Idag skämdes jag över att vara motorcyklist.

Blomqvist

New member
Jag ställde på en av mina tvåhjulingar idag. Tyvärr är den bara på 50cc och går i ungefär 45 km/tim, men ok, det är en tvåhjuling i alla fall.

Jag hade ett ärende till Sundsvall idag och med det härliga vårväder vi haft dom senaste dagarna så passade det fint att damma av moppen.

Anledningen till att jag skriver den här tråden är att jag på väg hem från stan, runt 15:30, söderut på E4 några km. innan Kvissleby såg årets första motorcykel.

Det var en blå Yamaha XT660R som stod vid en busshållplats med framhjulet vänt mot Sundsvall.

Några minuter senare hör jag mullret när han vänt cykeln och gasat ikapp all övrig trafik, jag ser i backspegeln hur han går ut på den heldragna mittlinjen innan han blåser om trafiken i långt över dom 70 km/tim. som är lagstadgad hastighet på den vägen.

Som om detta inte vore nog drar han upp cykeln på bakhjulet, under omkörning, med möte...

Detta upprepas ett par gånger innan han svänger vänster vid rödljusen i Kvissle.

När jag stannat vid OK för att tanka kommer han igen, givetvis på bakhjulet, förbi OK-macken.

Först vart jag bara irriterad och tänkte att vederbörande var en jävla idiot.
Men sedan kände jag att jag blev heligt förbannad!

Säsongens första motorcykel i Sundsvallstrakten, och han är tvungen att bära sig åt som en komplett idiot...

Det var säkerligen inte bara jag som såg denna mc som den första i år, och jag tycker verkligen att det är så jävla onödigt att skämma ut sig i trafiken det första man gör.

First impressions last, heter det ju, och det är ju jävligt bussigt mot oss andra motorcyklister att ge allmänheten det första intrycket av oss, -på bakhjulet... :mad:
 

HåkanP

New member
Sedan spelar det ju knappast någon roll när det görs...

Fick själv se en liten fireblade köra om mig och tre bilister på femtiosträcka på bakhjulet i sensomras, rakt över ett övergångställe också..

Och du skall vara certifierad instruktör i vår organisation?
 

jan-olovj

Active member
Jag undrar om det var samma idiot som jag såg igår i Kristianstad?

För det kan väl ändå inte finnas TVÅ sådana idioter?

Jo då de är aldeles får många som skitar ner MC-kollektivet
Det är själva fa... att inte förståndet räcker till för sådarna jökar.
 
Last edited:

ezzo

New member
...är det vad du gjorde nu med ditt svar, tänkte inte längre än näsan räcker?;)

Suckar...
OM det gått till som ts säger så visst är det olämpligt. Men jag har inte själv sett det... Så vad vinner jag på att gå ut med ett fördömande här på forumet.
Ett forum som han säkerligen inte ens läser på.

En kalv på grönbete,, Har inte alltid tillräckligt lång näsa för att förstå konsekvensen av vad den gör. Dra era egna värderingar av det jag skrev...
Eller för att förtydliga: JAG SKRIVER JU ATT KILLEN INTE TÄNKER SPECIELLT SKARPT!

Ni påstår att denna person skadar "vårt rykte som hojåkare". Visst är det så.. Han öppnar ögonen på folk för hur vansinniga vi hojåkare är.

Men betänk moralprediknigar, och bror duktigt attityd skadar SMCs anseende med.
Fast på ett annat sätt.
Hur menar jag då.
Jo. Om vi springer ut med en massa moralpredikningar. Då kommer vi aldrig ens nå fram till dem vi vill få att ändra attityd
Ni dömer folk mycket snabbt.... Allra helst efter ha läst någon på ett
internetforum. Det är skrämmande.

Marie skäms på du.. Ärligt sagt så skiter jag fullständigt i det. Du har inte en aning om hur jag resonerar, Hur jag tänker... Eller hur mycket tid mm jag lägger ner i trafiksäkerhetsfrämjande projekt i smcs namn.
 
