Härligt snart vår!

Tyrannosaurus

New member
Jag är SMC-instruktör å det värsta jag ser på avrostningarna är äldre herrar med stor dyr kustom....
Det finns en relativt ny och bra benämning på dessa.

"Paddelhojar" vilket kommer sig av sättet att komma iväg med fötterna paddlande likt en albatross innan dom har fått upp styrfart :D
Till viss del kanske man kan förstå det, för hur bra balans har man sittade i en gynstol? ;)
 

zynthaxx

New member
Det finns en relativt ny och bra benämning på dessa.

"Paddelhojar" vilket kommer sig av sättet att komma iväg med fötterna paddlande likt en albatross innan dom har fått upp styrfart :D
Till viss del kanske man kan förstå det, för hur bra balans har man sittade i en gynstol? ;)

Tror nog att även det har med hojvana att göra, annars får man nog kalla körskolornas cyklar med "neutral" körställning för paddelhojar också... ;-)
 

steFAN

New member
Ursprungligen postat av steFAN
Jag är SMC-instruktör å det värsta jag ser på avrostningarna är äldre herrar med stor dyr kustom....



Det måste väl vara värre med en galning på bakhjulet ute i trafiken
än en gubbe i träning på bana (oavsett hoj)??

Jovisst!Men killen på bilden kan tydligen hantera sin hoj väl,även om det är fel ställe att göra det på...
 

Olsson

New member
Jag är SMC-instruktör å det värsta jag ser på avrostningarna är äldre herrar med stor dyr kustom....

Så om man då (a) är en äldre herre samt (b) har en stor dyr 'kustom', ska man kanske fråga sig en extra gång innan man väljer dina SMC-avrostningskurser. :p
 

steFAN

New member
Så om man då (a) är en äldre herre samt (b) har en stor dyr 'kustom', ska man kanske fråga sig en extra gång innan man väljer dina SMC-avrostningskurser. :p


Nej,men vi kanske ska bjuda in ett gäng"galningar" som visar oss gubbar hur man hanterar en hoj!!!!Lämna yxan hemma och besök en stuntkväll i sommar så förstår du/ni vad jag menar... Sen anordnar jag inte några egna sms-avrostningskurser...
 

Katarina

Helt okej
Det är inga problem att ställa av vilket fordon som helst - men med vissa försäkringar ger det inget. En hel del märkes- eller klubbaserade försäkringar är helårsförsäkringar, och då blir det inte billigare bara för att du ställer av fordonet. Att förare generellt sett har cykeln avställd under vintern är i så fall "inräknat" i premien.

Efter nästa säsong kommer jag att ha haft lappen i 5 år, och då är jag berättigad till exempelvis Bilsport&MC's "24+"-försäkring, vilken (i dagsläget) kostar mindre än en tredjedel av vad jag betalar nu för min hoj.

Tack för svar, nu minns jag! *minnet är kort* Det är försäkringen som inte har nån avställningsförsäkring för MC men som jag har på muskelbilen. Och när jag ändå betalar helårsförsäkring som den vore påställd kan jag lika gärna ha den påställd för de 200 kronorna i skatt/år gör ingen skillnad om den är avställd eller påställd.

Bilsport&MCs försäkringar för tjejer skilde sig markant, i alla fall om man som jag klivit över 40-strecket. Tjejförsäkringen var dyrare än 40+, inte så svårt att gissa vilken jag tog va'? ;)
 

Olsson

New member
Nej,men vi kanske ska bjuda in ett gäng"galningar" som visar oss gubbar hur man hanterar en hoj!!!!Lämna yxan hemma och besök en stuntkväll i sommar så förstår du/ni vad jag menar... Sen anordnar jag inte några egna sms-avrostningskurser...
Jag tvivlar på att dessa "galningar" (om det är stuntförarna du syftar på) kan visa oss "hur man hanterar en hoj".



Jovisst!Men killen på bilden kan tydligen hantera sin hoj väl,även om det är fel ställe att göra det på...

Möjligen är han skicklig på att köra som han gör på bilden. Men att "hantera sin hoj väl" ställer väl lite andra krav än detta, eller?
 

zynthaxx

New member
Bilsport&MCs försäkringar för tjejer skilde sig markant, i alla fall om man som jag klivit över 40-strecket. Tjejförsäkringen var dyrare än 40+, inte så svårt att gissa vilken jag tog va'? ;)

Jaja, jag får väl bli äldre eller byta kön då... :D
*Men det senare skulle nog ge mig ett ansträngt förhållande till min fru...* :rolleyes:
 

steFAN

New member
Jag tvivlar på att dessa "galningar" (om det är stuntförarna du syftar på) kan visa oss "hur man hanterar en hoj".





Möjligen är han skicklig på att köra som han gör på bilden. Men att "hantera sin hoj väl" ställer väl lite andra krav än detta, eller?

