Förslag på innehåll till Mc-folket

TMax500

Member
Ledsen att behöva vara den som talar om det för dig, men det är förmodligen din åldern och inte typsnittet det är fel på. ;)Hade själv samma problem för några år sen tills jag fick ett par billiga läsglasögon från Rusta. Och se, det blev genast mycket lättare att både läsa MC-folket och annat :p
Jo visst, du har en poäng. Men, MC-folket är fortfarande mer svårläst än andra mc-tidningar. Annorlunda redigerad, med stora textsjok, och därmed mer svårlästa texter. Tycker jag.
 

BMW R90s

New member
I dagens nummer så är det test av två touringhojar. Yamaha och Triumph.
Inte en bild på hur en passagerare sitter på resp. hoj!
Kör man den typen av hoj så har man i regel någon bakpå.
Så enkelt hade det varit att göra mig nöjd!
 

hebymats

New member
Reserepotage tycker jag om att läsa.
Islandsresan i senaste nummret var bra.
Sedan repotage om livet med mc hos olika medlemmar.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Lite gnäll: Tre hojar provade - Yamma ,Triumph och HD alla mellan 1200 - 1700 kubik. För mig som bara är intresserad av segmentet mellan 400 - 800 cc så var det bara att bläddra förbi den delen. Kanske bättre spridning på storlekarna önskar jag. :tummenupp
 

Marie

Banned
:confused: Lite gnäll: Tre hojar provade - Yamma ,Triumph och HD alla mellan 1200 - 1700 kubik. För mig som bara är intresserad av segmentet mellan 400 - 800 cc så var det bara att bläddra förbi den delen. Kanske bättre spridning på storlekarna önskar jag. :tummenupp

Så fort man har råd vill man väl ändå ha minst 1000 kubik.... ? :p
 

Ove 60+

Active member
Så fort man har råd vill man väl ändå ha minst 1000 kubik.... ? :p

:tummenupp Nejdu, Kära Marie, om jag hade råd så skulle jag omedelbart köpa en bushoj på 400 kubik. Eftersom jag inte kör långa etapper på autobahn finns ingen anledning att ha så grova grejer, det blir bara tungt och otympligt. Vill jag köra fort kan jag välja en krokigare väg - allt som gäller fart är ju ändå relativt.
 

Strikemaster

New member
Kör på som vanligt Marie. Ok ibland tycker jag väl inte exakt lika som du men vad vore det för forum och diskussioner utan dina inlägg.

Förslag på innehåll i blaskan.
Tex, när ni prövar hojar kan ni väl ibland ta chansen att besöka distrikten och då menar jag några av alla dessa "onsdagsturer" som anordnas på väldigt många orter i landet. Alltså ni från MC-Folket som testar hojarna samt distriktsfolket besöker nån onsdagsträff och marknadsför Er lite samtidigt som ni kanske får lite synpunkter och input till artiklar från oss vanliga bikers också. OK jag förstår att det kanske inte blir lika roligt på jobbet men ändå. Dock tror jag att vi skulle få lite fler medlemmar och därmed läsare av MC-Folket.
 

Hampe

Skriver massor!
Kör på som vanligt Marie. Ok ibland tycker jag väl inte exakt lika som du men vad vore det för forum och diskussioner utan dina inlägg.


Ja, och XJ-600an har ju helt plötsligt blivit till salu nu också... :tummenupp


Shit! Vad var ämnet? Vilken tråd härjar jag nu då...? Ah! Förslagstråden!

Mmmmm.... Motorcyklar. Det skriver ju varenda MC-tidning om. På vårkanten dyker ju till och med landsortstidningarna upp hos den lokala MC-handlaren och vill göra reportage...

Skriv mer om människor som kör hoj! Och varför.
I år - med 50-årsjubiléet som alibi är det tillåtet att navelskåda lite: kör en presentation på det som tidigare hette "länsredaktörer" - dom som informerar om vad som händer ute i distrikten. Vissa har varit med många år nu. Vilka är dom? Vad driver dom? På så vis binder man kanske ihop landet och kan passa på att peka på den - faktiskt! - decentraliserade organisationen vi är del av.

