Mycket om kurser här på SMC

Chopperbyggarn

New member
Förr kunde man ofta i mc-press och jag tror även i SMC-Bladet/MC Folket läsa mycket om kurvteknik, bromsteknik, undanmanöver mm. Vore det inte bra att lägga ut sådant här på hemsidan o i MC-Folket? Dom allra flesta motorcyklister kommer aldrig att delta i någon kurs och då vore det väl bra att läsa till sig information som man kan öva på själv när man är ute och åker? Detta skulle nå ut till betydligt fler motorcyklister.
Själv tillhör jag kategorin som avskyr allt vad kurser heter och den dagen jag ändå tvingar mig iväg till kurs så står språkkurs i Franska och Ryska betydligt högre upp på listan som komplement till min engelska och spanska för att lättare klara en jorden runt resa.

Anders.j
 

SvenneC

New member
Jag håller med dig om att den typen av texter faktiskt ser ut att ha minskat i all svensk mc-press i takt med att SMC's kursverksamhet har kommit mer och mer i fokus. Till SMC's försvar måste jag ändå påminna om att MC Folket har publicerat skriften "Full kontroll" i något av årets tidigare nummer.

Som regelbunden läsare av en del engelska hojtidningar har jag med stor behållning läst artiklar om både körteknik och risktänkande i nära nog varenda tidning jag har fått fatt i. Frågan är om inte en del av dessa artiklar om risktänkande rent av kan ha bättre effekt på många hojåkares överlevnadsfaktor än vad artiklarna om ren körteknik har? Körtekniken känns ju mer som någonting som ökar välbehgsfaktorn... :p

Ett bra förslag till MC Folket tycker jag skulle kunna vara att kontakta exempelvis brittiska Super Bike och höra efter vad det skulle kosta att köpa in någon av deras suveräna artikelserier. (Hm... Den här tråden borde nog kanske finnas även i MC Folkets forum...)

Hur som helst, om någon har missat länken till Full kontroll så skall jag försöka klistra in den här nedan.

/SvenneC

Länk till Full kontroll
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=3713
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Utöver Full Kontroll i kort och lång version som funnits på hemsidan i ett antal år så finns ett antal övningar från Full Kontroll i SMC-boken som alla medlemmar fick hem i brvlådan i mars, sid 309-318.
MC-Folket har haft en artikelserie signerad Andy Ibbot, CSS.
 

Petra

Super Moderator
Som Maria säger, vi har haft en rad artiklar om körteknik, skrivna av Andy Ibbot som driver California Superbike School i Europa. Jag kan berätta att det redan i nästa nummer kommer mer av den varan. :)
 

HåkanP

New member
Förr kunde man ofta i mc-press och jag tror även i SMC-Bladet/MC Folket läsa mycket om kurvteknik, bromsteknik, undanmanöver mm. Vore det inte bra att lägga ut sådant här på hemsidan o i MC-Folket? Dom allra flesta motorcyklister kommer aldrig att delta i någon kurs och då vore det väl bra att läsa till sig information som man kan öva på själv när man är ute och åker? Detta skulle nå ut till betydligt fler motorcyklister.
Själv tillhör jag kategorin som avskyr allt vad kurser heter och den dagen jag ändå tvingar mig iväg till kurs så står språkkurs i Franska och Ryska betydligt högre upp på listan som komplement till min engelska och spanska för att lättare klara en jorden runt resa.

Anders.j

Varför i all världen inte delta i en kurs???

Både roligare och effektivare än att läsa själv. Du träffar en massa andra mc förare, dricker kaffe, snackar och kör hoj. Man måste ju inte rusa runt på en bana. Det finns ju grundkurser också och de kostar inga 1500 spänn inte.
 

Wallfärder

New member
Varför i all världen inte delta i en kurs???

Både roligare och effektivare än att läsa själv. Du träffar en massa andra mc förare, dricker kaffe, snackar och kör hoj. Man måste ju inte rusa runt på en bana. Det finns ju grundkurser också och de kostar inga 1500 spänn inte.

Helt rätt. Det finns ju även BKK på gocartbana för bra priser. Ska man på en Adventure resa är ju en gruskurs ovärderlig.

Fördelen med att delta på kurser är att man både kan föra en dialog med och få en återkoppling från kunniga instruktörer på om man gör rätt eller fel. Vilket jag ser som ovärderligt när det gäller lärande. Något man inte får från skriven text.
Dessutom ser vi till att det blir så kul vi kan för deltagarna.

