Järnröv på KEMORA 2011

Pledians

New member
Tack alla, det här ska bli kul! Som det ser ut nu så gör jag detta troligtvis i maj. Inte många timmar det är mörkt vid den årstiden, samtidigt som den värsta sommarhettan ej har hunnit infinna sig.

Det längsta jag kört med min babyblade på en dag är 84mil, vilhelmina - sthlm. Då ingick även mycket småvägar, grusvägar, vilsekörningar mm. När jag kom hem kände jag att jag utan tvekan skulle kunna ha kört bra längre.

Har faktiskt dokumenterat min touring på 125:an här om nån vill kika:
www.vladde.nl/norrland
 

Moddan

New member
Tack alla, det här ska bli kul! Som det ser ut nu så gör jag detta troligtvis i maj. Inte många timmar det är mörkt vid den årstiden, samtidigt som den värsta sommarhettan ej har hunnit infinna sig.

Det längsta jag kört med min babyblade på en dag är 84mil, vilhelmina - sthlm. Då ingick även mycket småvägar, grusvägar, vilsekörningar mm. När jag kom hem kände jag att jag utan tvekan skulle kunna ha kört bra längre.

Har faktiskt dokumenterat min touring på 125:an här om nån vill kika:
www.vladde.nl/norrland

Härlig läsning,du är det levande beviset på att man inte behöver en massa kubik för att toura,och desutom tar man sig fram bättre med en mindre hoj.Ska till norrland själv framöver,där är grym natur uppe,jag tror man "hittar"sig själv lite när man gör en sådan resa du gjorde.Inspirerande.
 

Bob Sweden

New member
Tyvärr, blev Ironbutt på seminariet lyft som dåligt exempel - och sannolikt med rätta, om deltagaren inte respekterar att vila undervägs.

Så sant, så sant!

Efter att ha kört 1700 mil godkända IBA körningar så har jag skaffat mig en del erfarenhet inom området "lång tids ansträngning + hoj".
Den viktigaste erfarenheten är att träning är viktigt.
Lyfta vikter på gymmet är ointressant, självklart menar jag att man ska träna i den verkliga miljön på hojen, många mil.

Jag håller inte med dom som hävdar attman "inte vet när man är för trött".
Om du helt plötsligt somnar, om än bara mikro-somnar, då har du gått över din egen gräns, det är vi alla överens om.
Den som går över gränsen har helt enkelt inte tränat tillräckligt för att känna igen kroppen signaler!
Jämför med en 100 meters-sprinter som försöker sig på ett marathon.
Sprintern är vältränad, men han har ingen aning om vad som händer med kroppen bortom 10-20 km...
Samma sak med Familjen Andersson som ska bila till norra Italien men aldrig kört bil längre än till faster i Knäckebrohult, 3 timmar i bilen, inklusive fikastopp på det där mysiga fiket med dom goda våfflorna...

Med erfarenhet av dygnslånga körningar med bilar och skåpbilar, ett par marathonlopp och en mängd längre och kortare cykeltävlingar kan jag bara konstatera en sak: Kroppen är korkad, och det är bra det!
Kroppen ger mig exakt samma signaler vid utmattning / trötthet / näringsbrist när jag kör Ironbutt som när jag sprang marathon eller pressade skåpbil på Autobahn!
Alltså: Långdistansträning ger erfarenhet, och erfarenhet torde minska risken.

Visst, det är individuellt, men i mitt fall så varnar kroppen i flera steg under ganska så många timmar innan det är dags för "klippa med ögonen", och dom sista varningarna är MYCKET tydliga så att missa dom låter sig inte direkt göras.
En incident med en TS125'a oc en reflexstolpe utmed E4 norr om Ödeshög för 18-20 år sedan fick mig dessutom att respektera signalerna. :eek:

Jag har tagit sovstopp efter 20 mil på en 140 mils resa helt enkelt för att kroppen behövde det. Trötthet kan du inte förhandla bort, så enkelt är det!

Men:
Så länge man äter och dricker vettigt under sin körning är 18-20 timmar inga problem för dom allra flesta, men visst, jag har också lagt in många oplanerade pauser och fått planera om körningar för att kroppen sagt ifrån.
Typexemplet är en halvtimmas sovstopp på en handikapptoalett utanför Ulricehamn, eller 20 minuter på asfalten utanför en tysk mack klockan 3 på natten. Men dom tyska polisena var trevliga. :D
Alla som gjort mer än någon enstaka Ironbutt körning kan berätta liknande historier, och det talar sitt tydliga språk!

