Härligt snart vår!

Moje_VS1400

Member
Kan bara hålla med "Olsson"...att "hantera sin hoj VÄL" tycker jag innefattar gott omdöme i trafiken, inte bara att vara körtekniskt duktig.
Hur små marginaler har bakhjulsåkaren på bilden till lastbilen :eek: bredvid honom....
Tycker länken du postade, StefanB, talar sitt tydliga och ruskiga språk....:(
 

Molle

New member
Ja,att utsätta sig själv och framförallt andra för dödsrisker i trafiken behöver
man inte vara så teknisk avancerad för.

Är det bakhjulsåka ni lär ut på Smc-kurserna så blir det nog svårt att få ner
siffrorna i dödsstatistiken.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Ja,att utsätta sig själv och framförallt andra för dödsrisker i trafiken behöver
man inte vara så teknisk avancerad för.

Är det bakhjulsåka ni lär ut på Smc-kurserna så blir det nog svårt att få ner
siffrorna i dödsstatistiken.
Absolut inte.
 

steFAN

New member
"Det kanske inte bara är äldre gentlemen/kvinnor med "paddelhojar" som borde vara med på avrostningar odyl. utan även yngre med stort ego men bristande kunskaper i rörelseenergi.

De äldre kommer ju trots allt för att lära sig medan de yngre "redan kan allt".

Jag blev lite betänksam när jag läste om "Instruktörens" syn på medverkande vid avrostningarna."


Man ska inte köra på bakhjulet i trafiken!!Alla unga på sporthoj gör inte det!Förra våren på avrostningen var det en sporthoj(en 17åring med övningsskylt bak) med när vi övade "högfartsbromsning" fr 90km/h...Han stannade på halva sträckan mot för alla 40+are på kustom/touring/offroad hoj!! Så övning i hojhantering behöver vi äldre...Attityd å moral är nåt annat
 

StefanB

New member
"Det kanske inte bara är äldre gentlemen/kvinnor med "paddelhojar" som borde vara med på avrostningar odyl. utan även yngre med stort ego men bristande kunskaper i rörelseenergi.

De äldre kommer ju trots allt för att lära sig medan de yngre "redan kan allt".

Jag blev lite betänksam när jag läste om "Instruktörens" syn på medverkande vid avrostningarna."


Man ska inte köra på bakhjulet i trafiken!!Alla unga på sporthoj gör inte det!Förra våren på avrostningen var det en sporthoj(en 17åring med övningsskylt bak) med när vi övade "högfartsbromsning" fr 90km/h...Han stannade på halva sträckan mot för alla 40+are på kustom/touring/offroad hoj!! Så övning i hojhantering behöver vi äldre...Attityd å moral är nåt annat


Jag vet inte vad du är ute efter, är det att sänka alla som har köpt cykel och inte är helt vana med fordonet? Att det finns 17åringar som stannar på halva sträckan jämfört med andra kanske inte fullt så unga är väl knappast en relevant jämförelse.

Sluta med generaliseringar se istället till att fler unga kommer ut till avrostningarna de behöver det precis som alla vi andra. På Tullinge i våras var det stora flertalet vuxna människor troligtvis med stor erfarenhet av trafik.

Att man tar det försiktigt med ett tungt fordon vid kontrollerade övningar behöver inte betyda att man inte har kontroll snarare tvärt om.
Jag har själv erfarenhet sedan 1969 vid ett flertal tillfällen av vad som kan hända när man minst anar det. Jag fick en bra utbildning i lumpen som mcordonnans. trots det så gör jag massor av missar i trafiken.

Att anta att man har trafikvana och full kontroll bara för att man kan åka på bakhjulet är mer än naivt.


/Stefan
 
Last edited:

StefanB

New member
Trots allt kommer det en vår i år ...också.
Jag ser fram emot övningarna...förutom grusgropen. Den var lite väl tuff för 300kilo framtung K1200GT ;-)
 

aRWe

Member
Trots allt kommer det en vår i år ...också.
Jag ser fram emot övningarna...förutom grusgropen. Den var lite väl tuff för 300kilo framtung K1200GT ;-)

Och jag/vi ser fram emot att få se dig på en av SMC:s kurserna som hålls på bana, där borde en K1200GT känna sig lite mer hemma än i grusgropen.:)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
1.Ja,att utsätta sig själv och framförallt andra för dödsrisker i trafiken behöver man inte vara så teknisk avancerad för.

2. Är det bakhjulsåka ni lär ut på Smc-kurserna så blir det nog svårt att få ner siffrorna i dödsstatistiken.

1. Korrekt - och detta är en del av innehållet på samtliga av SMC:s sporthojs kurser. Nedan lite text från "Råd och Riktlinjer för SMC:s Sporthojskurser" LÄNK

"Syfte och mål
Syftet med kursen är att väcka en tankeprocess hos deltagarna angående attityd och riskmedvetenhet, samt öka deltagarnas tekniska färdighet att hantera sin motorcykel i olika situationer. Målet är att få trafiksäkrare motorcyklister och minska antalet allvarligt skadade och dödade sporthojsåkare i trafiken i riktlinje med Vägverkets nollvision."


