Förslag på innehåll till Mc-folket

Ove 60+

Active member
Marie är mitt förstaval.....på riktigt alltså :)

Instämmer! En riktig djupintervju kunde vara intressant.

Eftersom jag har kört fast i 650- offroadträsket och inte har något intresse alls för större och snabbare hojar utan snarare mindre maskiner, så skulle jag önska att det kom lite skrivet i det segmentet, nytt och begagnat.
 

swischmc

New member
Fast det skulle vara kul att läsa om smc forums eget lilla troll. :)

Andra artiklar som jag gärna skulle vilja läsa om är reportage om alla de banor smc har kurser på. Hur ser det ut, hur är banan att köra på, vilka kurser finns där? Kanske intervjuer med de som jobbar där, banrävarna som dyker upp på varje tillfälle och någon som är där för första gången. Detta Beverly inte komma med i varje tidning, men lite då och då.

Reseskildringar från smc travell, vad gör de egentligen? Hur är det att åka med och vilka är det som gör det? Är det vana resande eller de som ger sig ut för första gången?

Någon liten artikel om skojiga hemmabyggen med praktiska (och ovanliga) lösningar?

Finns hur mycket kul som helst att skriva om. :D

(Ledsen att jag lånade din tråd, Zettan, men jag uppfattade också rubriken som öppen för alla förslag.)
 

MiaSyrra

New member
Jaha, nu har den här tråden spårat ur fullständigt.
Sorry, jag skärper mig from nu. Jag tycker tidningen är riktigt bra som den är. Det som är spännande att läsa är reseberättelser från Thailand osv. Jag såg ett par en gång på Rhodos som kört hoj ner. Det tyckte jag var fantastiskt. Kanske inte lika impad nu men iaf. Att läsa om hur man utnyttjar hojen på olika vägar, det är spännande läsning. Tester av mer än bara hojar skulle kanske vara intressant också.
 

Peter1980

New member
Andra artiklar som jag gärna skulle vilja läsa om är reportage om alla de banor smc har kurser på. Hur ser det ut, hur är banan att köra på, vilka kurser finns där? Kanske intervjuer med de som jobbar där, banrävarna som dyker upp på varje tillfälle och någon som är där för första gången. Detta Beverly inte komma med i varje tidning, men lite då och då.

Tänkte precis skriva något liknande, men det behövdes ju inte eftersom du redan sammanfattat det så bra.
Reportage från SMC's egna verksamheter med SMC's egna medlemmar vore väl kul att ha med i tidningen.
 

zettan

New member
Same same, but a little different...

Andra artiklar som jag gärna skulle vilja läsa om är reportage om alla de banor smc har kurser på. Hur ser det ut, hur är banan att köra på, vilka kurser finns där? Kanske intervjuer med de som jobbar där, banrävarna som dyker upp på varje tillfälle och någon som är där för första gången. Detta Beverly inte komma med i varje tidning, men lite då och då.
(Ledsen att jag lånade din tråd, Zettan, men jag uppfattade också rubriken som öppen för alla förslag.)

Klart du får låna "min" tråd. Vi har ju väldigt lika förslag/åsikt :tummenupp.
 

klys

New member
Tack för alla förslag!

Ni ska veta att vi med glädje tar emot alla förslag på vad tidningen ska innehålla. Många gånger kan det vara sånt som vi på redaktionen aldrig haft en tanke på. Jag kan dock gott säga att det är svårt att tillfredsställa alla i samtliga nummer. Under våren 2011 gjorde vi en läsarundersökning genom Demoskop. Så här såg den ut:

"Vi frågade vad läsarna tycker om SMC:s medlemstidning, MC-Folket. Svaret är minst sagt positivt och de flesta är nöjda med innehållet och utformningen. Men det går självklart att förbättra vissa saker. SMC:s medlemmar är nöjda med MC-Folket. I alla fall om man ska tro på läsarundersökningen som Demoskop genomfört under våren. Sammanlagt 694 medlemmar svarade vilket betyder att undersökningen representerar medlemmarna väl enligt Demoskop.

-Det här är ett kvitto på att vi har en mycket bra medlemstidning som tar upp det som medlemmarna vill läsa om och det är tydligen så här de vill ha sin tidning och det ska de naturligtvis få. Resultatet är ju minst sagt bra och det är självklart kul att medlemmarna är nöjda. Det skriver hela SMC:s styrelse under på, säger SMC:s ordförande, Tomas Bergström.

MC-Folket är trovärdig, saklig och faktainriktad, har snygga bilder, är välskriven och lockar till läsande och MC-åkning.