Ja,du där går våra meningar isär... Jag tror att killen på bilden(vet ej vem det är)
Fixar broms,undanmanöver och konbana galant.....Sen om det är moraliskt rätt att köra så i trafiken är en annan historia........

Snart är det vår skrev han som startade tråden!!Det är väl det som gäller.... här är det -10 och snöväder//steFAN
 

Katarina

Helt okej
Jaja, jag får väl bli äldre eller byta kön då... :D
*Men det senare skulle nog ge mig ett ansträngt förhållande till min fru...* :rolleyes:

Ha ha, det skulle nog bli rätt ansträngt gissar jag. ;)
Apropå att snart är det vår; jag var och såg på ett vinterrally i söndags, det både såg och verkade jättekul så jag funderade om jag ska delta nästa år (måste hitta en annan MC då). Flera stycken körde rally på MC så visst kan man väl köra hoj på vintern också! :D
 

zynthaxx

New member
Visst kan man, men bor man som jag, mitt i gränsen mellan plusgrader och ordentlig snö, funkar det illa både med gatudäck och spikdäck. ;-)
 

Marie

Banned
Det finns en relativt ny och bra benämning på dessa.

"Paddelhojar" vilket kommer sig av sättet att komma iväg med fötterna paddlande likt en albatross innan dom har fått upp styrfart :D
Till viss del kanske man kan förstå det, för hur bra balans har man sittade i en gynstol? ;)

<gapskratt> Den var klockren, den!
 

Moje_VS1400

Member
Jag förstår inte varför ni ska hålla på och fjanta er om olika cyklars + och -
"paddelhojar" (custom), gynstolar (custom), asfaltgluttare (sporthojar), ryggmördare (sporthojar) osv...
Är ni vuxna nog att köra MC borde ni hålla er för goda för att hålla på med tonårsfjant, det är inte cykeln som "äger" det är föraren.
Jag har sett folk på racers bli frånåkta av en "gubbe" på en Electra så lägg av va...
 

V Saarela

New member
Jag förstår inte varför ni ska hålla på och fjanta er om olika cyklars + och -
"paddelhojar" (custom), gynstolar (custom), asfaltgluttare (sporthojar), ryggmördare (sporthojar) osv...
Är ni vuxna nog att köra MC borde ni hålla er för goda för att hålla på med tonårsfjant, det är inte cykeln som "äger" det är föraren.
Jag har sett folk på racers bli frånåkta av en "gubbe" på en Electra så lägg av va...

Käbblet har alltid funnits, den finns.....och jag hoppas innerligen att den kommer i framtiden också fortfarande att finnas.

Käbblet är en mycket viktig ingrediens i motorcyklandet.
Den som förstår innebörden, medverkar i käbblandet med glimten i ögat och med ironi.
Fjantandet och bråket kommer oftast från dom som: är alldeles för allvarliga i livet, nyss börjat med motorcykel, har andra problem i livet, eller bara helt enkelt är av naturen elaka.
 

Moje_VS1400

Member
Jag är väl medveten om det och, som du riktigt skriver, med glimten i ögat är det sk*tkul men emellanåt får jag känslan av att en del tar det på allvar, kanske överreagerade en bit denna gång...
 

jan-olovj

New member
Jag är inte helt säker på att alla som skojar om glidarhojar gör det med glimten i ögat. Jag hälsar som regel på mötande koleger men de som inte svarar är oftast dem på sport hojar. Vid val av mc typ fins det altid en orsak att man väljer det man gör, en glidar hoj väljs tex. för att man är kortväxt dåliga knän ,(det är inte lätt att sitta ihopkrupen som en groda någon längre stund) sedan kan det faktist vara så att det är glidaren som gillas bäst.
Jan-Olov
 
Last edited:

Moje_VS1400

Member
:rolleyes: Jag har noterat det oxå, men jag tror att förklaringen är att om de släpper styret med ena handen blir det så knepigt att hålla balansen och cykeln kvar på vägen, så jag förlåter dem ;) :D
 

StefanB

New member
Längtar efter att få njuta av den svenska naturen och träffa trevliga kamrater på vägarna!

pic.php
[/URL][/IMG]



Undrar vilka och hur många som inte överlever?

Jag hoppas att länken fungerar som jag hittade på Sporthoj

Med tanke på några av kommentarerna i den här tråden som ironiserar..

Det kanske inte bara är äldre gentlemen/kvinnor med "paddelhojar" som borde vara med på avrostningar odyl. utan även yngre med stort ego men bristande kunskaper i rörelseenergi.

De äldre kommer ju trots allt för att lära sig medan de yngre "redan kan allt".

Jag blev lite betänksam när jag läste om "Instruktörens" syn på medverkande vid avrostningarna.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=90576
 
Top