoj eller nåt annat fysiskt.

När vi bromsar utsätts även våran kropp för krafter. Vi har ju, som bekant, samma hastighet som motorcykeln hade precis innan vi började bromsa, eller hur!?

Så när vi börjar reducera hastigheten för motorcykeln vill vår kropp fortsätta frammåt i samma hastighet som innan vi påbörjade bromsningen! Vår enda möjlighet att sitta kvar på hojen blir då att antingen sluta bromsa och återuppta neutralläget ELLER att på något sätt hålla oss kvar i hojen!

Om du/jag/vi INTE använder händer/armar/axlar för att ta upp krafterna måste vi använd anågot annat. Vad finns kvar att hålla oss fast i hojen med om inte underkroppen?

De flesta av oss är tyvärr inte tillräckligt vältränade i rygg-/bål och lårmuskler för att orka med att hålla oss kvar under en kraftig inbromsning utan vi behöver hjälpa till med händer/armar/axlar. Det enklaste men knappast bästa sättet är att räta på armen/armarna och helt enkelt låta krafterna som påverkar överkroppen påverka styret/gaffel/framdäck.

Ju mer vi kan avlasta händer/armar/axlar under all form av körning så även inbromsning desto lättare blir det för hojens fjädringskomponenter att jobba helt enkelt pga. att det blir mindre last/mindre krafter!

Sedan är jag tyvärr inte alls med på vad du menar när du skriver:

... för jag klarar inte alls av att sätta lika mkt vikt i tanken me 2 händer på styret.

Och hur man lägger vikt i styret med en hand fattar jag inte?? Verkar farligt!

På exakt samma sätt som du gör när du lägger vikt med båda händerna på styret. Oavsett en eller två händer på styret så är all vikt där av ondo när man bromsar, mer än absolut minimum som krävs för att hålla dig/mig/oss kvar på hojen!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Jag tycker bara att det känns lite arrogant när det påstås att man ska köra en Virago likadant som en RC8 eller en sån där japansk replika som du har.

I teorin är det ingen skillnad på att köra Fiat Panda eller 14 ton buss heller, men väl ute i trafiken är det helt olika saker som blir viktiga.

Märk väl "Hund" att jag ENDAST argumenterar för det körtekniska innehållet i våra kurser och att det är aplicerbart på hojar som uppfyller följande krav:

1.) 2 hjul!
2.) Fjädringskomponenter för fram/bakhjul!
3.) Färdas snabbare än 20-30km/h.
4.) Gaffel med positiv gaffelvinkel

Jag kanske har missuppfattat vad du menar/diskuterar så vänligen försök beskriva så konkret du kan vad skillnaderna rent körtekniskt består av så kanske vi kan räta ut ev. frågetecken både från din/min sida!?

Mvh!
// Niklas
 

SuperRetard

New member
När vi bromsar utsätts även våran kropp för krafter. Vi har ju, som bekant, samma hastighet som motorcykeln hade precis innan vi började bromsa, eller hur!?


På exakt samma sätt som du gör när du lägger vikt med båda händerna på styret. Oavsett en eller två händer på styret så är all vikt där av ondo när man bromsar, mer än absolut minimum som krävs för att hålla dig/mig/oss kvar på hojen!

Mvh!
// Niklas

Jag sa aldrig att kraften hamnar nån annanstans. Jag poängterade dessutom att jag med en (1) hand på styret kan lägga ALL vikt i tanken, precis som man ska.

Problemet uppstår i det praktiska genomförandet med 2 händer på styret att jag (även om jag har fysiken) inte klarar av att avlasta armarna. DET beror på att jag är för dålig/dum i huvet/sinnessvag eller bara att det är svårare att göra något när det inte är ett fysisk MÅSTE. Det handlar helt enkelt om psykologi, inte muskelmassa (även om det är en grundförutsättning).

Hur du kan bromsa rakt fram med en hand på styret och lägga vikt på den utan att svänga är för mig ett intressant fenomen. DET får DU gärna förklara för mig. ;)


Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att ni kör övningar med en hand på styret är för att man då inte KAN lägga vikt i styret vid broms, och att man MÅSTE jobba med aktiv motstyrning, Eller?
 

