Funderingar kring kuggad uppkörning...

RMac

New member
Jag har utlänskt MC körkort och har kört en Suzuki DL650 sedan 2006 (ungefär 30000km samlad körerfarenhet inklusiv ett år i sverige då jag pendlade en hel del fram och tillbaka till Stockholm). Jag anser att jag är en mogen, säker förare och antog p.g.a. detta att det borde inte vara för svårt med MC uppkörningen här. Jag har gjort en hel del privata lektioner tillsammans med en kompis och använde hans MC (>750cc) till lektionerna. Vi fokuserade en hel del på konbanorna över flera veckor och tyckte att jag hade blivit riktigt bra på det.

När jag körde upp förra veckan tyckte trafikinpektören att jag tog krypkörningsbanan för fort och att jag hade gjort det för lätt för mig själv. MC:n har en ganska hög tomgång och är vridstark så man behöver inte jobba så hårt med kopplingen. Jag fick köra en gång till betydligt långsammare och det gick ganska så bra så jag fick fortsätta med provet. Vid nästa steget, höghastighetsbanan, så märkte jag att jag kom in lite för fort innan undanmanövret (omkring 55km/h) så jag sakatade ner till 50 precis innan. Klaraded banan fint men inte med perfekt konstant tempo. Där slutades provet av trafikinspektören direkt. Trafikinspektören gav mig protokol med underkänd med förklaring att jag körde den långsamma banan för fort och höghastighets banan för långsamt. Det är ju naturligt för mig att försöka bortförklara mina egna fel och skylla på en sträng trafikinspektör istället men det känns ändå lite skumt. Min privathandledare var faktiskt mer förvånad en jag.

Jag är lite nyfiken att höra vad folk har för åsikter om detta. Låter det helt normalt eller var det lite överdrivet strängt av trafikinspektören att kugga mig? Berodde det på att jag var privatist och de skall man kugga? Skall man verkligen behöva vara perfekt/klockren på banorna? Det som smärtar mig är mest besväret. Tidigaste omkörningsmöjlighet är augusti och nu känner jag mig som om jag måste ta formella lektioner för att provet är upplagt på så sätt att privatister kan inte möjligen veta om varenda liten detalj om exakt hur man skall köra. Klart blir alla som är kuggade lite besvikna, men jag tycker att det är intressant att höra om andras erfarenheter.
 

Hellman

New member
Ledsamt att höra, tyvärr är det ju så att som privatist är det mer regel än undantag att kugga första gången.
Har själv en kompis som kuggade som privatist för 2 veckor sedan, för långsam på snabba manöverbanan...

Personligen är den långsamma manöverbanan enligt mig en idiotisk del som bör tas bort. Så förbannat onödig och går ju inte ens köra med alla MC. Min Ducati SS går nog f-n inte klara banan med, försökte när vi körde lite med ovan nämnda kompis och gav upp. Krypbanan är en ännu dummare utvecklig av den urdumma garagevändningen. Vem sätter inte ut fötterna om man nu måste krypa runt hinder? Man är ju rädd om bågen om inte annat.

Ring Vägverket varje dag och hör om dom har återbud så du kan få snabbare tider, eller i en annan stad. Vissa ringer ju 3 ggr om dan och försöker utmattningsmetoden.

Lycka till.
 

Kawasaki

New member
det kan vara en kombination av båda?

Lågfarts banan ska man kunna köra väldigt sakta och kontrollerat saktare än då man går.

Undanmanöver likaså med jämn fart men om du bromsade in just före så såg han det, men om man kör 45 el 55 kan han nog inte bedömma huvudsaken man kör jämt.

vid bromsning från 70 och 90 ska man göra det bestämt samt att man visar att man sätter foten på bak bromsen men inte så att man låser då godkänner han inte.

öva mera och om du har någon som är van med dig som kan se att du gör rätt så hjälper det.

visst kan man ifrågasätta vissa övningar men det finns regler som är så
som skall utföras.

Lycka till och hoppas det går bra nästa gång.
 

