Tack för alla förslag!
Ni ska veta att vi med glädje tar emot alla förslag på vad tidningen ska innehålla. Många gånger kan det vara sånt som vi på redaktionen aldrig haft en tanke på. Jag kan dock gott säga att det är svårt att tillfredsställa alla i samtliga nummer. Under våren 2011 gjorde vi en läsarundersökning genom Demoskop. Så här såg den ut:
"Vi frågade vad läsarna tycker om SMC:s medlemstidning, MC-Folket. Svaret är minst sagt positivt och de flesta är nöjda med innehållet och utformningen. Men det går självklart att förbättra vissa saker. SMC:s medlemmar är nöjda med MC-Folket. I alla fall om man ska tro på läsarundersökningen som Demoskop genomfört under våren. Sammanlagt 694 medlemmar svarade vilket betyder att undersökningen representerar medlemmarna väl enligt Demoskop.
-Det här är ett kvitto på att vi har en mycket bra medlemstidning som tar upp det som medlemmarna vill läsa om och det är tydligen så här de vill ha sin tidning och det ska de naturligtvis få. Resultatet är ju minst sagt bra och det är självklart kul att medlemmarna är nöjda. Det skriver hela SMC:s styrelse under på, säger SMC:s ordförande, Tomas Bergström.
MC-Folket är trovärdig, saklig och faktainriktad, har snygga bilder, är välskriven och lockar till läsande och MC-åkning.
-Många av resultaten är påtagligt bra men det finns även vissa saker att fundera på där det kan finnas möjligheter att förbättra. MC-Folket anses exempelvis inte nytänkande och ungdomlig och kanske kan ha ett lite fränare bildspråk.
-När det gäller läsbeteendet så är det 64 procent av medlemmarna som läser allt eller det mesta av innehållet. Det är sällan man ser så högra siffror. Därtill är det 31 procent som läser enstaka artiklar och bara fem procent som bläddrar igenom tidningen, förklarar Anders Lindholm, VD för Demoskop.
Hela 58 procent spar också sin tidning samtidigt som 54 procent ofta eller ibland pratar med andra om något de läst om i MC-Folket.
I snitt kör läsarna 600 mil. Av dessa kör 40 procent över 500 mil medan 55 procent kör en kortare sträcka än det per år. SMC:s medlemmar lägger dessutom ner i snitt 13 000 kronor på sitt motorcykelintresse per år. De flesta, 36 procent, kör touringhoj, 25 procent kör custom, 21 procent kör sporthoj, 16 procent kör offroad, 12 procent kör street och 10 procent kör veteranhoj. Kortare MC-samlingar för fika eller liknande lockar mest, 67 procent anger att de gärna gör sådant, 62 procent åker gärna på MC-mässa, 54 procent åker på MC-semester i Sverige, 29 procent åker på MC-semester utomlands, 29 procent åker på MC-träffar som varar minst en dag, 28 procent kör på asfaltsbana och 18 procent åker gärna grus.
-MC-Folket har en siffra på räckvidden på 0,92 vilket också är en mycket bra siffra. Det betyder att ett genomsnittligt nummer läses av nästan samtliga medlemmar. När det gäller helhetsomdömet så är medlet på 3,62 av 5 möjliga poäng. De man kanske kan tänka på lite mer i det fallet är customägarna. Men det handlar om finjusteringar, inga radikala förändringar.
-Undersökningen visar att medlemmarna får den information om nyheter vad gäller lagar och trafikregler som de vill ha. Det är också mycket viktigt eftersom det hamnar högst upp på vad de vill vara garanterade att få läsa om. Tätt därefter följer MC-teknik, nya motorcyklar, resereportage, begagnattester och MC-kläder och utrustning. Men det är bra och höga siffror för i stort sett allt som MC-Folket skriver om redan idag. Det medlemmarna inte vill läsa om är våghalsig MC-åkning, säger Lindholm.
Resereportage, reseskildringar och restips vill medlemmarna se mer av. Detsamma gäller test av utrustning och tillbehör och tips och råd om detta, artiklar om en speciell typ, stil av motorcyklar, tester av motorcyklar, begagnat-tips, reportage från träffar och tävlingar, skötselråd, klubbreportage, körteknik och trafiksäkerhet vill de också läsa mer av.
-MC-Folket har en tydlig tonvikt åt touring, äldre MC-åkare och det sociala perspektivet på MC-åkning. Det är aspekter som också uppskattas av en stor grupp läsare och bör bibehållas.
Det finns dock utrymme, och i viss utsträckning även behov av att utveckla ett mer ungdomligt bildspråk med betoning på avancerad, men inte dumdristig åkning. Bilder som förmedlar avancerad men kontrollerad MC-åkning förenar flertalet av de begrepp som läsarna vill att tidningen ska vara laddad med.
Resereportage och utrustning/tillbehör/tips och råd är ett par områden som kan ges ytterligare utrymme i tidningen.
-Men tänk er för, det handlar om finjusteringar, menar Lindholm".
Som sagt var, fortsätt att ge oss förslag, kritisera och kanske beröm oss när vi gör något bra. Vi är idel öra.