Min "kör inte" tid är mellan 03:00 och 06:00, så jag måste planera körningarna så att jag kan vila då.
Vila är INTE detsamma som kaffe och redbull på macken, det är SOVA som gäller i den perioden, så mycket har jag lärt mig.
Den gång jag försökte kompromissa med det, ja, det är ingen vacker historia och inget jag är stolt över... :( :mad:
Men så blev det heller ingen godkänd IBA körning.

Vissa startar sina körningar vid midnatt, andra på sen eftermiddag.
Anledningen är lika enkel som självklar: Vi är alla olika!
När ska du starta? Inte vet jag, det är just därför man ska TRÄNA, och lära känna kroppens signaler!

Ironbutt är en ansträngning, lite av hojåkandets Ironman Thriathlon, det är ingen tvekan om den saken.
Vad då TT1000 är, ja det återstår att försöka förstå... :eek:

Avslutningsvis ska man INTE ge sig på Ironbutt om man inte är beredd att parkera i en skogsdunge eller på en mack och knoppa 20 minuter bredvid hojen oavsett väder och tid på dygnet.
"-Men mina fina hojkläder kan ju bli smutsiga" och "-Jag skämmer ju ut mig" personligheter har inte mycket att hämta inom Ironbutt... :rolleyes:

Att ta upp Ironbutt som ett generellt dåligt exempel känns lite förhastat, men föredragshållaren kanske vill göra djupintervjuer eller köra själv för att skaffa sig lite mer kunskap inom det aktuella området. :p
Eller det kanske saboterar de fina teoretiska modellerna eller sänker respekten i gruppen av redan frälsta trafikforskarfanatiker. :D

/B
 

Jari69

New member

Intressant läsning det där..

Nästan så man skulle undersöka hur många av alla Ironbuttare som utmanat kroppen/hjärnan med marathon eller annat i samma stil, innan de gett sig på Ironbutt med hoj! ;-)

Tror vi rent statistiskt redan är över snittet jämfört med befolkningen i stort.. :D Statistik är bra att ha att luta sig mot! ;)

Lär känna din kropp och respektera de signaler som den ger är det viktigaste och som du säger så finns det ingen anledning att fortsätta när kroppen säger ifrån, det är ens eget liv men riskerar då (i bästa fall)...
 

Hampe

Skriver massor!
Har faktiskt dokumenterat min touring på 125:an här om nån vill kika:
www.vladde.nl/norrland

Härlig berättelse! Såå inspirererande.

Du verkar ha rätt inställning för att pröva en IBA-körning, gillar avslutningen i din reseberättelse:

Allt som behövs är lite vilja.


Dock - allt som ser konstigt ut i Norrland är inte konst:
svarta sopsäckar hängs upp där det är mycket vilt/ren eller rent av samlas in renar.
Inte för att det är direkt säkert på andra ställen, men just där det är sopsäckar uthängda kan det löna sig att kolla lite extra om man vill klappa vilda djur.


Hampe
 

Pledians

New member
Kul att ni gillade berättelsen, moddan & hampe!

Intressant läsning, bob sweden. Innan jag tog MC körkort cyklade jag mycket, ibland avstånd som sthlm-sala-sthlm på en dag. Ut tidig morgon, kom hem sen kväll. Var fullkomligt underbart. Dessvärre har benmusklerna börjat säga ifrån på gamla dar, men motorcykelmotorn är pigg och kry, inte minst efter ett oljebyte! :)

Har länge känt mig mer eller mindre omgiven av sk "-Men mina fina hojkläder kan ju bli smutsiga" och "-Jag skämmer ju ut mig" personligheter, inte bara i hojsammanhang. Kul att det finns fler än jag som är motsatsen till dessa! :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kul att ni gillade berättelsen, moddan & hampe!

Intressant läsning, bob sweden....! :)

Jaså det är du Pledians.. Jag har med stort nöje läst din berättelse på sporthoj.com - och jag vett att flera på kansliet har gjort samma.

Bob & Hampe + Pledians - vist är det nog så att man måste forska i sig själv och även den kropp man har fått tilldelad!

