Järnröv på KEMORA 2011

Hampe

Skriver massor!
Borde vara läge att hyra in ett transponder-system som håller koll........
Jag kommer tappa räkningen efter tre varv :eek:

Skulle tro att man satsar på "odometer check" innan start:
10 varv med avläsning av kilometerräknaren innan och efter för att fastställa individuell felvisning hos hojarna.
Den procentuella felvisningen räknas sedan av slutställningen, så det gäller allt att lägga några extra varv för att vara på den säkra sidan...

För vanliga Ironbuttkörningar är just nu den stora stötestenen att allt för många kör allt för lite; det är några stycken som fått sina körningar avvisade eftersom dom legat under minimisträckan, även om dom själv trott annat.
IBA kollar körningen med AutoRoute / kortaste väg mellan belagda punkter, och faller tyvärr en del igenom som inte lagt på marginal på sin körning.



Hampe
 

Syster-Tysk

New member
Skulle tro att man satsar på "odometer check" innan start:

Hampe

Jag skulle föredra transponder metoden.

Om man bara kunde fastställa den exakta KORTASTE sträckan runt kemorabanan så skulle jag enkelt kunna använda mig av den Laptimer som sitter på hojen.

Jag får då kontinuerlig information om varvtiden samt information om vilket varv jag är på i displayen framför mig.

Är det 589 varv som gäller, så skulle det vara trevligare att sitta och titta på vilket varv jag är på i displayen än vilken kilometer jag var inne på.

;)
 

Hampe

Skriver massor!
Visst, allt är öppet - finns det transponders att låna till rimlig kostnad så är väl det utmärkt. Sitta och räkna varv manuellt är knappast realistiskt.
Den stackare som tar på sig att arrangera får fria händer, skall vi säga så...? :D



Hampe
 

cruella

New member
Många varv blir det!

Baserat på att banvavet är 2733 meter så får du göra minst 589 varv för att nå en SS 1000 (varvet beräknat som 1,7 miles)

Tyckar man det verkar avskräckande kan man satsa på kilometerversionen av SS 1000 som heter SS 1600K.
Då kommer man undan med 3 varv mindre - 586 minimum.
Plötsligt blev det helt överkomligt...


Jag plussar på med min vän Benny - "Sveriges Hårdaste MC-förare 2009", och med all säkerhet även 2010 med dom milen han lagt hittills i år.
Han är alldeles för busy för att hänga på forum, men jag fick fatt på honom under ett tankstopp igår och han vill vara med.


1. Galne Dansken
2. Hampe
3. roffe_s
4. Ricken
5. Perallan
6. Syster-Tysk "BMW Endurance racing Team" som skall ta med nummer 7...
7. Jocke Wassberg, vi ses i bastun!
8. AndersX
9. Lasse Hedlund (bara för att få mysa lite i bastun)
10. @nderz (klart det ska vara flera gentlemannahojar med)
11. gibbles
12. Benny
13. Cruella - Sjalvklart att jag ska me´:)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
.....
Faktum är att Marie och jag.....

Hampe

Ups - som jag snabbt tolkade texten, tog jag för givet att Marie var den trevliga Fru Hampe som jag trafficking på HojX

Sorry....

Nähä, den riktiga forumtaliban, våras allés egen Marie, har jag andra planer till.

Marie, vägrar ju bana, men älskar auto-bana, och Östrike!

Enda sättet att bli värdsmästera i touring är att ta på FIM Rally, som iövrigt är en rolig och trevlig tillställning.

SMC ska bli World Champs i MC Touring, så Vi har lagt FIM Rally i Östrike 2011 för just Marie.

Så Marie får guide oss runt och för dom vill kan järnröva oss hem igen.
 

Hampe

Skriver massor!
SMC ska bli World Champs i MC Touring, så Vi har lagt FIM Rally i Östrike 2011 för just Marie.

Så Marie får guide oss runt och för dom vill kan järnröva oss hem igen.

Mmmm... Hörde om det där:
kan vara dags att sätta Italienarna på plats och placera Sverige på FIM-kartan på allvar igen...

Trevlig idé - dags för en egen tråd där skulle jag tro...



Hampe

Edit - det verkar vara olika uppgifter angivna på banlängden:
2733 meter fick jag från vickepedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kemora_Circuit

men dom har haft fel förr.
Jag vill inte bli hängd i det högsta trädet om någon kör för kort sträcka och blir bouncad - kan vi få fram en officiell banlängd...?


H
 
Nog för att jag verkligen gillar S(S)1000rr:en, men 160 mil i sträck på den? Nä fy fan. Men ni är mina idoler om ni gör det!
 

V Saarela

New member
2001 körde jag till Kemora över dan. Dit dryga 45 mil. 4 timmar bana och sen tillbaka ca 55 mil.

Höll nog innerspår i Kemora, så det blev nog ingen ironbutt. Men o andra sidan....jag skulle ju haft ca 8-9 timmar tillgodo när jag landade hemma på kvällen :D


Dock, jag hänger på....jag tar moppen eller innovan. Jag har blivit för gammal för att hänga på dom seriösa knäskraparna :) (och andra sidan....jag har aldrig hängt med dom annars heller)
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Jag tänkte iofs fuska lite med min GEL-sadel under järnröv-övningen, räknas det som lite knapsu då?

För övrigt är jag van att kallas för betonghäck, det vore väl trevligt med lite omväxling i alla fall...?

...men 160 kontinuerliga banmil på en Daytona efter 4 bandagar.....?? Låt mig låna en GS så ska ni få se :D

/R
 

Kontorsråttan

New member
Edit - det verkar vara olika uppgifter angivna på banlängden:
2733 meter fick jag från vickepedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kemora_Circuit

men dom har haft fel förr.
Jag vill inte bli hängd i det högsta trädet om någon kör för kort sträcka och blir bouncad - kan vi få fram en officiell banlängd...?

H

Ja, jag har ju inte mätt den, men vi får väl anta att grabbarna grus har koll på sin egen bana...

http://www.kemora.fi/tietoakemorasta.php?id=16

2723 meter är det jag läste där. Scrollar man ned lite på sidan upprepas minsann samma siffra på engelska ;)

/Roland
 

HighfidelitY

New member
Jag tänkte iofs fuska lite med min GEL-sadel under järnröv-övningen, räknas det som lite knapsu då?

För övrigt är jag van att kallas för betonghäck, det vore väl trevligt med lite omväxling i alla fall...?

Med GEL-sadel får man väl inte järnröv? Knapsu var ordet! :D
 

Spiff

New member
Är inte det fiffigaste att någon finsktalande tar kontakt med det gänget som redan har gjort precis det här på Kemora och frågar dem hur man kom fram till längden på banan? Dom är kanske intresserade av att samköra också. Googlar man på "rataperse" så verkar de ha hållt på ett tag, men som sagt jag kan inte finska...
 
Last edited:

påK-en

New member
Apropå järnröv så läste jag, i Gävle Dagblad, att VargOlle Nygren (80 år) och Lelle (några år yngre) i lördags gjorde en paus i Gävle på en tur från Haparanda till Ystad. Start i norr kl 4 på morgonen och beräknad ankomst Ystad kl 22.
 
M

magne

Guest
Är inte det fiffigaste att någon finsktalande tar kontakt med det gänget som redan har gjort precis det här på Kemora och frågar dem hur man kom fram till längden på banan? Dom är kanske intresserade av att samköra också. Googlar man på "rataperse" så verkar de ha hållt på ett tag, men som sagt jag kan inte finska...

Har du provat Google Translate. Inte bästa översättelsen men ger ändå hyfsat översättning så en förstår vad som menas.
 
Top