Hans Asp

New member
Uppkörning

Jag har utlänskt MC körkort och har kört en Suzuki DL650 sedan 2006 (ungefär 30000km samlad körerfarenhet inklusiv ett år i sverige då jag pendlade en hel del fram och tillbaka till Stockholm). Jag anser att jag är en mogen, säker förare och antog p.g.a. detta att det borde inte vara för svårt med MC uppkörningen här. Jag har gjort en hel del privata lektioner tillsammans med en kompis och använde hans MC (>750cc) till lektionerna. Vi fokuserade en hel del på konbanorna över flera veckor och tyckte att jag hade blivit riktigt bra på det.

När jag körde upp förra veckan tyckte trafikinpektören att jag tog krypkörningsbanan för fort och att jag hade gjort det för lätt för mig själv. MC:n har en ganska hög tomgång och är vridstark så man behöver inte jobba så hårt med kopplingen. Jag fick köra en gång till betydligt långsammare och det gick ganska så bra så jag fick fortsätta med provet. Vid nästa steget, höghastighetsbanan, så märkte jag att jag kom in lite för fort innan undanmanövret (omkring 55km/h) så jag sakatade ner till 50 precis innan. Klaraded banan fint men inte med perfekt konstant tempo. Där slutades provet av trafikinspektören direkt. Trafikinspektören gav mig protokol med underkänd med förklaring att jag körde den långsamma banan för fort och höghastighets banan för långsamt. Det är ju naturligt för mig att försöka bortförklara mina egna fel och skylla på en sträng trafikinspektör istället men det känns ändå lite skumt. Min privathandledare var faktiskt mer förvånad en jag.

Jag är lite nyfiken att höra vad folk har för åsikter om detta. Låter det helt normalt eller var det lite överdrivet strängt av trafikinspektören att kugga mig? Berodde det på att jag var privatist och de skall man kugga? Skall man verkligen behöva vara perfekt/klockren på banorna? Det som smärtar mig är mest besväret. Tidigaste omkörningsmöjlighet är augusti och nu känner jag mig som om jag måste ta formella lektioner för att provet är upplagt på så sätt att privatister kan inte möjligen veta om varenda liten detalj om exakt hur man skall köra. Klart blir alla som är kuggade lite besvikna, men jag tycker att det är intressant att höra om andras erfarenheter.

Trist att höra om din missade uppkörning.
Men det finns en annan teori där uppkörningsinspektörerna måste ha ett antal kuggade i sin statistik,jag får den uppfattningen att han redan bestämmt vem som ska kuggas.Var det bara du som kuggades?
Jag tog mitt kort för c.a 7 år sen och blev kuggad tillsammans med en kompis
och vi insåg att vi skulle ingå i hans staistik.Hade en annan kille samtidigt som körde upp på en custom och han var helt oduglig i det mesta men fick godkänt.
Helt övertygad att om du får samma inspektör så spelar det nog ingen roll hur du kör du blir godkänd ändå för jag fick sammma igen och körde precis lika bra som gången innan och blev godkänd.
Lycka till och drive safe.
Trosahasse
 

GS1000E

New member
Jag har utlänskt MC körkort och har kört en Suzuki DL650 sedan 2006 (ungefär 30000km samlad körerfarenhet inklusiv ett år i sverige då jag pendlade en hel del fram och tillbaka till Stockholm). Jag anser att jag är en mogen, säker förare och antog p.g.a. detta att det borde inte vara för svårt med MC uppkörningen här. Jag har gjort en hel del privata lektioner tillsammans med en kompis och använde hans MC (>750cc) till lektionerna. Vi fokuserade en hel del på konbanorna över flera veckor och tyckte att jag hade blivit riktigt bra på det.

När jag körde upp förra veckan tyckte trafikinpektören att jag tog krypkörningsbanan för fort och att jag hade gjort det för lätt för mig själv. MC:n har en ganska hög tomgång och är vridstark så man behöver inte jobba så hårt med kopplingen. Jag fick köra en gång till betydligt långsammare och det gick ganska så bra så jag fick fortsätta med provet. Vid nästa steget, höghastighetsbanan, så märkte jag att jag kom in lite för fort innan undanmanövret (omkring 55km/h) så jag sakatade ner till 50 precis innan. änder en Klaraded banan fint men inte med perfekt konstant tempo. Där slutades provet av trafikinspektören direkt. Trafikinspektören gav mig protokol med underkänd med förklaring att jag körde den långsamma banan för fort och höghastighets banan för långsamt. Det är ju naturligt för mig att försöka bortförklara mina egna fel och skylla på en sträng trafikinspektör istället men det känns ändå lite skumt. Min privathandledare var faktiskt mer förvånad en jag.