SuperRetard

New member
Märk väl "Hund" att jag ENDAST argumenterar för det körtekniska innehållet i våra kurser och att det är aplicerbart på hojar som uppfyller följande krav:

1.) 2 hjul!
2.) Fjädringskomponenter för fram/bakhjul!
3.) Färdas snabbare än 20-30km/h.
4.) Gaffel med positiv gaffelvinkel

Jag kanske har missuppfattat vad du menar/diskuterar så vänligen försök beskriva så konkret du kan vad skillnaderna rent körtekniskt består av så kanske vi kan räta ut ev. frågetecken både från din/min sida!?

Mvh!
// Niklas

Nu finns förvisso fysiska skillnader som blir väsentliga mellan en custom- och en "sport"-hoj, men vi kan för din skull bortse från det en sekund.

Bara genom att flytta från CBR:en till SuperDuken upplever jag stora skillnader i HUR jag flyttar kroppen, HUR jag egentligen ska sitta, låsa benen och tänka för att "få" DET rätt.

Vad ni som inte håller med mig ni säger är att TEORIN är densamma för alla hojar. Och visst, jag köper det. Men är ni teorilärare, eller körkunskapsinstruktörer?

Jag utgår blint från att de flesta deltagare valt att spara sina slantar och laddat ner "Full Kontroll" som pdf om det vore allt ni erbjöd.

Då kommer vi alltså till praktiskt utförande. Och du kan inte mena att det är samma sak att grensla en Dragstar som en R6a. Visst kan man låsa sig med benen, men där är en skillnad.

Som deltagare vill man ha en mer pedagogisk upplevelse än frasen: "försök att avlasta styret och lägg vikten på fotpinnarna/nån annanstans/i rumpan istället"!

Man vill ha tips om hur det ska kännas, vilken skillnad man letar efter och konkreta tips om vilka muskler man ska använda för att låsa vilken del av kroppen i vilken del av hojen. Och hur ska du kunna ge det om du aldrig kört hojtypen?
 

mcflyfisher

New member
Nu finns förvisso fysiska skillnader som blir väsentliga mellan en custom- och en "sport"-hoj, men vi kan för din skull bortse från det en sekund.

Bara genom att flytta från CBR:en till SuperDuken upplever jag stora skillnader i HUR jag flyttar kroppen, HUR jag egentligen ska sitta, låsa benen och tänka för att "få" DET rätt.

Vad ni som inte håller med mig ni säger är att TEORIN är densamma för alla hojar. Och visst, jag köper det. Men är ni teorilärare, eller körkunskapsinstruktörer?

Jag utgår blint från att de flesta deltagare valt att spara sina slantar och laddat ner "Full Kontroll" som pdf om det vore allt ni erbjöd.

Då kommer vi alltså till praktiskt utförande. Och du kan inte mena att det är samma sak att grensla en Dragstar som en R6a. Visst kan man låsa sig med benen, men där är en skillnad.

Som deltagare vill man ha en mer pedagogisk upplevelse än frasen: "försök att avlasta styret och lägg vikten på fotpinnarna/nån annanstans/i rumpan istället"!

Man vill ha tips om hur det ska kännas, vilken skillnad man letar efter och konkreta tips om vilka muskler man ska använda för att låsa vilken del av kroppen i vilken del av hojen. Och hur ska du kunna ge det om du aldrig kört hojtypen?

hmmm mkt läsa vart det..... har mestadels kört grus sen barnsben men ..skrota min africa twin i våras o ska nog ta en kurs i kurv bromstekn då jag har en kawa klv 1000 nu (vilken skillnad) så grus blir det nog inte i samma grad
så lära sig cykeln på asfalt kan vara bra tror jag.. har bara kört ca 5 mil än på denna hoj ...köpte den i okt,,,,,,,,,,
 

Avarage

New member
Jag sa aldrig att kraften hamnar nån annanstans. Jag poängterade dessutom att jag med en (1) hand på styret kan lägga ALL vikt i tanken, precis som man ska.

OK då missuppfattade jag det du skrev, nämligen:

Att jag kan bromsa lika hårt med 1 som 2 händer på styret betyder bara att det inte alls sitter i underkropp, ...


Hur du kan bromsa rakt fram med en hand på styret och lägga vikt på den utan att svänga är för mig ett intressant fenomen. DET får DU gärna förklara för mig. ;)

Vet inte varifrån du läst eller fått att jag skriver eller menar att så är fallet!???
Men skall vi fördjupa oss i ytterst små detaljer i just detta fenomen så GÅR det faktiskt även om trycket på styret inte kan vara speciellt stort (allt beroende på hur brett styret är och med vilken kraft vi trycker) enär vi har en gyroverkan på ett snurrande framhjul som strävar rakt fram!

