Förslag på innehåll till Mc-folket

zettan

New member
Jag har två förslag på något jag skulle vilja läsa om i Mc-folket.
1.
Det ska göras ett reportage från varje kurstillfälle, med bilder, intervjuer, film (på webben) etc.
Precis som distriktet/arrangören tillsätter instruktörer, depåchef, flaggvakter mm skall även en reporter finnas på plats. Givetvis behöver det inte vara en utbildad journalist/fotograf. Det kan vara en, två personer, eller flera som är intresserade av att skriva, fotografera och filma. Eventuellt kan det finnas en mall att använda så att reportagen blir enkla och liknande. Detta är jag dock inte helt säker på. Att kontrollera kreativitet är jag egentligen emot.
2.
Medlemsprofiler.
Intervjuer med oss medlemmar, 2-3 i varje nummer.

That´s it.
God Jul & Gott nytt år! (Ville bara vara först med detta :))
 

Hansi

Skrivit för mycket
Jag har två förslag på något jag skulle vilja läsa om i Mc-folket.
1.
Det ska göras ett reportage från varje kurstillfälle, med bilder, intervjuer, film (på webben) etc.
Precis som distriktet/arrangören tillsätter instruktörer, depåchef, flaggvakter mm skall även en reporter finnas på plats. Givetvis behöver det inte vara en utbildad journalist/fotograf. Det kan vara en, två personer, eller flera som är intresserade av att skriva, fotografera och filma. Eventuellt kan det finnas en mall att använda så att reportagen blir enkla och liknande. Detta är jag dock inte helt säker på. Att kontrollera kreativitet är jag egentligen emot.

Har du tänkt på hur många kurstillfällen det är varje sommar?
Räkna in storbanekurser, avrostningar och knixkörningar så blir det ungefär lika många reportage som det annars är vanliga artiklar i tidningen under ett år...
Kanske mer lagom att göra det från någon enstaka kurs :)
 

Carnivore

New member
Har du tänkt på hur många kurstillfällen det är varje sommar?
Räkna in storbanekurser, avrostningar och knixkörningar så blir det ungefär lika många reportage som det annars är vanliga artiklar i tidningen under ett år...
Kanske mer lagom att göra det från någon enstaka kurs :)

Precis.
Fast ett sådant reportage i varje tidning kanske? :)
 

zettan

New member
Har du tänkt på hur många kurstillfällen det är varje sommar?
Räkna in storbanekurser, avrostningar och knixkörningar så blir det ungefär lika många reportage som det annars är vanliga artiklar i tidningen under ett år...
Kanske mer lagom att göra det från någon enstaka kurs :)

Jo, det har jag tänkt på och precis som du skriver blir det många reportage och tidningen blir nog för tjock. Du har helt klart en "point" där. Man kanske kan lösa det med att alla reportagen finns i web-tidning eller bilaga och endast 2-3 kommer i Mc-folket. Jag tycker ett/tidning som Carnivore är för lite. Då får ju inte ens alla distriken vara med under ett år.

Min idé är som sagt inte 100% klart/bra, men ändå något som jag skulle vilja ha i tidningen.
 

Marie

Banned
Har man läst om en kurs en gång så har man väl läst om alla?
Ett kursreportage vart tionde år skulle räcka mer än väl.
 

zettan

New member
Jodå så att...

Har man läst om en kurs en gång så har man väl läst om alla?
Ett kursreportage vart tionde år skulle räcka mer än väl.

Jag noterar din åsikt Marie.
Det ironiska med dig är att du läser inte Mc-folket för att den, enligt dig, är kass, du tycker BKK/SHK är värdelöst och du anser att SMC är ett gäng tråkiga typer. Ändå kommenterar du de flesta inläggen som handlar om allt ovanstående. Det tråkiga med dig är att det inte direkt är konstruktiv kritik.
Jag vet inte vad din fetisch kallas, men ovanlig är den... som tur är...
Men, det är ett forum för medlemmar och du är medlem får ju skriva som du vill, så länge du inte bryter mot några lagar.
 