Last edited:

KJECOP

New member
Några minuter senare hör jag mullret när han vänt cykeln och gasat ikapp all övrig trafik, jag ser i backspegeln hur han går ut på den heldragna mittlinjen innan han blåser om trafiken i långt över dom 70 km/tim. som är lagstadgad hastighet på den vägen.

Som om detta inte vore nog drar han upp cykeln på bakhjulet, under omkörning, med möte...

Detta upprepas ett par gånger innan han svänger vänster vid rödljusen i Kvissle.

När jag stannat vid OK för att tanka kommer han igen, givetvis på bakhjulet, förbi OK-macken.
Ja det är tragiskt att höra. Det där handlar om vårdslöshet i trafik och kanske till och med grov vårdslöshet beroende på hastighet och avstånd till andra trafikanter.

Det är precis sådant där beteende som vi inom SMC måste försöka stävja och få bort från våra vägar. Det är så väldigt lätt hänt att något går fel och sedan är olyckan ett faktum, singel eller genom att man tar med sig någon till i olyckan.
 

Marie

Banned
Ja det är tragiskt att höra. Det där handlar om vårdslöshet i trafik och kanske till och med grov vårdslöshet beroende på hastighet och avstånd till andra trafikanter.

Det är precis sådant där beteende som vi inom SMC måste försöka stävja och få bort från våra vägar. Det är så väldigt lätt hänt att något går fel och sedan är olyckan ett faktum, singel eller genom att man tar med sig någon till i olyckan.

Den idiot jag såg igår i Kristianstad körde om en rad bilar på vanlig landsväg (ett körfält i vardera riktningen) på bakhjulet. Detta med mötande trafik och ett av de mötande fordonen var en målad polisbil. Jag antar att dina kollegor i bilen hade ett viktigt och brådskande uppdrag, ty de ingrep inte. Ja, de kanske annars gjorde den rimliga bedömningen att de inte kunde vända och jaga ifatt idioten i det rådande trafikläget, så jag gnäller inte på dem. (det var i "rusningstrafik" strax före femtiden på eftermiddagen)
 

P-O Noren

New member
1. Det hör till allmänt trevlig ton att man inte går till direkta personangrepp mot andra medlemmar i ett forum i sina inlägg. Kan ni inte låta bli att göra det kan ni gott skicka pm till den ni vill angripa så slipper vi andra läsa det. Vill bara påminna om att direkta personangrepp är enligt reglerna för forumet orsak till banning av kontot. Det är några i denna tråd som allvarligt bör fundera på om dom bör be om ursäkt för det dom skrivit riktat till andra användare eller ta en "timeout".

2. Mycket tråkigt att läsa om upplevelsen i Sundsvall, håller med dig helt och hållet Blomqvist i ditt inlägg. Kan aldrig försvaras att uppföra sig så uppenbart ansvarslöst i trafiken, ger mycket dåligt rykte hos övriga trafikanter. Blir besviken när man hör och ser sånt här.
 

ezzo

New member
Man kommer aldrig att komma tillrätta med den här typen av agerande i trafiken så länge man ser dem som gör det som en grupp, DVS " De där som håller på"
Vill du få en person att ändra sig så måste du se personen som en individ.

DVS vill du få någon att inse hur olämpligt ett beteende i trafiken
Så är det bästa att om möjligt ta en diskussion med personen. På ett sätt där du i princip ber personen att dra åt helvete och få honom att se fram emot resan. Då om någonsin kan du påverka. Ett inlägg på ett forum kommer aldrig få någon person att fundera över dess beteende.

Att en mötande polisbil inte agerar kan bero på många saker.tex
1. Rådande trafiksituation skulle kunna medföra en ökad fara för alla som drabbas.
2. Polisen kan var på väg till ett betydligt allvarligare brott.
Tex en misshandel, ett rån eller liknande där det skulle vara direkt olämpligt att förvarna med blåljus mm.
 