Men detta är minst sagt Off Topic och inget jag skrivit eller menat tidigare utan en tolkning av dig!

ALLT jag skrivit är att man skall försöka vara så avslappnad som möjligt och ju mindre tryck man kan lägga på styret under inbromsning desto bättre!


Rätta mig om jag har fel, men anledningen till att ni kör övningar med en hand på styret är för att man då inte KAN lägga vikt i styret vid broms, och att man MÅSTE jobba med aktiv motstyrning, Eller?

Övningen du far efter körs i regel utan broms och förtydligar motstyrning dvs. en ren motstyrningsövning!
 
Last edited:

Avarage

New member
Nu finns förvisso fysiska skillnader som blir väsentliga mellan en custom- och en "sport"-hoj, men vi kan för din skull bortse från det en sekund.

Bara genom att flytta från CBR:en till SuperDuken upplever jag stora skillnader i HUR jag flyttar kroppen, HUR jag egentligen ska sitta, låsa benen och tänka för att "få" DET rätt.

Vad ni som inte håller med mig ni säger är att TEORIN är densamma för alla hojar. Och visst, jag köper det. Men är ni teorilärare, eller körkunskapsinstruktörer?

Jag utgår blint från att de flesta deltagare valt att spara sina slantar och laddat ner "Full Kontroll" som pdf om det vore allt ni erbjöd.

Då kommer vi alltså till praktiskt utförande. Och du kan inte mena att det är samma sak att grensla en Dragstar som en R6a. Visst kan man låsa sig med benen, men där är en skillnad.

Som deltagare vill man ha en mer pedagogisk upplevelse än frasen: "försök att avlasta styret och lägg vikten på fotpinnarna/nån annanstans/i rumpan istället"!

Man vill ha tips om hur det ska kännas, vilken skillnad man letar efter och konkreta tips om vilka muskler man ska använda för att låsa vilken del av kroppen i vilken del av hojen. Och hur ska du kunna ge det om du aldrig kört hojtypen?

Det enda du säger rent konkret skiljer är sittställningen och ev. förankring. I övrigt inga skillnader vad gäller körteknik både i teorin och praktiken!

Rent fysiskt skiljer hojarna, ingen har påstått något annat, där det skiljer på allt från bromsarnas effekt/chassie/i regel fjädringskomponenter/styrets utformning osv. osv. Och flera av dessa fysiska skillnader påverkar förarens möjlighet att sitta/förflytta sig eller luta hojen olika mycket mm.

Men HUR du styr in, HUR du skall/bör ge gas är lika dant eftersom man styr & gasar båda hojtyperna exakt lika dant. Resten har vi (du/jag) redan klarat ut är egenskaper som vi som förare besitter (blick/planering/riskbedömning mm.).

På kurserna väver vi in mer än bara ren och skär körteknik men det är inget hokus pokus utan var och en som är läskunnig och kan omsätta det till praktik kan självklart få ut samma sak genom att läsa och själv pröva sig fram. Det vi tillhandahåller är den kunskapen i komprimerad form där du/andra kan öva på säkra platser med coaching om så krävs med likasinnade. Oftast innebär detta att man utvecklas snabbare än om man själv läser och övar! Har man inte brådis och inte anser sig vilja lägga pengarna/tiden så GÅR det självklart att tillgodogöra sig kunskaperna på annat sätt! Valet är upp till var och en och jag varken dömer eller fördömmer!

// Niklas
 

SuperRetard

New member
Vi har ju faktiskt som Micke sagt prövat flera ggr med customkurser. Senast jag var med på en sådan lyckades vi fylla EN grupp. resten fick vi släppa till sporthojar (och inte att förglömma street fighters;)). Har du nån bra idé om hur vi skulle kunna intressera dem av att komma på kurs så dela gärna med dig.

//Kristofer (med 8 år på custom bakom mig)


Köp en fransjacka, börja rök pipa och infiltrera mc-klubbarna. Sen är det bara att be o sällskap på nån kurs för att ni tycker att det skulle va en "kul grej". De som kommer, gillar det.. Och sen är djungeltelegrafen igång :D

Jag tror att det krävs ambassadörer för att få det "att hända". Utskick, reklam och propaganda biter inte på gruppen eftersom den allmänna inställningen är att de inte "kör på det viset". Runt runt på en räääserbana attraherar inte!
 