Oldbiker

New member
Varierande innehåll

Förslaget att göra portätt på olika medlemmar har alltid ett stort läsvärde, men det räcker med en i varje nummer. En annan grej kunde vara att göra ett rep om en begagnad hoj, raka fakta och kanske ett snack med ägare.
Kunde också vara kul att läsa lite om mektips, kanske lite enklare grejer.
Men allt är en avvägning, innehållet ska passa många olika sorters intressen.
Däremot tror jag inte på en massa reportage från kurser och utbildningar, det blir mest en rad bekräftelser på att "jag var med".
 

mule

New member
Reportage från MC-träffar skulle vara bra. Då kanske intresset för att besöka dom skulle öka.
 

zettan

New member
Villervalla

Reportage från MC-träffar skulle vara bra. Då kanske intresset för att besöka dom skulle öka.

Vad menar du med Mc-träffar? Anledningen till att jag frågar är att jag inte menar märkesträffar a´la Goldwingklubben etc utan SMC´s kurstillfällen.

Namnet på "min" tråd är inte bra. Jag tänkte inte att den skulle innehålla ALLA förslag till innehåll i Mc-folket. Då blir det svårt att hålla en sk. röd tråd i diskussionen. Men, jag bestämmer inget så givetvis är det fritt att skriva vad man vill, även om jag tycker ni med andra förslag bör starta egna trådar där just era förslag kan diskuteras.
 

LC4ever

New member
Vad menar du med Mc-träffar? Anledningen till att jag frågar är att jag inte menar märkesträffar a´la Goldwingklubben etc utan SMC´s kurstillfällen.

Namnet på "min" tråd är inte bra. Jag tänkte inte att den skulle innehålla ALLA förslag till innehåll i Mc-folket. Då blir det svårt att hålla en sk. röd tråd i diskussionen. Men, jag bestämmer inget så givetvis är det fritt att skriva vad man vill, även om jag tycker ni med andra förslag bör starta egna trådar där just era förslag kan diskuteras.

Vad är det för tråd du försöker starta? "Vi som bara kör på bana och vill synas i tidningen"-tråden?

Jag kan faktiskt för en gångs skull hålla med Marie, ett reportage om året i tidningen från en BKK räcker gott.

Sedan skulle jag också vilja läsa mer om klubbarnas träffar, rallyn och andra aktiviteter som SMC anordnar.
 

zettan

New member
Ego-boy...

Vad är det för tråd du försöker starta? "Vi som bara kör på bana och vill synas i tidningen"-tråden?

Jag kan faktiskt för en gångs skull hålla med Marie, ett reportage om året i tidningen från en BKK räcker gott.

Sedan skulle jag också vilja läsa mer om klubbarnas träffar, rallyn och andra aktiviteter som SMC anordnar.

Nja, nu har jag inte skrivit att reportagen ska handla om mig, utan vara reportage från kurserna. Dels för att skapa intresse, sprida information och eventuellt locka fler deltagare.

Anledningen till att jag skriver detta, under huvudrubriken "Tidningen MC-folket", är att istället för att sitta hemma och gnälla ge konstruktiv respons.

De två grejerna jag nämner i trådens första inlägg är något som jag skulle vilja ha med i tidningen.
Du har ju också en åsikt om vad du vill läsa. Är det inte bättre att vi båda får våra önskningar uppfylda än att ingen av oss får det. Personligen skiter jag i träffar, rallyn och andra aktiviteter (förutom mek-träffar). MEN, det gör mig ingen om det skrivs om detta i tidningen.

Skulle det störa dig om jag, och de som gillar förslaget, fick läsa om det vi vill?
 

LC4ever

New member
Skulle det störa dig om jag, och de som gillar förslaget, fick läsa om det vi vill?

JA, om det skulle vara i varje nummer av MC folket. Förstår inte varför. Så mycket skiljer inte BKK-körningen på Knutstorp i maj från den i juni. KNIX är KNIX osv.
Jag ser inte vad ett reportage från varje kurstillfälle över hela Sverige skulle tillföra mer än en massa ointressanta sidor i tidningen.
Har absolut inget emot dessa kurser, har själv kört både BKK och KNIX. Kört bana med Sydskånes emse så jag vet vad det innebär. Men för den skull vill jag inte läsa om det i varenda nummer av tidningen, en gång om året räcker.