H-son

New member
Tyvärr är jag utan Hoj denna sommar, en inte utan åsikter i frågan :)

Då jag körde tog jag mitt ansvar som SMCare genom att:
1. Utbilda mig och andra
2. Inte köra vårdslöst i trafiken, i alla fall inte där jag kunde synas
3. Påpeka det olämpliga i vissas beteende på ett artigt sätt - det var länge sedan jag kallade en motorcyklist för helidiot (de kör ju trots allt MC så något rätt måste de ju ha ;-) )
4. Hålla hastigheten, i alla fall under acceleration upp till lagstadgad hastighet, sedan faller det in under punkt två ovan, där ingen ser eller hör eller står med laserpistol...
5. Ta ansvar för mitt beteende - trafikens grundregler, hamna i eller framkalla olycka eller onödigt störa (tror det var något åt det hållet...)

Jag håller med Ezzo, skippa för långtgående moralpredikningar, det hjälper inte blir bara vi och dom känsla!

/K
 

Marie

Banned
Att en mötande polisbil inte agerar kan bero på många saker.tex
1. Rådande trafiksituation skulle kunna medföra en ökad fara för alla som drabbas.
2. Polisen kan var på väg till ett betydligt allvarligare brott.
Tex en misshandel, ett rån eller liknande där det skulle vara direkt olämpligt att förvarna med blåljus mm.

Vilket stämmer väl med de funderingar som jag skisserade i mitt inlägg, eller hur?
 

Avarage

New member
Kom in i tråden något sent och har läst alla inlägg, trådrubriken var ju något lockande ;). Men OJ vilken storm i ett vattenglas må jag säga!

Låter i vissa ögon nästan, i vissa inlägg, som om vissa forumskrivare anses vara större lagbrytare än dem som tråden handlade om från första början!

Någon som funderat, innan de svarat, VARFÖR tror ni han/de beter sig som de gjorde?

- Var det för att djäklas med alla andra trafikanter?
- Var det för att djäklas med en viss person, kanske här på forumet?
- Var det för att svärta ner SMC och MC-kollektivet?
ELLER
- Var det för att (hemska tanke) det ansågs som kul?

Har ALLA människor ALLTID alla andra i åtanke i det vi gör?
Eller styrs vi ibland av impulser?

Är vi alla lika? Eller styrs vissa människor starkare av sina impulser?
OM vi ÄR olika (jag vet svaret :D) VARFÖR är vi då det?
Kan det bero på en planerad handling från individen vid ett/flera tillfällen under sitt liv dvs. medvetet framkallande?
ELLER
Kan det bero på genetiska förutsättningar? Kan det bero på miljö under vår uppväxt?

=============================================
Vad har nu alla mina frågor med trådens ämne att göra tro?
=============================================

FÖRSTÅELSE!

Förståelse är INTE samma sak som att man accepterar! Jag kan förstå ett felaktigt/farligt/roligt/taskigt beteende men jag (och alla andra med mig) behöver för den sakens skull inte acceptera!

Genom att förstå våra medmänniskor blir det lättare (inte lätt men lättARE) att försöka påverka! Saknas denna förståelse ökar risken för att man "skjuter över målet".

Om en vilt främmande människa kommer fram till er och skäller ut er efter noter för något ni har gjort, oavsett om ni är medvetena om att ni gjort fel eller ej. HUR reagerar ni då?

Om samma person börjar ge er konkret feedback och lösningar är ni då mottaglig? Knappast!

Fungerar "Bakhjulsåkare" och andra "busar i trafiken" annorlunda?

