MC-vänliga appar, lista

Skye

Kör Mycket!
Är ute efter en app som hanterar tankningar och bränsleekonomi i första hand och lite annat som lägga in miltal för däckbyten, oljebyten etc. Som sedan går att skriva ut i en excelfil. Ju mer mångsidig app desto bättre och integration för web för wordpress och även som www.fuelly.com kunna lägga till som signatur

Antar att jag får ta kontakta kansliet..

gundj

New member
Installerade appen och ut åkte den lika fort igen.
Seg som sirap, kartpresentationen tar evigheter på sig.
Krav på internetanslutning för funktionerna gör den ju meningslös om man saknar täckning eller inte vill roama utomlands.
Farliga vägar fick jag aldrig fram så det vet jag inte hur det fungerar.

Nej tack !

Marie

Banned
Är ute efter en app som hanterar tankningar och bränsleekonomi i första hand och lite annat som lägga in miltal för däckbyten, oljebyten etc. Som sedan går att skriva ut i en excelfil. Ju mer mångsidig app desto bättre och integration för web för wordpress och även som www.fuelly.com kunna lägga till som signatur

Antar att jag får ta kontakta kansliet..

Kanske spritmonitor.de ?

matsekberg

New member
Installerade appen och ut åkte den lika fort igen.
Seg som sirap, kartpresentationen tar evigheter på sig.
Krav på internetanslutning för funktionerna gör den ju meningslös om man saknar täckning eller inte vill roama utomlands.
Farliga vägar fick jag aldrig fram så det vet jag inte hur det fungerar.

Nej tack !

Vilken app???

Det går bra att spela in rutter i SMC Appen också.
Det går bra att spela upp rutter och se dom live i Google Streetview i den webportal som SMC har till SMC appen (kör iPhone och Android).
SMC Appen har idag innan säsongen börjer 24.000 km MC rutter i Sverige.
I SMC Appen´s nätvärk finns även MC organisationer i Schweiz, Hiolland och Norge, Danmark är gång..

Rutter kan exporteras från SMC Appens webb i Garmin och Tomtom format..

Självfallet är SMC öppna att prata med app utvecklare om att man evt. kan få sina grejor in i SMC Appen - det är i princip att ta kontakt med kansliet - t. ex. Jesper...

(Och ja, det jobbas på flera länder, och massvis av nya fancy funktioner i SMC Appen..)

Vem utvecklar appen? Någon SMC-förmåga eller inhyrd byrå?

matsekberg

New member
MCTrail
icon.png

Jag har skrivit en app för iPhone som heter MCTrail. Syftet med den är att med så lite ingrepp som möjligt spela in mina motorcykeläventyr.
Appen sparar tracks per dygn i GPX-format (KML finns också) och laddar upp till DropBox eller exporterar via epost. Den autopausar när man stannar vid rödljus eller fikar. Medan man kör visar den tid och hastighet tydligt och även en rörlig karta med spåret inritat om man vill det. Noggrannhet på spåret kan ställas in. Tanken är att bygga ut den med mer funktionalitet, t.ex Facebookintegration, inspelning av vägens kondition mm.

Här finns supportsidan.

Och här finns den i AppStore

Pressrelease på svenska

Eliiza

New member
Hej! :)

Gällande, typ, GPS-appar för guidning genom egna tidigare rutter.
Jag skulle behöva hjälp med tips på GPS-appar som kan "spela in", visa på karta och sedan beskriva (eller "spela upp") genomförda rutter?

Man åker t.ex. en specifik tur i ett vackert landskap och sparar vägen man åkt. Sedan låter man appen guida en om man vill åka exakt samma rutt igen och/eller vill dela med sig guidningen till vänner.

Gärna som funkar både med iPad och Android.

Stort tack på förhand! :)
Med vänlig hälsning,
Eliiza

Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hej! :) ... Jag skulle behöva hjälp med tips på GPS-appar som kan "spela in", visa på karta och sedan beskriva (eller "spela upp") genomförda rutter?
Man åker t.ex. en specifik tur i ett vackert landskap och sparar vägen man åkt. Sedan låter man appen guida en om man vill åka exakt samma rutt igen och/eller vill dela med sig guidningen till vänner.
Eliiza

Hej Eliza och flera på forumet..

Mitt tips är SMC Appen - kort och gott!

Jag har lagd en länk till ett Youtube clip vart man kan se hur appen fungerar, med delar runt det du efterfrågar.
Appen finns självfallet för Android och Iphone (fungerar på iPad, men är anpassad till iphone).
Icke SMC medlem kan "provköra" appen i en vecka, med tillgång till allt innehåll - sen, krävs log-in som SMC medlem. appen, är trots allt en medlems förmån.