Jag har bl. a tävlingsseglad, vart vi vid ibland var med på långdistansrace - flera dygn.. Här var det en match med trötthet och koncentration. Var det brist på sistnänmda, tabbade man placeringar eller båtan ku "segla omkull"

Personligen, har jag inte noterad att jag sku vara trafikfarlig på min MC när jag har åkt långt! Om jag kännar av att nu blir det aningen un-safe, tar jag på direkten ett stop. Jag vett att gör jag fel och somnar eller har brist på fokus är risken för stor för en marksyning eller reell crash, vilket gör ont på mig. Och jag hatar når det gör ont!!
Sedan, har jag inga problem att "lägga mig nånstans" om bara jag liggar lagom Ok - gräsmatta, dike... funker ofta mycket bra.. Lite galen får man vara..

Och jag är jätte nyfiken på TT1000, eftersom det svängar mycket och är konstant arbeta med att växla, gassa, svänge, etc..
 

Hampe

Skriver massor!
Nej, det blev ju ingen Trackbutt på Kemora för oss 2011.

Däremot hann tre kvicka svenskar in i höstas och anmäla sig till något helt historiskt - TT 1000 på Isle of Man, arrangerat av IBA-Ireland.

5b_CustomColorScheme_t27.jpg


26 deltagare från 8 nationer samlas i början av Maj och sätter 1000 miles = minst 27 varv på TT-slingan.

Med en månad kvar till start har vi öppnat en "inför-tråd" inne på IBA-forumet.


http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=6031&PN=1&TPN=1

Följ våra förberedelser på säkert avstånd, eller regga er och heja fram oss!



Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Tre vikingar drar i västerled!

Vi sitter på båten, maten är på gång - livet leker.

Alla tre har spotar/satellitspårning från www.sarinfo.se
där man kan se oss på internet i hyfsad realtid.
Häng med och kolla hur det går för oss! Den som vill kan regga sig och heja på oss.

Team Sweden går ut på Torsdag förmiddag ca 10.00, men spotarna är aktiva hela tiden.

http://www.ironbutt.org/forum/forum_posts.asp?TID=6031&PN=1





Benny (Bob Sweden), Hampe och Jesper
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
1. OCH....?????
2. Hur gick det??
3. Klarade alla målet och blev Isle of Man järnrövare?
4. Spricker nästan av nyfikenhet!!!
/J

1. Men, hallooo :confused:
2. Det var fel på vädret
- det var regn
- det var pissregn
- sen blev det stört regn
- dimman lå tjock oxå
3. Nu har jag inte kollat i spegeln - men, efter allt vatten tror jag bestämnd att jag är rostig bak!
4. Tveksamt om jag ska tacka för tilltron! :eek:
 

Syster-Tysk

New member
Tilltron finns alltid där käre galning och dansk! ;)

Men enligt erfarenhet så tror jag på vissa saker som inte håller torrt när det regnar, så säker kan jag ju inte vara.

Men jag tycker det var tråkigt att ni fick dåligt väder!
Vi får lägga en järnröv på fällforsbanan när den är klar, där har vi ju midnattssol och bastu! ;)
/J
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Tilltron finns alltid där käre galning och dansk! ;)

Men enligt erfarenhet så tror jag på vissa saker som inte håller torrt när det regnar, så säker kan jag ju inte vara.

Men jag tycker det var tråkigt att ni fick dåligt väder!
Vi får lägga en järnröv på fällforsbanan när den är klar, där har vi ju midnattssol och bastu! ;)
/J

Alla 3 svenska klarade sig :):):)
 

Ricken

Member
Men, det får väl bli några av Er lokalt som får fixa klart anläggningen ;)

Sen, ska vi nog komne och köra en TrackButt på Fällfors eller Kemora - vi får hålla kontakt om detta..
Nog för att vi som bor lite längre norrut inte har problem med avstånd, men Östersund - Fällfors känns då inte riktigt lokalt.

Det där dumpar vi på ysterysk. :)
 

Hampe

Skriver massor!
Och var är ni nu då ;)

Jesper har redan avslöjat att vi är hemma igen - alla 3 svenskar klarade körningen inom tidsmarginalen.

Utförligare reportage följer, men det kan redan nu sägas att det var åtskilliga deltagare som rankande denna körningen bland det hårdaste dom genomfört.

Bilden nedan säger en del om vilket väder vi slogs emot...

i-VLg2P8W-M.jpg



Hampe
 
Top