För att fånga upp trådens ämne lite...
Att fylla en bilaga med repetitiv information från allehanda kurser som följer en tämligen enformig mall känns även för mig rätt meningslöst. Och som svar på om det stör mig att ni andra får läsa om det? Ja, det stör mig. För det kostar en himla massa pengar som hade kunnat gå till andra saker som är intressenta för fler än de få som vill läsa om att det var BKK i skåne, och Karlskoga och Linköping, osv...
Vad jag däremot skulle kunna tänka mig är att ha ett reportage i varje nummer (om detta är möjligt) där man får följa den från ax till limpa ur olika perspektiv. Mer seriösa intervjuer från en förstagångsdeltagare om hur tankarna gick innan, vad förväntningarna var, om h*n var nervös, hur förberedelserna gick till, hur det kändes att komma fram, hur dagen var osv.. Och en rekapitulation om hur alla "inför" punkter känns nu i backspegeln. Var nervositeten befogad? Behövde man gå upp 03.30 eller kunde man inte dyka upp i sista stund?
En sån artikel är intressant både för den som aldrig gått kurs, men funderar på det, och oss som glömt hur det är att vara ny.
Nästa nummer kunde handla om lite samma sak, fast ur en instruktörs perspektiv. Nästa ur TLs osv..
------------------------------------------------------------------
Jag kan jämställa det här lite med hur det var när jag kappseglade. Jag hade järnkoll på mitt. När jag skulle vara var. Strategier för val av kläder, segel, verktyg (ja, saker går sönder på havet också men där finns ingen skamkärra), mat, sömn osv. Däremot hade jag ingen aning om vad det innebar för tävlingsledning, funktionärer, räddningspersonal osv. Något som ofta skapade irritation och konflikter pga okunskap och bristande transparens. Jag hamnade sen bredvid en pratglad TL på en SM-bankett och fick en helt ny förståelse, det var tom riktigt intressant att höra om allt som krävs och vad som måste klaffa för att få en tävlingshelg med 6 klasser att klaffa.
På samma sätt tror jag deltagare kan finna det kul att läsa om vad som egentligen ligger bakom den kurs de är på väg till.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Kanske få följa en RR-pilot från vinterns förberedelser till några race in på säsongen? Vad som händer på racen vet de flesta. Vad som händer i depån och dagarna innan är lite spännande, men fyller kanske max en artikel (ganska stor dock
). Men att få följa med under vinterns fysträning, sponsorjakt, tränings-/tävlingsplanering, mekande och renoveringar osv skulle va kul också. Vadd ligger egentligen bakom ett SM-guld? Vad krävs?
Detsamma funkar säkert för cross, enduro osv också då många läsare säkert tycker om att klafsa runt i lera också (själv växte jag ifrån sandlådan).
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vet att många gillar träffar och sånt.. För mig är det nästintill obegripligt att nån orkar läsa om det då det i praktiken handlar om att ha trevligt och äta/dricka med likasinnade. En träff kan alltså vara vad som helst beroende på vilka man väljer att umgås med, som vilken lördagkväll som helst mao. Jag har varit på ett par, och läst om många nu, och det är liksom same same. Man åker dit, slår upp ett tält, dricker en öl och lyssnar på ett band medan man äter överprisade hamburgare. What´s the point?