Dyra resor med SMC Travel.

mule

New member
Jag tycker det är synd att SMC Travel bara satsar på dessa dyra resor med hotelövernattningar. Varför finns det inte några alternativ där man bor i tält och INTE åker det där förbaskade tåget genom Europa. Jo jag VET att det är frivilligt att föja med på dessa resor men visst skulle det vara trevligt med några alternativ av lite enklare slag. Det känns, tycker jag, lite mera som en "riktig" hojsemester med tält.
 

Göran Persson

New member
SMC Travel

:) Hej Mule God fortsättning på dig och roligt att se dig på forumet igen.Anledningen till att SMC travel inte ordnar resor med tältövernattningar ser du bara du tittar ut minusgrader och massor av snö brrr :D
Skämt åsido så vill man åka på resa med tält vilket även jag gör ibland så behöver man inte så mycket arrangörshjälp det tror jag är största anledningen till urvalet.
Med helghälsningar Göran Persson flitig SMC Travel resenär.
 

Triumph int

New member
Hej

Jag vill ha möjlighet att kunna välja ett billigare alternativ.

Kanske att åka med men bo och äta själv?

Fler som tycker att det skulle vara en bra ide?
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag skulle kunna tänka mig någon åka med smc travel för att ha sällskap under resan men priset bör då vara lika mycket som om man själv hade arrengerat resan.

// Amir
 

Zopilote

New member
Jag skulle kunna tänka mig någon åka med smc travel för att ha sällskap under resan men priset bör då vara lika mycket som om man själv hade arrengerat resan.

// Amir

Det förstör lite idén med en resebyrå, eller hur? Varför skulle någon vilja arrangera en resa utan att kunna ta något betalt för vare sig tiden eller arbetet man lägger ner?
 

mule

New member
Naturligtvis ska man ha betalt för att arrangera en resa med SMC Travel. Det jag tycker är synd att deras priser ligger på DET DUBBLA mot vad t.ex en bussresa till Toscana kostar. Normat pris för en resa med ett bussbolag kostar ca 600- 700 kr/dygn. Då ingår dessutom middag och busstransport i resans pris. Här får man hålla med hoj och bensin själv och ingen middag. Nej jag tycker priserna har spårat ur fullständigt. Att behöva betala 33600:- för två personer till Toscana i två veckor är HUTLÖST DYRT speciellt som man får transportera sig dit själv. Antingen gör man grova vinster på medlemmarnas bekostnad eller också har man väldigt dåliga priser hos sina leverantörer. Jag anser att SMC Travel ska vara en service till medlemmarna där kostnaderna ska täckas men inte mera.

Det skulle vara trevligt att få ett svar från någon ansvarig på SMC Travel. Det skulle vara intressant att veta vad deras affärsidé är. Ska den vara vinstgivande eller bara "gå jämnt upp".
 
H

honda cbf 500

Guest
Det beror på vad syftet med smc travel är. Ska det vara ett vinstdrivande företag eller ska syftet vara att serva dess medlemmar?

// Amir

Det förstör lite idén med en resebyrå, eller hur? Varför skulle någon vilja arrangera en resa utan att kunna ta något betalt för vare sig tiden eller arbetet man lägger ner?
 

Zopilote

New member
Om jag inte har helt fel så drivs SMC Travel som ett separat bolag, fristående från SMC. Om så är fallet, så finns givetvis ett vinstintresse hos ägarna (vem det nu är)...
Som alltid är det väl en fråga om tillgång och efterfrågan: Så länge det finns någon som är beredd att betala för "säkerheten" att ha en arrangerad resa där man slipper planera själv, så kan researrangören ta ut de priser som folk är villiga att betala.
I många av resebeskrivningarna står ju rutten ganska detaljerat beskriven, så med en bra GPS med t.ex. mapsource är det inga större bekymmer att planera resan själv. Sen tillkommer jobbet med att boka boende, färjor m.m., men du slipper å andra sidan betala någon annan för att göra det åt dig.
Jag står själv och tvekar om jag skall boka en planerad MC-resa i sommar, eller om jag skall lägga upp det helt själv. (*enstöring*)
 
H

honda cbf 500

Guest
Precis som allt annat finns det både för och nackdelar med att åka själv eller åka i grupp.

// Amir



Om jag inte har helt fel så drivs SMC Travel som ett separat bolag, fristående från SMC. Om så är fallet, så finns givetvis ett vinstintresse hos ägarna (vem det nu är)...
Som alltid är det väl en fråga om tillgång och efterfrågan: Så länge det finns någon som är beredd att betala för "säkerheten" att ha en arrangerad resa där man slipper planera själv, så kan researrangören ta ut de priser som folk är villiga att betala.
I många av resebeskrivningarna står ju rutten ganska detaljerat beskriven, så med en bra GPS med t.ex. mapsource är det inga större bekymmer att planera resan själv. Sen tillkommer jobbet med att boka boende, färjor m.m., men du slipper å andra sidan betala någon annan för att göra det åt dig.
Jag står själv och tvekar om jag skall boka en planerad MC-resa i sommar, eller om jag skall lägga upp det helt själv. (*enstöring*)
 

Triumph int

New member
Att det följer med en guide som ska ha betalt för sin
resa är det nog ingen som har några invändningar mot.