-Många av resultaten är påtagligt bra men det finns även vissa saker att fundera på där det kan finnas möjligheter att förbättra. MC-Folket anses exempelvis inte nytänkande och ungdomlig och kanske kan ha ett lite fränare bildspråk.

-När det gäller läsbeteendet så är det 64 procent av medlemmarna som läser allt eller det mesta av innehållet. Det är sällan man ser så högra siffror. Därtill är det 31 procent som läser enstaka artiklar och bara fem procent som bläddrar igenom tidningen, förklarar Anders Lindholm, VD för Demoskop.

Hela 58 procent spar också sin tidning samtidigt som 54 procent ofta eller ibland pratar med andra om något de läst om i MC-Folket.

I snitt kör läsarna 600 mil. Av dessa kör 40 procent över 500 mil medan 55 procent kör en kortare sträcka än det per år. SMC:s medlemmar lägger dessutom ner i snitt 13 000 kronor på sitt motorcykelintresse per år. De flesta, 36 procent, kör touringhoj, 25 procent kör custom, 21 procent kör sporthoj, 16 procent kör offroad, 12 procent kör street och 10 procent kör veteranhoj. Kortare MC-samlingar för fika eller liknande lockar mest, 67 procent anger att de gärna gör sådant, 62 procent åker gärna på MC-mässa, 54 procent åker på MC-semester i Sverige, 29 procent åker på MC-semester utomlands, 29 procent åker på MC-träffar som varar minst en dag, 28 procent kör på asfaltsbana och 18 procent åker gärna grus.

-MC-Folket har en siffra på räckvidden på 0,92 vilket också är en mycket bra siffra. Det betyder att ett genomsnittligt nummer läses av nästan samtliga medlemmar. När det gäller helhetsomdömet så är medlet på 3,62 av 5 möjliga poäng. De man kanske kan tänka på lite mer i det fallet är customägarna. Men det handlar om finjusteringar, inga radikala förändringar.

-Undersökningen visar att medlemmarna får den information om nyheter vad gäller lagar och trafikregler som de vill ha. Det är också mycket viktigt eftersom det hamnar högst upp på vad de vill vara garanterade att få läsa om. Tätt därefter följer MC-teknik, nya motorcyklar, resereportage, begagnattester och MC-kläder och utrustning. Men det är bra och höga siffror för i stort sett allt som MC-Folket skriver om redan idag. Det medlemmarna inte vill läsa om är våghalsig MC-åkning, säger Lindholm.

Resereportage, reseskildringar och restips vill medlemmarna se mer av. Detsamma gäller test av utrustning och tillbehör och tips och råd om detta, artiklar om en speciell typ, stil av motorcyklar, tester av motorcyklar, begagnat-tips, reportage från träffar och tävlingar, skötselråd, klubbreportage, körteknik och trafiksäkerhet vill de också läsa mer av.

-MC-Folket har en tydlig tonvikt åt touring, äldre MC-åkare och det sociala perspektivet på MC-åkning. Det är aspekter som också uppskattas av en stor grupp läsare och bör bibehållas.

Det finns dock utrymme, och i viss utsträckning även behov av att utveckla ett mer ungdomligt bildspråk med betoning på avancerad, men inte dumdristig åkning. Bilder som förmedlar avancerad men kontrollerad MC-åkning förenar flertalet av de begrepp som läsarna vill att tidningen ska vara laddad med.

Resereportage och utrustning/tillbehör/tips och råd är ett par områden som kan ges ytterligare utrymme i tidningen.

-Men tänk er för, det handlar om finjusteringar, menar Lindholm".
Som sagt var, fortsätt att ge oss förslag, kritisera och kanske beröm oss när vi gör något bra. Vi är idel öra.
 

påK-en

New member
.......... Under våren 2011 gjorde vi en läsarundersökning genom Demoskop. Så här såg den ut:
................................

-MC-Folket har en tydlig tonvikt åt touring, äldre MC-åkare och det sociala perspektivet på MC-åkning. ....................

Jag tror inte att den här typen av undersökning stämmer riktigt med verkligheten.
Vilka svarar?
De som är lite mer intresserade än de flesta (tror jag), de som inte bryr sig så mycket eller är lite negativa struntar i att svara.
Min tro är att resultatet skulle bli ett annat om man gick ut och gjorde direktintervjuer med ett antal medlemmar.

