Högre hastighet kan öka säkerheten?

Avarage

New member
Angående att köra ut på vägrenen för att släppa förbi: En heldragen linje som skiljer körbana och vägren kallas HELDRAGEN KANTLINJE. En heldragen kantlinje får korsas, t ex när man ska in på en fastighet, MEN på vägrenen får man bara:
• gå och cykla
• köra moped klass I och klass II
• köra traktor eller motorredskap
• bogsera, eller dra tillkopplade fordon som inte får föras fortare än 40 km/tim
Trafikförordningen, 3 kap, 11-12 §

OCH för att undvika en olycka!
Sunt förnuft 1 kap. 1:a stycket 1:a § ;-)
 

Smurfen

Airhead Traveller
Apropå hastighetsgränser. Visst är det underligt ibland? Här får man köra lika fort som på den 4-filiga essingeleden.
1311425107_resized.jpg

Den där skylten har ju nån humorist satt upp :).
För mig ser det ut som 30-väg - såvida man inte kör tävling och har avlyst/stängt av.

Jag kan i viss mån hålla med om att på vissa 90 och 110-sträckor skulle man kanske kunna öka högsta tillåtna hastighet något, tex på motorväg; men jag har kört och kör också regelbundet på både grus och asfaltvägar där jag tycker att högsta tillåtna hastighet är satt för högt och att det skulle kanske vara bra om den sänktes.

Jag är en av de få som inte har nåra problem med den satta hastighetsbegränsningen, att den på nåt sätt skulle vara överlag åt he....ete för låg över hela landet, det tror jag inte på. Det är snarare så att jag betydligt oftare kommer i lägen som jag beskriver ovan, dvs att högsta tillåtna hastighet är satt för högt än att jag reagerar på att oj, vad sakta man måste köra här.

Däremot de där vajerräckena är ju en styggelse utan like! :mad:.

Sen att en modern mc från det här århundradet med mycket effekt och bra bromsar och väghållning tillsammans med förarutbildning/övning gör att man tycker att man kan köra betydligt snabbare överallt är en helt annan sak.

Jag har fyllt 50 och med lite tur behöver jag inte uppleva nåra nya lagar el dyl som innebär försämringar/inskränkningar i mitt mc-åkande, men jag tror att att vi som hojåkare är fel ute om vi hela tiden försöker försvara nån sorts rätt att köra fortare än lagstadgat högsta tillåtna hastighet. Jag tror inte heller att SMC kan driva den linjen.

Däremot att försöka påverka genom opinionsbildning och genom att föregå med gott exempel är en attityd som jag stöder.
 

hamre

Member
Den där skylten har ju nån humorist satt upp :).
För mig ser det ut som 30-väg - såvida man inte kör tävling och har avlyst/stängt av.

Det är inget skämt!! Bashastigheten på alla vägar är 70km/h. Står det ingen hastighets skylt så är det 70 som gäller hur liten vägen än är!
 

jan-olovj

New member
Det är inget skämt!! Bashastigheten på alla vägar är 70km/h. Står det ingen hastighets skylt så är det 70 som gäller hur liten vägen än är!

Är det verkligen så, med alla dessa hastighets regler, 30,40,50,60,70,80,90,100,110 och 120. För mig verkar det helknäppt ingen logik als.
 

Avarage

New member
Är det verkligen så, med alla dessa hastighets regler, 30,40,50,60,70,80,90,100,110 och 120. För mig verkar det helknäppt ingen logik als.

Visst är det så. Då sverige består av en hiskerlig mängd vägar och man inte har resurser/behov av att skylta alla är det enklast att bestämma en hastighet som gäller om vägen saknar skyltning. Och den hastigheten är 70 km/h.

MEN med eller utan skylt spelar ingen roll för det är ju som vi alla vet MAX tillåten hastighet som menas. Vad som är lämplig hastighet avgörs ju från situation till situation (rådande omständigheter) av dig & mig så länge den inte överskrider gällande max-hastighet. Sunt förnuft helt enkelt!

Mvh!
// Niklas
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Trafikverkets hastighetsutredning har skickats till Näringsdepartementet. Den kommer att skickas ut på remiss innan några beslut fattas enligt de uppgifter jag fått.
 

swischmc

New member
Och nu går Trafikverket ut med nya önskemål...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15312563.ab

Om bara Trafikverket kunde förstå att det inte bara handlar om hastigheten! Trafiken blir inte säkrare för att vi alla kryper fram i snigelfart. Det enda som händer är att olyckorna blir mindre allvarliga.

Varför inte vara konsekvent och sätta 30 km/h på alla vägar? Inga allvarligt skadade... Och mängder med trafikanter som struntar hastighetsgränser för att de upplevs som felaktiga och lika många oskyddade trafikenter som skulle gå ut ipå vägen utan att tänka - alla kör ju ändå så långsamt.

Hörde på nyheterna för ett tag sedan att Tingvall och co på sikt vill ta bort alla ojämna hastighetsbegr. 50, 70, 90... Alltså var inte införandet av de jämna gränserna ett sätt att få trafikanter att se hastigheten mer anpassad till vägen, utan ett sätt att på sikt ta bort de högrefarterna. 60 som ny bashastighet... Ja, man tackar!
 

Gunsan

New member
Bra sätt att urholka respekten för satt hastighetsbegränsning är som längs 288 där man byggt två +1 väg men ändå inte höjt hastigheten. Utan man har kvar 70, för man ska höja när hela ombygget är klart.
 

Hampe

Skriver massor!
Sommarens rapport från VTI gick tämligen spårlöst förbi...

http://www.gp.se/motor/1.2780972-vti-hojd-hastighetsgrans-pa-motorvag-okar-inte-antalet-dodsolyckor
GP skrev:
Hastighetsgränsen på våra säkraste vägar skulle kunna höjas och den senaste justeringen visar detta, enligt en ny rapport från VTI. I rapporten skriver Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, att sänkningen av hastighetsgränsen på de sämsta vägarna har minskat antalet dödsolyckor. Men de höjda hastighetsgränserna på de bästa vägarna har inte gett fler dödsolyckor. - See more at: http://www.gp.se/motor/1.2780972-vt...inte-antalet-dodsolyckor#sthash.ToCYI0JS.dpuf
 

swischmc

New member

Träff - sänk, Trafikverket.
Tänk om drömmen blir sann, att hastigheterna anpassas till vägarnas beskaffenhet och rådande väglag/väder.

Lägg ner Trafikverket och skapa ett nytt verk som tänker helt nytt. Det skulle gynna fler trafikslag. Varken biltrafik eller tågtrafik fungerar just nu.
 
Top