Jag är lite nyfiken att höra vad folk har för åsikter om detta. Låter det helt normalt eller var det lite överdrivet strängt av trafikinspektören att kugga mig? Berodde det på att jag var privatist och de skall man kugga? Skall man verkligen behöva vara perfekt/klockren på banorna? Det som smärtar mig är mest besväret. Tidigaste omkörningsmöjlighet är augusti och nu känner jag mig som om jag måste ta formella lektioner för att provet är upplagt på så sätt att privatister kan inte möjligen veta om varenda liten detalj om exakt hur man skall köra. Klart blir alla som är kuggade lite besvikna, men jag tycker att det är intressant att höra om andras erfarenheter.

Tråkigt att även du har drabbats av en ännu en idiot till förarprövare.
Förhoppningsvis är inte alla förarprövare lika odugliga, men eftersom vi har en lag som säger att ett förarprov inte går att överklaga, så kommer det alltid att finnas klantar som utnyttjar denna lag för att bedriva terror. Du kan med andra ord bli underkänd redan innan provet börjar och detta har dessutom stöd i svensk lag, vilket givetvis säger en hel del om den svenska rättvisan.

Det finns ett flertal fall där körkortsaspiranter har blivit utsatta för ren terror och det finns även exempel där förarprövaren har hotat en körkortsaspirant när han ifrågasatte förarprövarens beslut,men inte ens detta övegrepp har renderat i åtal från åklagare, eftersom åklagarkammaren är livrädd för att en fällande dom mot en förarprövare skall rendera i ett prejudikat beträffande körkortslagen.

Jag har tidigare påtalat det fjantiga manöverprovet, som mest kan liknas vid rena cirkuskonster och som givetvis ger utrymme för att en del förarprövare kan bedriva terror i stöd av lagen. Manöverprovet är inget annat än ett rent spel för galleriet, eftersom många använder en betydligt enklare hoj vid manöverprovet, för att sen fortsätta att köra med en helt annan hoj efter att provet är avklarat.

Givetvis skall man öva på att manövrera sin MC i olika tänkbara situationer,men detta skall ske på samma villkor som för halkbana för B-körkort. Dvs att man övar inför en godkänd övningsledare och erhåller ett utbildningsbevis när övningsledaren bedömer att man kan manövrera sitt fordon.

Jag begriper inte varför SMC inte driver denna fråga? Nuvarande procedur där du skall visa dina färdigheter inför en totalt okänd person och under ett fåtal minuter säger ingenting om hur du är som MC-förare, utan är enbart ett bevis på om du passar som cirkusartist.

Det mest töntiga underkännande, som jag har hört talas om är uttalat av en ökänd förarprövare i Sydsverige som underkände en körkortsaspirant med motivering; att han inte hade planerat sin körning i manöverbanan på ett korrekt sätt!
Hur i hela friden skall man planera en körning i en manöverbana som redan är fastställd? Behöver jag tala om att det handlade om en privat uppkörning?

Än en gång,nu är det verkligen dags att se över reglerna beträffande manöverprovet, samt även börja arbeta för att ett förarprov skall gå att överklaga.

Jag har tidigare förslagit Vägverket att man skall använda video vid uppkörning, men detta vill man absolut inte höra talas om. Varför begriper jag inte. Har man rent mjöl i påsen så är det väl bara bra om man har ett bildbevis som stöd inför ett underkännande.:mad:
 

MC tanten

New member
Körde själv upp för ca ett år sedan i Malmö. Råkade ut för samma sak som RMac... kom in för fort i undanmanöverbanan, ca 60 istället för 50, och släppte på gasen så att jag kom ner i 55 innan innan undanmanövern. Fick höra av trafikinspektören att jag kört fö långsamt...
Bra förslag att likställa teknikkörningen med halkprov för B-kort.

Klarade dock min andra uppkörning när jag körde upp som privatist på min egen hoj och med annan inspektör...

/Anneli
 

swischmc

New member
Jag tog hojkort för snart tre år sedan och klarade galant uppkörningen på första försöket. Förmodligen berodde det på att jag bara kört på trafikskola, då jag inte kände någon med hojkort.