Sen din rubrik på tråden "Förslag på innehåll till Mc-folket" uppmuntrar ju till att komma med just förslag på innehåll, som ex träffar, mek-tips, rallyn, grus-bus. Annars hade du skapat en tråd som heter "MITT förslag på innehåll till MC-folket".
 

SuperRetard

New member
För att fånga upp trådens ämne lite...

Att fylla en bilaga med repetitiv information från allehanda kurser som följer en tämligen enformig mall känns även för mig rätt meningslöst. Och som svar på om det stör mig att ni andra får läsa om det? Ja, det stör mig. För det kostar en himla massa pengar som hade kunnat gå till andra saker som är intressenta för fler än de få som vill läsa om att det var BKK i skåne, och Karlskoga och Linköping, osv...


Vad jag däremot skulle kunna tänka mig är att ha ett reportage i varje nummer (om detta är möjligt) där man får följa den från ax till limpa ur olika perspektiv. Mer seriösa intervjuer från en förstagångsdeltagare om hur tankarna gick innan, vad förväntningarna var, om h*n var nervös, hur förberedelserna gick till, hur det kändes att komma fram, hur dagen var osv.. Och en rekapitulation om hur alla "inför" punkter känns nu i backspegeln. Var nervositeten befogad? Behövde man gå upp 03.30 eller kunde man inte dyka upp i sista stund?

En sån artikel är intressant både för den som aldrig gått kurs, men funderar på det, och oss som glömt hur det är att vara ny.

Nästa nummer kunde handla om lite samma sak, fast ur en instruktörs perspektiv. Nästa ur TLs osv..
------------------------------------------------------------------

Jag kan jämställa det här lite med hur det var när jag kappseglade. Jag hade järnkoll på mitt. När jag skulle vara var. Strategier för val av kläder, segel, verktyg (ja, saker går sönder på havet också men där finns ingen skamkärra), mat, sömn osv. Däremot hade jag ingen aning om vad det innebar för tävlingsledning, funktionärer, räddningspersonal osv. Något som ofta skapade irritation och konflikter pga okunskap och bristande transparens. Jag hamnade sen bredvid en pratglad TL på en SM-bankett och fick en helt ny förståelse, det var tom riktigt intressant att höra om allt som krävs och vad som måste klaffa för att få en tävlingshelg med 6 klasser att klaffa.
På samma sätt tror jag deltagare kan finna det kul att läsa om vad som egentligen ligger bakom den kurs de är på väg till.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Kanske få följa en RR-pilot från vinterns förberedelser till några race in på säsongen? Vad som händer på racen vet de flesta. Vad som händer i depån och dagarna innan är lite spännande, men fyller kanske max en artikel (ganska stor dock ;)). Men att få följa med under vinterns fysträning, sponsorjakt, tränings-/tävlingsplanering, mekande och renoveringar osv skulle va kul också. Vadd ligger egentligen bakom ett SM-guld? Vad krävs?

Detsamma funkar säkert för cross, enduro osv också då många läsare säkert tycker om att klafsa runt i lera också (själv växte jag ifrån sandlådan).

------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag vet att många gillar träffar och sånt.. För mig är det nästintill obegripligt att nån orkar läsa om det då det i praktiken handlar om att ha trevligt och äta/dricka med likasinnade. En träff kan alltså vara vad som helst beroende på vilka man väljer att umgås med, som vilken lördagkväll som helst mao. Jag har varit på ett par, och läst om många nu, och det är liksom same same. Man åker dit, slår upp ett tält, dricker en öl och lyssnar på ett band medan man äter överprisade hamburgare. What´s the point?
 

LC4ever

New member
Det ska göras ett reportage från varje kurstillfälle, med bilder, intervjuer, film (på webben) etc.
Vet du hur många kurstillfällen det finns som SMC anordnar?
Bara SMC Avancerade Kurser Storbana 2011 är på 79 tillfällen om året!!!
Förutom dessa har vi Grundkurser, Knix, Ny på motorcykel och Gruskurs. Också dessa ett antal gånget.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Vet du hur många kurstillfällen det finns som SMC anordnar?
Bara SMC Avancerade Kurser Storbana 2011 är på 79 tillfällen om året!!!
Förutom dessa har vi Grundkurser, Knix, Ny på motorcykel och Gruskurs. Också dessa ett antal gånget.

