Järnröv på KEMORA 2011

Jari69

New member
Jag är på, men det måste väl ändå finnas banor här hemma också som skulle kunna vara aktuella? Eller?
 

Hampe

Skriver massor!
Listan!
Kopiera listan och sätt upp er själva, så vi får fram en tydlig "på allmän begäran-situation".


Hampe
 

Jari69

New member
1. Galne Dansken
2. Hampe
3. roffe_s
4. Ricken
5. Perallan
6. Syster-Tysk "BMW Endurance racing Team" som skall ta med nummer 7
7. Jocke Wassberg, vi ses i bastun!
8. AndersX
9. Lasse Hedlund (bara för att få mysa lite i bastun)
10. @nderz (klart det ska vara flera gentlemannahojar med)
11. gibbles
12. Benny
13. Cruella - Sjalvklart att jag ska me´
14. #46 TL Per längtar redan........................................ ..........till bastun!
15. Hinkas
16. jari69
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Goodnight Track-Butt Kemora!

Hmm - fick faktisk maiöl från banägaren i veckan.

Tyvärr käönns det som happy days runt Kemora är över! Dvs man har börjad att få dom klassiska buller problem, och därmed är körning på natten inte särskild välset längra..

Jag ska kolla lite till och se om vi kan hitta nått praktisk..

Så jag ber få återkomma - sannolikt kan det dröja några veckor - eftersom jag är tvungen att vara en del på resande fot...

Dags för gravöl!

Vi kommer inte att ku genomföra Track-Butten / Iron-butt på Kemora.
Tanken var så pas enkel att när vi ändå hade hela styrkan på den vanliga Kemora kurs - ku vi det efterföljande dygn köra vår grej på 160 mil på banan.

Skärpta Kemora buller restriktioner, medför att vi inte kan genomföra detta. Som vanligt kan en bana söka dispens, och man får ibland godkänd delar. Så på Kemora kommer det undet året vara enstaka körningar som har extra buller OK, även på kväll (kanske natt).

Det kan därför vara möjligt att Finska Track-Butt´s kommer få till sin körning. Tror dom var runt 20 som startade, och runt 12 som klarade alla varven.
- Jag har inte möjlighet att hänga med på Finnernas eventuella arrangement 2011, eller heller att arrangera om några av oss vill hänga på.
- Tacksam om den som ändå är intresserat, och kollar - kan informera oss övriga här i tråden.

Kemora var bra, för hastigheten på banan gör att man kan hinna med alla milen. Jag har inte räknad på dom vanliga banor i Sverige, eftersom vi även där torskar på körning på kväll/natt.

Om någon kjommer på en bra ide - skriv gärna här så ser vi vad vi kan göra. Enda jag kan komme på ku kanske vara Mo i Rana - men, där är också långt upp - och banhyren är inte jätte billig..

- Det ku ju annars ha varit kul..


Annars får det bli Iron-Butt hem från 2011 års uplaga av FIM Rally Österike, som jag gärna kombinerar med några varv på Nurnburg Ring och sväng på skidor i Kaprun t. ex..
 

Hampe

Skriver massor!
Bra när man får reda på det i god tid så att man antingen kan planera om sommaren - eller tvinga till sig en Track Butt ändå... :)

Jag tar kontakt med IBA-SF och kollar vad dom planerat, datum osv och om det finns chans för några härifrån att haka på.

Besked följer i denna tråden.


Hampe
 

graspla

New member
ok att jag är grön men ahde aldrig hört talas om en ironbutt. vilket namn. hade kanske varit kul att prova på
 

Hampe

Skriver massor!
Bra när man får reda på det i god tid så att man antingen kan planera om sommaren - eller tvinga till sig en Track Butt ändå... :)
Jag tar kontakt med IBA-SF och kollar vad dom planerat, datum osv och om det finns chans för några härifrån att haka på.
Besked följer i denna tråden.
Hampe


Tyvärr ingen Track Butt planerad i Finland 2011.
Man kör med 4-års intervall, så vi har god tid på oss att försöka arrangera något tillsammans med dem.

Mitt tips till dom av er som har intresse för LD-körning är att se till att göra en vanlig IBA-körning snarast möjligt, lämna in dokumentationen och se till att få körningen godkänd.