Sedan - en follow-up på tidigare medarbetare till SMC-Bladet / MC-Folket: alltså dom skrivande. Vad gör Magnus Hägg idag? Hur många idag vet att Gerry N roddade MC-Folket under en period? Vågar man nysta i vad Jonas Almquist har för sig så här års...?



Leta reda på en avfälling som tidigare varit motorcyklist men nu försoffats till att vara en viljelös bilpendlare i ett storstadsområde. Tryck på en denne en vuxenscooter under en månad och låt honom eller henne gå igenom en avrostning/recap och pumpa sedan återfallaren på intrycken:

* Hur upplevs "avrostningen"? Funkar den?

* Vad är nytt och ovant?

* Vad känns igen sedan tidigare?

* Vad har förändrats sedan sist man körde hoj? Relationen till bilisterna?

* Relationen till andra motorcyklister? Hejar någon...?

* Låt offret föra dagbok över varje körd mil, SJÄLVKLART är det pendlingsplikt, och upplevelserna skall noteras dag för dag.

Kant i kant med det uppslaget så är det dags att köra en pendlingsspecial. Två flugor i samma smäll...?


* Är MC-pendling ett alternativ för bilister? Måste man bli mer aggressiv i sitt trafikuppträdande för att få behålla en fredad zon i morgonrusningen? Hur jävligt är det att jobbpendla i regn? Hur ful blir frisyren? Luktar man moppe på jobbet? Är det någon som bryr sig? Hur mycket gladare är man när man kommer hem? Orkar man nöjesköra på helgerna när man redan jobbpendlar i veckrona? Sparar man några pengar? Sparar man någon tid?
¨


Vintertouring! Skriv om dom som åretruntar. Krystallrallyt, Primustreff - det finns entusiaster överallt. Vintertouring är vansinnigt roligt! Eller skriv om dom som bara dubbar upp och glasskör de allra finaste helgerna på plogade sjöisar med sina vanliga sommarhojar - Gott im himmel; Om glädje och tillfredställelse hade vägt något hade varenda sjöis brustit! Det måste gå att förmedla!


Budbranschen! Hur galet är det? Är dom de hjältar vi tror, eller sådana idioter som bilisterna anser?
Låt Elving pröva på en vecka! En full arbetsvecka, mitt i vintern! Pallar han trycket, eller är ungtupparna dom de utger sig för att vara? Vad är prognosen på en vuxen rookie enligt transportledningen: skulle en människa med fullt utvecklad förmåga att bedöma konsekvenser av eget handlande verkligen kunna netta vettiga siffor i den branschen?


Skriv om begagnade hojar! Vad skall en XJ 600 egentligen kosta för att blir såld under en månad eller två? Har säljare av gamla hojar en skev bild av deras värde? Kan ALLA CB 400 som tillverkats verkligen bli värdefulla veteraner? Har man verkligen så mycket tråkigare på en -80tals hoj att dom förtjänar att stå i garage och torka sönder hellre än att köras i bitar som det var tänkt?
Mobbas man om man kör en 20 år gammal tråkhoj?



Så där - lite grann som ploppade för att rättfärdiga en löjlig one-liner. :tomte:



Hampe
 

Mr Helmut

New member
Jag skulle vilja läsa om folk som byggt om sina motorcyklar. Precis som i Bilsport. Det är kul att läsa och ger säkert mycket inspiration till andra som har liknande motorcyklar. För vad ska man göra hela vinter när man bor i Sverige om inte skruva? :D

//Alexander
 
Jag skulle vilja ha den artikel som utlovades i Mc folket angående del två i bromsning på löst underlag.
JAg mailade mc-folket om detta och Magnus Klys svarade med att man inte hittat det optimala tillvägagångsättet för att göra en uppföljning.