Jag blir lite sugen på att sätta ihop ett eget paket
med minst 10 anmälda, intäkt ca 300 000 kr.

Jag kör två svängar from maj till september, intäkt ca 3 000 000 kr.


Vem är sugen?
 

BMW R90s

New member
Kontaktsajter är ju så poppis nuförtiden.
Ni får väl bilda en sådan ni som inte vill åka ensamma:)
En ''önskar sällskap'' tråd på forumet kanske vore något?
 

swischmc

New member
Tycker tråden tappat sin ursprungliga fråga: Varför kostar resorna så mycket och kan man annordna resor med lägre kostnader, tex genom att bo i tält istf på hotell?

Vore bra om en reseansvarig svarade på dessa frågor.

Visst är det trevligt att bli rundvallad av kunnig guide och sova på fina hotell. Många betalar gärna för det, för att det är just det man vill ha på sin semester. Men om SMC nu ska vara "för alla" borde en SMC-ansluten resebyrå också ordna resor för dem som inte har så mycket pengar över. Flera har på just detta forum skrivit att de kör motorcykel på grund av ekonomin.
 
H

honda cbf 500

Guest
De borde utöka sitt sortiment med billigare alternativ för samma resort. // Amir
 

fbg

New member
De borde utöka sitt sortiment med billigare alternativ för samma resort. // Amir

Konstigt jag är varje år ute och semestrar i europa med hustrun , vi
åker alltid själva. Vi är aldrig ensamma träffar trevliga människor
överallt , fattar inte vad problemet är. Det är avkopplande och roligt att
åka dit näsan pekar,,:D:confused:
 

Classe Sjödén

New member
RE

Att det följer med en guide som ska ha betalt för sin
resa är det nog ingen som har några invändningar mot.

Jag blir lite sugen på att sätta ihop ett eget paket
med minst 10 anmälda, intäkt ca 300 000 kr.

Jag kör två svängar from maj till september, intäkt ca 3 000 000 kr.


Vem är sugen?

:confused:
Två svängar á 300 000sek hur får du detta till 3 000 000sek. Huvudräkning säger mig att det blir 600 000sek, eller har du lagt på konstig moms.:)
 

Classe Sjödén

New member
:confused:
Hmm, hur tänkte du nu.

Två vändor á 300tsek blir 600tsek.

Om du får en intäkt på 3msek har skickat på duktigt med moms.

:) :) :) :) :)
 

mudder

Member
Att det följer med en guide som ska ha betalt för sin resa är det nog ingen som har några invändningar mot.

Jag blir lite sugen på att sätta ihop ett eget paket
med minst 10 anmälda, intäkt ca 300 000 kr.........

Glöm inte att det är en del utgifter också. Hotell, biltåg, färjor och annat blir stora belopp. Sen ska guiden ha betalt och guidens motorcykel har driftkostnader.... mm. I slutändan när även skattmasen har tagit sin del är det nog inte så mycket över.


Åter till topic:
Jag tycker det är synd att SMC Travel bara satsar på dessa dyra resor med hotelövernattningar. Varför finns det inte några alternativ där man bor i tält och INTE åker det där förbaskade tåget genom Europa. Jo jag VET att det är frivilligt att föja med på dessa resor men visst skulle det vara trevligt med några alternativ av lite enklare slag. Det känns, tycker jag, lite mera som en "riktig" hojsemester med tält.

Jag har själv arrangerat en del resor, men främst då för släkt och kompisar. Det är naturligtvis billigare att bo i tält och laga maten själv på triangakök, men att planera en tältsemester är också mycket svårare då man oftast inte i förväg vet hur campingplatsen ser ut. Stenigt, knöligt, lerigt, dåliga duschar och massor av stickande insekter hör inte till ovanligheterna. Allt tar också längre tid. Tält och mat ska packas upp och packas ner.... osv.

Som arrangör är det lättast och bekvämast att äta på restaurang samt att bo på hotell. Då får man även tid till att titta på kartor samt att programmera GPS:en för morgondagens rutt.
 

bubbas

New member
Alpbus-turen kostar ca 24000 spänn exkl bränsle för två pers på en hoj. Ingen sightseeing, inga evenemang, inga inträden och faktiskt inte ens guide, då man kan köra i egna konstellationer. Prisvärt? Knappast.

Det går att boka de 5 övernattningarna till helt andra pengar. 2 nätter är förlagda på tåget. Jag skulle tippa på att 5 nätter med HP för två går att lösa för ca 4000 kr. Biltåg för 3500 och färja för 1300 ToR. Summa 8800.
Vill man så får man givetvis betala det tredubbla.
 

hamre

Member
De e fan så mycket billigare att ta ett flyg ner till södra Europa och hyra en hoj. Och köra runt och bo på fina hotell !:)
 
Top