Tack för ett bra och utförligt svar!
Jag tänkte köra på en 125 kubikare, så för hög snitthastighet lär jag inte få i första taget!
Ang vittnen, står det endast att det inte får vara någon medresenär. Är detta det enda kravet som ställs på vittnen? Tänkte börja och avsluta resan vid en mack där jag bor och ha 2 personer ur samma hushåll som vittnen vid start såväl som målgång, inga problem med detta?
Hojsan igen!
Du blir inte först med att köra en IBA körning i sverige på en 125cc hoj, men det vet du säkert redan...
Med det sagt, åter till frågan:
Ett vittne ska varra någon som kan bekräfta att du var där du påstår, ungefär när du påstår att du var där...
Själv har jag snackat in mig hos den/dom som för tillfället jobbar på macken där jag startar, det kan vara lite svårt att haffa någon på gatan för en påskrift om man säger så...
Egentligen är det inget problem annat än trovärdighetsmässigt (!!) att ha familjemedlemmar som vittnen...
Nej men allvarligt, en 1000 miles körning är så "enkel" att det inte finns någon anledning till fusk, men själv skulle jag nog valt minst ett vittne som inte är familj.
Knalla in på macken kvällen innan, tala om vem du är, vad du ska göra, och vad du behöver ha hjälp med.
Du får garanterat inga problem, särskilt inte om du talar om att det är helt OK att tjejen i kassan inte lämnar ut sitt
privata telefonnummer, utan skriver nummer och adress till sin arbetsplats (macken).
Då tvekar ingen, det kan jag nästan lova dig.
Ta sedan gärna en bild av kvitto och mätarställning, någon bild av kvitto och macken i bakgrunden osv. inte minst för din egen skull.
Bild av kvitto + mätarställning + klocka kan dessutom ersätta tidsödande noteringar när man väl är på väg.
Men sådan stress har du inte när det gäller en 1000 miles körning.
Vittnen är (enligt mitt sätt att se det) mindre viktigt om all annan dokumentation stämmer till 100%.
Har du rimliga snitthastigheter (jämn, inte nödvändigtvis hög), jämn bränsleförbrukning och finns inga tveksamheter om ditt vägval, ja då är det egentligen OK redan där.
När du sedan kör, kolla tiden på kvittot, notera gärna själv en "min officiella klocktid", för mackarnas klockor kan gå ett par minuter fel.
Men ok, det är överkurs för en 1600K körning, det är bara jag som haft lite problem med minuterna ibland, särskilt om mackarna ligger tätt...
Så avslutningsvis, missa inte att en stor del av Ironbutt är:
Plan the ride, Ride the plan!
Tro en som vet, du är inte smart efter "många" timmar i sadeln, och att då försöka planera om sin rutt, det kan bara leda till misstag...
/B