Just ett medlemsnummer/godkänd(a) körning(ar) i IBA är normalt sett minimikravet för att kunna delta i de olika specialarrangemangen som genomförs runt om i världen.

Det gick blixtsnabbt när detta arrangemanget fylldes - och överbokades så det skrek om det.

3 svenskar hann faktiskt registrera sig innan dörrarna stängdes, och här var medlemskap i IBA ett absolut krav. Folk från USA, Kanada, Förenade Arabemiraten deltar, förutom massa Européer - 10 nationer på plats, cirkus.
...i flera olika bemärkelser.:D

Kör en sväng till våren, om du själv känner för det - så ökar chanserna att vi kan arrangera en Track Butt tillsammans med Finland om ett par år.


Hampe
 

Pledians

New member
Har funderat på att köra en ironbutt (vanlig), men kom tänka på att jag har aldrig fått några kvitton när jag tankat (undantag om jag betalar i kassan). Är det några speciella mackar man måste tanka på för att få kvitto då man betalar via kortautomat, eller på obemannad station?
 

Pisken

New member
peta in kortet igen efter avslutad tankning så får du kvitto , funkar på domflesta automackar jag vart på.
 

Bob Sweden

New member
Har funderat på att köra en ironbutt (vanlig), men kom tänka på att jag har aldrig fått några kvitton när jag tankat (undantag om jag betalar i kassan). Är det några speciella mackar man måste tanka på för att få kvitto då man betalar via kortautomat, eller på obemannad station?

Vissa mackar har alternativet "Kvitto?" när du betalar med kort, men det funkar alltid att mata in kortet igen efter avslutat tankning så kommer det ett kvitto smygande.
Om det finns papper i skrivaren vill säga...

När du kör Ironbutt körning, missa inte reglerna om vittnen vid starten och avslutningen av körningen. www.ironbutt.se har en sammanställning av vad som gäller för körningar som certifieras av IBA Sweden.

Du får inte heller ha för bråttom, det har hänt att svenska förare nekats certifiering på grund av för hög genomsnittshastighet mellan tankningar!
Lagligt är det som gäller, inget annat.

Missa heller inte att den som godkänner din körning kollar på kortaste vägen mellan dina verifierade punkter (kvitton).
Kör du t.ex E4 från Norrköping till Gävle går kortaste vägen inte via Stockholm...

Se med andra ord till att du tänkt igenom var du skaffar kvitton, och lägg för allt i världen till minst 5% på körsträckan!
Själv har jag lyckats med att få till en körning med bara 7km tillgodo.
Det är inte mycket marginal när man kört över 1600 km, och att missa på en sådan sak är ungefär lika illa som när jag missade på att mitt tredje dygn var 25 timmar...

I övrigt önskar jag dig lycka till, hojta gärna till om du funderar över något annat!

/B
 

Pledians

New member
Tack för ett bra och utförligt svar!

Jag tänkte köra på en 125 kubikare, så för hög snitthastighet lär jag inte få i första taget! :) Ang vittnen, står det endast att det inte får vara någon medresenär. Är detta det enda kravet som ställs på vittnen? Tänkte börja och avsluta resan vid en mack där jag bor och ha 2 personer ur samma hushåll som vittnen vid start såväl som målgång, inga problem med detta?
 

Bob Sweden

New member
Tack för ett bra och utförligt svar!

Jag tänkte köra på en 125 kubikare, så för hög snitthastighet lär jag inte få i första taget! :) Ang vittnen, står det endast att det inte får vara någon medresenär. Är detta det enda kravet som ställs på vittnen? Tänkte börja och avsluta resan vid en mack där jag bor och ha 2 personer ur samma hushåll som vittnen vid start såväl som målgång, inga problem med detta?