Låter ju kanon, eller hur? Men... när jag väl kom ut i trafiken insåg jag hur mycket det var jag inte lärt mig. Trafikskolan visste vad jag behövde för att klara provet: krypkörning, undanmanöver och bromsprov. Allt det andra då? Svänga, motstyrning, "lek" med hojen osv. Sånt har jag fått träna själv och med SMC's hjälp.

Av de hojkompisar jag lärt känna har jag lärt mig en hel del. Flera av dem övningskör med sina respektive och de lär dem hur man handskas med en hoj, men inget av det som krävs för att klara en uppkörning. Övningskörarna klarar trafiken galant och handskas fint med sina hojar. Sedan får jag påpeka vad som behövs för att faktiskt klara kortet... Det är som två världar och aldrig mötas de två. :(
 

Grängesdanne

New member
Jag körde upp som privatist för några år sen men klarade uppkörningen direkt.
Vi var tre privatister och fyra från trafikskolan, vi alla privatister klarade sig men inte två från skolan.
Jag övade väldigt mycket, hade minst 3-400 mil bakom mig, varierad körning.
De som "kuggade" var inte färdiga, det kunde även en dålig amatör se.
Det där med att ett visst antal ska kugga är något som sägs allmänt, men åk upp och titta på när de har ett uppkörningstillfälle och gör ett eget, amatörmässigt, bedömmande då kanske de där "statistiska..."
ryktena försvinner.
Att du "swischmc" klarade uppkörningen beror på att du var tillräckligt duktig för att kunna föra fram fordonet säkert i trafiken, sen att du inte var "fullärd" är inte konstigt, det är ingen.
Ingen kommer heller att någon gång bli det.
Det farliga är, tycker iaf jag, när någon tror att han är fullärd...
Men visst finns det inspektörer som har lite olika höga krav.
//Danne
 

Diversion

New member
Jag körde upp privat och klarade det direkt. De sex andra i min grupp kom från körskolan och när jag for hem hade 4 st klarat körningen. Jag tror inte de generellt är hårdare på privatister för det finns ingen anledning egentligen. Sedan kan det ju finnas enstaka rötägg som utnyttjar sin position till att jävlas.
 

Jåke

New member
Körkort är ingen rättighet, men jag tror aldrig man hör/ser så mycket skäll som när nån inte klarat en uppkörning...

Klarar man det inte är man inte färdig (vem blir nånsin det...), det är inte en enstaka sak man fälls på utan det är helheten och det som kuggar är då bara så att säga "pricken över i".
 
Last edited:

RMac

New member
Riktigt intressanta och välformulerade svar!

Nej, jag vill gärna inte ta vägen mot konspirationsteorierna. Det är mycket enklare att acceptera inspektörens beslut och jobba vidare plus att man sover lite bättre på det viset.

Vi var tre stycken den dagen, en ungdom ifrån körskola där tillsammans med sin trafikskoleinstruktör, och två privatister. Den andra privatisten var så nervös att jag mistänker en garanterad kuggning men jag var inte kvar att få veta om det faktiskt blev fallet. Den unga aspiranten ifrån trafiksolan som körde först klarade manöverbanan, det vet jag. Hur det blev med hans körning sedan vet jag inte. Tillbaka till konspirationsteorierna (trots att jag sa att jag vill undvika dessa;)) är det faktiskt intressant hur trafikskoleinstruktören pratade med mig när jag inväntade min tur, frågade mig om min bakgrund, o.s.v. Han sedan beskrev en tidigare aspirant som hade mer eller mindre samma bakgrund som jag och hur denne klarade inte av manöverbanan. Vilket förutseende förmåga ;) ! När han fick veta att jag hade kuggats så rekommenderade han förstås några formella lektioner. Det är faktiskt skrämmande lätt att spekulera att jag var kuggningsöronmärkt från början.

Annars tycker jag att det är intressant att de andra får inte titta när den ena kör. Kan förstå detta dels ifrån säkerhets synvinkel, men klart så gör det omöjligt att överklaga inpektörens beslut.

