Så ja, jag tror att tillräckliga kunskaper är bra. Jag tror inte att det är ett måste att kunna mer än vad som krävs för att utföra en speciellt sak. Jag tror att många håller med mig. Jag tror också att många andra tycker att det är helt fel eftersom de själva vill kunna mer om det de håller på med. Kanske också utvecklas. Men, nu är det utbildning och uppkörning för mc tråden handlar om. Vad ska finnas i den, vad behöver man kunna för att klara sig i trafiken på sin mc? Hur ska träning och prov läggas upp för att passa alla olägenheter en hojåkare kan råka ut för? Utan att kräva så mycket att ingen klarar att ta körkortet?
Tillräckliga kunskaper räcker så länge inget händer, i en statisk miljö... så är ju inte fallet när vi sitter på en hoj...
Om vi då skall koppla ihop diskussionen med utbildning och uppkörning så finns det inget rakt svar tyvärr.
1. Färdighet att framföra fordonet är som vi pratat om tidigare väldigt enkelt, en 5-åring kan lära sig hantera en motorcykel. Att bli duktig och placera kunskapen i ryggmärgen kräver dock massor med träning.
2. Trafikteori bygger på regler och dessa kan vi plugga och lära oss men tyvärr är de för många för att en normal människa skall kunna komma ihåg allt.
Problemet är när vi skall sammanföra dessa två i verkligheten. Trafikteori är just teori, den kan inte förbereda oss för alla märkliga, dumma och farliga situationer vi kan hamna i. Att öva på alla dessa situationer blir ju också omöjligt om vi inte kan ha en individuellt anpassad utbildning som inte har några kostnadstak och kan pågå under låååång tid.
Att framföra fordon i trafik är enligt min mening bara genomförbart med erfarenhet, det handlar om att överleva tillräckligt länge, göra misstagen med så små konsekvenser som möjligt och framförallt, ha en bra attityd. En människa som är aggressiv till sättet, som brusar upp, har kort stubin och en allmän brist på respekt för människor och regler, den människan är ingen bra medtrafikant. Jag säger inte att det är en dålig förare, dessa egenskaper kan fungera på en crossbana, för någon som testar fordon eller vara en fördel i krig, men det är absolut inga bra egenskaper i trafiken.
Vi kan tyvärr inte lära oss erfarenhet...
Jag tror egentligen inte att det är så stort fel på körkortsutbildningen. Den är framtagen under lång tid och har förmodligen ganska bra moment för att förbereda någon för att köra motorcykel själv, i trafik, till en kostnad. Som elev måste man träna och träna, lägga ner tid och energi, ha respekt för att det är svårt och att man behöver förbereda sig. 70% klarar uppkörningen vilket innebär att det egentligen inte är så svårt.
Det finns många saker i samhället som är betydligt svårare som ändå många människor klarar av. Läsa till maskiningenjör, ta flycgertifikat, bli 3-stjärnig kock... Ett mc-kort är ingen samhällelig rättighet, det måste man betala för i form av intresse, engagemang och en viss mängd pengar. Just det sistnämnda går ju också att påverka ganska kraftigt, speciellt om man ser hela kostnadsbilden med hoj, försäkring, utrustning och körkort.
Vi är ju dock väldigt många som redan har kort, vi är också många som tagit kort de senaste åren och till och med i somras, så förbaskat svårt är det ju statistiskt sett inte?