För min del tycker jag att det är för mycket från träffar och custom får alldeles för mycket utrymme (som i alla tidningar). annars tycker jag som pensionär att det lyser upp tillvaron lite när tidningen dimper ner i lådan.
Dessutom är det kul att man många gånger känner igen er som skriver i tidningen eftersom ni rör er en hel del ute bland oss hojåkare (åtminstone vi som deltar på kurser ser er då och då).
 

zettan

New member
Jag har två förslag på något jag skulle vilja läsa om i Mc-folket.
1.
Det ska göras ett reportage från varje kurstillfälle, med bilder, intervjuer, film (på webben) etc.
Precis som distriktet/arrangören tillsätter instruktörer, depåchef, flaggvakter mm skall även en reporter finnas på plats. Givetvis behöver det inte vara en utbildad journalist/fotograf. Det kan vara en, två personer, eller flera som är intresserade av att skriva, fotografera och filma. Eventuellt kan det finnas en mall att använda så att reportagen blir enkla och liknande. Detta är jag dock inte helt säker på. Att kontrollera kreativitet är jag egentligen emot.
2.
Medlemsprofiler.
Intervjuer med oss medlemmar, 2-3 i varje nummer.

That´s it.
God Jul & Gott nytt år! (Ville bara vara först med detta :))

Tack för all respons!
Har efter många konstruktiva förslag omvärderat mitt förslag:
1. Ett reportage/distrikt/år
2. En medlemsprofil/distrikt/år

Fler reportage/profiler kan göras på distriktens hemsidor.

Så Magnus Klys, nu vet du :tummenupp
 

Tessan67

New member
För att fånga upp trådens ämne lite...

Vad jag däremot skulle kunna tänka mig är att ha ett reportage i varje nummer (om detta är möjligt) där man får följa den från ax till limpa ur olika perspektiv. Mer seriösa intervjuer från en förstagångsdeltagare om hur tankarna gick innan, vad förväntningarna var, om h*n var nervös, hur förberedelserna gick till, hur det kändes att komma fram, hur dagen var osv.. Och en rekapitulation om hur alla "inför" punkter känns nu i backspegeln. Var nervositeten befogad? Behövde man gå upp 03.30 eller kunde man inte dyka upp i sista stund?

En sån artikel är intressant både för den som aldrig gått kurs, men funderar på det, och oss som glömt hur det är att vara ny.

Detta tycker jag hade varit jätteintressant. Jag har själv aldrig kört någon kurs men var på väg att göra det i somras. Tyvärr tänkte jag för mycket och skulle vilja vetat hur det gick till innan jag anmälde mig.

Någon intervju med en som åkte för första gången skulle vara bra. Det hade även varit bra om man fick veta hur det går till när man kommer på plats och vad som händer under dagen.

Jag har visserligen pratat med de som anordnar kurserna, men det är inte samma sak som att få höra det från någon som har kört en eller flera gånger:)
 

Hansi

Skrivit för mycket
Detta tycker jag hade varit jätteintressant. Jag har själv aldrig kört någon kurs men var på väg att göra det i somras. Tyvärr tänkte jag för mycket och skulle vilja vetat hur det gick till innan jag anmälde mig.

Någon intervju med en som åkte för första gången skulle vara bra. Det hade även varit bra om man fick veta hur det går till när man kommer på plats och vad som händer under dagen.

Jag har visserligen pratat med de som anordnar kurserna, men det är inte samma sak som att få höra det från någon som har kört en eller flera gånger:)

Jag har en idé som surrat runt i huvudet några månader nu, som är lite av samma som du efterfrågar. Men jag hade i första hand tänkt mig en video som man kan se innan man går en kurs.

Lite tips på vad man skall kolla över på sin hoj och sin utrustning före kurs.
Hur det ser ut när man kommer till kursplatsen
Hur det brukar se ut där man ställer upp sin mc
Hur inskrivning går till
Hur besiktningen går till
Lite information om vad de olika stegen innehåller, med filmade exempel på teori och praktikpass
Hur man kör ut från depå till bana
Hur man kör ut från bana till depå
Vad som händer om man kör omkull

Gärna samma produktionskvalitet som den filmen man gjorde senast från Kemora om jag inte minns fel.
 

Marie

Banned
[video]http://www.svmc.se/upload/School/Videos/kora_inte_aka_640x320.mov[/video]

:lemon:

Jag tittade faktiskt på den filmen, Jesper. Jag hade inte mycket annat att göra så här på lördagsförmiddagen.

Tyvärr kunde jag inte riktigt förstå resonemangen i den. Bankörning verkar ju även där precis lika långtråkigt som jag upplevde det, den där gången våren 2005, när jag provade på, men åkte hem igen efter ungefär en timme. Att åka samma sträcka om och om igen ses i filmen som något positivt, medan jag finner det mördande trist och totalt meningslöst.