Typ 80 kurser på storbana, uppskattningsvis runt 125 KNIX och sedan tillkommer i cirkus 50 till 70 Grundkurser - och i vanlig ordning finns det även grus och annat gott!
 

zettan

New member
Jo, det har ni rätt i. Det blir väldigt många och väldigt enformigt att läsa.
Ett reprtage/distrikt/år kanske är mer rimligt.

Häng inte upp er på "detaljerna" nu ;) utan fokusera på grundidén.

Förresten hade jag två förslag. Det har bara blivit diskussion om det ena.
 

V Saarela

New member
zettan: Ditt första inlägg var genomtänkt, men ändå ogenomtänkt. Att sen en del hakar upp sig på detaljer(kurstillfällen) blev ju lite inte som du tänkt.

Tanken med tråden var väl i första hand bara att föra något framåt och få fram en diskussion/idetråd till tidningen gissar jag?
Gissar att ute i mcSverige finns en hel del som funderar på varför man inte skriver om dittan och dattan i tidningen. Hoppas dom sprutar ur sig ideerna :)

Bra trådiniativ zettan :tummenupp
 

SuperRetard

New member
Jag har två förslag på något jag skulle vilja läsa om i Mc-folket.
2.
Medlemsprofiler.
Intervjuer med oss medlemmar, 2-3 i varje nummer.

Tror återigen att 2-3 per nummer blir rätt tjatigt förutom för den det skrivs om och dennes kompisar.

Någon per nummer kanske, om det går att spåra medlemmar som det finns något att skriva om. Pelle i Huddinge som kör 400 mil per år runt söderort, inte åker bana, inga kurser, inte är extrem på något sätt och kort sagt representerar en rätt "normal" medlem är möjligtvis representativ för SMC. Men fruktansvärt tråkig läsning.

Åtminstone jag vill imponeras, fascineras, äcklas, förvånas eller avundas den jag läser om för att en sån artikel ska bli läsvärd. Identifiera medlemmar som kör 3000 mil per år, åker jorden runt, använder sin sporthoj till GGN, eller sin enduro till europa-touring, kör 90 bandagar per år, åker på 25 träffar per säsong eller började åka hoj när dödsbeskedet kom genom cancer eller nåt..

Människor med entusiasm gör intryck på mig, excentriker är alltid roliga och kort sagt gäller det att hitta folk som har en historia att berätta. (Jag som så många andra som kört sen barnsben och i stort sett är som alla andra är rätt trist läsning om inget avviker)
 

V Saarela

New member
Tror återigen att 2-3 per nummer blir rätt tjatigt förutom för den det skrivs om och dennes kompisar.

Någon per nummer kanske, om det går att spåra medlemmar som det finns något att skriva om. Pelle i Huddinge som kör 400 mil per år runt söderort, inte åker bana, inga kurser, inte är extrem på något sätt och kort sagt representerar en rätt "normal" medlem är möjligtvis representativ för SMC. Men fruktansvärt tråkig läsning.

Åtminstone jag vill imponeras, fascineras, äcklas, förvånas eller avundas den jag läser om för att en sån artikel ska bli läsvärd. Identifiera medlemmar som kör 3000 mil per år, åker jorden runt, använder sin sporthoj till GGN, eller sin enduro till europa-touring, kör 90 bandagar per år, åker på 25 träffar per säsong eller började åka hoj när dödsbeskedet kom genom cancer eller nåt..

Människor med entusiasm gör intryck på mig, excentriker är alltid roliga och kort sagt gäller det att hitta folk som har en historia att berätta. (Jag som så många andra som kört sen barnsben och i stort sett är som alla andra är rätt trist läsning om inget avviker)

Marie är mitt förstaval.....på riktigt alltså :)
 
Last edited:
Top