Hojsan igen!
Du blir inte först med att köra en IBA körning i sverige på en 125cc hoj, men det vet du säkert redan... :D

Med det sagt, åter till frågan:
Ett vittne ska varra någon som kan bekräfta att du var där du påstår, ungefär när du påstår att du var där... :p

Själv har jag snackat in mig hos den/dom som för tillfället jobbar på macken där jag startar, det kan vara lite svårt att haffa någon på gatan för en påskrift om man säger så...
Egentligen är det inget problem annat än trovärdighetsmässigt (!!) att ha familjemedlemmar som vittnen... :confused:
Nej men allvarligt, en 1000 miles körning är så "enkel" att det inte finns någon anledning till fusk, men själv skulle jag nog valt minst ett vittne som inte är familj.
Knalla in på macken kvällen innan, tala om vem du är, vad du ska göra, och vad du behöver ha hjälp med.
Du får garanterat inga problem, särskilt inte om du talar om att det är helt OK att tjejen i kassan inte lämnar ut sitt privata telefonnummer, utan skriver nummer och adress till sin arbetsplats (macken).
Då tvekar ingen, det kan jag nästan lova dig.

Ta sedan gärna en bild av kvitto och mätarställning, någon bild av kvitto och macken i bakgrunden osv. inte minst för din egen skull.
Bild av kvitto + mätarställning + klocka kan dessutom ersätta tidsödande noteringar när man väl är på väg.
Men sådan stress har du inte när det gäller en 1000 miles körning.

Vittnen är (enligt mitt sätt att se det) mindre viktigt om all annan dokumentation stämmer till 100%.

Har du rimliga snitthastigheter (jämn, inte nödvändigtvis hög), jämn bränsleförbrukning och finns inga tveksamheter om ditt vägval, ja då är det egentligen OK redan där.

När du sedan kör, kolla tiden på kvittot, notera gärna själv en "min officiella klocktid", för mackarnas klockor kan gå ett par minuter fel.
Men ok, det är överkurs för en 1600K körning, det är bara jag som haft lite problem med minuterna ibland, särskilt om mackarna ligger tätt... :cool:

Så avslutningsvis, missa inte att en stor del av Ironbutt är:
Plan the ride, Ride the plan!
Tro en som vet, du är inte smart efter "många" timmar i sadeln, och att då försöka planera om sin rutt, det kan bara leda till misstag...

/B
 

Pledians

New member
Oki, låter som att det är klokt att planera in den enklaste vägen den sista fjärdedelen av rundan, där man knappt behöver navigera utan bara nöta på. Ta kort på mätarställningen, klocka och kvitton låter som en bra ide. Att jag inte blir först med en 125:a gör inget, min har dessutom ca 20km/h högre topphastighet än vad din hade (dock mindre komfort ioförsig, CBR125R). Förresten, klockslag och adress till macken står alltid på samtliga kvitton man får i samband med tankning? Ca 40mil kommer jag på en tank, btw.
 

Bob Sweden

New member
Oki, låter som att det är klokt att planera in den enklaste vägen den sista fjärdedelen av rundan, där man knappt behöver navigera utan bara nöta på.
*klipp*
Förresten, klockslag och adress till macken står alltid på samtliga kvitton man får i samband med tankning? Ca 40mil kommer jag på en tank, btw.

Du har fattar principen, vad väntar du på, ut och kör! :D
Eventuella knepigheter bör klaras av under de första 80-120 milen.
Glöm för allt i världen inte att äta och dricka förnuftigt, annars hoppar du troligen rakt in i väggen efter 12-16 timmar...

Se till att du har minst en timmas marginal när du passerar 120 mil, då är du i mål.
Med en timma tillgodo kan du sova i ett dike en halvtimma om det krävs även om du är retfullt nära målet.
Minns att IBA står för Säker långdistanskörning.

Påminner även (på förekommen anledning...) om att det INTE sätts några tider på körningarna (av IBA Sweden).
En körning på 16 timmar motorväg värderas exakt lika högt som en på småvägar och tiden 23:59...
Ju närmare i tid och distans du kommer, desto större respekt får du av dom som vet hur svårt det är att planera exakt för ett helt dygn och 1600 km!

Gränsen är 24 timmar exakt, och så 1600km eller 1000 miles (1609km) såklart...

I princip alla mackar har adressen på kvittot, det finns några enstaka luringar som inte har det (Shell...).
Men inget att bekymra sig om, saknas det så löser det sig ändå.
Det är inte många mackar i vårt avlånga land (eller dess närhet) som inte har besökts av Ironbuttare, så kontrollanterna vet...