Om inte, är det då rätt metod att påverka genom att öppet fördömma eller skälla ut vederbörande? I syfte att...vadå? Få utlopp för sin egna ilska/frustration! Med risk för att "busen" antingen puttrar iväg, för stunden skamsen men återupptar aktiviteten när du/ingen annan ser tills nästa impulshandling ELLER obstinat drar en repa förbi dig/mig igen på bakhjulet! Vad har vi då uppnått:

- På kort sikt: Ett förändrat beteende, i ena fallet för stunden säkrare för alla men på sikt ingen förändring alls eller åt minstånde försumbar. I andra fallet har vi framkallat ett ännu farligare beteende eftersom det sker i affekt.

- På lång sikt:: Inte ett skit (nåja något kanske men med all sannolikhet försumbar).

Med detta som vetskap vad tjänar det då till att reta upp sig dels på plats men ännu mer här på ett forum och då desutom komma med personangrepp (som vissa gör).

Vore det inte bättre, i stället för att klaga på medlemmar i SMC som engagerar sig och jobbar för ett bättre mc-klimat för oss alla att engagera sig och vara delaktig inte bara på ett forum?

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Alfred

New member
Man kommer aldrig att komma tillrätta med den här typen av agerande i trafiken så länge man ser dem som gör det som en grupp, DVS " De där som håller på"
Vill du få en person att ändra sig så måste du se personen som en individ.

DVS vill du få någon att inse hur olämpligt ett beteende i trafiken
Så är det bästa att om möjligt ta en diskussion med personen. På ett sätt där du i princip ber personen att dra åt helvete och få honom att se fram emot resan. Då om någonsin kan du påverka. Ett inlägg på ett forum kommer aldrig få någon person att fundera över dess beteende.

Att en mötande polisbil inte agerar kan bero på många saker.tex
1. Rådande trafiksituation skulle kunna medföra en ökad fara för alla som drabbas.
2. Polisen kan var på väg till ett betydligt allvarligare brott.
Tex en misshandel, ett rån eller liknande där det skulle vara direkt olämpligt att förvarna med blåljus mm.


Håller med dig om att det är inte mcåkare som åker på bakhjulet
utan EN motorcyklist som gör detta.Dessutom är nog denne motorcyklist inte medlem i SMC för smcs medlemmar åker inte på bakhjulet i trafik eller?
Ett sådant beteende har inte med fordonet att göra utan indeviden.
Följden av detta bakhjulsåkande blev istället en hätsk stämning här på forumet vilket är tråkigt speciellt då samtliga tycker att beteendet inte hör hemma på allmän väg.
 

Zopilote

New member
I söndags när jag var på väg hem från IKEA i Linköping med familjen, såg jag också en svart sporthoj på bakhjulet på Tornbyvägen mitt bland all trafik...
Tänka sig, jag blev inte ett dugg upprörd eller moraliskt indignerad, utan fick istället så kraftiga vårkänslor att jag blev tvungen att ta ut min egen hoj en sväng när jag kom hem :)

Nu till frågan: Är jag kriminell, eller bara barnslig och omogen trots mina 38 år?
 

Avarage

New member
Nu till frågan: Är jag kriminell, eller bara barnslig och omogen trots mina 38 år?

Det beror på! Hade du fått samma känslor om hojåkaren INTE kört på bakjulet så är du INTE kriminell men om du BARA får vårkänslor när du ser lagbrytare på 2 hjul då är du också kriminell! ;) :D

Skämt o sido! Skillnaden mellan dem som utför krimell/brottslig handling är åt minstånde för stunden avsaknad av spärrar/omtanke! Med ålder kommer, oftast, en större förståelse och därmed också fantasi och tanke på vad som KAN hända. OCH den som är äldre (dvs. inte jag :D) har oftast redan fått utlopp för sina behov att bli bekräftad (på det sät vi här pratar om i alla fall) varför behovet att "visa upp sig" (eller nu hur man skall se det) avtagit helt eller åt minstånde delvis!

