Jag har utlänskt MC körkort och har kört en Suzuki DL650 sedan 2006 (ungefär 30000km samlad körerfarenhet inklusiv ett år i sverige då jag pendlade en hel del fram och tillbaka till Stockholm). Jag anser att jag är en mogen, säker förare och antog p.g.a. detta att det borde inte vara för svårt med MC uppkörningen här. Jag har gjort en hel del privata lektioner tillsammans med en kompis och använde hans MC (>750cc) till lektionerna. Vi fokuserade en hel del på konbanorna över flera veckor och tyckte att jag hade blivit riktigt bra på det.
När jag körde upp förra veckan tyckte trafikinpektören att jag tog krypkörningsbanan för fort och att jag hade gjort det för lätt för mig själv. MC:n har en ganska hög tomgång och är vridstark så man behöver inte jobba så hårt med kopplingen. Jag fick köra en gång till betydligt långsammare och det gick ganska så bra så jag fick fortsätta med provet. Vid nästa steget, höghastighetsbanan, så märkte jag att jag kom in lite för fort innan undanmanövret (omkring 55km/h) så jag sakatade ner till 50 precis innan. Klaraded banan fint men inte med perfekt konstant tempo. Där slutades provet av trafikinspektören direkt. Trafikinspektören gav mig protokol med underkänd med förklaring att jag körde den långsamma banan för fort och höghastighets banan för långsamt. Det är ju naturligt för mig att försöka bortförklara mina egna fel och skylla på en sträng trafikinspektör istället men det känns ändå lite skumt. Min privathandledare var faktiskt mer förvånad en jag.
Jag är lite nyfiken att höra vad folk har för åsikter om detta. Låter det helt normalt eller var det lite överdrivet strängt av trafikinspektören att kugga mig? Berodde det på att jag var privatist och de skall man kugga? Skall man verkligen behöva vara perfekt/klockren på banorna? Det som smärtar mig är mest besväret. Tidigaste omkörningsmöjlighet är augusti och nu känner jag mig som om jag måste ta formella lektioner för att provet är upplagt på så sätt att privatister kan inte möjligen veta om varenda liten detalj om exakt hur man skall köra. Klart blir alla som är kuggade lite besvikna, men jag tycker att det är intressant att höra om andras erfarenheter.
När jag körde upp förra veckan tyckte trafikinpektören att jag tog krypkörningsbanan för fort och att jag hade gjort det för lätt för mig själv. MC:n har en ganska hög tomgång och är vridstark så man behöver inte jobba så hårt med kopplingen. Jag fick köra en gång till betydligt långsammare och det gick ganska så bra så jag fick fortsätta med provet. Vid nästa steget, höghastighetsbanan, så märkte jag att jag kom in lite för fort innan undanmanövret (omkring 55km/h) så jag sakatade ner till 50 precis innan. Klaraded banan fint men inte med perfekt konstant tempo. Där slutades provet av trafikinspektören direkt. Trafikinspektören gav mig protokol med underkänd med förklaring att jag körde den långsamma banan för fort och höghastighets banan för långsamt. Det är ju naturligt för mig att försöka bortförklara mina egna fel och skylla på en sträng trafikinspektör istället men det känns ändå lite skumt. Min privathandledare var faktiskt mer förvånad en jag.
Jag är lite nyfiken att höra vad folk har för åsikter om detta. Låter det helt normalt eller var det lite överdrivet strängt av trafikinspektören att kugga mig? Berodde det på att jag var privatist och de skall man kugga? Skall man verkligen behöva vara perfekt/klockren på banorna? Det som smärtar mig är mest besväret. Tidigaste omkörningsmöjlighet är augusti och nu känner jag mig som om jag måste ta formella lektioner för att provet är upplagt på så sätt att privatister kan inte möjligen veta om varenda liten detalj om exakt hur man skall köra. Klart blir alla som är kuggade lite besvikna, men jag tycker att det är intressant att höra om andras erfarenheter.