På filmen vill man se jag är inloggat - och jag väljer först att MINA RUTTER - Det syns då jag har en rutt inspelad. Jag väljer SKAPA och appen börjar spela nya rutten in, och den hittar själv vart jag är. Jag väljer att stoppa demo inspelningen, bak skrivbordet på kansliet! Här kan jag enkelt spela in min rutt, när jag är ute och kör. Jag har olika val med hänsyn till min rutt. Det finns då när man ska spara sin rutt olika info´s som är bra tt lägga med, t. ex. landskap, betyg på en skala från 1-5 om det är mycket kurvor, rakor, fin natur etc. Grus, asfalt, etc.. Och sen väljer man landskap - eller vilket SMC Distrikt! Klicka på PUBLICERA, eftersom du gärna ville dela med dig till andra. Då blir din rutt tillgänglig för alla övriga som använder appen.

Du kan pausa inspelningen och försätta efter fiket!

Sen väljs RUTTER, vart det idag finns gamla SMC Kartan rutter, har varit Hojåkernas Bibel karta - som nu finns elektronisk. Plus mycket mera mil - totalt är det 2.600 mil delad upp i 600 rutter, fördelad i alla 21 SMC Distrikt /Landskap.
Vi väljer en rutt i Dalarna.

• Man kan rapportera rutten om den t. ex inte finns längre, eller ??
  • Man kan lägga till bilder från en rutt, så även om man inte är den som skapat rutten.
  • Och man kan dela rutten till Facebook, Twitter, Google Plus och ganska enkelt posta den till en kompis eller sig själv.
  • Det går att lägga till kommentarer, som andra säkert värdesätter
  • Eller man kan ge betyg till en rutt - max 5 stjärnor
  • Man kan se rutten på karta - och se hur långt det är till rutten
  • Klickar man på HITTA HIT - börjar det navigation till rutten - Kom ihåg att ha headset på och ljudet så den trevliga Navigations-Dam i telefonen kan tala om för dig hur du ska köra.. ( det är inte ljud i filmen)..

Sedan lite tips för den som vill köra i andra länder. Norge, Danmark, Holland, Schwiez är på G in i appen - så på filmen visar vi hur man kopplar in Norge - och vips har man Rutter i Norge, utvalda av norske MNCU - SMC syster i Norge..

Allt detta i makligt tempo tog endast 4 minuter, och ja jag var kopplat på kontorets trådlöse, så det går kanske aningen långsammare ute på vägen. men, jag tog mig tid, så man ku följa med..

det finns lite flera funktioner i världen runt SMC Appen som är relevanta för dina funderingar - Jag gör ett nytt forum inlägg med lite bilder, eftersom jag inte kan spela in video från datorn..

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC Appen och webben

Om man nu se den rutt man har spelad in, eller någon annan rutt i SMC Appen - då är det absolut möjligt också.

Lösningen finns på: http://www.svmcapp.se Här måste man också logga in.

Sedan kan man här så överblick över alla rutter, Vi har delad Sverige upp i tre delar.
Man kan välja en rutt och exportera den i format för Garmin och Tomtom navigators, om man nu ska föredra att ha den i sion vanliga MC navigator.

Man kan vid datorn välja en rutt och provköra den på datorn, då visas en film från rutten i fråga. Kvaliteten beror på datorns hastighet på internet uppkopplingen.
----

Sedan fanns det i gamla SMC Boken runt 600 MC events - med appen vart vi inte har en deadline i slutet på året innan - har vi nästan en tredjedel mera, av allt som händer i MC Sverige och dom övriga app länder. Sedan, har vi alla rabatt ställen, etc.. En väldig maffig mängd information.

Appen är Online med SMC och MC-Folkets websidor - så du har altid det senaste nya från webben under nyheter i Appen..

Så långt har vi kommit, tillvidare..
-----

Mycket mera är G - och sannolikt kommer vissa bitar att kosta lite i App-store eftersom det krävs investeringar av vår producent att utveckla alla vore vilda visioner!!

Och idéer på nya funktioner tas tacksamt emot på jesper.christensen (kanelbulle) svmc.se - fast vi kan absolut lova att inte allt kommer med i kommande versioner... :)

Lycka till med SMC Appen...

Eliiza

New member
Hej på er!
Tack alla för era tips och råd. :)
Säsongen är igång så nu är det dags att ge sig ut och pröva sig fram till vilken app, av dessa, som passar ens behov bäst. :)

Önskar alla en riktigt härlig sommar! :)
Med vänlig hälsning,
Eliiza