Ska man dessutom ut och resa långt så värderar jag MC-färdighetsträningen betydligt högre än språk. Det värsta som kan hända om man inte kan språket är att man inte gör sig förstådd:confused:, jämfört med det värsta som kan hända på hojen.:eek:
 

SuperRetard

New member
Något jag reflekterat över en del efter att ha varit ´på ne grundkurs för custom/touring-hojar (fick dispens dit pga övningskörning med tjejen då) är att instruktörerna själva saknar kunskap/erfarenhet om vad en korrekt teknik är på en sån hoj.

Detta är på intet sätt märkligt, då man själv gillar att köra om man nu blir instruktör, och hojarna är närmast okörbara. MEN om man nu ska ha kurser för dem kanske SMC borde investera i några äldre billiga maskiner av olika typer så att instruktörerna fick träna på dem och därmed veta lite vad de pratar om när de ska försöka lära nån på en Virago 250 att bromsa. För knäslut, 98% frambroms och helt avslappnad i armarna är nog inte möjligt där.

Även om det inte drabar mig, så är smc för alla. Och de jag sett som kört bana/ gått kurs har uppskattat det enormt. Inre kompetens för deras räkning skulle nog kunna öka deltagarantalet markant!
 

Hasse

New member
glidare

http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=5269

Hej Hund
Den här filmen togs fram under Custom Basic och var ett försök att få fram just det du beskriver. Allt är väl inte hundraprocentigt men både
särskild sittställning och bromsteknik gavs i särskilda lektioner.
Fungerade jättebra och avlsutningsgarvet sade väl en del om att det även fanns plats för lite skoj.
SMC budget har nog inte plats för inköp av glidarhojar men tanken är ju
självklart intressant

hasse


Något jag reflekterat över en del efter att ha varit ´på ne grundkurs för custom/touring-hojar (fick dispens dit pga övningskörning med tjejen då) är att instruktörerna själva saknar kunskap/erfarenhet om vad en korrekt teknik är på en sån hoj.

Detta är på intet sätt märkligt, då man själv gillar att köra om man nu blir instruktör, och hojarna är närmast okörbara. MEN om man nu ska ha kurser för dem kanske SMC borde investera i några äldre billiga maskiner av olika typer så att instruktörerna fick träna på dem och därmed veta lite vad de pratar om när de ska försöka lära nån på en Virago 250 att bromsa. För knäslut, 98% frambroms och helt avslappnad i armarna är nog inte möjligt där.

Även om det inte drabar mig, så är smc för alla. Och de jag sett som kört bana/ gått kurs har uppskattat det enormt. Inre kompetens för deras räkning skulle nog kunna öka deltagarantalet markant!
 

Avarage

New member
Inre kompetens för deras räkning skulle nog kunna öka deltagarantalet markant!

Om DET är EN av orsaken till att en kurs inte blir full (hmm, hur många lediga platser har vi haft på årets BKK/SHK?) så är det en relativt lätt "potatis" att ta hand om.

Rent körtekniskt skiljer det oerhört lite på en custom, touring, super motard eller sporthoj.

I den mån det går att förankra sig med knän/vader/fötter (underkropp kort o gott) skall man göra det. Hur bra/mycket det går varierar naturligtvis). Syftet är att avlasta händer/armar. Beroende på hur väl man lyckas förankra sig lyckas man olika bra men viss skillnad kan också tillskrivas förarens fysiska status där en vältränad förare ofta lyckas avlasta bättre där förare som rider/har ridit hästar ofta är väldigt starka i "knip övningen" ;-) vilket alltså är bra!

Mycket sällan, nästan aldrig, lyckas man vara helt avslappnad i händer/armar vid en kraftig inbromsning på torr asfalt oavsett hojtyp men ju mer avslappnad man är desto effektivare kan man bromsa!

Så länge man har markkontakt med båda däcken är det effektivast att använda båda bromsarna. Period! Ju kraftigare frambroms man har och ju bättr grepp däcket har desto mindre last på bakdäcket dvs. ju mindre kan man bromsa bak och ju lättare riskerar man låsa bakhjulet. På en sporthoj är detta större risk än på en custom eller ännu bättre på en fullastad touringhoj med passagerare.

Avslappnad körställning är också bra även vid kurvtagning och där skiljer det inte ett skvatt mellan hojtyperna. Gaskontrollen och blicken är också körtekniker som inte heller skiljer ett skvatt så det finns mer likheter än skillnader mellan olika 2-hjuliga hojtyper med fjädring fram & bak! :D

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Chopperbyggarn

New member
Varför i all världen inte delta i en kurs???

Både roligare och effektivare än att läsa själv. Du träffar en massa andra mc förare, dricker kaffe, snackar och kör hoj. Man måste ju inte rusa runt på en bana. Det finns ju grundkurser också och de kostar inga 1500 spänn inte.

