MC-vänliga appar, lista

matsekberg

New member
Snart kommer en ny version av MCTrail. Den innehåller förbättrad autostop och autostart för ännu enklare handhavande.
Man kommer att kunna välja mellan ett tiotal kartor, dvs andra än Apples om man så vill.
Dessutom en unik funktion för dig som reser ensam med MC och vill att någon skall kunna veta du är ifall det händer något på vägen.
Som grädde på moset kommer de lagrade spåren att innehålla vägkvalite, se till exempel spåret i den bifogade bilden. Rödare och bredare linje indikerar ojämn väg.
View attachment 6826

MCTrail i AppStore

Hemsida
 
Last edited:

powerglide

New member
EatSleepRIDE Motorcycle innehåller det mesta man kan önska (men saknar vissa grejer).

ty3uvyzy.jpg


https://itunes.apple.com/se/app/eatsleepride-motorcycles/id541036952?mt=8

EatSleepRIDE är gratis att hämta ner nu i helgen :tummenupp
 

matsekberg

New member
Snart kommer en ny version av MCTrail. Den innehåller förbättrad autostop och autostart för ännu enklare handhavande.
Man kommer att kunna välja mellan ett tiotal kartor, dvs andra än Apples om man så vill.
Dessutom en unik funktion för dig som reser ensam med MC och vill att någon skall kunna veta du är ifall det händer något på vägen.
Som grädde på moset kommer de lagrade spåren att innehålla vägkvalite, se till exempel spåret i den bifogade bilden. Rödare och bredare linje indikerar ojämn väg.
View attachment 6826

MCTrail i AppStore

Hemsida

Nu finns MCTrail 1.2.0 i AppStore!

Den lagrar nu vägkvaliten i spåren och det kan visas på en karta.
Ride Alone är en ny funktion där utvalda personer kan få en länk till en karta, i den kartan visas de tre senaste positionerna.
Tanken är att om det händer något så skall de här personerna kunna se din senast kända position.
En säkerhetsfunktion för dig som åker på egen hand.

http://mctrail.iphoneappz.info
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
INFO ONLY

En del fix och justeringar i SMC Appen, börjar bli klara - se till du har senaste version..
Tycker faktisk det börjar bli bra - och en av utmaningarna vu fick var att det finns så mycket innehåll att det nästan inte gick att hitta - så nya sök / sortera funktionerna är välkomna.

Hade en rolig upplevelse i veckan i Holland vart jag inså att mina däck häll på att ta slut! Lite snabba sökningar (roaming avgiften är nu hälften av tidigare, och med lite tur tas dessa bort inom nått år, snackas det om!) och jag hade en BMW som jag gärna ville hitta i min närhet. Appen navigerade mig över där, och när jag viste handleden hur jag hade hittat honom - fick jag flux en bra rabatt...

Appen har idag innehåll från Schweiz, Holland, Norge, Danmark och självfallet Sverige.

Vi får se om flera länder kommer under resans gång...
 

Haavee

Member
hej!
Letar efter en app ( typ Booking.com ) där det går att boka camping i europa, nån som har bra tips?.
 

powerglide

New member
Solocator
7 pix för iPhone. Finns även för Android.

För att lägga GPS-koordinator direkt ovanpå ett foto.
T.ex. för att tipsa SMC (grus (a) svmc.se) eller TrV (trafikverket@trafikverket.se) om grus på väg.

För 15 spänn till kan du även lägga på fritext :)

View attachment 7062

View attachment 7063

Denna funktion borde fö vara inbyggd i SMC Appen.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kolla i SMC APPEN under PLATSER - LOGI: då får man alla ställen vart man har SMC Rabatt vid övernattning. Vill man inte bo på f. Ex. Hotell skriv då t. Ex. Camping i sökfältet. Då får du upp camping platser med SMC rabatt listat efter avstånd från vart du befinner dig. Ska även fungera i Danmark, Norge mf. Du har självfallet enail, weblink och navigation till ställen du vill kolla närmare på eller köra till.
 

gundj

New member
Kolla i SMC APPEN under PLATSER - LOGI: då får man alla ställen vart man har SMC Rabatt vid övernattning. Vill man inte bo på f. Ex. Hotell skriv då t. Ex. Camping i sökfältet. Då får du upp camping platser med SMC rabatt listat efter avstånd från vart du befinner dig. Ska även fungera i Danmark, Norge mf. Du har självfallet enail, weblink och navigation till ställen du vill kolla närmare på eller köra till.
Men det förutsätter att du är uppkopplad? Dv s utanför Sverige så kostar det extra pengar att använda appen?
 

hobbe

New member
Live Trafik
Gratis

Trafikverkets egen App för trafikrapportering.
Har provat den förut men då var den seg som sirap.
Nu är prestandaproblemet löst så nu kanske den går att använda oxå.

View attachment 7064

För att använda appen Livetrafik så måste man godkänna att google får ta del av dina platsdata mm mm.
Detta hade inte varit ett problem om det varit ett bolag eller en förening, de får givetvis ställa vilka krav de vill.

Dock är det ju så att det är ett statligt verk som nu genom sin app kräver att man ger information om var man är och har varit och när till en tredje part för att inte tala om ett antal olika bitar som genom detta kopplas samman och måste säkerställas.
För att ytterliggare göra appen mindre intressant för oss så saknas det diarieföring på appen, ingen återkoppling eller kommunikation ang själva problemet som man rapporterat fås. Inte ens om rapporten helt uppenbart behöver mer information av den som upprättar rapporten för att kunna rättas till.
Diarieföring SKALL SKE enl offentlighets och sekretesslagen på handlingar som inkommer eller upprättas vid en myndighet, en skriftlig rapport ÄR en handling, när den dessutom kan tex via android eller iphone dessutom spåras till en enskild individ gäller även Personuppgiftslagen om vad och hur saker får handhas och publiceras.
Inget av detta tas hänsyn till i live trafik appen kanske som ett direkt resultat av att den inte är gjord av trafikverket.

Det är många saker som är bra och som vi borde ta till oss när vi nu väljer hur vi skall utforma vår app tex att man kan ta en bild av det man anmäler. men även många mindre bra bitar som vi också bör ta till oss, så vi inte gör samma misstag.
 
Top