Likaså talades det om att köra sin favoritväg. Vad är det? Har jag åkt en väg fyra-fem gånger så är den absolut inte rolig längre. Efter det är det bara frågan om ren transport, för då vet man precis hur omgivningarna ser ut. När jag kör hoj så finns det två motivationer till körningen.
a) Ren billig transport, och det är väl 85-90%.
b) Att se och uppleva nya vackra vägar, och det är resterande, och det enda som i mina ögon kan betraktas som nöje i samband med mc-körning.
Eftersom jag numera har bättre råd att köra bil än tidigare, så blir det allt färre mil med motorcykeln, frånsett nere i Alperna, där jag fortfarande har många vägar kvar att köra.
 
Last edited:

Hansi

Skrivit för mycket
Jag tittade faktiskt på den filmen, Jesper. Jag hade inte mycket annat att göra så här på lördagsförmiddagen.

....en massa text som beskriver Maries negativa inställning till SMC kurser och aktiv körning på "favoritvägar"...

Noterat :)

Försök gärna skriva någonting konstruktivt också så kommer vi framåt i diskussionen som denna tråd handlar om, istället för att ännu en tråd skall spåra ur med diverse tråkanden mellan olika typer av hojåkare.
 

Steff90

New member
Jag har ett förslag på något som kan tas upp i tidningen.

YH-myndigheterna har bestämt att den ENDA yrkeshögskolan som utbildar motorcykelmekaniker i Sverige nu ska läggas ner. Utbildningen som är på ett år i Motala som folk från alla håll och kanter i Sverige kommer till för att utbilda sig till en anställningsbar motorcykelmekaniker.

YH-myndigheternas argument till detta är att de enda två gymnasium i hela vårt långa land med fordonsmekanik linje med inriktning motorcykel(vilket inte betyder att alla elever måste läsa om motorcykel) ska ge industrin de kompetenta mekaniker som motorcykelbranschen skriker efter just nu.

Jag själv, som har flyttat från Stockholm för att studera på denna YH-utbildning i Motala, kommer då bli den sista årskullen överhuvud taget.
Vad som är väldigt intressant med detta är att av både min lärares erfarenhet och av vad jag hört av mycket branschfolk på verkstäder så är standarden på de gymnasiala fordonsprogramen dåliga. Problemet med de gymnasiala fordonsprogramen är att många elever väljer dem för att "de tog något som verkade slappt" eller att "de inte kom på något annat". Ambitionsnivåerna blir därav rätt låga och deras lärare verkar inte ta deras undervisning seriöst och in princip slänger omkring sig betyg till eleverna utan att de lärt sig speciellt mycket.

Jag själv gick inte fordonsprogramet men hade ändå mer kunskap i förbräningsmotorteknik än vissa som hade gått fordon på gymnasiet i klassen. Men tack vare vår lärare Björn "Böna" Ohlsson och att vi alla i klassen har ett genuint intresse och därföt valt utbildningen, så är vi alla i klassen nu redo för att börja praktik på motorcykelverkstäder ute i landet och besitter både mek-kunskap och företagsekonomi kunskaper som utbildningen TILLSAMMANS med branschfolket(läs huvudimportörer och svenska huvudkontor till Honda, Kawasaki, Harley Davidsson, BMW Motorrad och många fler) har kommit fram till att vi ska ha. Säg ETT gymnasialt fordonsprogram som kan slå det?

Och inte nog med det så ringer min lärares telefon från stora motorcykelverkstäder över hela landet som behöver mekaniker.

Beslutet är befängt och det ligger i alla hojåkares intresse att den nya generationens mekaniker kan meka deras hojar på ett sätt som inte medför några risker för olyckor på grund av det maskinella vid åkande. Därför tycker jag detta borde tas upp i MC-folket då det rör deras läsare något enormt!

MVH
Stefan
 

Elving

New member
Jag har ett förslag på något som kan tas upp i tidningen.

YH-myndigheterna har bestämt att den ENDA yrkeshögskolan som utbildar motorcykelmekaniker i Sverige nu ska läggas ner.

Beslutet är befängt och det ligger i alla hojåkares intresse att den nya generationens mekaniker kan meka deras hojar på ett sätt som inte medför några risker för olyckor på grund av det maskinella vid åkande. Därför tycker jag detta borde tas upp i MC-folket då det rör deras läsare något enormt!

MVH
Stefan

Mycket intressant tips. Om du kommer på MC- Mässan kan du kontakta oss i SMC:s monter.
Annars, hör av dig till
elving@mc-folket.se
Så följer vi upp det.
Elving
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
På mässan finns även SMR, som anställer mekaniker till sina verkstäder och McrF som säljer motorcyklarna som behöver servas enligt garanti och servicebok. Kan skicka kontaktuppgifter till dem om du är intresserad.
 
Top