Enkelt svar, det är inte alla mäniskor som är intresserade av kurser och de flesta motorcyklister kommer aldrig att åka på dessa kuser och då kan det vara bra att denna stora grupp har något nyttigt att läsa..alltid snappar man upp något bra. Själv tog jag till mig mycket av dom kör tips som jag kunde läsa om i unga år.
Vad det sociala gäller så finns det hur mycket som hest av aktiviteter att åka på om och när man vill...här råder verkligen ingen bristvara.

För egen del så står Franska och Ryska högst på framtida kurs området.;)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Helt rätt. Det finns ju även BKK på gocartbana för bra priser. Ska man på en Adventure resa är ju en gruskurs ovärderlig.

Fördelen med att delta på kurser är att man både kan föra en dialog med och få en återkoppling från kunniga instruktörer på om man gör rätt eller fel. Vilket jag ser som ovärderligt när det gäller lärande. Något man inte får från skriven text.
Dessutom ser vi till att det blir så kul vi kan för deltagarna.

Ska man dessutom ut och resa långt så värderar jag MC-färdighetsträningen betydligt högre än språk. Det värsta som kan hända om man inte kan språket är att man inte gör sig förstådd:confused:, jämfört med det värsta som kan hända på hojen.:eek:

För äventyrsresor är jag inte ett dugg orolig angående körningen..har redan genomfört ett antal äventyrsresor på mc varav den första var 1987. ;)

Anders.J
 

Smartswede

New member
För äventyrsresor är jag inte ett dugg orolig angående körningen..har redan genomfört ett antal äventyrsresor på mc varav den första var 1987. ;)
Anders.J

Du är alltså fullärd vad gäller körteknik och riskmedvetande då?
Varför ska du och andra behöva läsa om det för då? ;)
Inte sugen på aspirera på bli instruktör och just fokusera på custom? Eller äventyrsresornas speciella krav?

Av mina erfarenheter från instruerat "riktiga" touringrävarna, BMW-klubben, med väldigt många medlemmar med många år och mil bakom styret så har jag träffat på väldigt få som inte lärt sig väldigt mycket från att gå kurserna (för att inte tala om hur mycket man lärt sig av att instruera själv).
Har de väl tagit en kurs på gokartbana återkommer de oftast fler gånger dit och många tar steget till att gå en kurs på storbana och även där återkommer väldigt många (gärna i andra BMW-medlemmars sällskap).

Precis som problemet med få "tuffa" yngre sporthojjare till kurserna så är det snarlikt inom BMW-klubben med att få de mer erfarna att gå en kurs just för även de anser de redan kan köra.

Exempelvis just bromsning är förvånande hur få som gjort maxbromsning och i synnerhet att flera inte testat låta ABSen gå in så de vet hur det känns och hur MCn uppför sig. Är ofta en av mina frågor när någon tycker en kurs är inget för dem och med lite stöd från de som varit på en kurs innan så brukar jag se dem på nästa kurs :)

/Anders
 

Raven

New member
Tyvärr har du rätt, det kryllar av fullärda hojförare av olika hojtyper där ute.
 

Chopperbyggarn

New member
Du är alltså fullärd vad gäller körteknik och riskmedvetande då?
Varför ska du och andra behöva läsa om det för då? ;)
Inte sugen på aspirera på bli instruktör och just fokusera på custom? Eller äventyrsresornas speciella krav?

Av mina erfarenheter från instruerat "riktiga" touringrävarna, BMW-klubben, med väldigt många medlemmar med många år och mil bakom styret så har jag träffat på väldigt få som inte lärt sig väldigt mycket från att gå kurserna (för att inte tala om hur mycket man lärt sig av att instruera själv).
Har de väl tagit en kurs på gokartbana återkommer de oftast fler gånger dit och många tar steget till att gå en kurs på storbana och även där återkommer väldigt många (gärna i andra BMW-medlemmars sällskap).

Precis som problemet med få "tuffa" yngre sporthojjare till kurserna så är det snarlikt inom BMW-klubben med att få de mer erfarna att gå en kurs just för även de anser de redan kan köra.

Exempelvis just bromsning är förvånande hur få som gjort maxbromsning och i synnerhet att flera inte testat låta ABSen gå in så de vet hur det känns och hur MCn uppför sig. Är ofta en av mina frågor när någon tycker en kurs är inget för dem och med lite stöd från de som varit på en kurs innan så brukar jag se dem på nästa kurs :)

/Anders

Man blir aldrig fullärd och det gäller även mig och det gäller på många områden inte bara mc-åkning..livet består tyvärr inte bara av mc-åkning så man får prioritera den tid man har och jag gör mina prioriteringar i den ordning som jag anser passar mig bäst.:)

Anders.J
 

Avarage

New member
Tyvärr har du rätt, det kryllar av fullärda hojförare av olika hojtyper där ute.