SuperRetard

New member
Det enda du säger rent konkret skiljer är sittställningen och ev. förankring. I övrigt inga skillnader vad gäller körteknik både i teorin och praktiken!

Rent fysiskt skiljer hojarna, ingen har påstått något annat, där det skiljer på allt från bromsarnas effekt/chassie/i regel fjädringskomponenter/styrets utformning osv. osv. Och flera av dessa fysiska skillnader påverkar förarens möjlighet att sitta/förflytta sig eller luta hojen olika mycket mm.

// Niklas


Och eftersom du hävdat att det inte är nån skillnad så innebär det att du ger mig rätt nu eller?

Eller menar du att det inte är lika viktigt att customåkare får en välsmord kurs på ALLA områden?

Du håller fortfarande med mig om att det uppstrå andra problem under (exempelvis) full broms med 340 baktunga customkilon, än med 200 kg sporthoj. Borde då inte instruktörerna vara väl bekanta med de beteendena i hojen för att ge bästa möjliga råd till deltagaren?
 

Avarage

New member
Och eftersom du hävdat att det inte är nån skillnad så innebär det att du ger mig rätt nu eller?

Eller menar du att det inte är lika viktigt att customåkare får en välsmord kurs på ALLA områden?

Du håller fortfarande med mig om att det uppstrå andra problem under (exempelvis) full broms med 340 baktunga customkilon, än med 200 kg sporthoj. Borde då inte instruktörerna vara väl bekanta med de beteendena i hojen för att ge bästa möjliga råd till deltagaren?

Vad gäller sittställning och förankringspunkter skiljer det så där har du rätt, jag har inte påstått något annat heller. Men rent körtekniskt kör du motorcykeln på samma sätt vilket är precis det jag hävdat hela tiden. För övrigt MÅSTE man inte klättra runt på en hoj oavsett modell. Det GÅR, tro det eller ej, att sitta kvar med häcken som för övrigt består av den mindre massan på vår kropp dvs. vitsen med att flytta den pga. vikten är så gott som försumbar.

Vad menar du? VILKA andra problem uppkommer? Bromsarna tar olika bra/man har skillnader i gaffelvinkel vilket innebär att det GÅR att bromsa upp en sporthoj på framhjulet men det är inte samma sak som att det är effektivast/bäst och vi eftersträvar ju att göra allt vi gör när vi kör så effektivt som möjligt eller hur!?

Du nämner beteender i pluralis och har än så länge bara varit konkret vad gäller sittställningen så jag antar att du menar att det finns fler, vilka?

Om du vill höra att du har rätt så har jag inga problem med det! Du har rätt, i att motorcyklarna skiljer men rent körtekniskt kör man dem lika dant.

Jag skall förenkla det lite så kanske det klarnar i den mån jag varit otydlig. Konkret VAD gör vi när vi kör mc? Tittar vi enbart på det vi gör som är kopplat till motorcykeln och för enkelhets skull skippar det som är direkt kopplat till oss som människor (inhämtande av underlag för bedömning) så gör vi följande:

1.) Gasar
2.) Bromsar
3.) Styr
4.) Växlar

That´s it! Vi gör inte ett skit mer för att kunna köra hojen på ett bra sätt!

Vilka av dessa punkter skiljer sig åt mellan olika hojtyper?

- Gasar man annorlunda på en sporthoj än på en custom?
- Bromsar man annorlunda? Eller drar man i handbromsen som sitter på styret och trycker på fotpedalen som sitter framför fotpinnen/ovanför fotplattan?
- Styr man annorlunda på en custom?
- Växling, skiljer det något (finns hojar med automat av olika slag men jag tror vi kan lämna dessa därhän)?

Jag argumenterar INTE emot dig att det är bra om en instruktör har erfarenhet av att ha kört liknande hoj som en deltagare åker på. MEN det är inte nödvändigt för att kunna coacha bra vad gäller gaskontroll/styrning/snabbstyrning/bromsning. Däremot kan det vara bra för att känna till begränsningarna vad gäller lutningsvinklar/bromseffekt mm. men TEKNIKEN att bromsa/svänga/gasa är fortfarande lika dan. De största skillnaderna är svängradier/lutningsvinklar men då är vi inte inne på hojen längre utan föraren/blick och val av referenspunkter!

För övrigt har du fortfarande inte förklarat dig och svarat på min fråga?

// Niklas
 
Top