Jag har också behov av att "visa upp mig"/bli bekräftad men med ökad förståelse för mig själv/mina begränsningar och omtanke om min omgivning väljer jag tid och plats att ingen här skulle kunna skriva något liknande om mig som trådskapren upplevde! Men så är jag inte 20 längre, hur mycket huvudet än vill! :eek:

Mvh!
// Niklas
 

Olsson

New member
För mig var det bra att föraren körde som beskrivet. Det skapar förväntningar därefter. När jag sedan gör mina trafikmorallågvattenmärken så liksom försvinner de till näst intill osynlighet.

Tänk om de flesta andra körde »uppkörningsmässigt» – det vore ju förödande. Jag som bara [nästan-skiter-i-allt] skulle ju bli betraktad som en trafikdjävulsvärsting. Nu kan jag istället hålla dubbel tillåten fart på sköna vägar utan att folk klagar det minsta. Mitt körsätt tycks vara accepterat.

Tack!
 
Last edited:

swischmc

New member
Självklart ska man fördömma de som beter sig olagligt i trafiken. Säger man att det är ok kommer fler att göra samma sak. Ungeför som varför vi har fängelser.

Men, hur många på detta forum har aldrig gjort sig skylldig till en enda olaglig handling i trafiken? SMC jobbar för att, i allmänhet, förbättra körteknik och säkerhetstänk. Trots det kör säkerligen en hel del SMC-medlemmar för fort på allmän väg. Kanske är tanken helt enkelt att lära folk mer och sedan överlåta till varje enskild person att ta eget ansvar? Mera kunkap underlättar egna beslut.

Tyvärr är säkert inte den bakhjulsåkande hoj-förare som blev anleningen till denna tråd medlem i SMC, men kanske hans polare. Jag lever på hoppet, men inser okunskapens och ungdomens begränsningar. :)
 

SuperRetard

New member
Poäng till Ezzo här...

Jag kör också på 1 hjul i taget ibland. Jag kör för fort, jag blinkar inte alltid, jag skär genom kurvor (väldigt sällan iofs eftersom vägen svänger mindre då :D) och jag ser bergis kriminell ut enligt tant Agda i sin Saab.

Däremot gör jag alltid en riskbedömning över hur säker jag är på vad jag gör vs konsekvensen om det skiter sig.

Killen i Sundsvall kanske var världsmästare i slangning, men konsekvensen är ändå FÖR stor även om risken är liten.


Vad ingen annan än Ezzo verkar resonera med här är att SMCs fördömande leder till en direkt segregation av busar vs reflexvästar. I det ögonblicket försvinner allt hopp om att få påverka alla He-Mans som tror sig odödliga och den "onda sidan av kollektivet" blir utan hopp om förbättring.

SMCs syfte är inte att värna om sina medlemmar, för de får aldrig igenom en lag som ger SMC-medlemmar andra regler än gemene man.

Nej, syftet är att lyfta HELA mc-sverige, och höja lägstanivån på buset!
 

Zopilote

New member
Jag kör också på 1 hjul i taget ibland. Jag kör för fort, jag blinkar inte alltid, jag skär genom kurvor (väldigt sällan iofs eftersom vägen svänger mindre då :D) och jag ser bergis kriminell ut enligt tant Agda i sin Saab.

Däremot gör jag alltid en riskbedömning över hur säker jag är på vad jag gör vs konsekvensen om det skiter sig.

Killen i Sundsvall kanske var världsmästare i slangning, men konsekvensen är ändå FÖR stor även om risken är liten.


Vad ingen annan än Ezzo verkar resonera med här är att SMCs fördömande leder till en direkt segregation av busar vs reflexvästar. I det ögonblicket försvinner allt hopp om att få påverka alla He-Mans som tror sig odödliga och den "onda sidan av kollektivet" blir utan hopp om förbättring.

SMCs syfte är inte att värna om sina medlemmar, för de får aldrig igenom en lag som ger SMC-medlemmar andra regler än gemene man.

Nej, syftet är att lyfta HELA mc-sverige, och höja lägstanivån på buset!


Tack :):):) (varför finns inte Tummen-Upp-Smileyn?)
 
Top