Hmm, det är nog inte riktigt min uppfattning! Visst det finns en del som anser att de inte kan lära mer men majoriteten som ens funderar kring ämnet tror jag känner antingen en viss tveksamhet (kanske oro) och andra väljer bort det av liknande skäl som Anders.J "Chopperbyggarn" prioriteringsskäl!

Mvh!
// Niklas
 

SuperRetard

New member
1. Om DET är EN av orsaken till att en kurs inte blir full (hmm, hur många lediga platser har vi haft på årets BKK/SHK?) så är det en relativt lätt "potatis" att ta hand om.


2. Rent körtekniskt skiljer det oerhört lite på en custom, touring, super motard eller sporthoj.
Text.....

Just my 5 cent´s!
// Niklas

1.
Att kurserna fylls är en sak, men de är ine fulla av customhojar direkt.

2.
Gällande körteknik så är TEORIN givetvis identisk beroende på hur man formulerar den. Jag använder ALDRIG bakbroms (bortsett krypkörning) då maxbroms är vid gränsen för bakhjulslyft, något som också lärs ut på de "vanliga" kurserna.

Blick och gaskontroll är kanske de viktigaste kunskaperna, och där skiljer mkt riktiigt.. ingenting!

MEN gällande broms och kurvteknik skiljer en hel del i praktiskt utförande även om syftet och teorin är desamma, det måste du hålla med om. Att komma "fram" med överkroppen, låsa knät i tanken vid häng och låsa benen i tanken vid broms är inte möjligt på de flesta customhojar. Då måste det improviseras.

Min efterlysning för customåkarnas skull var en möjlighet för er instruktörer att öva på detta och testa er fram till en bra grundkunskap och pedagogik gällande just det problemet.

#.
Om att "lossa" armarna helt vet jag inte om jag håller med om att det är "nästan omöjligt". Jag är ingen Rossi, och har dessutom inte den bästa av hojar för just detta (superduke). Jag kan dock med en hand på styret bromsa upp bakhjulet i hyfsat höga farter, problemet uppstår först när man ska ha båda händerna på styret och fortfarande lägga all vikt i tanken. Så jag hävdar att det är en övningsfråga och förarkompetens. (Kanske inte från 260-100, men från 120+ bromsar jag iaf lika hårt med en hand, och kan lilla jag, då är det definitivt inte omöjligt ;))
 

OH-

Member
Du är alltså fullärd vad gäller körteknik och riskmedvetande då?
Varför ska du och andra behöva läsa om det för då? ;)
............................

Jo, jag ser smileyn (hur f-n stavar man det?), så det här är inte ett mothugg.

Jag håller med Chopperbyggarn, visst vore det bra med lite länkar till bra hemsidor eller direkt till intressanta skrifter om MC-säkerhet.
Detta ersätter givetvis inte kurser men är bra för att få inspiration och nya vinklar på detta angelägna ämne. SMC vet och kan inte allt, för alla. Det finns sånt vi inte ens börjat ta tag i och man behöver inte uppfinna hjulet fler gånger heller.

Just nu hittade jag tillbaka till:
http://www.megarider.com/ (obs, kommersiell organisation men en del gratis material) och
http://nmcu.org/files/godt_tenkt_web.pdf (eller finns denna redan här?)
 

SuperRetard

New member
Hej Hund
Den här filmen togs fram under Custom Basic och var ett försök att få fram just det du beskriver. Allt är väl inte hundraprocentigt men både
särskild sittställning och bromsteknik gavs i särskilda lektioner.
Fungerade jättebra och avlsutningsgarvet sade väl en del om att det även fanns plats för lite skoj.
SMC budget har nog inte plats för inköp av glidarhojar men tanken är ju
självklart intressant

hasse

Sånt här är kanon, och såsom med SHK-projektet går det säkert (om än långsammare med mindre budget) att öka kvoten deltagare och få in en acceptens och rutin för dem att åka nån gång per år på kurs.

"Nöjda kunder är den bästa reklamen"

Hur upplevde DU att det funkade just gällande skillnaderna?
Hade kursen kunnat vara bättre om instruktörerna haft mer erfarenhet av hojtypen?
Var deltagarna annorlunda än på en "vanlig" kurs?
Saknas ett utbildningssteg som kanske specifikt riktar sig till gruppen? (På samma sätt som det diskuteras ett "steg 5")

Jag vill inte trampa på nån här, utan vill belysa vikten av att kanske prioritera även denna grupp ett tag då de flesta skräckexempel jag sett de senaste 2 åren varit just på denna hojtyp. Samt att olycksstatistiken vridits till att de verkar ramla in i riskgruppssegmentet mer och mer också.
 
Top