"tankeprocess hos deltagarna angående attityd och riskmedvetenhet" detta är den viktigsta och centrala del av kurserna och detta är enligt forskning från VV och liknande kollegor i EU nycklen till framgång. Detta beskrivad i forsknings projektet Gadget från samma - som altså är stommen i SMC utbildningen.

2. Nedan finns lite mera text från "Råd & Riktlinjer för SMC:s Sporthojskurser" LÄNK

"Säkerhetsaspekter
Det är av största vikt att övningarna sker under säkra former. Säkerhet har högsta prioritet, och därmedskall samtliga instruktörer, hjälpinstruktörer, depåchef mm omedelbart ingripa då en potentiell säkerhetsrisk uppmärksammas. Deltagare som buskör och/eller kör över sin förmåga skall betraktas som en säkerhetsrisk, och skall omedelbart svartflaggas och tas av övningsområdet för en diskussion med dennes instruktör. Deltagare som inte följer instruktörens, depåchefens och flaggvakternas instruktioner eller saknar omdöme tillåts inte fullfölja kursen."


Man kan lugnt tala om att körning på 1 hjul eller annat omdömmeslöst beteende på en kurs betyder att man skickas hem på direkten. När vi instruktörer 1x har talad om för en deltagare att han/hon gick för långt har jag aldrig upplevt att han/hon igen har gjort bort sig!

SMC lär altså inte ut att köra på ett hjul på sina kurser.
---

Dock jobbas i ett pilot projekt i Stockholm "Samverknadsgruppen" bestående av NTF, Polis, Bilprovning, TryggHansa, Folksam, McRF, SMC, mf. med olika trafiksäkerhetshöjande åtgårder bl.a via dialog. Här har man testad med succes - att ha stunt kväller på avlyst område. Flera kommer arrangeras 2007. Syftet är såklart att få buset bort från almän väg, få en dialog som ger riskmedvetenhet och påvärka attityd - vi har set att deltagarerna här inte finns på SMC:s kurser.
SMC har inte deltagit med instruktörer på stuntkvällen.


Jag tycker personligen att det är bra att vi får upp en dialog som denne, eftersom att vi på så sätt kan få eventuella misförstånd och felaktiga myter bort om den unika fortbildnings struktur som vi har byggd upp under en flertal år.
 

Niklasinorr

New member
Under mina snart 26 år på hoj så har jag nog mött nästan alla typer av förare och jag tycker nog att man kan generalisera lite grann.

Den unga föraren väljer ofta (inte alltid) en sporthoj, det passar bra med ungdomligheten och den machoattityd som ofta finns bland unga, manliga förare, det kan också vara en fråga om grupptryck bland polarna. Den äldre föraren väljer ofta (inte alltid) en customhoj och det finns många orsaker, visst kan det vara dåliga knän/låg sadelhöjd eller bara det faktum att vederbörande tycker att det är en snygg hoj. Men det kan också i det här fallet vara fråga om grupptryck, är man 55+ så köper man inte en Golf GTI, då anses man lite omogen bland kompisarna.

Alla köper vi ju hoj med hjärtat, det är få som köper en cykel av praktiska skäl annat än att touringnissen väljer en touringhoj och offroadnissen gör det inte:) Eftersom vi är människor och väljer med hjärtat så blir det ju väldigt olika skäl för hojköpet. Jag vet customåkare som gärna skulle köra sporthoj men inte vågar därför att polarna skulle garva, och vice versa. Jag har träffat en del sporthojsåkare som köpt custom och skiter i att polarna garvar, det tyder ju på en mognad i intellektet som är beundransvärd. Jag har också träffat customåkare som gjort slag i saken och testat en sporthoj, sen är dom i regel fast eftersom det är vansinnigt skoj att köra sporthoj, så är det bara, precis som att välja mellan en Ferrari och en Volvo 240.

Men, och detta är ett stort Men! Vi har den mänskliga faktorn som är ungefär 80/20, dvs 80% människa, 20% hoj i MC-ekvationen. Detta gäller då förare som Rossi och hans kollegor, i normalknutteförfarandet så är det förmodligen mer, kanske 90/10. Det innebär i praktiken att det inte spelar någon roll vilken hoj man kör, det är därför vi hör historier som att en sporthoj blir frånkörd av en custom.