Big brother is watching you :eek:
 

RMac

New member
Denna tråd skulle kunna leda till en konstruktiv diskussion och inte bara upplevas som gnäll orsakad av skadad stolthet. Jag har också tidigare använt uttrycket "cirkusövningar" i förhållande till manöverbanan. Hur skulle uppkörningen kunna utformas på ett vettigare sätt? Vad jag förstår så grundar sig Vägverkets utbildningsplan i nollvisionen. Hur skall man verkligen kunna adressera nollvisionen? Är det nollvisionen som är i sig fundementalt felaktigt p.g.a. att det är orealistiskt att uppnå? Jag upplever hela detta ämne som en bra tuggbit för SMC att jobba aktivt med. Jag har själv kört MC med icke EU/EES körkort i flera år med stor riskmedvetenhet för att senare fällas på teknisk körning under MC provet, som kan argumenteras inte ha med trafiksäkerhet att göra. Unga män med vass koordination men bristande trafikerfarenhet bör höra till en annan riskfaktorgrupp och därmed bedömas annorlunda, eller hur? Inte för att jag skall vara fördomsfull just mot sistnämnda föraregruppen.
 

800cc

New member
Har inte heller ,fast jag försökt att riktigt förstå poängen med krypkörningen när man kör upp,den är visserligen inte så lätt,många hade problem med den när jag gick på körskola ,med följd att det lades ner mkt tid på just krypkörningsbanan ,vilket jag tycker blir fokus på fel saker,man borde utveckla (och lägga tiden där istället)undanmanöver och bromsövningar o dyl istället ,sånt som visar sig vara nyttiga kunskaper i det verkliga livet
 

GuzziKungen

New member
Har inte heller ,fast jag försökt att riktigt förstå poängen med krypkörningen när man kör upp,den är visserligen inte så lätt,många hade problem med den när jag gick på körskola ,med följd att det lades ner mkt tid på just krypkörningsbanan ,vilket jag tycker blir fokus på fel saker,man borde utveckla (och lägga tiden där istället)undanmanöver och bromsövningar o dyl istället ,sånt som visar sig vara nyttiga kunskaper i det verkliga livet

Krypkörningen är grunden till all körning på mc , det är så man lär sig att
hålla ballansen och att kunna fästa blicken ditåt du skall köra.
Det har man sedan med sig i kurvtagning även (främst) i högre hastigheter.
Den s.k garagevändning var en bättre övning än den som körs i dag , då
man även fick lära sig att ballansera med gas ,broms och koppling.
Största felet med garagevändningen var namnet , om den hette ballansövning med gas,brom och koppling , så hade den accepterats :)
Däremot så är det beklagligt att man tog bort broms och undanmanöverprovet ,för att ersätta med endast undanmanöver :confused:
Lycka till alla ni som ska köra upp , kom i håg att det är tiden bakom styret som räknas (nöta ,nöööööta, nööööööööööööööta)
Ha dé
 

RMac

New member
Har inte heller ,fast jag försökt att riktigt förstå poängen med krypkörningen när man kör upp,den är visserligen inte så lätt,många hade problem med den när jag gick på körskola ,med följd att det lades ner mkt tid på just krypkörningsbanan ,vilket jag tycker blir fokus på fel saker,man borde utveckla (och lägga tiden där istället)undanmanöver och bromsövningar o dyl istället ,sånt som visar sig vara nyttiga kunskaper i det verkliga livet

Jag håller med dig. Undanmanövret, och inbromsning från olika hastigheter är väsentliga. När jag gjorde MC kurs is USA (MSF kurs) de lade stor tonvikt kring dessa. Bana övningar som var också prioriterade var kurvteknik, nödbromsning före kurvor med mycket detaljerade förklaringar kring de mekaniskakrafterna på MC:n, inbromsningtekniker för olika vägförhallenden, o.s.v. De hade också en lite mer komplicerad variant av garagevändning i provet men förklarade att man fick sätta ner foten och behövde inte vara klockren på detta för att det var inte direkt kopplad till trafiksäkerhet. De körningsmoment som hade direkt koppling till trafiksäkerhet var de däremot stenhårda på.
 