Detta ser jag som mycket märkligt, då om jag inte minns fel, stod det att ett uppföljande reportage skulle göras under samma förhållanden med med nabbdäck.

För mig låter det som att man använder samma plats så man får samma underlag. Man använder iaf samma mc modeller av mc om inte exakt samma motorcyklar finns tillgängliga, man använder samma förare och genomför testet en gång till.

Skall jag vara ärlig trodde jag faktiskt att testet var tänkt att presenteras i nästkommande nummer från det förra, men att båda testerna gjorts vid samma tillfälle. Dvs att man åkte till lokala däck krängaren och skiftade till nabbdäck eller att Elving som troligen krängt mängder med däck med medhavda däckjärn, och sedan gjort om testen.
Men jag hade fel på flera punkter.
Dels verkar aldrig test 2 gjorts och dels verkar de inte veta hur test 2 skall göras, trots att man mellan raderna i test 1, kan läsa hur test 2 skall gå till.

Väntar med spänning på att få veta om jag på min GS på löst underlag skall ha ABS påslagen eller ej via exakt fakta.
Under test 1 blev ju Elving förvånad att ABS hade kortare bromssträcka med landsvägsanpassade offroaddäck på löst underlag.
Jag vill se om detta också gäller med ABS med nabbdäck

Väntar med spänning
Dennis Johansson
 

TheGungner

Member

swischmc

New member
Hampes idéer räcker till ett helt års tidningar. :) Ta till er detta på redaktionen, han har bra idéer. (Jag vill läsa om i princip samma sak. :tummenupp )
 

Chopperbyggarn

New member
Mycket inspirerande reportage av Anders & Petra Stridfeldt om deras Mongoliet resa i senaste MC-Folket.:tummenupp

Ser gärna fler och längre reportage med mycket bilder om äventyrliga mc-resor som denna i MC-Folket ,mycket inspirerande!!

Varför ska då den här typen av reportage vara med i MC-Folket när det finns hur mycket som helst att läsa om äventyrsresor på internet?

Jo, på internet försvinner den unika och fantastiska känslan med sådana här reseberättelser just på grund av att de försvinner i mängden, det gör dom inte i MC-Folket , dessutom är det för många av oss smidigt och avkopplande att ta med just en papperstidning och sätta sig på en valfri,rofylld plats och läsa.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Lade senaste numret i högen med min frus post då även hon är medlem...en stund senare så låg den i skräphögen.:(

A: Va! Har du kastat Mc-Folket?

F: Varför har du lagt denna "porqueria" bland min post? Allting är ju bara för män i den där tidningen!

A: Öhm.. ?

F: (tog upp tidningen och började bläddra) Titta, sida efter sida allting är för män i den här tidningen! Varför ska jag läsa denna?

A: Öh... hmmm... men... ja...

F: ??

A: Du har ta mig tusan helt rätt älskling.... de har nog glömt bort att det finns kvinnliga medlemmar i SMC när de gjort tidningen...

Någon som känner igen sig i detta?:(

Anders.J
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Någon som känner igen sig i detta?:(

Inte direkt, men det kan ju faktiskt vara en genusfråga... :)


Jag skall banne mig hem och läsa senaste numret med dom lite kattiga och glittriga drag queen-glasögonen så skall vi se.
Men, självklart: vore kul att höra vad en riktig tjej säger.




Hey - vänta: visst var det i detta numret som det var publicerat en läsarundersökning...?

Där fanns bannemig en graf över vad killar och tjejer gillade i tidningen. Jag minns att det svackade över "teknik" och "tillbehör" men pucklade över "resor" och "upplevelser" typ. I vart fall minns jag kategorierna så.
Hem och läsa!



Hampe


Edit:

"Skräphögen "...?
I bor så långt ut i skogen att det inte finns några vårdcentraler i närheten? *nudgenudge*
 
Top