Nå, vad är poängen med detta långa inlägg då? Jo, det enkla faktum att man blir bra på det man tränar på. Varför blir en ung kille på sporthoj duktig på att köra på bakhjulet? Jo för att han tränar på det såklart. Detta innebär INTE att han är en duktig förare, det innebär alltså bara att han är duktig på det han tränat på. Varför är en tävlingsförare så snabb? Jo han har kört samma kurva 1000 gånger och han vet statistiskt att han har 99,99% chans att komma igenom kurvan utan att vurpa, detta innebär INTE att han är bra på att köra på bakhjulet. En knutte som kör 3000 mil hoj per år är alltså INTE per definition allmänt duktig på att köra hoj, han/hon är duktig på att åka E4:an.
Många yngre sporthojsåkare tycker att dom är bättre på att tekniskt sätt framföra en hoj, och det är dom i många fall, men vad den rutinerade touringåkaren är mycket bättre på är förmågan till omdöme och riskbedömning vilket är den viktigaste egenskapen man måste ha för att överleva i trafiken. Ingen av grupperna är per definition en "duktig" förare utan det krävs att vederbörande är tränad i alla förmågor. Det finns bara en plats att göra detta på med minimal riskinsats och det är på bana. Det är bara där man kan ta sin hoj till gränsen och tillbaka på ett "riskfritt" sätt och det är bara där man per definition kan bli en skicklig förare. En touringräv med 40000 mil i trafiken bakom sej som tränar upp sin förmåga att köra på en bana är definitivt den som är bäst rustat att kallas en duktig MC-förare, man kan aldrig lära sej erfarenhet.
Sen blir man aldrig fullärd vilket ju är det som åtminstone mej att tycka att det år efter år är det roliga med att köra hoj...:)
 

VFunRider

New member
Klok sagt Niklasinorr. Kunde inte säga det bättre. Jag är 57 och kör en sporttouring, men inser mina begränsningar, framför allt på grund av att jag började köra hoj när jag var 51. Men det är vansinnig rolig varje gång jag klarar av en kurva liiiitet snävare. Och visst tittar folk på mit gråa hår när jag drar av hjälmen... Men vad gör det?? :)

OBS! Självklart har jag varit på SMCs kurser varje vår sen jag köpt min första hoj, och hittills har ingen försökte lära ut hur man kör på bakhjulen.
 
Last edited:

StefanB

New member
Ja men bra...

Då är vi ju överens. Övning ger färdighet och ju mer man utsätter sig för olika trafikhändelser desto större är chansen att man klarar av att parera...

Och det är naturligtvis också sant att man påverkas av sin omgivning i val av fordon.
Jag själv umgicks under 70talet med ett stort antal raceåkare men lockades aldrig av att åka på bana. Vi var ett antal på klubben, ("Ekens" på söder i Stockholm som vi bildade 1972) som åkte ner på kontinenten på sommrarna, bl.a besökte vi ofta Heiligenblut i Österike. Den platsen utgör ju fortfarande en träffpunkt bland många hojåkare.

Jag har haft några...års uppehåll i åkandet men insett att jag saknat detta. Segling som jag sysslat med många år ger inte utlopp för känslan av köra.

Tidiga sommarmorgnar ensam på vägen, fartupplevelsen, dofter, synintryck, kopplingen fordon, balans i kroppen samt behovet av att "läsa vägen" lite mer än i bil. Allt sammantaget, upplevelser som man knappast kan återge i text eller beskriva för någon som inte upplevt detta.

Som sagts tidigare, våren närmar sig....:)

Ps. Jag väntar på min K1200GT och av vad jag kan se på videosnuttarna så kan man hantera den ganska "sportmässigt" Ds

http://www.motorcycle-usa.com/videos.aspx


/Stefan
 
Last edited:

V Saarela

New member
En förare som inser sina begränsningar är i min värld är en bra förare.
......oavsett hur mycket man än övat.
 

aRWe

Member
En förare som inser sina begränsningar är i min värld är en bra förare.
......oavsett hur mycket man än övat.
Övning innebär väl iallafall att man blir bättre annars skulle ju inte dom med många år på hoj (erfarenhet) vara någon bättre förare än en som nyss ha tagit körkort.
Och hur många inser verkligen sina begränsningar?
 
P

Pingo

Guest
Övning innebär väl iallafall att man blir bättre annars skulle ju inte dom med många år på hoj (erfarenhet) vara någon bättre förare än en som nyss ha tagit körkort.
Och hur många inser verkligen sina begränsningar?

Den erfarne har kanske av misstag då och nosat på sina begränsningar och blivit betydligt bättre medveten om sina begränsningar.

En adrenalin-junkie överlever inte tillräckligt länge för att bli erfaren. Däremot har endorfin-junkies som gillar frisk luft och sköna turer i fin miljö betydligt bättre möjligheter att bli långlivad och erfaren.

//Gunnar
 

Niklasinorr

New member
Övning innebär väl iallafall att man blir bättre annars skulle ju inte dom med många år på hoj (erfarenhet) vara någon bättre förare än en som nyss ha tagit körkort.
Och hur många inser verkligen sina begränsningar?

Av dom som dog 2005 var ca 20% st inne på sitt första körkortsår...
 

VFunRider

New member
Av dom som dog 2005 var ca 20% st inne på sitt första körkortsår...

När jag var 20 trode jag att mitt liv var, mer eller mindre, oändlig. Jag tror att en ung förare omedveten tänker på samma sätt, att han är odödlig, att det drabbar inte mig. Många återfallsknuttar som förolyckas, åt andra sidan, kanske bero på att de flesta har många års erfarenhet av bilkörning och tror att köra hoj är samma sak. Medan trafikkunskap är bra, så har man ingen aning om hur en tvåhjuling beter sig, hur man karvar i en kurva, hur man bromsar, etc. Men det gäller att tänjar sina gränser, då lär man sig.
 
Top