VFRippe

Member
Jag jobbar som trafiklärare för bil, men väntar på min egen "uppkörning" för att sökta till MC-instruktör. Jag har tyvärr inte varit med och sett någon nyare uppkörning på MC men har varit med under uppkörning i bil ett antal gånger. Vi brukar ofta få elever som har varit och kört upp och misslyckats, fast handledarna tycker att eleven är klar. Det problemet som oftast verkar uppstå är att eleven och handledaren inte riktigt vet vilka krav som ställs under uppkörningen.

Om du och din handledare visste till 100% vad förarprövaren krävde av dig, så hade du inte råkat ut för detta som hände. Du hade garanterat krypkört saktare och sett till att du fick rätt hastighet direkt utan att behöva bromsa i högfarten.

Jag tycker själv att hela systemet med uppkörning är förlegat, men jag har tyvärr inget bättre att komma med. Känns som det är för mycket slumpen som avgör i många fall.

Av de förarprövare som vi har i Uppsala vet jag ingen som vill kugga någon och jag hoppas att det är lika i övriga landet. Lycka till nästa gång.
 

RMac

New member
Jag jobbar som trafiklärare för bil, men väntar på min egen "uppkörning" för att sökta till MC-instruktör. Jag har tyvärr inte varit med och sett någon nyare uppkörning på MC men har varit med under uppkörning i bil ett antal gånger. Vi brukar ofta få elever som har varit och kört upp och misslyckats, fast handledarna tycker att eleven är klar. Det problemet som oftast verkar uppstå är att eleven och handledaren inte riktigt vet vilka krav som ställs under uppkörningen.

Om du och din handledare visste till 100% vad förarprövaren krävde av dig, så hade du inte råkat ut för detta som hände. Du hade garanterat krypkört saktare och sett till att du fick rätt hastighet direkt utan att behöva bromsa i högfarten.

Jag tycker själv att hela systemet med uppkörning är förlegat, men jag har tyvärr inget bättre att komma med. Känns som det är för mycket slumpen som avgör i många fall.

Av de förarprövare som vi har i Uppsala vet jag ingen som vill kugga någon och jag hoppas att det är lika i övriga landet. Lycka till nästa gång.

Hej, tack för svaret. Det som du säger är det som jag hoppas är verkligen fallet. Återigen, om man följer din resonemang så kan man sova bättre. Det är lätt att kritisera, svårt att hitta förbättringar och mänskligt att bortförklara. Däremot så bekräftar du med det du säger att det är nödvändigt att ta formella lektioner för att veta 100% vad Vägverket kommer att kräva. Privatisterna kanske har svårt med "korrekt" tolkningen av VVFS 2007:226, VVFS2008:253, tillsammans med de olika populära utbildningstexterna. Advokater kostar ju minst 3000:- per timme, körskolan vid 550:- per 40 minuter är nog ett fynd ;) Uppkörning vid 1500:- för 4 minuter inte så bra... Vad är definitionen för "krypköra" och vad är defintionen för "bibehållet tempo"? Är det för mycket begärt att VV skriver en tydlig specifikation för dessa termer som görs tillgängliga för allmänheten eller skall det helst förbli "insider information"...
 
Last edited:

VFRippe

Member
Kan ju inte ännu svara för MC-utbildningen men kan ge ett förhoppningsvis bra besked angående bil.

Alla måste nu mera gå en "Introduktions utbildning" (handledarkurs) för att få börja övningsköra privat. De flesta skolor har denna och brukar då även skicka med en bok som heter "Handledarboken", i denna bok står det utförligt vad eleven ska klara i varje övning för att bli godkänd. Ett stort problem är att handledarna brukar titta på boken och där efter glömma bort den...Om de tog sig tid och använde boken skulle kugg-statistiken för privatister minska drastiskt.

Jag tror (betonar tror) att det i MC-boken står någonstans precis vilka kraven är för att bli godkänd.

Krypkörning för mig är när tar dig fram i samma fart som "Farbror Sune på 80 år med rolator i halt väglag".

Ska ta mig en titt i MC-boken i morron och se om jag kan komma fram till något.

/ Fredrik
 

RMac

New member
Krypkörning för mig är när tar dig fram i samma fart som "Farbror Sune på 80 år med rolator i halt väglag".
/ Fredrik

:) Så borde det stå i VVFS2008:253. :):) För min handledare så var det en fart anpassad till banan. Om den farten är för hög så klarar man inte banan, och om det är för långsamt så sätter man ner foten...
 
Top