Klockslag är en liten luring, ha som rutin att KOLLA klockslaget på kvittot och notera eventuella avvikelser mot din officiella tid.

"KKM" är bra att tänka på:
Kvitto Klockslag Mätarställning.
Det är vad du ska ha med dig ut från varje stopp.

40 mil på en tank är ganska så lagom, du slipper onödiga stopp och kan utnyttja nästan hela den tillåtna distansen mellan tankningar (480 km).

Du kan verifiera på andra platser än mackar (uttagsautomater, Konsum, whatever), men du måste ha ett tankstopp minst var 480:e kilometer ändå.

Snart är det vår även om det är svårt att tro... :rolleyes:
/B
 

Jari69

New member
Tack för ett bra och utförligt svar!

Jag tänkte köra på en 125 kubikare, så för hög snitthastighet lär jag inte få i första taget! :) Ang vittnen, står det endast att det inte får vara någon medresenär. Är detta det enda kravet som ställs på vittnen? Tänkte börja och avsluta resan vid en mack där jag bor och ha 2 personer ur samma hushåll som vittnen vid start såväl som målgång, inga problem med detta?

Det är oftast inga problem med att be de på macken du startar på att vara vittnen, mycket enkelt och enligt mig det bästa alternativet.
Dela på rena tankstopp (bara tanka och dokumentera sedan vidare) och matstopp.. Ger dig korta stopp ca var 20 mil och därmed får man röra lite på sig vilket gör att man håller sig mer skärpt än man skulle göra efter 40 mil...

Vad gäller kvitton så är det ju alltid säkrast att välja bemannade stationer, automaterna är för opålitliga vad gäller leverans av kvitton..
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vad jag minns från min körning var, att det är tiden på första bensin kvitto, som räknas som starten på körningen.

I mitt fall fick jag mina vittnen att signera mitt inne i Brussels, och jag tankade sedan strax talför stan, och först där började Ironbutt körningen.
Själv skrev jag lite kort loggbok vid varje tandning, vilket jag var glad vid efteråt, när jag sku sammanställe min redovisning. Jag måste vara ärlig oxå, att jag hade inte förbered mig. (Vilket jag kommer göra nästa gång).

För min del var största utmaningen att hålla värmen på natten!

Jag var i veckan på ett trafiksäkerhets forsknings seminarium / Trafikforum, vart jag bl.a lyssnade på några dragningar om Trötthet i trafiken.
Det blev bl.a sagt att man kan värdera att 20% av trafikolyckor skylls trötta förare! Man vett inte själv när exakt man somnar, eller faller i sömn! Specifikt sista biten har jag tagit med mig!
Vi har från kansliet pratet med en stor del motorcyklister om trötthet. Vi har endast hittat två som ultra kortvarigt har somnad under MC färd. En gick omkull, en annan touchade en kompis MC och vaknade och inget mer hände.
Jag tror själv att jag blir mera trött i huvudet när man kör långt, om det går rakt fram. Därför ska det bli kul och se hur det blir när man åker på kurvig och varierande väg.

Tyvärr, blev Ironbutt på seminariet lyft som dåligt exempel - och sannolikt med rätta, om deltagaren inte respekterar att vila undervägs.

Lycka till med körningen - jag ser fram till en eller två under 2011...
 

Hampe

Skriver massor!
Tyvärr, blev Ironbutt på seminariet lyft som dåligt exempel...
Nähä....!? Quelle surprise!
surprised-019.gif


Ja, eller kanske inte!
Det är svårt att förklara för någon som int' begrip' vad det är som är så fint med att åka hoj länge i ett streck.
Och, som du säger suger nattkylan mer must ur kroppen än man kanske tror från början - och bland annat därför är Ice Buttar vintertid en extra krydda...
Mer att hålla reda på, mer utmaning - extra allt, helt enkelt.

Blir man biten i Järnrumpan är det svårt att låta det stanna vid en enda körning - ungefär lika svårt som att försöka förklara för en utomstående vad det är man håller på med...


Kul, Pledians - fler 125-körningar välkomnas!
Det är en tydlig markör att det inte är superhojar och superhastigheter som behövs, utan ett lugnt tuffande - under iakttagande av kroppens signaler!

Lycka till - ser fram mot att se dig i listan.



Hampe
 
Top